چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم؟

2

مراقبت از ناخن‌ها مانند مراقبت از پوست و مو در ظاهر آدم تأثیرگذار است. ناخن زیبا در زندگی اجتماعی و کاری یک امتیاز به شمار می‌رود. به عقیده‌ی کارشناسان، بیشتر آدم‌ها چه مرد چه زن، برای مراقبت از ناخن‌ها و زیباتر کردن آنها به توصیه‌ها و روش‌های غیرکارشناسی روی می‌آورند. نکته‌ی دیگر اینکه بیشتر ما بدون چون و چرا ناخن‌های‌مان را به سالن‌های زیبایی می‌سپاریم که ممکن است راهنمایی‌ها و روش‌های مراقبتی‌شان برای ما بهترین نباشند. در این مقاله توصیه‌های ۳ نفر از برترین متخصصین‌ پوست را برای داشتن ناخن‌های زیبا، آراسته و سالم گردآوری کردیم. این مقاله را بخوانید تا ببینید که چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم.

۱. با کوتیکول وَر نروید

مراقبت از ناخن - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

رونیکس

چه خودتان ناخن‌های‌تان را مرتب می‌کنید چه ناخن‌کار، نخستین توصیه‌ی جدی ما به شما این است که برای داشتن ناخنهای زیبا، با کوتیکول، همان پوسته‌ی ظاهرا اضافی لبه‌ی پایینی ناخن که با بریدنش ناخن زیباتر به نظر می‌رسد، کاری نداشته باشید. کوتیکول سدی است در برابر انواع قارچ و باکتری؛ با از بین بردن کوتیکول این محافظ طبیعی را از دست می‌دهید. تخریب کوتیکول آن را قرمز، متورم، ملتهب و نازیبا می‌کند و ممکن است باعث ایجاد عفونت و آسیب دائمی به بستر ناخن شود. هرچند بریدن کوتیکول بیشترین آسیب را به ناخن می‌زند، فشرده کردن و عقب راندن آن هم ممکن است آسیب‌زا باشد.

۲. مصرف سفت‌کننده‌های ناخن را کاهش دهید (یا اصلا مصرف نکنید)

برای داشتن ناخنهای زیبا نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که مصرف زیاد سفت‌کننده‌ها بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب‌رسان است. اثرات این محصولات بر ناخن موضع مطالعه‌ی هیچ پژوهشی نبوده است پس ادعایی که در این باره وجود دارد، علمی نیست. بیشتر مردم هیچ سودی از مصرف سفت‌کننده‌های ناخن نمی‌برند؛ مگر کسانی که ناخن‌های‌شان خیلی سست و شکننده باشد. ناخن سالم انعطاف‌پذیر است. بنابراین برای جلوگیری از شکستن ناخن‌ها، از مواد و کارهایی که ناخن‌ها را خشک و شکننده می‌کنند، اجتناب کنید.

۳. بستر ناخن و کوتیکول را مرطوب کنید

اگرچه شواهد علمی کمی درباره‌ی اثر مرطوب نگه داشتن بستر ناخن بر رشد ناخن وجود دارد، این کار کوتیکول را زیباتر و احتمال شکستن ناخن را کمتر می‌کند. اگر ناخن‌های‌تان زیاد می‌شکنند، شاید به این دلیل است که خشک هستند. مالیدن روغن‌ در اطراف کوتیکول باعث مرطوب شدن تمام ناخن و کاهش ترک، لب‌پر شدن و شکاف آن و داشتن ناخنهای زیبا می‌شود.

۴. برای داشتن ناخنهای زیبا بیوتین مصرف کنید

بیوتین و ناخنهای زیبا - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

پژوهش‌های گوناگون اثر مصرف مکمل‌های بیوتین (یکی از ویتامین‌های خانواده‌ی ویتامین ب) را بر افزایش ضخامت و کاهش شکستگی و شکاف و همچنین داشتن ناخنهای زیبانشان داده‌اند. پژوهشی در آلمان نشان داد افرادی که طی چند ماه روزانه ۲/۵ میلی‌گرم بیوتین مصرف کرده‌اند، بهبود چشمگیری را در وضعیت‌ ناخن‌های‌شان مشاهده کرده‌اند. به عقیده‌ی کارشناسان باید ۲/۵ میلی‌گرم بیوتین در روز مصرف کنید تا اثر آن را بر ناخن ببینید. از مواد سودمند دیگر برای سلامتی ناخن‌ها می‌توان به سیلیکون (سیلیسیم) و ترکیبات MSM (یک ترکیب سولفور طبیعی که در بیشتر مواد غذایی یافت می‌شود) اشاره کرد.
اما ماده‌ای که باور غلطی درباره‌ی مفید بودن آن برای ناخن‌ها وجود دارد، ژلاتین است. مصرف خوراکی و خیساندن ناخن‌ها در ژلاتین، هیچ‌ کدام اثر مثبتی بر ناخن‌ها ندارند؛ حتی خیساندن ناخن‌ها در ژلاتین ممکن است آنها را سست کند. به گفته‌ی کارشناسان، شواهد علمی اندکی درباره اثر مکمل‌ها و محصولات حاوی کلسیم، مخمرها و فلوراید بر سلامتی ناخن‌ها وجود دارد.

