چند گام ساده برای شبکه سازی و افزایش فروش

2

بازار پر رقابت امروزی، کمپانی‌ها و بازاریابان را بر آن داشته است که با موضوع فروش به‌طور جدی برخورد کنند و فقط از فروشندگان حرفه‌ای و خبره برای فروش کالاهای خود استفاده نمایند. فروشنده‌ی امروزی باید در تماس نزدیک با مشتری باشد و نقش راهنما و مشاور او را داشته باشد (فروش حرفه‌ای – ری ای چیت وود). به این منظور شناخت مشتری و راه‌های ارتباط با او و هم‌چنین حفظ و توسعه‌ی رابطه با مشتری، بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر افراد بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، و این برای شما فرصتی عالی‌ است که بسیاری از مشتریان بالقوه خود را در آن بیابید و با استفاده از تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله برای شبکه سازی، روابط خود را با آنها به حد مطلوب برسانید و به تعدادشان بیفزایید.

رسانه های اجتماعی و شبکه سازی

چه بخواهید توانایی خود را برای یک فرصت کاری ارائه کنید چه محصول یا خدمتی را عرضه نمایید، به گروهی از افراد مختلف و شبکه سازی نیاز دارید. به یاد داشته باشید که در دنیای فروش پشتیبانی بلند مدت، امری طبیعی است و مهم نیست که شما از نظر مشتری بالقوه، چقدر جذابید، ممکن است روزی درخواست‌هایتان را رد کنند. پس باید در لیست بازار‌یابی‌تان مشتریان بالقوه زیادی داشته باشید. همین‌طور باید در مراحل مختلف پیشروی کارتان، روابط زیادی ایجاد کنید.

رونیکس

بیایید درباره‌ی چند راه ساده برای یافتن افراد و توسعه‌ی روابط با آنها صحبت کنیم. همه‌ی افرادی را که می‌بینید به مشتریانِ دست به نقد شما تبدیل نمی‌شوند، اما می‌توانیم در همه‌ی روابط زندگی و کسب و کار موفق شویم. یعنی ایجاد رابطه‌ی سازگار و لذت از تجربه؛ حتی متوجه نمی‌شوید که چطور این اتفاق روی می‌دهد!


حتما بخوانید: راه‌های جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

چند گام ساده برای شبکه سازی و ایجاد روابط سازگار به طور طبیعی

  • موفقیت‌های گذشته را مرور کنید. در گذشته از کجا و چطور مشتریان بالقوه را پیدا کرده‌اید؟ فهرستی از مشتریان آماده کنید و بنویسید که آنها از کجا آمده‌اند. این ردیابی خیلی مهم است، پس نگه‌داشتن اطلاعات‌تان در اکسل یا CRM آنلاین فکر خوبی است. اگر در حین بررسی روند خاصی را پیدا کردید، از آن استفاده کنید. طرحی را ایجاد کنید که در آن حیطه بازاریابی کنید و موفقیت‌تان را مجددا ایجاد کنید.
  • برنامه‌های اجتماعی‌ای را پیدا کنید که مشتریان احتمالی‌تان بیشتر اوقات خود را در آنجا صرف می‌کنند. اگر حضور در چندین برنامه‌ از رسانه‌های اجتماعی برایتان دشوار است فقط در یکی از سایت‌هایی حضور داشته باشید که مشتریان بالقوه را در آنجا می‌بینید. Linkedin برای من حکم اتاق هیئت مدیره‌ی قدرتمندی دارد و من در این محل موفقیت بسیاری در ایجاد قرارهای مجازی دارم. به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی مشابه محافل قدیمی دوستانه مفیدند. وارد اتاق می‌شوید، به صحبت‌ها می‌پیوندید، با چند نفر دست می‌دهید و با افراد جذاب‌تر ارتباط برقرار می‌کنید. واقعا به همین سادگی است.
  • آخرین بار کِی تبلیغاتی را برای مشتریان‌تان ارسال کردید؟ آیا برنامه‌ی مشخصی برای ارسال تبلیغات دارید؟ برنامه‌های مرتبط چطور؟ یادآوری به دوستان و خانواده‌ی مشتریان خوب را فراموش نکنید. البته دوستان‌تان شما را حمایت می‌کنند، اما همیشه نمی‌توانند. تضمینی نیست که وقتی افراد جدید را ملاقات می‌کنند، همچنان در ذهنشان حضور داشته باشید.
  • در جلسات و رویدادهایی که چیزی یاد می‌گیرید شبکه‌سازی‌های رودررو ترتیب دهید. اگر به موضوع علاقه‌مند هستید، بیشتر در بحث درگیر شده و انرژی بیشتری دارید. در حال حاضر تمایل به ماندن در پشت کامپیوتر می‌تواند خیلی خوب باشد تا حدی که نیاز نیست دفتر را ترک کنیم تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنیم. پس خود را مجبور کنید که حداقل یک بار در هفته یا اگر می‌توانید دفعات بیشتری قرار ملاقات بگذارید.
  • ببینید دوستان و همسالان رسانه‌های اجتماعی‌تان با چه کسانی ارتباط برقرار کرده‌اند و از آنها بخواهید که شما را به دوستان‌شان معرفی کنند. این نیز راه بسیار خوبی برای توصیه به Linkedin است.
  • پیشنهاد کنید که به عنوان مهمان در پادکست‌شان حضور داشته باشید و پست‌هایی را در وبلاگ‌ بنویسید. با این کار نه تنها می‌توانید با هزاران نفر ارتباط برقرار کنید، بلکه می‌توانید ارتباط قدرتمندی با وبلاگ‌نویسان/ تهیه‌کنندگان پادکست برقرار کنید. من با چند نفر از مهمانان پادکستم ارتباط دوستی خوبی برقرار کردم؛ این یک فرصت فوق‌العاده است. یادتان باشد اگر میزبان این اجازه را به شما داد هدیه‌ی آماده‌ای داشته باشید.
  • توجه کنید که چه کسانی شما را در توییتر مجددا توییت می‌کنند و چه کسانی برای آپدیت‌های فیسبوک‌تان کامنت می‌گذارند. اگر کسی شما را مجددا توییت می‌کند تشکر کنید و با او رابطه برقرار کنید… شما یک مخاطب دربند دارید!

