۱۰ راه مراقبت از پوست چرب و کاهش چربی آن

6

پوست چرب نتیجه‌ی تولید زیاد غدد چربی پوست است. این غدد زیر لایه‌ی سطحی پوست جمع‌ می‌شوند. چربی ترشح‌شده یا سبوم (Sebum) نه‌تنها بد نیست، بلکه برای مراقبت از پوست و حفظ رطوبت پوست، درخشندگی و سلامت موها هم لازم است ولی باید بدانید که افزایش ترشح چربی باعث تجمع آن روی پوست و چرب‌شدن آن می‌شود. یکی از علت‌های جوش و آکنه، بسته‌شدن منافذ پوست به‌دلیل تجمع چربی است. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس از جمله دلایلی هستند که می‌تواند موجب افزایش ترشح سبوم شود.

درمان آکنه و بهبود پوست چرب کار دشواری است. هرچند اغلب درمان‌های خانگی می‌توانند تا حد زیادی میزان چربی پوست را کاهش دهند؛ بدون این‌که مجبور به استفاده از داروها یا رژیم‌های گران‌قیمت برای بهداشت پوست و موی خود شوید.

رونیکس

۱. صورت خود را بشورید

پوست چرب

شاید به‌نظر ساده برسد، اما بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند، در طول روز مرتب صورت خود را نمی‌شویند. اگر پوست چربی دارید، بهتر است صورت خود را دوبار در روز بشویید، اما در این کار افراط نکنید. از شامپوها و مواد شوینده‌ی اسیدی استفاده‌ نکنید. پیشنهاد ما استفاده از یک صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین است.

۲. استفاده از کاغذهای بلاتینگ

این کاغذهای نازک و کوچک از ترشح بیش‌از حد چربی جلوگیری نمی‌کند، اما تمیزکردن پوست با این کاغذها به شما کمک می‌کند تا در طول روز، پوست شفاف‌تر و درخشان‌تری داشته باشید. کاغذهای بلاتینگ ارزان و دردسترس هستند. اگر پوست چربی دارید، حتما در طول روز از این کاغذها استفاده‌ کنید. ‌

۳. استفاده از عسل

عسل یکی از بهترین داروهای طبیعی پوست است. خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌ی عسل از پوسته‌پوسته‌شدن پوست جلوگیری می‌کند و برای رفع آکنه نیز بسیار مفید است. عسل مرطوب‌کننده‌ای طبیعی است ولی تأثیری روی چربی آن ندارد.

یک لایه‌ی نازک عسل را روی آکنه و پوست چرب بگذارید. ده دقیقه صبر کنید و بعد با آب خوب بشویید.


حتما بخوانید: درمان جوش صورت با ۱۸ روش خانگی فوری و اثربخش (با مواد در دسترس)

۴. استفاده از گل‌ رس آرایشی

پوست چرب+ ماسک گل رس

گل‌‌رس آرایشی یا بهداشتی برای جذب چربی پوست و درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. گل‌ رس سبز فرانسه به دلیل خاصیت جذب بالای چربی درمانی مناسب برای پوست چرب و آکنه است. برای ساخت ماسک گل‌ رس سبز فرانسه به این صورت عمل کنید:

  • آب تصفیه‌شده یا گلاب را با یک قاشق چای‌خوری رس مخلوط کنید و کاملا ورز دهید تا خمیر یک‌دستی درست شود.
  • مخلوط آماده‌شده‌ی رس را روی صورت بمالید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.
  • ماسک خشک‌شده را با آب گرم بشویید و سپس صورت‌تان را خشک کنید.
  • توصیه می‌شود گل‌ رس خشک‌شده‌ روی صورت را با دست نکنید و حتما با آب گرم خوب بشویید.

۵. استفاده از جودوسر

ازجمله خواص جو دوسر برای پوست این است که هم به تسکین پوست ملتهب و هم جذب چربی اضافی پوست کمک می‌کند. جودوسر برای پاکسازی پوست صورت نیز بسیار مفید است. جودوسر را می‌توانید به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست‌کردن ماسک صورت بهتر است جودوسر را با ماست، عسل یا میوه‌هایی مثل موز، سیب یا پاپایا (انبه‌ هندی) مخلوط کنید. روش درست‌کردن آن به این صورت است:

  • ۱/۲ فنجان جودوسر را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیر درست شود.
  • یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  • خمیر آماده‌شده را به‌مدت سه دقیقه روی صورت خود قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  • در دفعات بعدی، خمیر را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب گرم بشویید و خشک کنید.

