۲۵ استراتژی یک فریلنسر موفق؛ با رعایت این نکات بیشترین درآمد را داشته باشید

12

آزادکارها (فریلنسر) روز خود را هرگونه که بخواهند، برنامه‌ریزی می‌کنند. چگونه یک آزادکار می‌تواند در کارش موفق شود؟ برای موفق‌شدن باید برنامه و هدف مشخص داشت. قبل از اینکه بخواهید رئیس خود باشید و برای خودتان کار کنید، بهتر است اصول و قوانینی را برای کار و هدف خود مشخص کنید. بسیاری از نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود، شاید از نظر شما بسیار پیش‌پاافتاده باشند؛ اما به‌خاطر داشته باشید گاهی همین اصول ساده و پیش‌پا‌افتاده، مسیر زندگی شما را عوض می‌کنند. آنچه در ادامه‌ به آن اشاره می‌شود، ۲۵ نکته‌ی ساده ولی مهم است که به شما کمک می‌کند یک فریلنسر موفق باشید.

فریلنسر موفق

رونیکس

قوانین مختلف از آدم‌های مختلف

اصولی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، تجربه‌ی افرادی است که سال‌ها آزادکار بوده‌اند. شاید تعدادی از این اصول را قبلا شنیده باشید و یا حتی استفاده کرده باشید؛ این خیلی خوب است. مطالعه و عمل‌کردن به بقیه‌ی نکاتی هم که در اینجا به آنها اشاره می‌شود، می‌تواند مسیر شما را به‌عنوان یک آزادکار برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر هموار کند.

مهم‌ترین نکته را در همین ابتدا یادآور می‌شویم. فرض کنید شما طراح سایت هستید؛ این یعنی اینکه در صنعتی مشغول به فعالیت هستید که مدام در حال تغییر است. اولین نکته این است که همیشه باید به‌روز باشید. عاشق کارتان باشید و همیشه اطلاعات خود را مطابق با آخرین دستاوردهای علمی به‌روز کنید. با این‌ کار می‌توانید خدمات بیشتری به مشتریان خود بدهید و دستمزدتان را هم بیشتر کنید.


حتما بخوانید: ۹ نکته برای موفقیت فریلنسرها در مذاکرات کاری

۱. یک برنامه‌ی مشخص برای کسب‌و‌کار خود داشته باشید

فریلنسر موفق - داشتن برنامه در کار

این باید اولین کاری باشد که انجام می‌دهید. اگر تمام اطلاعات مورد‌ نیاز برای موفقیت در کار را در ذهن خودتان برنامه‌ریزی کرده‌اید، بهتر است آن را روی کاغذ هم بنویسید. شاید نوشتن برنامه‌ها بر روی کاغذ کمی وقت‌گیر باشد؛ اما آن‌قدر فایده دارد که توصیه می‌کنیم حتما زمانی را به آن اختصاص بدهید. این کار باعث می‌شود نه‌تنها به موضوعات مهم و چالش‌هایی که ممکن است در کار برای‌تان پیش بیاید از قبل فکر کنید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید،‌ بلکه در مواقع نیاز می‌توانید برنامه‌ی خود را در اختیار شریک کاری یا سرمایه‌گذاران‌تان قرار بدهید تا آنها نیز از برنامه‌ی شما مطلع شوند. برای اینکه بتوانید برای خود مشتری پیدا کنید، داشتن برنامه، اولویت اول برای شروع کار است.

۲. برنامه‌ی روزانه داشته باشید

در آغاز هر هفته یک ساعت یا بیشتر برای نوشتن برنامه‌ی هفته‌ی جاری زمان بگذارید. این کار را می‌توانید در انتهای هفته هم انجام بدهید و برنامه‌ی هفته‌ی آینده را یادداشت کنید. داشتن برنامه به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر برای هر ساعت از هفته‌تان تصمیم‌گیری کنید. هرچه سرتان شلوغ‌تر باشد، لزوم نوشتن این برنامه بیشتر احساس می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای کسانی که می‌خواهند کسب و کار خانگی داشته‌ باشند

۳. از نرم‌افزارهای رایگان استفاده کنید، اما سعی کنید نرم‌افزارهای اصلی را هم بخرید

فریلنسر موفق

وقتی قرار است به‌عنوان یک آزادکار کاری را شروع کنید، ممکن است در ابتدا با مشکلات مالی مواجه باشید و انتخاب نرم‌افزارهای دردسترس و رایگان موجود در بازار، می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها کمک زیادی کند، بدون اینکه مجبور باشید به خاطر مشکلات مالی از بسیاری از قابلیت‌ها و توانایی‌های خود چشم‌پوشی کنید. نرم‌افزارهای رایگان همیشه هم بد نیستند و تعداد زیادی از این نوع نرم‌افزارها در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از بهترین‌ها را انتخاب و کار خود را با همان‌ شروع کنید. در هنگام خرید رایانه، دوربین، تبلت یا چاپگر، مطمئن شوید که نرم‌افزارهایی که برای کار به آنها نیاز دارید با ملزومات خریداری شده‌ی شما سازگاری دارد که بعدها دچار مشکل نشوید.

