۵ کتابی که به شکوفا شدن خلاقیت شما کمک می‌کند

18

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که رمز موفقیت بعضی از افراد در دنبال کردن و رسیدن به اهداف و آرزوهایشان چیست؟ چرا بعضی از افراد، موفق، ثروتمند و خوشحال هستند و دیگران در شکوفا شدن خلاقیت شان ناکام می‌مانند؟ واقعیت این است که تعداد کمی از افراد، موفق به شناسایی علائق واقعی خود می‌شوند و از آن پول درمی‌آورند و زندگی لذت‌بخشی را تجربه می‌کنند. اما بشر تا به امروز توانسته است تا به آرزوهایش برسد، پس کشف راهی که ما را در مسیر دسترسی به آرزوهایمان قرار بدهد، موهوم و محال نیست. فقط کافی است تا برای شکوفا شدن خلاقیت خود تلاش کنیم و از آن درست بهره بگیریم.

بله خلاقیت رمز رشد است. همه‌ی ما خلاق هستیم. خلاقیت لزوما در اختراع وسایل پیچیده معنا نمی‌یابد. خلاقیت در پختن غذایی تازه یا حتی پوشیدن لباسی زیبا نیز وجود دارد. برای رشد خلاقیت باید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهیم. خواندن کتاب یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت خلاقیت است. در ادامه با ۵ کتاب که به شکوفا شدن خلاقیت شما کمک می‌کنند، آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید:

رونیکس

متأسفانه نظام‌هایی که درون آنها قرار داریم، همواره ما را به سمت محتاط بودن سوق می‌دهند: مدرسه، خانه، محیط کار و… . برای رسیدن به ایده‌های بزرگ و آرزوها باید چند قدم از عادت‌های همیشگی فاصله گرفت. اگر می‌خواهیم که شجاعانه جلو برویم، باید خلاقیت و تهور لازم را برای حرکت در این مسیر، در خود ایجاد کنیم.

گام نخست برای ایجاد خلاقیت، تغییر عادت‌ها و انجام تمرین‌هایی است که ماهیچه‌های مغزمان را برای خلاقیت بیشتر تقویت می‌کنند. بخشی از خلاقیت هنر است و بخش دیگر آن علم. بهترین راه برای پرورش خلاقیت مطالعه‌ی کتاب‌هایی مفید در این باره است. در ادامه ۵ مورد از این کتاب‌ها معرفی شده‌اند.

این شما و این هم ۵ کتاب که به شکوفا شدن خلاقیت شما کمک می‌کنند:

۱. نبرد هنر: موانع را بردارید و برنده‌ی نبردهای خلاق درون‌تان باشید

نویسنده: استیون پرسفیلد (Steven Pressfield)

«وظیفه‌ی ما در این دنیا، بدل شدن به ایدئال‌هایی که در ذهن داریم نیست، ما باید تبدیل به خود واقعی‌مان بشویم.»

نبرد هنر به چالشی می‌پردازد که همه‌ی ما برای ارائه و خلق نتیجه‌ای معنادار به‌دنبال آن هستیم: شکوفا شدن خلاقیت درونی‌مان، حس و نیازی است که همیشه همراهی‌مان می‌کند. در این کتاب پرسفیلد به ما می‌گوید که یکی از موانع خلاقیت، نقدها و اعتراضات درونی خودمان است.

در این کتاب روش‌هایی برای مقابله با کارشکنی‌های درونی علیه خودمان پیشنهاد می‌شود. با مقابله با این احساسات می‌توانیم خود واقعی‌مان را کشف و ابراز کنیم. این کتاب به‌خوبی نبردی درونی را به ما نشان می‌دهد. کشمکشی دائمی در مجادله با موانع خودساخته‌ی درونی که اجازه‌ی رشد و شکوفا شدن خلاقیت را از ما سلب می‌کنند.

۲. عادت خلاقانه

نویسنده: توآیلا تارپ (Twyla Tharp)

«وقتی به دردسر می‌افتیم، باید به همه چیز به جز توانایی‌ برای رهایی شک کنیم.»

در این کتاب، نویسنده به حقیقتی می‌پردازد که در بیشتر مواقع از پذیرش آن واهمه داریم و دوری می‌جوییم: خلاقیت استعدادی ذاتی و ناب و در اختیار افرادی معدود نیست.