حتما بخوانید: خواص ماسک زردچوبه برای پوست صورت + طرز تهیه ۹ ماسک خانگی مؤثر

۶. استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ و لیمو

سفیده‌ی تخم‌مرغ و لیمو ترش روشی خانگی برای درمان پوست چرب است. هر دو ماده را باهم مخلوط کنید. اسید لیمو و دیگر مرکبات به جذب چربی کمک می‌کند. البته این روش برای افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، مناسب نیست.

براساس پژوهش انجام‌شده در مطالعات سال ۲۰۰۸، لیمو خاصیت ضدباکتریایی دارد. برای تهیه‌ی این ماسک به این شیوه عمل کنید:

  • یک سفیده‌ی تخم‌مرغ را با یک قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید.
  • محلول آماده‌شده را روی صورت بمالید و اجازه دهید خشک شود.
  • سپس با آب گرم صورت خود را بشویید و کاملا خشک کنید.

۷. استفاده از بادام

بادام‌زمینی نه تنها برای پاک‌سازی پوست مفید است، بلکه چربی اضافی پوست را هم از بین‌ می‌برد. برای تهیه و استفاده‌ از ماسک بادام از این شیوه استفاده کنید:

  • سه قاشق چای‌خوری بادام‌زمینی خام را کاملا پودر کنید.
  • دو قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  • مخلوط آماده‌شده را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای شکل روی صورت بمالید.
  • سپس صورت خود را با آب گرم شسته و خوب خشک کنید

همچنین شما می‌توانید ماسک بادام را تنها با بادام پودرشده و بدون عسل تهیه و استفاده کنید. ماسک را حدود ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید، بعد با آب گرم بشویید و خوب خشک کنید. اگر به بادام حساسیت دارید، از این ماسک استفاده نکنید.


حتما بخوانید: فواید ماسک ماست برای پوست صورت و طرز تهیه چند نوع آن

۸. استفاده از آلوئه‌ورا

پوست چرب+ آلوئه‌ورا

یکی از خواص آلوئه ورا اثربخشی آن در تسکین سوختگی‌ و دیگر مشکلات پوستی است. تحقیقات کلینیک مایو نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا در درمان پوسته‌پوسته‌شدن صورت که به‌دلیل چربی مازاد پوست است، بسیار مؤثر است. افراد بسیاری از آلوئه‌ورا برای درمان پوست چرب استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک لایه‌ی نازک آلوئه‌ورا را قبل از خواب روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پوست‌تان بماند.

آلوئه‌ورا ممکن است در برخی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند. اگر تابه‌‌حال از آلوئه‌ورا استفاده نکرده‌اید، بهتر است اول مقدار کمی از آن را بر روی بازوی خود بمالید. اگر طی مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعته پوست شما نسبت به آن واکنش نشان نداد، می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

۹. استفاده از گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی شامل اسید سالیسیلیک است و درمان خانگی مرسومی برای آکنه محسوب می‌شود. اسید‌های گوجه‌فرنگی در جذب چربی پوست مؤثر است و به بسته‌شدن منافذ پوستی کمک می‌کند. برای تهیه و ساخت ماسک لایه‌بردار گوجه‌فرنگی به این شیوه عمل کنید:

  • یک قاشق چای‌خوری شکر را با پالپ یک گوجه‌فرنگی مخلوط کنید.
  • با حرکت دایره‌ای، ماسک را روی صورت بمالید.
  • پنج دقیقه صبر کنید.
  • با آب ولرم صورت‌تان را آب بکشید و خشک کنید.

همچنین می‌توانید گوجه‌فرنگی ورقه‌ورقه‌شده یا پالپ آن را به‌تنهایی و بدون شکر به‌عنوان ماسک استفاده کنید.

