خصوصیات افراد موفق چیست و چرا از بقیه متفاوت هستند؟

9

آدم‌های موفق آن طور که اکثر مردم انتظار دارند نیستند. شیوه سخن گفتن، تفکر و برخورد آنان با موقعیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات متفاوت است. تنها راه ما برای رسیدن به موفقیت، الگو گرفتن از آنهاست، چون موفقیت هم مثل مهارت‌های دیگر اکتسابی است. پس برای رسیدن به موفقیت کافی‌ است از کارها و ذهنیت افراد موفق تقلید کنید.

راهنمای مطالعه نمایش

در ادامه خصوصیات افراد بسیار موفق آورده شده است. هنگام مطالعه‌ی این فهرست، به این فکر کنید که کدام یک از این خصوصیات در شما وجود دارد؟ یا باید روی کدام یک بیشتر کار کنید؟

رونیکس

۱. نگرش «من می‌توانم»

افرادی با این نگرش، هر کاری را، هرقدر هم که سخت باشد، «انجام‌پذیر» می‌بینند. آن‌ها دائماً از عباراتی مثل «از پسش برمی‌آییم»، «بیایید انجامش دهیم»، «بیایید این مشکل را حل کنیم» استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند همیشه برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد. این‌ افراد همیشه به‌دنبال دلیل مشکلات و راه‌حل آنها هستند و به همه چیز با دید مثبت می‌نگرند.

من می‌توانم - خصوصیات افراد موفق

۲. باور به اینکه «می‌توانم راه‌حلی پیدا کنم»

حتی اگر مطمئن نیستید چطور یک کار خاص را انجام دهید، باز هم باید به خود اعتماد داشته باشید و بگویید «حلش می‌کنم،» نه این‌که بگویید «نمی‌دانم چطور این کار را انجام دهم» و خلاص! هیچ ایرادی ندارد که کاری را بلد نباشید به شرط آنکه به خودتان قول بدهید از آن سر در آورید یا کسی را پیدا کنید تا کمکتان کند.


حتما بخوانید: اگر شما هم این مشکلات را دارید پس واقعا باهوش هستید

۳. روی فرصت‌ها تمرکز کنید

افراد موفق هر وضعیتی، حتی مشکلات و کمبودها را به چشم «موقعیت» می‌بینند. مردم عادی در مواجهه با مشکلات فقط سختی‌ها را می‌بینند، ولی افراذ موفق می‌دانند که حل مشکلات یعنی محصولات، خدمات، مشتریان و احتمالا موفقیت‌های مالی جدید. یادتان باشد موفقیت با غلبه بر مشکل و چالش به دست‌ می‌آید. بنابراین نمی‌توان بدون مواجهه با مشکلات و سختی‌ها موفق شد.

۴. چالش‌ها را دوست داشته باشید

بسیاری از چالش متنفرند و به همین خاطر می‌کوشند از آن دوری کنند، ولی افراد موفق از آن استقبال می‌کنند. چالش‌ها تجربیاتی هستند که توانایی‌های افراد را تقویت می‌کند. برای رسیدن به اهدافتان، باید به جایی برسید که هر چالشی برایتان حکم یک موتور محرکه را داشته باشد.

۵. راه حل مشکلات را بیابید

یک مشکل به آنها بدهید، هر مشکلی که شد، راه‌حلش را پیدا می‌کنند و به خاطرش پاداش می‌گیرند، حتی شاید تبدیل به قهرمان شوند. هر قدر مسئله بزرگ‌تر باشد و افراد بیشتری درگیر آن باشند، با حل آن، موفقیت بیشتری به‌دست می‌آورید. بنابراین یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای این‌که خودتان را از بقیه متمایز کنید بهبود بخشیدن به وضعیت است، نه بدتر کردن آن.


حتما بخوانید: چگونه مشکلات را حل کنیم

۶. تا رسیدن به موفقیت ثابت قدم باشید

دست از تلاش نکشید - خصوصیات افراد موفق

برای اینکه بتوانید هر رویایی را به واقعیت تبدیل کنید باید حتی با وجود شکست، اتفاقات غیرمنتظره و خبرهای بد، در راه‌تان ثابت قدم باشید و از اهداف‌تان دست نکشید. این خصوصیت تمام افراد موفق است.

