۱۵ راز موفقیت افرادی با بهره‌وری بالا

13

اخیرا، من با بیش از ۲۰۰ نفر از افرادی با بهره‌وری بالا مصاحبه کردم. این افراد شامل ۷ میلیونر، ۱۳ برنده­‌ی مدال المپیک، ۲۰ دانشجوی ممتاز و بیش از ۲۰۰ کارآفرین موفق بودند. من از همه‌ی آنها یک سوال ساده کردم: «اولین راز بهره‌وری بالای آنها چیست؟» بعد از تحلیل پاسخ‌های آنها، به این ۱۵ ایده‌ی بی‌نظیر رسیدم که در اینجا با شما در میان خواهم گذاشت.

راز شماره‌ی ۱: روی دقیقه‌ها تمرکز می‌کنند نه ساعت‌ها

هر دقیقه برای افراد کارآمد باارزش است.

افراد معمولی پیش‌فرض عملکرد خود را روی ساعت‌ها و نیم‌ساعت‌ها بنا می‌کنند. افراد موفق می‌دانند هر روز، ۱۴۴۰ دقیقه است و هیچ‌چیز با ارزش‌تر از زمان نیست. پول می‌رود و می‌آید، اما زمانی که گذشت، هیچ وقت برنمی‌گردد. شانون میلر (Shannon Miller)، ژیمناست افسانه‌ای المپیک به من گفت: «من تا به امروز برای هر از دقیقه زندگی‌ام برنامه داشتم.» شما هم باید استاد مدیریت دقیقه‌ها باشید تا بتوانید ماهرانه زندگی خود را پیش ببرید.

رونیکس

راز شماره‌ی ‌۲: آنها روی یک مسئله تمرکز می­‌کنند

افراد فوق کارآمد می‌­دانند مهم‌ترین کاری که باید انجام دهند چیست و هر روز صبح یک یا دو ساعت وقت خود را به آن اختصاص می‌دهند بدون آنکه اجازه دهند در این زمان، مسائل دیگر حواس آنها را پرت کند. همان­طور که تام زیگلار (Tom Ziglar) مدیر عامل شرکت زیگلار می‌گوید: «بخش اول روز خود را صرف کارهایی کنید که اولویت بالاتری دارند و به رونق کسب‌و‌کار شما کمک می‌کنند.» کدام هدف است که مهم­ترین نقش را در رسیدن به هدف‌تان ایفا می‌کند؟ انجام کدام کار به شما کمک می‌کند ترفیع بگیرید؟


حتما بخوانید: ماتریس آیزنهاور، ابزاری کارآمد برای اولویت‌بندی کارها

راز شماره‌ی ۳: آنها کارهای روزمره­‌ی خود را لیست نمی‌­کنند

calendar

لیست کارهایی که باید انجام بدهید را دور بیندازید، به جای آن همه چیز را روی تقویم خود برنامه‌ریزی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که در حقیقت تنها ۴۱ درصد کارهایی که در لیست هست، انجام می‌شود و مواردی که انجام نمی‌شوند صرفا در نتیجه‌ی اثر زیگارنیک، باعث به وجود آمدن استرس و بی‌خوابی می‌شوند. افرادی با بهره‌وری بالا همه چیز را در تقویم خود می‌نویسند و بعد، از روی تقویم زندگی و کار می‌کنند. جردن هاربینجر، یکی از مؤسسان The Art of Charm می‌گوید: «با استفاده از یک تقویم، روز خود را به بلوک‌های ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم‌بندی کنید. به نظر کار سختی می‌آید اما همین کار می‌تواند راندمان شما را تا ۹۵ درصد افزایش می‌دهد.»


حتما بخوانید: ۶ برنامه اندرویدی برای برنامه‌ریزی روزانه

راز شماره‌ی ۴: آنها با سفر در زمان، بر عقب افتادن کارها غلبه می‌کنند

شما به خودِ آینده‌‌ی‌تان نمی‌­توانید اعتماد کنید. دلیلش این است که ما از نظر زمانی متناقض هستیم. ما امروز مقادیر زیادی سبزیجات می‌خریم و فکر می‌کنیم که تمام هفته سالادهای سالم خواهیم خورد، و بعد در آینده کیسه‌ای پر از مواد سبز رنگ پلاسیده و لیز شده را دور می‌­اندازیم. چه‌کار می‌توانیم بکنیم تا مطمئن شویم خودِ آیند‌ه‌ی ما کار درست را انجام می‌دهد؟ پیش­‌بینی کنید که چگونه ممکن است در آینده برای خودتان کارشکنی کنید و راه‌حلی پیدا کنید که بتوانید خودِ آینده‌تان را مغلوب کنید.