۵. مانیکور حرفه‌ای را کاهش دهید

خودتان ناخن‌ها را مانیکور کنید - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

اگرچه مقاومت در برابر وسوسه‌ی مانیکور و پدیکور حرفه‌ای سخت است، اما مطالعات نشان داده‌اند کسانی که به طور پیوسته این کار را انجام می‌دهند، بیشتر از خشکی و شکنندگی ناخن رنج می‌برند. پزشکان معتقدند این ممکن است به خاطر استفاده‌ی زیاد از مواد شیمیایی و ترکیبات خشن باشد. به گفته‌ی سمیه جمال (Sumayah Jamal) متخصص پوست، زنانی که به طور مداوم مانیکور می‌کنند بیشتر دچار عفونت مزمن بستر ناخن می‌شوند که نشانه‌ی آن، قرمزی و پف در ناحیه‌ی اطراف پایه‌ی ناخن است. کناره‌های انگشتان در اطراف بستر ناخن باید صاف و یک‌دست باشند؛ ملتهب و پف‌دار بودن این قسمت‌ها نشانه‌ی عفونت است.
یک راه برای کاهش احتمال عفونت، همراه داشتن و استفاده از وسایل مانیکور خودتان در آرایشگاه یا سالن زیبایی است.

۶. از پاک‌کننده‌های حاوی اَستون استفاده نکنید

استون ماده‌ای است که هر متخصص پوستی استفاده‌ی آن را برای کسانی که ناخن‌های شکننده دارند، ممنوع می‌کند. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که اَستون باعث خشکی و شکنندکی ناخن می‌شود.

۷. از سوهان ناخن زمخت استفاده نکنید

استفاده از سوهان مناسب برای ناخنی زیبا - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

سوهان‌های ناخن قدیمی، برای ناخن زمخت هستند و باعث می‌شوند شکاف‌های ریز به پارگی و حتی شکستن ناخن منجر شوند. از سوهان‌هایی با سمباده‌های نرم و ریز استفاده کنید، ناخن‌ها را در یک جهت، یکدست و آرام سوهان بکشید.

۸. دست‌ها را بیش از اندازه نشویید و استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی را کاهش دهید

مواد آسیب‌رسان به ناخن - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

بی‌شک شستن دست‌ها کاری منطقی و برای سلامتی مفید است اما شستن بیش از اندازه‌ی دست‌ها برای ناخن‌ها خوب نیست. اگر به خاطر شغل‌تان شستن دست‌های‌تان به دفعات ضروری است، مرتب از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ استفاده کنید و هر از گاهی به طور خاص اطراف کوتیکول را مرطوب کنید.
هنگام انجام کارهای خانه و شست‌وشو تا جایی که ممکن است از تماس با شوینده‌های شیمیایی مانند مایع ظرف‌شویی اجتناب کنید، بهتر است دستکش بپوشید.

۹. از شامپو‌ی‌تان غافل نشوید

بیشتر خانم‌ها متوجه ناسازگاری شامپو با موهای‌شان می‌شوند؛ اما ممکن است متوجه نشوند شامپویی که استفاده می‌کنند با ناخن‌های‌شان سازگار نیست حتی اگر برای موهایشان خوب باشد. این مسئله به ویژه در مورد شامپوهای مخصوص موهای چرب که برای جداسازی چربی‌ها از پوست سر تولید شده‌اند، رخ می‌دهد. اگر ناخن‌های‌تان خشک هستند و از صابون‌ها یا دیگر محصولات جاذب چربی استفاده می‌کنید، ممکن است ناخن‌های‌تان آسیب ببیند.

