کارمند یابی با نکات خلاقانه‌ای که بهترین‌‌‌ها را نصیب سازمان شما می‌کند

0

از مهم‌ترین وظایف مدیر یک سازمان، جذب و به‌کارگیری افرادی با بهترین بازدهی است؛ اما امروزه در بازار استخدام رقابت شدیدی برای جذب استعدادهای برتر وجود دارد و استخدام یک کارمند خوب کار آسانی نیست. هر چند استفاده از فرآیندهای گزینش سنتی ساده‌تر است، تجربه نشان داده است هر چه خلاقیت بیشتری در این راه نشان دهید، کارمندان لایق‌تری جذب خواهید کرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله با تکنیک‌‌های کارمند یابی برای جذب نیروی انسانی شایسته آشنا شوید.


حتما بخوانید: ۸ مرحله تجزیه و تحلیل شغل؛ آنچه قبل از استخدام نیرو باید بدانید

کارمند یابی

رونیکس

برای کارمند یابی از میان جویندگان کار لازم است پس از بررسی رزومه‌های دریافتی و قبل از انجام مصاحبه‌های فردی، بخش دیگری به روند گزینش نیرو برای سازمان خود بیفزایید. برای مثال می‌توانید یک گردهمایی ترتیب دهید و از داوطلبان واجد شرایط دعوت کنید در این جلسه شرکت کنند. در مقاله‌ای که در مجله‌ی وال استریت (Wall Street) به چاپ رسید، مدیرعامل یک استارتاپ بیان کرده است: «در یک فراخوان از ۱۲۰۰ داوطلب جویای کار دعوت کردیم در گردهمایی که ترتیب داده بودیم، شرکت کنند، اما فقط ۴۰۰ نفر در این نشست حاضر شدند. اعلام تقاضا برای یک موقعیت شغلی کار آسانی است، ولی ۸۰۰ نفر قدم اول را برنداشتند و انتخاب آنها روند جست‌وجوی افراد مناسب را برای ما کوتاه کرد.»

برقراری ارتباط با جویندگان کار در یک محیط جمعی راه بسیار خوبی برای شناخت شخصیت، سنجش میزان علاقه، دانش کاری و مهارت‌های ارتباطی آنهاست. همچنین در این جلسات شما و کارمندان‌تان می‌توانید نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن افراد را در گروه‌ها و اجتماعات زیر نظر بگیرید، آنها را بهتر بشناسید و میزان انطباق آنها را با سیاست‌های رشدی سازمان‌تان بسنجید. همچنین می‌توانید مصاحبه‌های کوتاه‌مدت و سازمان‌دهی شده‌ای را برنامه‌ریزی کنید یا فعالیت‌های دیگری ترتیب دهید که از شخصیت، دانش و اشتیاق افراد جویای کار آگاه شوید.


حتما بخوانید: ۷ سؤال که به شما کمک می‌کند ستاره‌ها را استخدام کنید

متقاضیان منفعل (کسانی که در حال حاضر شاغل هستند و به‌طور معمول علاقه‌ای به صرف زمان زیاد برای یافتن موقعیت‌های شغلی جدید ندارند) به احتمال بیشتری فرد مطلوب شما هستند، ولی اگر شما انگیزه‌ی‌‌ لازم را برای آنها فراهم نکنید و به آنها نفهمانید تا چه اندازه مشتاق همکاری با آنها هستید، هرگز نمی‌توانید آنها را جذب کنید؛ پس باید راهی برای جلب توجه آنها پیدا کنید. مقاله‌ای در مجله‌ی بیزنس ویک (Business Week) درباره‌‌ی یک شرکت طراح بازی‌های کامپیوتری می‌گوید این شرکت ۱۰۰ فرد ایده‌آل خود را شناسایی کرد و برای هر یک از آنها یک دستگاه ipod (دستگاه پخش موسیقی دیجیتال) فرستاد که حاوی پیام شخصی از طرف مدیرعامل شرکت بود. نتیجه این بود که بیش از ۹۰ درصد افراد مورد نظر به این شگرد پاسخ دادند. ۳ نفر کارشان را رها کردند تا در این شرکت استخدام شوند و بسیاری از کارجویانِ بالقوه نام این شرکت را از زبان این و آن شنیدند و با آن آشنا شدند.

یکی دیگر از روش‌های خلاقانه‌ برای کارمند یابی، جست‌وجوی آنها در مکان‌های غیرمعمول است. مدیر عامل شرکت Quicken Loanes (که در فهرست ۱۰۰ شرکت ایده‌آل برای کار کردن قرار گرفته است)، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز (NewYork Times) گفت: من سریع‌تر از آنچه فکر کنید، کارمندان ایده‌آل را یافتم، ضمن اینکه این افراد را کاملا مطابق با استانداردهای شرکت انتخاب کردم. روش من جست‌وجوی افراد در مکان‌های غیرمعمول بود. به این ترتیب که از کارمندان شرکت خواستم با کارکنان فروشگاه‌های محلی، رستوران‌ها و… رابطه برقرار کنند و به افراد برجسته پیشنهاد مصاحبه بدهند.