حتما بخوانید: چطور زمان مرده را زنده کنیم؟

راز شماره‌ی ۵: آنها برای شام خود را به خانه می‌رسانند

من اولین بار این موضوع را از اندی گرُو (Andy Grove) که در اینتل کار می‌کند یاد گرفتم: «همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما کارهایی که باید انجام شوند، همیشه بیشتر از کارهایی است که می­‌توان انجام داد.» افراد بسیار موفق می‌دانند برای چه چیزی در زندگی ارزش قائل هستند. بله، کار، اما چیزهای دیگری نیز هستند که آنها ارزشمند می‌دانند. نمی­‌توان گفت پاسخ صحیح این پرسش دقیقا چیست ولی برای بسیاری، این ارزش‌ها شامل گذراندن وقت با خانواده، ورزش کردن و انجام کارهای خیریه می‌باشد. آنها به طور آگاهانه ۱۴۴۰ دقیقه‌ی روز خود را به هر یک از حوزه‌هایی تخصیص می‌دهند که برای‌شان با ارزش و مهم است. (به عبارت دیگر این کارها در تقویم خود یادداشت می‌کنند) و طبق برنامه‌ای که ریخته‌اند جلو می‌روند.


حتما بخوانید: ۵ راه‌حل ساده برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی

راز شماره‌ی ۶: آنها از یک دفتر یادداشت استفاده می‌کنند

افراد کارآمد همیشه یک دفتر یادداشت به همراه خود دارند.

ریچارد برانسون (Richard Branson) تا کنون بارها اشاره کرده است که اگر به خاطر یک دفتر یادداشت ساده نبود، نمی‌توانست شرکت هواپیمایی ویریجین (Virgin) را بنا کند. او این دفتر یادداشت را همیشه و هر جا که می­‌رود به همراه دارد. آریستول اوناسیس (Aristotle Onassis)، غول قطب کشتی­رانی یونانی، در مصاحبه‌ای یک بار گفت: «همیشه یک دفتر یادداشت همراه خود داشته باشید. همه چیز را یادداشت کنید. این یک درس یک میلیون دلاری است که در مدرسه‌های بازرگانی یاد نمی‌دهند.» انسان‌های فوق کارآمد با نوشتن همه چیز، ذهن خود را آزاد نگه می‌داند.

راز شماره‌ی ۷: آنها تنها دفعات مشخصی از روز را به بررسی ایمیل‌های‌شان اختصاص می‌دهند

افراد بسیار موفق دفعات مشخصی از روز را به بررسی ایمیل‌های خود اختصاص می‌دهند.

افراد فوق کارآمد تمام روز ایمیل خود را چک نمی‌کنند. آنها با هر ویبره یا هر صدای زنگی نگاه نمی‌کنند ببینند چه کسی به آنها ایمیل داده‌ است. در عوض درست مانند کارهای دیگر، آنها زمانی را برای بررسی ایمیل‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند. بعضی‌ فقط یک بار در روز ایمیل خود را چک می‌کنند اما من برای مثال یک‌بار صبح، یک‌بار عصر و یک‌بار شب چک می‌کنم.


حتما بخوانید: ۲۰ افزونه‌ رایگان کروم که بهره‌وری شما را بالا می‌برند

راز شماره‌ی ۸: آنها هر طور شده از رفتن به جلسات اجتناب می‌کنند

افراد کارآمد از حضور در جلسات وقت‌گیر اجتناب می‌کنند.

