رعایت فرهنگ رانندگی با ۱۹ اصلی که قبل از پشت فرمان نشستن باید بدانیم

3

رانندگی یکی از کارهای پراسترسی است که بسیاری اوقات این پتانسیل را دارد افراد خیلی خوب و مؤدب را هم وادار به خشونت کند. اما همه‌ی ما خوب می‌دانیم این راهش نیست! بهتر است در رفتارهایمان حین رانندگی مانند هر فعالیت اجتماعی دیگر، خط قرمزها را در نظر بگیریم. رعایت ادب چیزی است که در زندگی و در جریان ارتباط با دیگران از جمله هنگام رانندگی ضروری به نظر می‌رسد. بعضی‌ها ممکن است فکر کنند، رانندگی در حرکت از نقطه‌ی مبدأ به مقصد خلاصه می‌شود! اما دوستان عزیزم شما بهتر از من می‌دانید که مسئله فقط راندن اتومبیل و رسیدن به محل مورد نظر نیست! فرهنگ رانندگی هم مانند هر مقوله‌‌ی مرتبط با جامعه مدنی با اهمیت است و قوانین خاص خودش را دارد. به یاد داشته باشید، شما تنها کسی نیستید که در خیابان‌ها اتومبیل می‌رانید، پس لازم است، همان‌طور که در جریان ارتباطات اجتماعی‌تان مبادی آداب هستید، پشت فرمان هم فرهنگ رانندگی را رعایت کنید.

با این نوشته همراه باشید. می‌خواهیم درباره‌ی فرهنگ رانندگی، مواردی را که البته همه‌ی ما می‌دانیم، دوباره مرور کنیم.


حتما بخوانید: ۱۰ رفتار آزار‌ دهنده‌ای که دیگران را از شما دور می‌کند

رهنمود‌های یک راننده‌ی مؤدب

فرهنگ رانندگی

رونیکس

بیش از حد تند نرانید: سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت بالا نه تنها ممکن است برای شما گران تمام شود، بلکه زندگی همه‌ی افرادی را که به نحوی سر راه شما قرار می‌گیرند، به خطر می‌اندازد.

بیش از حد آرام نرانید: همان‌طور که سرعت بالا خطرناک است، سرعت پایین‌تر از حد مجاز هم مشکل‌آفرین خواهد بود، مثلا در بزرگراه مثل لاک‌پشت حرکت کردن با توجه به سرعت بالای دیگر اتومبیل‌ها کار اشتباهی است. حداقل سرعت مجاز در اتوبان معمولا ۷۰ کیلومتر در ساعت است. در بعضی آزادراه‌ها یا بزرگراه‌ها حداقل سرعت ممکن است کمی بیشتر هم باشد. سعی کنید تا حد ممکن حداقل سرعت را رعایت کنید.

آماده شرایط خاص باشید: شرایطی وجود دارند که می‌توانند رانندگی را مشکل کنند، شرایط بد آب و هوا، ساخت و ساز‌ها و تعمیرات جاده‌ای و ساعات اوج ترافیک می‌توانند رانندگی را سخت‌تر کنند. یادتان باشد، هنگام بارندگی سیل‌آسا باید آرام‌تر برانید، چون به دلیل لغزندگی زمین و عدم دید مناسب ممکن است نتوانید به موقع ترمز کنید. هنگامی که جاده در دست تعمیر است و کارگران مشغول آماده‌سازی راه‌ها هستند، باید فوق‌العاده محتاطانه برانید. ساعات اوج ترافیک هم که خودتان می‌دانید به‌خاطر گیر کردن در ترافیک سنگین می‌تواند عصبی‌کننده باشد، پس با بوق‌ زدن‌های ممتد یا لایی‌ کشیدن و حرکات زیگزاگ اوضاع را وخیم‌تر نکنید.

بین خطوط برانید: خطوط و نشانه‌ها بی‌دلیل نیستند، پس همواره در مسیر معین و بین خطوط حرکت کنید.