۷. ریسک را بپذیرید

بیشتر مردم هیچ وقت دنبال جلب توجه، شناخته شدن و کولاک کردن نیستند، آنها تنها می‌کوشند از داشته‌های خود مثل اعتبار، موقعیت کاری، یا هر آنچه تا به حال به‌دست آورده‌اند حفاظت کنند؛ ولی مردم موفق صرف نظر از این که نتیجه چه خواهد شد، ریسک را دوست دارند و برای رسیدن به نتیجه حاضرند بارها و بارها برگردند و دوباره شروع کنند. این ضرب‌المثل قدیمی یادتان باشد «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود».


حتما بخوانید: ریسک پذیری در زنان؛ آیا زنان ریسک‌ پذیر موفق‌ترند؟

۸. غیرمنطقی باشید

غیرمنطقی بودن به معنی دمدمی مزاج و بی‌ثبات بودن نیست – تازه در این دنیا هیچکس نیست که کمی دیوانه نباشد- به عبارت دیگر، وقتی می‌دانید اقداماتی خاص شما را به نتیجه نمی‌رسانند، حتی اگر این اقدامات به دلایل منطقی صورت می‌گیرند، باز هم قبول نکنید انجامشان دهید. به این فکر کنید که اگر کسی پیدا نمی‌شد و کاری را که دیگران به آن برچسب «غیرمنطقی» زده‌اند انجام نمی‌داد، شاید الان ماشین، هواپیما، سفر فضایی، تلفن و اینترنت هم وجود نداشت.

۹. خطرناک باشید

اگر بخواهید بیش از حد مواظب همه چیز باشید یعنی باید زیاد احتیاط کنید اما با احتیاط نمی‌توانید کارهای بزرگ انجام دهید. برای رسیدن به اهداف بزرگ باید دست از احتیاط بکشید و خطر کنید.

۱۰. آماده‌ی عملیات باشید

افراد موفق به اندازه‌ای فعالیت دارند که شاید باورش برایتان دشوار باشد. به ندرت پیش می‌آید این افراد مشغول کاری نباشند، مهم نیست چه کاری باشد حتی مهم نیست اگر در تعطیلات باشند (برای این‌که مطمئن شوید کافی‌ است از همسر یا خانواده‌شان بپرسید!). افراد ناموفق درباره‌ی نقشه‌هایشان حرف می‌زنند ولی هرگز برای رسیدن به هدف، کاری انجام نمی‌دهند، یا حداقل آنقدر که نیاز است، انجام نمی‌دهند. افراد موفق اعتقاد دارند شاید کارهای امروزشان خیلی زود به نتیجه نرسد ولی اگر فعالیت مداوم داشته باشند بالاخره دیر یا زود نتیجه‌ی آن را می‌بینند.

۱۱. همیشه بگویید «بله»

وقتی مردد هستید کاری را انجام بدهید یا نه، همیشه بگویید بله! باید زندگی را زندگی کرد، وقتی مرتب به همه چیز نه بگویید این اتفاق نخواهد افتاد. پس سعی کنید به همه چیز «بله» بگویید، تا وقتی آنقدر موفق شوید که مجبور شوید برای مدیریت زمان و انرژی‌تان «نه» گفتن را هم به برنامه‌ اضافه کنید. تا آن زمان، «بله» گفتن را به عادت خود تبدیل کنید، عادتی که شما را به موفقیت می‌رساند.

۱۲. به تعهد و مسئولیت‌پذیری خو کنید

متعهد باشید - خصوصیات افراد موفق

تعهد از خصوصیاتی است که کمبود آن بسیار احساس می‌شود. سازمان‌ها و افراد زیادی هستند که نمی‌توانند نسبت به فعالیت‌ها، وظایف، کارها و مسئولیت‌های خود متعهد بمانند. ولی برای رسیدن به موفقیت لازم است که متعهد و مسئولیت‌پذیر باشید. باید دست از ملاحظه‌کاری بردارید و به آب بزنید.