حتما بخوانید: چطور یک آگهی استخدام جذاب بنویسیم

کارمند یابی

بسیاری از سازمان‌ها برای جذب نیرو بر تجربه‌ی کاری تمرکز می‌کنند، در حالی‌که امروزه سازمان‌ها بیش از هر چیز نیازمند کارکنان پُرانرژی و مشتاق هستند. به یاد داشته باشید شما می‌توانید نحوه‌ی اداره‌ی امور را به افراد آموزش بدهید؛ ولی نمی‌توانید شور و اشتیاق کار و پیشرفت را به آنها بیاموزید.

آگهی دادن متداول‌ترین روش برای کارمند یابی است، اما از آنجا که شایسته‌ترین افراد احتمالا شاغل هستند و افراد بامهارت و باتجربه، برای تغییر شغل کمتر به روزنامه‌ها نگاه می‌کنند، آگهی‌های استخدام اغلب بی‌فایده هستند؛ بنابراین شما باید تلاش کنید در موقعیت‌هایی به دنبال استعدادهای برتر باشید که به‌طور معمول به استخدام افراد ربطی ندارد. برای این منظور باید آنها را در جایی جست‌وجو کنید که تعدادشان زیاد است. برای مثال جست‌وجوی افراد در انجمن‌های تخصصی آنلاین یا تالارهای گفتمان به شما کمک می‌کند در یک جامعه‌ی خاص اشخاص مورد نظر خود را بیابید. مثلا اگر به دنبال یک گرافیست حرفه‌ای هستید، کلمه‌ی «انجمن طراحان گرافیک» را جست‌وجو کنید. به این ترتیب شما می‌توانید آگهی استخدام خود را به اطلاع عموم افراد این حرفه برسانید. علاوه بر این شما تقریبا مطمئن هستید که این افراد به کارشان علاقه‌مند هستند و همچنین می‌توانید به یک ذهنیت کلی درباره‌ی فرد مورد نظرتان دست بیابید.

توصیف شغل به‌صورت مکتوب یا به اشتراک گذاشتن ویدئو یا پادکست (تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت) در یک سایت کاریابی لزوما شما را برجسته نمی‌کند. باید از شیوه‌ای استفاده کنید که شما را از دیگر کارفرمایان متمایز کند و در نظر افراد زبده جذاب و خوشایند جلوه دهد. برای مثال می‌توانید یک ویدئوی طنز در یوتیوب به اشتراک بگذارید که نشان بدهد کار کردن در شرکت شما تا چه اندازه مایه‌ی مباهات است. به علاوه استفاده از رسانه‌های جدید به شما فرصت می‌دهد جویندگان کار را با سیاست‌های سازمان‌تان آشنا کنید.

به جای بررسی صدها رزومه‌ که مطمئنا تعداد بسیار زیادی از آنها بیخود و نامطلوب هستند، جست‌وجو را در دستان خود بگیرید. بعضی از وب‌سایت‌‌ها به کارجویان امکان می‌دهند پروفایل‌هایی ایجاد کنند که شرح‌حال، رزومه و سایر جزئیات را شامل می‌شود. کارفرمایان با بررسی آنها از استعدادها، دانش و توانایی متقاضیان کار مطلع می‌شوند. کارفرما می‌تواند رزومه‌های کامل را جست‌وجو کند و فرصتی در اختیار دارد تا قبل از انجام مصاحبه درباره‌ی کارجو بیشتر بداند.


حتما بخوانید: ۱۱ نکته هوشمندانه برای استخدام بهترین‌ها

شما باید به‌طور مشخص روی پروسه‌ی استخدام متمرکز شوید. تبلیغات محیطی که معمولا در محل‌های عبور و مرور نصب می‌شوند، قدرتی غیرقابل‌انکار برای دیده شدن شما دارند. پیشنهاد ارزان‌تر خرید «کلمات ‌کلیدی» است، یعنی آن دسته از کلماتی که فکر می‌کنید کارجویان به صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند.

به یاد داشته باشید از متقاضیان شایسته به هیچ عنوان چشم‌پوشی نکنید. مثلا چون حقوق درخواستی‌شان مبلغ بالایی است، آنها را نادیده نگیرید. اگر فکر می‌کنید شخصی برای پُست خالی شرکت شما گزینه‌ی مناسبی است با او تماس بگیرید و بپرسید آیا مایل به همکاری با شما هست یا نه.

معرف‌ها منبع و مرجع بسیار خوبی برای استخدام افراد کارآمد هستند. کارمندان سازمان خود را به سفیران استخدام تبدیل کنید، چرا که کارکنان راضی می‌توانند برای سازمان و کارفرما تبلیغ و افراد شایسته را برای استخدام دعوت و تشویق کنند. باید کاری کنید مردم بدانند شما به دنبال افرادی برای استخدام هستید تا امکان دسترسی شما به کاندیداهای ارزشمند فراهم شود. بابت معرفی افراد شایسته به آنها پاداش بدهید و از آنها تقدیر کنید. این پاداش می‌تواند مالی باشد یا در صورتی که معرف از کارمندان سازمان است مزایای غیرمادی (مثلا مرخصی تشویقی) هم می‌تواند کارساز باشد.

همچنین می‌توانید یادداشتی به امضای ایمیل خود بیفزایید که نشان دهد به دنبال شخص یا اشخاصی برای استخدام هستید.

برگرفته از: businessinsider

چگونه در مسیر شغلی خود موفق باشیم؟
آموزش مهارت‌هایی برای موفقیت؛
از اتاق مصاحبه تا اثرگذاری در محیط کار

۱۲،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.