لازم نیست در همان شروع، همه چیز را بخرید؛ اما خریدن ابزار اولیه‌ی ‌کارتان ضروری است. برای مثال، برای طراحی یک وب‌سایت، هرگز از طرح‌های آماده استفاده نکنید. برای استفاده از یک طرح با‌کیفیت، بهتر است کمی در مورد اصول اولیه‌ی آن تحقیق کنید. اما اگر گرافیست هستید شاید این روش خیلی به درد شما نخورد. اگر طراحی وب‌سایت جزو کارهای روزمره‌ی شماست، شاید بهتر باشد درخصوص روش‌های ایجاد خلاقیت در کار، مطالعه داشته باشید.

۴. یک لوگوی چشم‌نواز طراحی کنید

برای اینکه در بازار کار بتوانید جایی برای خودتان باز کنید و همیشه مشتری داشته باشید، باید حرفه‌ای به‌نظر برسید و طراحی یک لوگوی مناسب و شیک، ویترین خوبی برای معرفی شما به مشتریان بالقوه است. طراحی یک لوگوی چشم‌نواز (شاید لازم باشد از کسی برای طراحی آن کمک بگیرید) باعث بهتر دیده‌شدن شما در این بازار آشفته می‌شود. قدرت یک لوگوی خوب و استفاده از آن در کارت ویزیت و وب‌سایت شخصی‌تان، معرف شما و کارتان خواهد بود.


حتما بخوانید: چطور یک لوگو بسازیم؟

۵. نه گفتن را یاد بگیرید

اگر سرتان شلوغ است و زمان کافی برای قبول یک کار جدید ندارید، بهتر است آن را قبول نکنید. این عادلانه‌ترین کاری است که می‌توانید در حق مشتریان فعلی و جدید انجام بدهید. بدترین کار این است که همه‌ی کارهایی را که به شما پیشنهاد می‌شود، قبول کنید. قبل از پذیرش هر کار جدید، از داشتن زمان کافی برای انجام آن مطمئن شوید. تحویل یک کار با کیفیت بالا، بهتر از انجام کارهای زیاد با کیفیت پایین‌ است.


حتما بخوانید: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوییم؟

۶. یک وبلاگ یا وب‌سایت برای خودتان طراحی کنید

در عصر اینترنت، داشتن یک وبلاگ یا وب‌سایت شخصی، در معرفی شما به بازار کار اهمیت زیادی دارد. این کار نه‌تنها باعث معرفی شما به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای به بازار کار می‌شود، بلکه دروازه‌ای برای ورود مشتریان جدید است. امروزه بسیاری از افراد با جست‌وجو در اینترنت، سعی می‌کنند بهترین افراد را برای انجام پروژه‌های خود پیدا کنند و اگر شما در این بازه‌ی جست‌وجو حضور نداشته باشید، یکی از بهترین فرصت‌های معرفی خود به دیگران را از دست داده‌اید.

۷. وب‌سایت‌تان را مرتب به‌روزرسانی کنید

بعد از طراحی و ساخت وبلاگ یا وب‌سایت شخصی‌تان، برای بالابردن ارزش و اعتبار سایت، به‌طور مرتب آن را به‌روزرسانی کنید. اگر مشتریان جدید از سایت شما بازدید کنند و ببینند که مدت زیادی است سایت را به‌روز نکرده‌اید، از انتخاب شما صرف‌نظر می‌کنند و سراغ فرد دیگری می‌روند. به‌روزرسانی منظم شاید روزی یک ساعت وقت بگیرد، اما سود زیادی را نصیب شما خواهد کرد.