حتما بخوانید: مسئولیت پذیری با ۱۲ راهکاری که پیشرفت شما را تضمین می‌کند

۱۳. تا رسیدن به مقصد ادامه بدهید

تا وقتی کاری به موفقیت نرسیده، تمام نشده است. تا زمانی که به طور رسمی با مشتری یا سرمایه‌گذار قرارداد نبستید یعنی کار هنوز تمام نشده است. احتمالا اگر ۵۰ بار با مشتری تماس بگیرید ولی معامله‌ای نکنید، دیگر با او تماس نمی‌گیرید. اینجاست که مردم منطقی می‌شوند و کار را ناتمام رها می‌کنند. برای دستیابی به موفقیت باید عهد ببندید که کاملا غیرمنطقی باشید و کار را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهید.

۱۴. بر زمان حال تمرکز کنید

افراد موفق با توجه به شرایط فورا اقدام می‌کنند تا بتوانند آینده‌ی مطلوب خود را ترسیم کنند. آنها می‌دانند به تعویق انداختن کارها نقطه ضعفی بزرگ است. هرکس کار امروز را به فردا بیاندازد، هیچوقت به اعتمادبه‌نفس و انگیز‌ه‌ ناشی از اقدام فوری و در لحظه دست نمی‌یابد.


حتما بخوانید: چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

۱۵. شجاع باشید

احتمالا متوجه شده‌اید افراد موفق به خود اعتماد و اطمینان دارند، آرام و راحتند و حتی شاید گاهی مغرور به نظر برسند. نباید فکر کنید ذاتا «متفاوت» هستند، بلکه باید بدانید خصلت‌های آنان نتیجه‌ی فعالیت‌ها و کارهایی است که انجام داده‌اند. هرچه بیشتر کارهایی انجام دهید که انجام دادنش برایتان کمی ترسناک است، دیگران بیشتر شما را شجاع‌ می‌دانند و جذب‌تان می‌شوند.

۱۶. از تغییر استقبال کنید

غیرممکن است بخواهید به موفقیت برسید و در عین حال بخواهید چیزی هم تغییر نکند. افراد موفق به جهان در حال تغییر نگاه می‌کنند و از این تغییر به نفع خود استفاده می‌کنند. آنها می‌دانند باید با تغییرات هماهنگ شوند. استقبال از تغییر از ویژگی‌های خوب افراد موفق است.


حتما بخوانید: ۸ تغییر کوچکی که زندگی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند

۱۷. رویکرد درست را تعیین و انتخاب کنید

افراد موفق می‌توانند تشخیص دهند چه کاری به نتیجه می‌رسد و چه کاری فایده‌ای ندارد، اما افراد ناموفق فقط روی سخت کار کردن تمرکز می‌کنند. افراد موفق به کار سخت فکر نمی‌کنند (هرچند خود نیز سخت‌کوش هستند)، به این فکر می‌کنند چطور هوشمندانه کار کنند و دنبال رویکردی درست و مناسبی می‌گردند که آنها را به موفقیت برساند.

۱۸. سنت شکن باشید

سنت شکنی کنید - خصوصیات افراد موفق

بیشتر افراد موفق دنبال این هستند که خود روش‌ها و سنت‌های جدید ایجاد کنند، نه این‌که از روش‌های معمول و قدیمی پیروی کنند. زندانی «همرنگ جماعت بودن و موافق بودن با بقیه» نشوید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید از تفکر سنتی که مانع پیشرفت دیگران است، به نفع خود و برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.


حتما بخوانید: یک قانون ۵ ساعته که افراد معمولی را به افراد موفق تبدیل می‌کند

۱۹. هدف داشته باشید

افراد موفق به شدت هدفمند هستند و همیشه بیشتر به هدف فکر می‌کنند تا به مشکلات. به نظر می‌رسد آنان با تعهد و تمرکز بر هدف قادرند ناممکن‌ها را ممکن سازند. افراد موفق تلاش می‌کنند هم بر لحظه‌ی حال متمرکز باشند، هم به آن تصویر بزرگتر که در سر دارند توجه داشته باشند،‌ نه فقط به کاری که در آن لحظه در دست دارند.