۱۰. استفاده از روغن جوجوبا

شاید استفاده از روغن برای پوست‌ چرب کمی غیرمنطقی و عجیب به‌نظر برسد، اما بد نیست بدانید روغن جوجوبا درمانی خانگی برای بهبود چربی پوست، آکنه و دیگر مشکلات پوستی است. گفته می‌شود استفاده از این روغن باعث می‌شود غدد چربی پوست، چربی کمتری ترشح کنند و همین به تعادل چربی پوست کمک زیادی می‌کند. این‌ در حالی است که هیچ پژوهش و تحقیق علمی این فرضیه را تأیید نمی‌کند.

از سوی‌ دیگر پژوهشی انجام‌شده در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که استفاده از ماسک گل‌ رس و روغن جوجوبا سه‌بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه‌ی خفیف کمک زیادی می‌کند.

در استفاده از این روغن افراط نکنید، زیرا استفاده‌ی زیاد از آن ممکن است اثر معکوس داشته‌باشد و پوست‌تان چرب‌تر شود. در ابتدا بهتر است چند قطره از این روغن را یکی دو بار در هفته روی پوست بمالید تا نتیجه‌ی درمان را ببینید. اگر از نتیجه‌ راضی بودید می‌توانید هر روز این‌کار را انجام دهید.


حتما بخوانید: ۳ روغن گیاهی جادویی برای طراوت و شادابی پوست و مو

جلوگیری از چرب‌شدن پوست

پوست چرب+ جلوگیری از چرب شدن پوست

وقتی چربی پوست به عوامل ژنتیکی و هورمونی مربوط باشد، مقابله با آن کمی دشوار می‌شود. عمل به توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت از پوست و نخوردن غذاهای ناسالم مثل غذاهای سرخ‌شده، غذاهای خیلی شیرین و غذاهای فرآوری‌شده به شما کمک می‌کند پوست سالم‌تری داشته باشید.

شاید در ابتدا وسوسه شوید از لوازم‌آرایشی برای رفع چربی‌ از پوست استفاده کنید، اما بهتر است بدانید که این کار فقط شرایط را بدتر می‌کند. وقتی پوست، چرب می‌شود، کمتر از لوازم‌ آرایشی به‌خصوص کرم‌پودرها استفاده کنید. بهتر است محصولاتی را که بر پایه‌ی آب است، جایگزین کرم‌های چرب کنید. به برچسب‌ محصولات دقت کنید و آنهایی را انتخاب کنید که احتمال بسته‌شدن منافذ پوستی را کمتر می‌کنند.

بسیاری از مردم روش‌های خانگی در درمان پوست چرب را باور دارند. تحقیقات زیادی درباره‌ی این روش‌های خانگی انجام نشده است ولی باید توجه داشت که تأثیر این روش‌ها به عوامل زیادی چون محل زندگی و کیفیت محصولات مورد استفاده‌تان بستگی دارد. این احتمال وجود دارد که در بلندمدت به داروها حساسیت پیدا کنید. اگر پوست‌تان به محصولات آرایشی حساسیت نشان داد،‌ بهتر است آن را کنار بگذارید و دیگر استفاده نکنید.

همچنین ماسک ماست و ماسک دارچین و عسل هم برای پوست چرب مناسب‌اند. اگر به هر یک از درمان‌های خانگی حساسیت نشان دادید، بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید و حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین اگر آکنه و جوش‌های صورت‌تان عفونی شد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: درمان گیاهی غده های چربی زیر پوست
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. fateme ss می‌گوید

    خیلی خوبه:))

    1. محبوبه ایران پاک می‌گوید

      خداروشکر که رضایت داشتید

  2. محمد می‌گوید

    به نام خدا….دوستان عزیز منم ب طور ارثی پوستم چربه شدید……..کار نشد نداره میشه این مشکل رو حل کرد یعنی من حلش کردم …ب دلیل ارثی بودن این چرب بودن پوستم راه های زیادی رو رفتم از پزشک متخصص بگیر تا گیاهان دارویی و….بدونه هییچ هزینه ای این مشکل رو میشه رفع کرد..تاکید میکنم هیچ هزینه ای….

    1. علی می‌گوید

      چطوری میشه حل کرد؟

    2. رضا می‌گوید

      نگفتی چطوری گلم؟

  3. حسین می‌گوید

    باز نسبت به سایتای دیگ منطقی تر بود
    فقط اون ممد ک همه رو تو خماری گذاشت و رف