وقتی از مارک کوبان (Mark Cuban)، مالک باشگاه بسکتبال دالاس ماوِریکز (Dallas Mavericks)، پرسیدم بهترین توصیه‌ای که برای افزایش کارآمدی دارد چیست، بلافاصله گفت: «هرگز زیر بار قرارهای ملاقات نروید، مگر آنکه کسی بخواهد برایت چک بنویسد.» جلسات به وقت‌کشی شهره هستند. آنها معمولا دیر شروع می‌شوند. آدم‌های غیرمرتبط و نامناسب در آنها حضور دارند، موضوع‌های‌شان پر از پیچ‌ و تاب است و کش پیدا می‌کنند. شما هر زمان می‌توانید باید از جلسات خارج شوید، تا جایی که می‌توانید خودتان تعداد کمتری ملاقات ترتیب دهید و اگر زمانی جلسه­‌ای را برگزار می‌کنید سعی کنید آن را کوتاه برگزار کنید.


حتما بخوانید: ۷ نکته برای اینکه جلسه‌های کاری‌تان را بهتر رهبری کنید

راز شماره‌ی ۹: آنها تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند

افراد کارآمد به اغلب کارها نه می‌گویند

میلیاردری به نام وارن بافت (Warren Buffett) زمانی گفت: «تفاوت افراد موفق با افراد خیلی موفق در این است که افراد خیلی موفق تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند.» جیمز آلتوچر (James Altucher) نیز این نصیحت را به من کرد که «اگر چیزی “آره، معلومه که آره!” نباشد پس “نه” است.»

یادتان باشد شما تنها ۱۴۴۰ دقیقه در هر روز دارید، پس آنها را راحت از دست ندهید!


حتما بخوانید: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوییم؟

راز شماره‌ی ۱۰: آنها از قانون ۲۰/۸۰ پیروی می‌کنند

این قانون که به اصل پارتو (Pareto Principle) نیز معروف است و این چنین بیان می‌کند که در بیشتر موارد ۸۰ درصد نتایج تنها از ۲۰ درصد فعالیت‌ها حاصل می‌شود. افراد فوق کارآمد می‌دانند کدام فعالیت‌ها بهترین نتایج را به بار می‌آورند و تنها روی آنها تمرکز می‌کنند و بقیه را نادیده‌ می‌گیرند.


حتما بخوانید: چطور با کار کمتر نتیجه بیشتری بگیریم؟

راز شماره‌ی ۱۱: آنها تقریبا همه چیز را به سایرین محول می‌کنند

افراد فوق کارآمد نمی‌پرسند: «این کار را چطور می‌توانم انجام دهم؟» در عوض آنها می‌پرسند: «این کار چطور می‌تواند انجام شود؟» آنها تا جایی که بتوانند کلمه‌ی «من» را از این جملات حذف می‌کنند. افراد فوق کارآمد مشکل کنترل کردن دیگران را ندارند و مدیران ذره‌بین به دست نیستند و در نظر آنها در اکثر موارد وقتی کاری به قدر کافی خوب باشد، خب پس به قدر کافی خوب است و نباید در مورد آن زیاد حساسیت به خرج داد.

راز شماره‌ی ‍۱۲: آنها برای هر یک از روزهای هفته از الگوی خاصی پیروی می‌کنند

افراد خیلی موفق معمولا برای هر یک از روزهای هفته یک الگوی خاص در نظر می‌گیرند تا بتوانند روی حوزه‌های عمده‌ی کار خود تمرکز کنند. برای مثال ده‌ها سال است که من دوشنبه‌ها را به قرارهای ملاقات و جلسات اختصاص داده‌ام. پنجشنبه بعدازظهرها نیز به انجام کارهای مالی و اداری‌ای می‌پردازم که می‌خواهم پیش از شروع هفته‌ی جدید شسته و رفته باشند. در گذشته، من گزارشی در ارتباط با الگوی کاری جک دورسی (Jack Dorsey) نوشته بودم. او به کمک این الگو توانست دو شرکت را به صورت همزمان اداره کند. بنابراین کارهای خود را دسته‌‌بندی کنید تا کارآیی و سودمندی خود را به حداکثر برسانید.

راز شماره ۱۳: آنها هر چیزی را تنها یک بار لمس می‌کنند

افراد کارآمد قبض‌ها را بلافاصله پس از گشودن پرداخت می‌کنند.