حتما بخوانید: معرفی موثرترین تکنیک‌ های فروش برای جذب مشتری

شبکه های اجتماعی و شبکه سازی

خیلی از افراد در این مرحله کُند عمل کرده و فرصت را از دست می‌دهند، پیگیری کنید! هر چند وقت یکبار فرد را می‌بینید و ارتباط را احساس می‌کنید، هنوز نتوانسته‌اید بعد از ملاقات اولیه، پیگیری کنید؟ خوب، شما تنها نیستید. «سیستمی» برای پیگیری بسازید. فرایندی را دنبال کنید و به صورت هفتگی برنامه‌ریزی کنید تا گام بعدی برای ارتباط با هر یک از مخاطبین را بردارید. در اینجا مثال‌هایی برای حفظ ارتباط با افرادی که به طور حضوری ملاقات می‌کنید وجود دارد. باید مجموعه گام‌هایی را که در طولانی مدت اتفاق می‌افتد ایجاد کنید، نه صرفا تلاشی ضعیف برای ارتباط مجدد.

  • یک یادداشت دست نویس بنویسید (بله درست شنیدید!) و به آنها بگویید چقدر از ملاقات‌شان خوشحالید. اگر هر هفته زمان مشخصی را برای پیگیری اختصاص دهید، روی هم تلمبار نمی‌شود.
  • ایمیلی حاوی بروشور یا اطلاعات دیگر ضمیمه شده برایشان ارسال کنید و از آنها بخواهید که همین کار را انجام دهند.
  • افراد را دعوت کنید که به صورت تلفنی یا حضوری مجددا ارتباط برقرار کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا پیام واضحی بگیرید که فرد علاقه‌ای به این کار ندارد. مردم سرشان شلوغ است و روابط جدید اغلب می‌تواند آنها را دلسرد کند.

جلسه با مشتریان و شبکه سازی

  • نمونه کوچکی از محصولات‌تان را برایشان ارسال کنید یا دعوتشان کنید تا با خدمات‌تان آشنا شوند، آن را مانند هدیه آماده کنید، مردم احساس خاص بودن را دوست دارند.
  • مقالات یا منابع دیگری که از نظرشان جالب و کمک‌حال است برایشان بفرستید.
  • ارتباط‌تان را از طریق ایمیل، تلفن یا اگر امکان دارد حضوری حفظ کنید. اجازه ندهید ارتباط ضعیف شود.
  • از آنها بپرسید آیا می‌توانید آنها را به لیست ایمیل‌تان اضافه کنید و شما نیز نام‌تان را در لیست وی وارد کنید تا بتوانید از اخبار یکدیگر مطلع باشید.
  • یادداشت یا ایمیل‌های مناسبتی برایشان ارسال کنید. مطمئن باشید یک مکاتبه‌ی کوچک حاوی چند کلمه‌ی زیبا، کار خود را می‌کند.

شما چطور شبکه سازی می‌کنید، و چطور ارتباط‌تان را حفظ می‌کنید و رابطه را توسعه می‌دهید؟ رمز و رازهای کارتان را با ما در اینجا در میان بگذارید!

برگرفته از: inc.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. saheb می‌گوید

    ممنون از سایت خوبتون و مقالات عالیتون، میشه لطفا چند سایت خارجی معرفی کنین که در اون مقالات آموزشی برای رشد شخصی و موفقیت همراه با فایل صوتی برای تقویت زبان انگلیسی داشته باشه؟؟؟؟؟؟ ممنون

  2. توفیق می‌گوید

    سلام مرسی آموزنده بود