مدام لاین عوض نکنید: هنگام رانندگی فقط در صورت لزوم لاین حرکت خود را تغییر دهید، زمانی که می‌خواهید بپیچید، دور بزنید یا وارد خیابان دیگری شوید یا جایی که لازم است سبقت بگیرید می‌توانید با راهنما زدن مسیرتان را تغییر دهید.


حتما بخوانید: مهمترین آداب معاشرت که باعث می‌شود در جمع‌ها بدرخشید

بی‌هدف نرانید: برای مدت طولانی بی‌هدف و بدون آنکه بدانید مسیر بعدی‌ چیست یا می‌خواهید کجا بروید، رانندگی نکنید. مثلا اگر قرار است به راست یا چپ بپیچید، کمی زودتر تصمیم بگیرید و به‌تدریج اتومبیل را به مسیر کناری خیابان هدایت کنید. یادتان باشد شما تنها ماشینی نیست که در خیابان است، پس هر لحظه‌ای که اراده کنید نمی‌توانید تغییر مسیر دهید و جلوی اتومبیل‌های دیگر بپیچید.

بی‌جهت بوق نزنید: افرادی که برای سلام کردن به دیگران، اعتراض به سایر رانندگان یا چون از صدای بوق خوشش‌شان می‌آید، مدام بوق می‌زنند، اعصاب دیگر رانندگان را هم تحریک می‌کنند.

راهنما یادتان نروید: وقتی می‌خواهید به چپ و راست بپیچید، حتما از راهنما استفاده کنید و همیشه چک کنید، راهنمای ماشین کار می‌کند یا نه.

صدای موسیقی را بیش از حد بلند نکنید: هیچ‌کس دوست ندارد به صداهای گوش‌خراشی گوش کند که از بلندگوی ماشین شما پخش می‌شود، پس در اتومبیل صدای موسیقی را تا حدی بلند کنید که فقط سرنشینان اتومبیل بشنوند.

با هوشیاری کامل رانندگی کنید: اگر مشکلی دارید یا دارو‌های خاص یا آرامبخش، الکل یا مواد مخدر مصرف کردید، نباید پشت فرمان بنشینید.

به قوانین احترام بگذارید: یادتان باشد اگر با پلیس راهنمایی و رانندگی روبه‌رو شدید یا اتومبیل شما از سوی افسر راهنمایی متوقف شد، احترام به قوانین را فراموش نکنید.

راه را برای وسایل نقلیه اورژانسی باز کنید: اگر ماشینی با چراغ گردان دیدید یا صدای آژیر آمبولانس، آتش‌نشانی و دیگر خودروهای امدادرسان را شنیدید، اتومبیل‌تان را به کنار مسیر هدایت کنید و اجازه عبور خودرو امدادرسان را بدهید، چون همان‌طور که خودتان می‌دانید ممکن است، زندگی فرد یا افرادی در خطر باشد.

از رفتار‌های پرخطر اجتناب کنید: به رفتارهای خشونت‌آمیز سایر رانندگان اهمیت ندهید و هرگز درصدد پاسخ دادن به این رفتارها یا مقابله به مثل نباشید، چراکه حتی یکبار شعله‌ور شدن خشم شما می‌تواند به یک حادثه‌ی خطرناک و جبران‌ناپذیر ختم شود.


حتما بخوانید: ۲۶ قانون آداب معاشرت در این دوره و زمانه

حین رانندگی از چه رفتارهایی باید دوری کرد؟

فرهنگ رانندگی - رفتارهای رانندگی

پشت فرمان نه تنها مجاز به انجام کار دیگری نیستید، بلکه باید بدانید رفتار‌های پرخطر در حین رانندگی هم منجر به حوادث تلخی خواهد شد! شما نسبت به جان سرنشینان اتومبیل خود، دیگر وسایل نقلیه، عابرین پیاده و بعد از همه‌ی اینها احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی مسئولید. پس هنگام رانندگی موهایتان را شانه نزنید، از تلفن همراه و هر وسیله‌ی ارتباطی دیگری استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید هرگز نباید این قوانین و مقررات را نادیده بگیرید، نه تا زمانی که رانندگی می‌کنید!

چیزهایی که ممکن است منجر به حواس‌پرتی و بروز رانندگی پرخطر شود:

تلفن همراه: هرگز هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید. نه با تلفن حرف بزنید و نه پیام کوتاه بفرستید و نه چت کنید.