۸. برخی از خدمات را رایگان در اختیار مشتریان آنلاین قرار بدهید

دادان امتیازاتی به برخی از مشتریان که از طریق سایت با شما و محصولات‌تان آشنا شده‌اند، می‌تواند به جلب اعتماد مشتریان کمک کند. برای مثال، اگر طراح هستید می‌توانید چند طرح رایگان را بر روی سایت قرار بدهید. این کار آمار بازدیدکنندگان سایت را افزایش می‌دهد و باعث جلب مشتری بیشتر می‌شود. حتی می‌توانید به افرادی که اولین بار است به شما سفارش کار داده‌اند، چند درصد تخفیف بدهید. این هم روش مناسبی برای معرفی خودتان به مشتریان جدید و جلب اعتماد آنها است.


حتما بخوانید: ۳ گام اساسی برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاه آنلاین

۹. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر شبکه‌های اجتماعی و روابط آن بر زندگی افراد را انکار کند. اصلا مهم نیست که در کدام شهر زندگی می‌کنید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ارتباط شما را با دنیای اطراف‌تان گسترده‌تر کند و فضای جدیدی را برای جلب مشتری‌های جدید رقم بزند. عضویت در فیسبوک و انجمن‌های مختلف مرتبط با حوزه‌ی کاری شما، در رشد فضای کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. بنابراین فرصت استفاده از توئیتر، فیسبوک و عضویت در انجمن‌ها را از خود نگیرید. اگر یک طراح هستید، بهتر است نگاهی به deviantart و YouTube بیندازید. چند تا از این شبکه‌ها را انتخاب کنید و در آنها فعالیت داشته باشید. اما مراقب باشید فقط در راستای معرفی خود و حرفه‌تان و به‌صورت محدود و حساب‌شده در این شبکه‌ها فعالیت داشته باشید.


حتما بخوانید: ۱۵ نکته برای افزایش مخاطب در شبکه های اجتماعی

۱۰. همکاران خود را بشناسید

شناخت همکاران خیلی مهم است. ارتباط با افراد مختلف از طریق شبکه‌های اجتماعی، موجب شناخت بیشتر شما از همکاران‌تان می‌شود. ایجاد ارتباط با افرادی که می‌توانند خدماتی را ورای تخصص و مهارت فردی شما به مشتریان ارائه بدهند، فرصت مناسبی برای گسترش حلقه‌ی کاری و ارائه‌ی خدمات بیشتر و پیچیده‌تر به مشتریان است که رضایت بیشتر مشتریان را نیز در پی خواهد داشت. شاید گاهی لازم باشد یکی از مشتریان خود را برای دریافت خدمات بهتر و تخصصی‌تر به یکی از همکاران معرفی کنید و گاهی نیز همکاران از تخصص شما برای حفظ رضایت بیشتر مشتریان خود استفاده کنند.

۱۱. برای روز مبادا پس‌انداز کنید

فریلنسر موفق - پس انداز

حتی اگر اوضاع بر وفق مراد است، این احتمال را بدهید که ممکن است یک یا دو ماه در سال، درآمد خوبی نداشته باشید. افراد آزادکار به‌دلیل تغییراتی که در بازار اتفاق می‌افتد، از لحاظ درآمد معمولا آسیب‌پذیر هستند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود هر ماه مقداری از درآمد خود را پس‌انداز کنید. داشتن یک حساب بانکی مجزا برای پس‌اندازکردن، امنیت مالی شما را در روزهای سخت تأمین می‌کند. هیچ‌وقت از پس‌اندازکردن ناراحت نباشید. زمانی باید خود را سرزنش کنید که به‌خاطر یک بحران مالی یک یا دو ماهه، همه‌چیز را از دست بدهید و مجبور باشید دوباره از صفر شروع کنید.


حتما بخوانید: چگونه پس انداز کنیم؛ چگونه می‌توانیم هم حالا خرج کنیم هم در آینده

۱۲. خلاق باشید

روش‌های زیادی برای خلاق‌بودن وجود دارد تا هم مشتریان بیشتری را جذب کنید و هم از تجهیزات و فضای کاری استفاده‌ی بهتری کنید. اگر هزینه‌ی کافی برای خرید رایانه‌ی نو ندارید، شاید ارتقای سیستم به جای خرید یک رایانه‌ی جدید، گزینه‌ی بهتری باشد. به‌روزرسانی تجهیزات قدیمی هم کارتان را راه‌ می‌اندازد و می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. اگر توان اجاره‌ی یک مکان مجزا برای شروع کار را ندارید، از همان فضای فعلی خود استفاده کنید و با کمی خلاقیت و تغییر دکوراسیون منزل، محیط مناسبی را برای کار ایجاد کنید. یک محصول یا خدمات جدید را به لیست کارها و توانایی‌های خود اضافه کنید، برای این کار، می‌توانید از دوستان یا خانواده‌تان نیز مشورت بگیرید. گزینه‌های زیادی برای ایجاد خلاقیت در کار وجود دارد که فقط لازم است کمی فکر کنید، مطمئنا خودتان روش‌های بهتر و جدیدتری را پیدا خواهید کرد.