چند بار شده که در یک نامه‌ی معمولی، مثلا شاید یک قبض را باز کنید و آن را کناری بگذارید تا بعدا به آن رسیدگی کنید؟ هرچند وقت یک بار یک ایمیل را باز می‌کنید ولی دوباره آن را می‌بندید و در جعبه‌ی دریافت خود نگه می‌دارید تا بعدا به آن رسیدگی کنید؟ افراد خیلی موفق فقط یک‌بار به چیزی دست می‌زنند. اگر چیزی فقط پنج یا ده دقیقه وقت آنها را بگیرد همان لحظه و همان‌جا به آن رسیدگی می‌کنند. این کار باعث می‌شود استرس آنها کاسته شود، زیرا مدام فکر آن در پس ذهن آنها وجود ندارد و کارآمدتر نیز هست زیرا دیگر لازم نیست در آینده آن را دوباره بخوانند و ارزیابی کنند.

راز شماره‌ی ۱۴: آنها یک روتین صبحگاهی ثابت را اجرا می‌کنند

یکی از چیزهایی که در حین مصاحبه با بیش از ۲۰۰ نفر افراد بسیار موفق مرا شگفت‌زده کرد، این بود که چندین نفر از آنها می‌خواستند آیین صبحگاهی خود را با من در میان بگذارند. هال اِلرود (Hal Elrod) نویسنده‌ی کتاب «صبح جادویی» به من گفت: «در حالی که بیشتر مردم روی “انجام دادن کارهای بیشتر” برای گرفتن نتیجه‌ی بیشتر تمرکز می‌کنند، صبح جادویی به این می‌پردازد که چگونه می‌توانیم با بالا بردن قابلیت‌های وجودی خود، شروع به انجام کارهای کمتری بکنیم تا نتیجه‌ی بیشتری بگیریم.» من در حین مصاحبه‌هایم با طیف گسترده‌ای از عادت‌های صبحگاهی روبه‌رو شدم ولی بیشتر آنها صبح‌ها بدن خود را با آب، یک صبحانه‌ی سالم و یک نرمش سبک تغذیه می‌کنند. آنها ذهن خود را نیز با مراقبه یا دعا کردن، خواندن مطالب الهام‌بخش و یا ثبت وقایع روزانه تغذیه می‌کنند.


حتما بخوانید: ۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند

راز شماره‌ی ۱۵: آنها می‌دانند که انرژی یعنی همه‌چیز!

افراد کارآمد خواب خود را فدای انجام کارهای بیشتر نمی‌کنند.

شما نمی‌توانید تعداد دقیقه‌های روز را افزایش دهید، ولی می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید که این هم به نوبه‌ی خود باعث افزایش توجه، تمرکز حواس و بهبود قدرت تصمیم‌گیری شما شده و به طور کلی بهره‌وری شما را بالا می‌برد. افراد خیلی موفق، قید وعده‌های غذایی، خواب و یا استراحت خود را نمی‌زنند تا بتوانند دستاوردهای بیشتر و بیشتری داشته باشند. در عوض، آنها به غذا به چشم سوخت، به خواب به چشم تجدید قوا و استراحت و وقفه‌ای بین دوره‌های کاری نگاه می‌کنند.

همه‌ را با هم ترکیب کنید

شاید شما یک کارآفرین، یک وزرشکار المپیک یا یک میلیونر نباشید و یا حتی قصد تبدیل شدن به یکی از آنها را نیز نداشته باشید، ولی رازهای آنها ممکن است به شما کمک کند بتوانید کار بیشتری را در زمان کمتری به انجام برسانید و از بیش از حد از کار کشیدن از بدن خود اجتناب کنید.

 

برگرفته از: forbes.com

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 13 دیدگاه)
  1. کارمند قلابی می‌گوید

    بسیار عالی است اگر عمل شود و ممنون از ترجمه فرشته خانم…..بله میدانم اسم شما فرشته نیست ولی ترجمه تان حرف آنهاست…لطفا منبع اصلی را نیز اعلام کنید

    1. مهتاب کیان می‌گوید

      ممنون از حسن نظر شما دوست عزیز. منبع در انتهای مطلب به صورت «برگرفته از:» درج شده. امیدوارم با ما همراه باشید.

  2. VAHID می‌گوید

    با سلام
    واقعا عالی بود … تشکر از شما.

    1. مهتاب کیان می‌گوید

      سلام سپاس از همراهی شما با چطور.

  3. soheilfathi می‌گوید

    خیلی خوب بود. ممنون .