۲۰. همیشه در مأموریت باشید

باید به کاری که می‌کنید به چشم یک «مأموریت» نگاه کنید، نه فقط به چشم شغلی ساده. نگرش‌تان باید این باشد که هر فعالیت شما می‌تواند برای همیشه دنیا را تغییر دهد. به هر تلفن، ایمیل، فروش، قرار ملاقات، ارائه و هر روزی که در دفتر کار خود می‌گذرانید فقط به چشم وظیفه‌ی شغلی نگاه نکنید، بلکه به چشم کاری نگاه کنید که قرار است شما را برای همیشه موفق و مشهور کند.

۲۱. انگیزه‌ی بالا داشته باشید

انگیزه یعنی هر آنچه برای کار به شما انرژی می‌دهد. برای دستیابی به موفقیت لازم است انگیزه داشته باشید تا برای رسیدن به هدفتان کار کنید. اشتیاق‌تان به انجام یک کار نباید فقط برای چند ساعت یا چند روز یا چند هفته طول بکشد، بلکه باید آنقدر قوی باشد که باعث شود هر روز با انرژی به مسیرتان ادامه دهید. افراد موفق همیشه دلایلی می‌یابند تا به آنها برای رسیدن به موفقیت‌های جدید انگیزه دهد.


حتما بخوانید: چگونه انگیزه پیدا کنیم؛ ۵۰ نکته‌ای که اراده شما را تقویت می‌کند

۲۲. به نتایج علاقمند باشید

برای افراد موفق، «تلاش» یا «کار» یا «زمانی» که روی یک فعالیت صرف می‌کنند اهمیت ندارد، بلکه مهم نتیجه است. باید با این واقعیت روبه‌رو شوید، چه خوش‌تان بیاید چه خوش‌تان نیاید، این نتایج هستند که اهمیت دارند. برای رسیدن به موفقیت باید به خود سخت بگیرید و تا زمانی که به نتیجه نرسیدید دست از تلاش نکشید.

۲۳. اهداف و رویاهای بزرگ داشته باشید

گاهی بزرگترین حسرت زندگی این است که اهداف خود را واقع‌بینانه انتخاب کردیم در حالی که می‌شد رویایی بزرگ و به ظاهر دست‌نیافتنی در سر بپروریم. «بلندپروازی» دنیا را تغییر می‌دهد. پس رویای بزرگ داشته باشید، قدم‌های بلند بردارید و بعد ببینید چطور می‌توان از این هم بلندپروازتر بود.


حتما بخوانید: تمرکز روی هدف با ۱۰ قدمی که شما را به خواسته‌هایتان می‌رساند

۲۴. واقعیت خود را بسازید

واقعیت خودتان را بسازید - خصوصیات افراد موفق

افراد موفق مثل جادوگران هستند؛ آنها با واقعیت‌های زندگی مابقی مردم کاری ندارند. در عوض، می‌خواهند خود واقعیت‌های زندگی‌شان را بسازند که با واقعیت‌های معمول زندگی دیگران تفاوت دارند. آنها به آنچه بقیه آن را ممکن یا غیرممکن می‌دانند علاقه‌ای ندارند، تنها به تحقق رویایی که خود آن را واقعی می‌دانند اهمیت می‌دهند.

۲۵. اول مسئولیت به عهده بگیرید و بعد آن را بسنجید

بیشتر مردم فکر می‌کنند باید اول تمام جوانب را بسنجند و بعد مسئولیتی را بپذیرند. این افراد معمولا به این نتیجه می‌رسند که برای مسئولیت جدید وقت ندارند. البته ممکن است این رویکرد خطرناک به نظر برسد ولی خلاقیت و توانایی حل مسئله تنها بعد از این‌که فرد مسئولیتی را پذیرفت به‌وجود می‌آید.

۲۶. به شدت اخلاق‌گرا باشید

رعایت اخلاق تنها به این معنا نیست که مطابق با معیارهای جامعه رفتار کنید. اخلاق‌گرایی افراد را ملزم می‌سازد آنچه به دیگران گفته‌اند، انجام دهند- و آن قدر پیش روند تا به نتایج مطلوب برسند. رعایت اخلاق تنها به مسائل مالی مربوط نمی‌شود بلکه در مورد مفاهیم بزرگتر مثل تحقق توانایی‌ها و استعدادهایتان و نیز تعهدات پنهان و آشکارتان نیز صدق می‌کند.