حتما بخوانید: موانع خلاقیت و راهکارهای مقابله با آن چیست

۱۳. به مشتریان وفادارتان پاداش بدهید

فریلنسر موفق - به مشتریان وفادار خود پاداش بدهید

اگر بازار کساد است، باید کاری کنید که مشتریان باز هم به سراغ شما بیایند. داشتن رابطه‌ی دوستانه و ارائه‌ی خدمات ایده‌آل، یکی از اصلی‌ترین اصول مشتری‌مداری است، ولی برای جلب بیشتر مشتری، می‌توانید تخفیف‌های ویژه‌ای را برای مشتریان قدیمی خود قائل شوید و یا بسته به نوع کار و حرفه‌ی خود خدمات ویژه‌ای را برای آنها در نظر بگیرید. روش‌های جالب و زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تشویق و حفظ مشتریان قدیمی از آنها استفاده کنید.

۱۴. جوری با مشتری رفتار کنید که انگار فقط همین یک مشتری را دارید

ارائه‌ی خدمات خوب به مشتریان اهمیت زیادی دارد. به‌خاطر داشته باشید که همیشه بهترین سرویس را به مشتریان‌تان بدهید. اگر مشتری احساس کند که برای شما مهم است، حس وفاداری بیشتری نسبت به شخص شما پیدا می‌کند و درنتیجه، برای کارهای بعدی خود نیز باز هم شما را انتخاب خواهد کرد. در هنگام گفت‌وگو با مشتریان، از کلمات مثبت استفاده کنید. همیشه به مشتریان خود بگویید «تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتری و ارائه‌ی بهترین محصول و یا خدمات می‌کنید.» از مشتری بخواهید حتما نظر خود را در مورد محصول و یا خدماتی که به او ارائه شده است به شما اعلام کند. این روش به پیشرفت شما کمک بیشتری می‌کند و رضایت مشتریان هم بیشتر می‌شود. فراموش نکنید که مشتریان فعلی بهترین تبلیغات برای کار شما هستند و جلب رضایت آنها یعنی افزایش تعداد مشتریان.


حتما بخوانید: ۱۰ روش موثر در برخورد با مشتری

۱۵. وقتی سرکار هستید، فقط کار کنید

فریلنسر موفق

اگر تصمیم گرفته‌اید هر روز از ساعت ۸ تا ۴ بعدازظهر کار کنید، در این ساعات فقط کار کنید. چک‌کردن ایمیل‌های شخصی، تماس‌های تلفنی غیرکاری و انجام هر کار شخصی دیگر، می‌تواند راندمان کاری شما را در ساعات تعیین‌شده پایین بیاورد. به خودتان قول بدهید این کارهای متفرقه را بعد از ساعت کار یا در زمان استراحت و یا وقت ناهار انجام بدهید. شاید این موارد از نظر شما خیلی هم مهم نباشند، اما گاهی همین موارد کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، ممکن است همه‌ی زمان کاری شما را به خودشان اختصاص بدهند و رشته‌ی کار از دست‌تان در برود.

۱۶. زمان شروع و پایان کار را مشخص کنید

درست مانند کسی که به اداره می‌رود، زمانی را برای شروع و پایان کار خود مشخص کنید و به آن پایبند باشید. ممکن است گاهی به‌دلیل حجم زیاد کار، مجبور باشید زمان بیشتری را به کار اختصاص بدهید؛ اما توجه داشته باشید که زمان کوتاهی را هم برای استراحت خود درنظر بگیرید تا با انرژی بیشتری بتوانید کار را ادامه بدهید. هرچه ساعات کاری شما فشرده‌تر و زمان استراحت‌تان کمتر باشد، میزان خلاقیت و نوآوری در کار به همان نسبت کاهش می‌یابد. پس همیشه سعی کنید به قانون خود در مورد زمان شروع و پایان کار پایبند باشید.