۱۰. به جای کاشت ناخن، از ناخن مصنوعی استفاده کنید

همه‌ی کارشناسان ما معتقدند کاشت ناخن کار سودمندی نیست و در موارد بسیاری باعث عفونت‌های قارچی و باکتریایی و گاهی آسیب‌های دائمی می‌شود. اگر به کاشت ناخن اصرار دارید بهتر است برای داشتن ناخنهای زیبا، از ناخن مصنوعی یا روش‌های کاشت بر پایه‌ی ناخن مصنوعی (تیپ) استفاده کنید. هرچند این روش هم ممکن است آسیب‌زا باشد، به دلیل اینکه فضای کمتری از سطح ناخن پوشیده می‌شود، احتمال آسیب کاهش می‌یابد.
هشدار: برخی موادی که در کاشت ناخن استفاده می‌شوند حاوی ماده‌ای به نام متیل‌متاآکریلیت (MMA) هستند که بنابر نظر اداره‌ی دارو و غذا‌ی آمریکا مصرف آنها خطرناک و در آمریکا ممنوع است. این ماده به شدت حساسیت‌زاست و آسیب‌های جدی به ناخن می‌زند. اما به دلیل ارزان بودن، آرایشگاه‌های بسیاری از آن استفاده می‌کنند. تیزبین باشید؛ اگر مواد کاشت ناخن بوی تندی دارند، اگر ناخن کاشته‌شده به سختی سوهان می‌خورد یا به آسانی خیس نمی‌خورد، احتمالا حاوی MMA است. ‌

۱۱. ناخن‌های پا را فراموش نکنید

ناخن‌های پا مهم هستند - چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم

همه‌ی مراقبت‌های لازم برای ناخن‌های دست، برای ناخن‌های پا هم ضروری است و چه بسا اهمیت آنها در این مورد بیشتر هم باشد؛ چون پاها معمولا مدت طولانی در کفش و در محیطی تاریک و مرطوب قرار دارند که امکان رشد قارچ و باکتری را افزایش می‌دهد. برای پدیکور از لوازم شخصی خود استفاده کنید و از ناخن‌کار بخواهید با کوتیکول و قسمت‌های زیر ناخن کاری نداشته باشد. یک نکته‌ی مهم در مورد ناخن‌های پا، اجتناب از کوتاه کردن با زاویه است، ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید در غیر این صورت در گوشه‌ها احتمال فرو رفتن ناخن‌ در گوشت زیاد می‌شود که بسیار دردناک است و ممکن است منجر به عفونت شود.

۱۲. مراقب نشانه‌ی بیماری‌ها در ناخن‌ها باشید

در پاسخ به این سوال که چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم، باید گفت که اول باید مراقب نشانه‌های بیماری باشید. بیشتر وقت‌ها مشکلات و آسیب‌های ناخن ناشی از اثرات محیطی مانند تماس با پاک‌کننده‌های شیمیایی، مصرف محصولات خشک‌کننده‌ی ناخن یا آسیب‌های فیزیکی مثل جویدن ناخن است. با این حال بنابر توصیه‌ی انجمن متخصصان پوست آمریکا، برخی مشکلات ناخن ممکن است ناشی از برخی بیماری‌ها باشند. این نشانه‌های می‌تواند راهنمای شما برای یافتن مشکل اصلی باشند:

  • ناخن‌های سفید نشانه‌ی مشکلات کبدی است.
  • ناخن نیمه‌سفید نیمه‌صورتی نشانه‌ی مشکلات کلیوی است.
  • ناخن زرد و ضخیم با رشد کند نشانه‌ی مشکلات ریوی است.
  • بستر ناخن رنگ‌پریده نشانه‌ی کم‌خونیست.
  • ناخن با لکه‌های زردرنگ و قرمزی کم‌رنگ در پایه‌ی ناخن نشانه‌ی دیابت است.

در سال ۲۰۰۵ گروهی از پزشکان ایرلندی به این نتیجه رسیدند که نشانه‌های زودرس پوکی استخوان (osteoporosis) ممکن است در ناخن‌ها آشکار شود. در پژوهش دانشگاه لیمریک (University of Limerick) مشخص شد مقدار ماده‌ای به نام دی‌سولفید باند (disulphide bond) که هم در ناخن و هم در استخوان وجود دارد، در مبتلایان به پوکی استخوان کاهش می‌یابد.
اگر متوجه نشانه‌های بیماری در خود شدید، و اگر می‌خواهید ناخنهای زیبا داشته باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برگرفته از: webmd.com

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. کاوه می‌گوید

    درود من زیر ناخن دستم یکی از انگشتهام یه ناخن کوچیک به عر ض 3 میلیمتر رشد می کنه دلیل و در ما نش چیه ؟ با سپاس

  2. ساحل می‌گوید

    سفت کننده ناخن کار را بدتر میکنند