حتما بخوانید: ۱۰ فرمان اخلاق حرفه‌ای در محل کار

۲۷. در کارهای گروهی شرکت کنید

در کارهای گروهی رشد و سلامت کل اعضای گروه برای همه مهم است، و این نکته‌ای است که هر فرد موفقی از آن آگاه است. می‌خواهید تمام افرد تیمتان ببرند و پیشرفت کنند، چون موفقیت آنان روی کار شما هم تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر همیشه می‌خواهید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا سطح اعضای تیم را بالاتر ببرید.

۲۸. مدام یاد بگیرید

طبق گزارش‌ها، موفق‌ترین مدیرعاملان سالانه ۶۰ کتاب می‌خوانند و در بیشتر از شش کنفرانس شرکت می‌کنند. موفق‌ترین افراد هر آنچه برای‌ آنها مفید باشد می‌خوانند.


حتما بخوانید: بهترین روش های یادگیری؛ چطور هر آنچه می‌خواهیم یاد بگیریم؟

۲۹. راحت نباشید

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد موفق انجام کارهایی است که با انجام دادنش راحت نیستند؛ در واقع، انجام هر کدام از آن کارها برایشان بسیار دشوار است. البته بسیار وسوسه‌انگیز است که همیشه با محیط و مسیرهای اطرافتان، کارها و عادات روزانه‌ و آشنای خود سروکار داشته باشید اما هیچ کدام از آنها شما را پیش نمی‌برند. بودن در شرایط آشنا حس خوبی دارد ولی افراد موفق دوست دارند خود را در وضعیت‌های ناآشنا و جدید قرار دهند. دوست دارند راحت نباشند. بنابراین شما هم سعی کنید آسوده و راحت نباشید چرا که این موضوع نشان می‌دهد در راه رسیدن به موفقیت هستید.

۳۰. سطح روابط خود را ارتقا دهید

با افراد برتر از خود ارتباط برقرار کنید - خصوصیات افراد موفق

عادت کنید دایره‌ی روابط خود را گسترش دهید. با افرادی رابطه برقرار کنید که روابطی بهتر از شما، تحصیلات بالاتر از شما دارند، یا حتی از شما موفق‌تر هستند. با کسانی که از شما بهترند رابطه برقرار کنید. افراد دور و برتان تأثیر زیادی روی شما و اهدافتان دارند. شما نمی‌خواهید در جا بزنید، می‌خواهید بالا بروید و برای پیشرفت باید سعی کنید با کسانی که بلندپروازتر از شما هستند، آرزوهای بزرگ‌تری دارند و موفق‌ترند ارتباط برقرار کنید.


حتما بخوانید: اجتماعی شدن؛ ۱۹ توصیه‌ای که شخصیت اجتماعی شما را شکوفا می‌کند

۳۱. نظم و ترتیب داشته باشید

برای دستیابی به موفقیت و حفظ آن باید تعیین کنید کدام عادات برای شما سازنده هستند و بعد خودتان و گروه‌تان به صورت منظم آن‌ عادات را انجام دهید (مورد ۲۸ را بخوانید).

هیچ کدام از این خصوصیات، فراانسانی نیستند. تک تک آنها دست‌یافتنی هستند. سعی نکنید فقط از یک یا دو تکنیک استفاده کنید. هنگام تفکر و عمل تمام آنها را در نظر بگیرید تا خیلی زود به بخشی از شما تبدیل شوند. تمام آنها را به کار ببرید.

hubspot.com

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. محمد فرازی شندی می‌گوید

    من از تبریزم .35 سالمه .لیسانس حقوقم.چندین دوره مهارتی پاس کردم .کاردانی مکانیک دارم .ولی اصلا تو مابین این مطالب گره ها رو پیدا کردم .الان دقیقا می دونم برای پیشرفت چی کار کنم .مطالبتون آموزنده بود ..زنده باشید ممنون

  2. Osman می‌گوید

    It was very useful text thanks to share these informations with us

  3. ساحل می‌گوید

    بجای غر زدن بفکر چاره اند