حتما بخوانید: ۱۵ قانون مذاکره برای گرفتن بهترین پیشنهاد شغلی

۱۷. انضباط مالی داشته باشید

انظباط مالی، فریلنسر موفق

داشتن شفافیت و انضباط مالی به‌نظر کار ساده‌ای است و توصیه می‌شود حتما امور مالی خود را منظم کنید و حساب دخل‌و‌خرج خود را داشته باشید. اصلا مهم نیست که کسب‌وکار کوچکی دارید یا بزرگ، ولی اگر سالی یک یا دو بار حساب-کتاب نکنید، مطمئن باشید که دیر یا زود دچار دردسر خواهید شد. زمان پرداخت صورت‌حساب‌های خود را یادداشت کنید، سفارش مشتری‌ها را یادداشت کنید و بودجه‌ای مشخص برای هر ماه تعیین کنید و دخل‌و‌خرج خود را بر اساس همان بودجه تنظیم کنید. داشتن شفافیت و انضباط مالی علاوه‌بر اینکه حسابرسی سالانه‌ را راحت‌تر می‌کند، باعث می‌شود که اشتباهات احتمالی را نیز زودتر تشخیص بدهید و قبل از رسیدن به مرحله‌ی بحرانی می‌توانید راه‌حلی برای مشکل پیدا کنید.

۱۸. به خودتان فرصت نفس‌کشیدن بدهید

البته که منظور ما از نفس‌کشیدن همین دم و بازدم معمولی نیست، منظورمان اهمیت‌دادن به سلامت جسم و روح است. ممکن است به‌عنوان یک آزادکار از یک یا دو رایانه، یک دوربین و چند وسیله‌ی دیگر استفاده کنید. اما مهمترین وسیله برای پیشرفت کار، خودتان هستید. پس مراقبت سلامتی خود باشید و فرصتی را به تفریح، گذراندن وقت با دوستان و خانواده اختصاص بدهید و هرگز به بهانه‌ی نداشتن وقت، فرصت لذت‌بردن از زندگی در کنار دوستان و خانواده را از خود نگیرید.

۱۹. گه‌گاهی از خانه بیرون بروید

اگر در خانه کار می‌کنید، گاهی لازم است بیرون بروید تا کمی هوا به سرتان بخورد. برخی از ملاقات‌های کاری را خارج از خانه بگذارید، می‌توانید با مشتریان در یک رستوران و یا کافه قرار ملاقات بگذارید یا بعضی وقت‌ها یکی دو ساعت در روز را با لپ‌تاپ به یک کتابخانه و یا کافی‌شاپ بروید و از آنجا کارهایتان را دنبال کنید. تغییر مکان، انرژی شما را افزایش می‌دهد و در میزان خلاقیت کاری شما هم بی‌تأثیر نیست.


حتما بخوانید: راهنمایی برای برنامه ریزی مسیر شغلی؛ چگونه در مسیری درست قرار بگیریم؟

۲۰. چند گزینه برای روزهای سخت داشته باشید

روزهای بد می‌آیند و می‌روند. به همین سادگی که به‌نظر می‌رسد. همیشه یک نقطه‌ی قوت برای خود داشته باشید تا در روزهای بد به شما انرژی لازم برای کارکردن بدهد. داشتن یک جمله‌ی الهام‌بخش که بر روی تخته‌ی محل کار نصب کرده‌اید یا به دیوار زده‌اید و یا هر جای دیگری، می‌تواند در روزهای سخت به شما یادآوری کند که این نیز بگذرد. عکس فرزندان، مسافرت‌های خوبی که قبلا با خانواده و دوستان داشته‌اید و یا حتی عکس یک ماشین که شما همیشه آرزو داشتید که آن را بخرید، در روزهای سخت می‌تواند به شما انگیزه‌ی مضاعف برای کار و تلاش بیشتر بدهد. روزهایی که فشار کاری زیادی دارید و خسته و بی‌حوصله هستید،‌ نگاهی به عکس‌ها و نوشته‌ها بیندازید تا برای ادامه‌ی راه انرژی بگیرید. امتحان کنید و مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید.

۲۱. فروتن باشید

هیچ‌کس متخصص یا قهرمان به دنیا نمی‌آید. اگر همه چیز خوب پیش می‌رود، احساس غرور نکنید؛ چراکه غرور بدترین سم برای اعتبار و آبروی شماست. گاهی داشتن اعتمادبه‌نفس زیاد، فقط دردسر است. بهتر است فروتن باشید، با‌ دقت به حرف مشتریان خود گوش کنید و طبق خواسته و سفارش آنها عمل کنید. هر جا لازم است دیدگاه‌های کارشناسانه‌ی خود را بدهید، اما تصمیم نهایی را بر عهده‌ی مشتری بگذارید و قبول کنید که او قرار است پول بدهد، پس کار باید طبق سلیقه و خواسته‌ی مشتری باشد نه شما. هیچ‌وقت خود را بی‌نیاز از نظرات کارشناسانه‌ی دوستان و همکاران‌تان ندانید و سعی کنید در هنگام انجام برخی پروژه‌ها، نظرات آنها را نیز جویا شوید.