مسواک و شانه زدن: بهتر است کمی بجنبید و قبل از اینکه دیرتان بشود، در منزل کاملا آماده شوید تا مجبور نباشید پشت فرمان خودتان را مرتب کنید. اگر حین رانندگی حس کردید مشکلی دارید یا باید به خودتان برسید، اتومبیل را کناری نگه‌ دارید و کارتان را انجام بدهید.

آرایش کردن: قابل توجه خانم‌های عزیز، وقتی مشغول رانندگی هستید ریمل زدن، تمرکز زیادی می‌خواهد. پس نه تنها نتیجه‌ی کارتان خوب از آب در نخواهد آمد، بلکه هم برای خودتان و هم برای دیگران خطرآفرین خواهید بود، تازه اگر ریمل در حال حرکت به چشمتان آسیب نزند.

دنبال آلبوم موسیقی گشتن: اینکه داخل داشبورد دنبال آلبوم موسیقی مورد علاقه‌تان بگردید یا سعی کنید سی‌دی که زیر صندلی افتاده را بردارید یا درگیر پیدا کردن موج رادیوی مورد نظرتان بشوید، قطعا حواس شما را پرت ‌خواهد کرد، ممکن است ماشین منحرف شود و به خودتان یا سایرین مثلا عابرین پیاده صدمه بزنید.

مطالعه کردن: واقعا کسی هست که پشت فرمان مطالعه کند؟! اگر مواردی دیده‌شده، پس امکانش هست. این افراد شاید متوجه نباشند، اما شما که به فرهنگ رانندگی اهمیت می‌دهید بهتر است، برای مطالعه جایی توقف کنید، چون نمی‌شود هم‌زمان هم مطالعه و هم رانندگی کرد. شاید نیاز باشد آدرس محلی را که می‌خواهید بروید یا پیغام مهمی را بخوانید، پس کناری بایستید اول مسیرتان را پیدا کنید و هر وقت مطمئن شدید دوباره راه بیفتید.

سردرگمی در مسیریابی: اگر هنگام رانندگی از GPS برای مسیریابی استفاده می‌کنید که راهنمای سخنگو ندارد، مجبورید از نقشه کمک بگیرید، در این‌صورت چون نمی‌توانید هم برانید هم نقشه بخوانید، بهتر است قبل از حرکت مسیرتان را مشخص کنید و به خاطر بسپارید. اگر حین حرکت نیاز به چک کردن دوباره‌ی نقشه یا دیدن راهنمای حرکت داشتید، ماشین را پارک و مسیر بعدی را مرور کنید.

شوخی کردن: هنگام رانندگی زمان مناسبی برای شوخی‌ با سایر سرنشینان یا انجام حرکاتی نیست که کنترل اتومبیل را از دست شما خارج می‌کند.


حتما بخوانید: چگونه باکلاس باشیم؛ ۲۶ نکته برای شیک برخورد کردن

قوانین مربوط به علامت توقف

فرهنگ رانندگی - قوانین مربوط به علامت توقف

در صورت مشاهده‌ی تابلوی ایست، توقف کامل وسیله‌ی نقلیه الزامی است. ایست کامل به معنای پیشنهاد کم کردن سرعت نیست، این علامت به شما اخطار توقف کامل می‌دهد. پس باید اتومبیل را نگه دارید و بعد از بررسی هر دو جهت خیابان دوباره به راه‌ خود ادامه بدهید.

هنگامی که به علامت ایست می‌رسید باید تا پیش از رسیدن به تقاطع، آرام آرام سرعت ماشین را کم کنید تا ابتدای تقاطع که ایست کامل لازم است. بعد از آن هر دو سمت خیابان را نگاه کنید، این کمک می‌کند اگر اتومبیل دیگری در حال عبور باشد با هم برخورد نکنید. بعد از عبور خودرو دیگر و بررسی مجدد مسیر می‌توانید حرکت کنید.