۲۲. نگاه تخصصی داشته باشید

برای کار خود لوگو و وب‌سایت طراحی کنید، این کار باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر به‌نظر برسید. به مشتریان احترام بگذارید، ادب را در برخورد با آنها فراموش نکنید. درست است که برای خودتان کار می‌کنید و رئیس خودتان هستید، اما به این معنی نیست که اجازه دارید هرجور دل‌تان بخواهد با مشتری صحبت کنید.

۲۳. بازخورد بگیرید

فریلنسر موفق - بازخورد بگیرید

یک فریلنسر موفق برای بازخوردهایی که می‌گیرد، ارزش ویژه‌ای قائل است، پس بر روی سایت خود بخشی را برای دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات طراحی کنید. همچنین از دوستان،‌ خانواده و شرکای تجاری خود نیز بخواهید نظرات‌شان را در خصوص کار، به شما منتقل کنند. مهم‌تر از همه اینکه بعد از تحویل یک پروژه به مشتری، حتما نظر او را در مورد پروژه جویا شوید. این کار علاوه‌بر اینکه به شما در ارتقای شرایط کاری کمک می‌کند، یک‌جور احترام‌گذاشتن به نظر مشتری است و حس خوبی را به او منتقل می‌کند. دریافت نظرات دیگران همیشه کار خوبی است و در موفق‌تر‌شدن نیز بسیار تأثیرگذار است.


حتما بخوانید: چگونه پولدار شویم؛ ۱۶ راه پولدار شدن که باید بدانید

۲۴. همیشه همراه خود یک دفترچه‌ یادداشت داشته‌ باشید

همیشه یک دفترچه‌ یادداشت معمولی و یا دیجیتال همراه خود داشته باشید و نکات مهم مربوط به کار را در آن یادداشت کنید. این کار چند فایده دارد؛ اول اینکه می‌توانید مواردی را که احساس می‌کنید برای مشتریان مهم است، در آن یادداشت کنید و دوم اینکه ممکن است مثلا در اتوبوس، هواپیما یا هرجای دیگری ایده‌های نابی به ذهن‌تان خطور کند و داشتن یک دفترچه‌ی یادداشت این فرصت را به شما می‌دهد قبل از فراموش‌کردن، آنها را بنویسید. شاید برای شما هم بارها اتفاق افتاده باشد که گاهی به دلیل نبود دفترچه‌ی یادداشت یک ایده‌ی ناب را فراموش کرده‌اید و بعدها دیده‌اید که شخص دیگری از همان ایده‌ی ناب شما استفاده کرده و یک گام از شما جلوتر است.

۲۵. برای هر پروژه زمان کافی درنظر بگیرید

اختصاص‌دادن زمان کافی به هر پروژه، به اندازه‌ی «نه‌ گفتن» اهمیت دارد. وقتی کاری را قبول می‌کنید، زمان مناسب برای انجام کار را نیز برآورد کنید. اگر زمان کوتاهی برای تکمیل یک پروژه در نظر بگیرید و نتوانید آن را سروقت تحویل بدهید، آبرو و اعتبار خودتان را از دست می‌دهید و مشتری هم برای کار بعدی‌اش، شما را انتخاب نخواهد کرد. مشتریان فعلی بهترین تبلیغات برای شما هستند و اگر اعتماد آنها را از دست بدهید، در واقع امنیت شغلی‌تان را با خطر مواجه کرده‌اید.

امیدوارم با عمل‌کردن به این توصیه‌ها، یک فریلنسر موفق در جهان باشید.

برگرفته از: 1stwebdesigner

کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 12 دیدگاه)
  1. عرفان می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    مطالب خیلی مفید بود بخصوص برای خودم که تحولی در ذهنم ایجاد شد.

  2. حسین می‌گوید

    دمتون گرم، عالی بود؛ مرسی بابت زحماتی که برای نوشتن این مقاله کشیدید!

  3. داوری می‌گوید

    سلام به نظرم یه رزومه خوب باید از خودتون داشته باشید حتی روحیاتتون باشه من از این طریق از سایت های دوری جاب ، کار لنسر ، پونیشا و…کارم رو شروع کردم