هنگامی که هم‌زمان با اتومبیل دیگری به تقاطع رسیدید، اگر هر دو اتومبیل بخواهید مستقیم بروید یا به راست بپیچید می‌توانید هم‌زمان به مسیرتان ادامه بدهید، اما اگر یکی از اتومبیل‌ها راهنما بزند و قصد گردش به چپ داشته باشد، حق تقدم با خودرویی است که می‌خواهد مستقیم برود.

در جریان ترافیک سنگین، هنگامی که اتومبیل‌ها کنار هم متوقف می‌شوند، در صورتی‌که نگاه‌تان به نگاه راننده‌ی کناری برخورد کرد بهتر است اجازه بدهید او قبل از شما بپیچد یا اقدام به حرکت کند و اگر راننده‌ی دیگری این کار را برای شما انجام داد، ادب حکم می‌کند، دست‌تان را به علامت تشکر بالا بیاورید یا به‌صورت کلامی؛ خیلی کوتاه تشکر کنید. اگر شما خواستید حرکت کنید، اما راننده‌ی کناری خشن یا بی‌ادب بود و راه را بست، صبرکنید تا رد شود، حتی اگر این حرکتش اشتباه بود و حق با او نباشد، این موضوعی نیست که به خاطرش ریسک تصادف یا درگیر شدن و عواقب اتفاقات بدتر را به جان بخرید.

هنگامی که به چهاراه یا تقاطعی رسیدید که تمام مسیرها تابلو ایست کامل دارد، ممکن است گیج شوید که حق تقدم با کیست؟! یادتان باشد در این شرایط حرکت از هر سمتی نیازمند ایست کامل است و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، حق تقدم همواره با وسیله‌ی نقلیه‌ای خواهد بود که در مسیر سمت راست وسیله‌ی دیگر قرار دارد.

چنانچه دو اتومبیل دقیقا هم‌زمان به تقاطع برسند، حق تقدم باز هم با اتومبیل سمت راستی است. در صورتی‌ که چهار اتومبیل در یک چهارراه توقف کنند، باید در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به ترتیب تا آخرین اتومبیل به مسیر خود ادامه بدهند، یعنی باز‌هم حق تقدم با وسیله‌ی نقلیه‌ی سمت راستی است. اگر هر چهار اتومبیل دقیقا هم‌زمان برسند، به طور معمول راننده‌ای که زودتر اقدام به حرکت کند می‌تواند به راه خود ادامه بدهد، در غیر این‌صورت باید با ارتباط چشمی به توافق برسند و عبور کنند.

برگرفته از: thespruce

گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. عيسي می‌گوید

    سلام با اينكه مطالب ساده و روان بود ولي خيلي مفيد بود.

    1. هدی جباری می‌گوید

      سلام
      ممنونم از حسن توجهتون و خوشحالم که براتون مفید بوده

  2. محمد می‌گوید

    باید عادت کنیم
    حالا به جای 60تا 40تا بری چی میشه

    هم سرعت با مردم یک لاین رو بگیر برو جلو
    من با اینکه چندین ساله ماشین دستمه(بی یا با گواهینامه) تا الان حداکثر سرعتم 95 تا بود هنوز حتی در اتوبان 100تا نکردم
    همیشه با 95تا میرم داخل شهر هم 40تا بعضی جاها هم 50تا

    جدا از فرهنگ رانندگی اگر فرهنگ داشته باشید که شب لباس روشن بپوشید خیلی عالیه، من کلا همه ی لباس هام رنگ روشنه
    حتی وقتی شب پیاده از جای تاریک قصد رد شدن دارم صفحه ی گوشیمو روشن و به سمت ماشین های روبه رو میگیرم تا به راحتی متوجه حضورم بشن
    بعضی از خانوما با چادر مشکل از تاریک ترین نقطه ی مسیر رد میشن که واقعا اصلا دیده نمیشن
    مسیر های باریک الکی سبقت نگیرید نفر جلویی داره میره پشت سرش برید حالا 5دقه دیر تر برسید

    مثل ما سعی کنید از رانندگی اروم لذت ببرید
    من و دوستام از با هم بودن توی ماشین و گوش دادنموزیک لذت میبریم برای همون هیچکدوممون اهل تند رفتن نیست