مطالعات نشان می‌دهند که تنها ۳۰ درصد از خلاقیت، جنبه‌ی ژنتیکی دارد، یعنی به‌سادگی می‌توان خلاقیت را از طریق محیط و آموزش گسترش داد. در این کتاب، تارپ تلاش می‌کند تا انگیزه را با روش‌هایی ساده به سمت خلاقیت سوق بدهد. او معتقد است که برای کشف و نهادینه کردن خلاقیت در مغز خود نیاز به شناخت بستر مناسب برای بروز آن و سپس تمرین‌هایی داریم که خلاقیت را در وجودمان همیشگی می‌کنند.

۳. عبور از موانع: راهبردهایی اثبات‌شده برای مواجهه با موانع و تحریک خلاقیت

نویسنده: الکس کورنل (Alex Cornell)

لامپ خلاقیت - شکوفا شدن خلاقیت

«اگر چاره‌ای دقیق یافتی، سریعا ایده را عملی کن، آن را بسته‌بندی کن و کمی پول دربیاور.»

این کتاب، نثری روان و مفرح دارد. در عبور از موانع با راهکارهایی آشنا می‌شوید که علی‌رغم سادگی، بسیار کارآمد و جالب هستند. سادگی و شیوایی این کتاب را نباید دست‌ِکم گرفت. این کتاب در قالبی روان اما صحیح و علمی، روش‌هایی را برای روبه‌رو شدن با مشکلات معرفی می‌کند.

در عبور از موانع، مجموعه‌ای از مقالاتِ نویسندگان مختلف است. در این کتاب تأکید می‌شود که روشی جهان‌شمول برای حل تمام مسائل وجود ندارد. اما وجود راهکارهایِ مختلف از نویسندگان و هنرمندان گوناگون، برای هر نوع شخصیتی، راهی خاص برای عبور از موانع ارائه می‌دهد.

۴. روان‌شناسی تجارب بهینه

نویسنده:‌ میهلی سِیکستین‌میهیلی (Mihaly Csikszentmihalyi)

«افرادی که کنترل تجارب درونی‌شان را در دست دارند، می‌توانند زندگی باکیفیتی داشته باشند. کلید رضایت و خوشبختی نیز در همین است.»

جوشش خلاقیت یکی از اصلی‌ترین عوامل موردتأیید از نظر علم عصب‌شناسی در ورود به فرایند خلاقیت است. جوشش زمانی اتفاق می‌افتد که فکری نوین در ذهن و جان جوانه می‌زند و منجر به خلق اثری هنری می‌شود که این اثر، خود را در قالب‌های مختلفی نظیر نوشتن، تولید و حتی راه انداختن یک طوفان فکری برای ایده‌ای ساده، بروز می‌دهد.

وقتی خلاقیت در شما به جوش و خروش می‌افتد، انرژی‌تان افزایش می‌یابد، تمرکزتان بالا می‌رود و ایده‌های گوناگونی به مغزتان راه پیدا می‌کنند. در این کتاب به چگونگی شکوفا شدن این فرایند در مغز اشاره می‌شود و راه‌کارهایی برای تقویت این شکوفایی ارائه می‌گردد.

نویسنده‌ی این کتاب، سال‌ها به تحقیق و بررسی علمی این فرایند پرداخته است و مطالعه‌ی این کتاب برای تمام کسانی که به دانستنِ علم مستتر در پس فرایند خلاقیت تمایل دارند و افرادی که می‌خواهند به این ویژگی برتر ذهن دست یابند، ضروری است.

۵. شکوه شجاعت: چگونه در زندگی، عشق ورزیدن، تربیت فرزندان و رهبری، شجاع باشیم

نویسنده: بِرنه براون (Brené Brown)

مرد در حال عکاسی - شکوفا شدن خلاقیت

«در این جهان افرادی وجود دارند که استعدادهایی ویژه دارند، می‌توانند این دنیا را به جایی بهتر بدل کنند و به بهانه‌ی تردیدها و ضعف‌ها، کارها را به امان خدا رها نمی‌کنند»

در این کتاب به مهم‌ترین دشمن خلاقیت، یعنی ترس از شکست و آسیب‌ها اشاره می‌شود. خلاق بودن یعنی جرأت ابراز. شاید با ابراز و پیشنهاد ایده‌هایتان مورد انتقاد واقع شوید یا حتی شما را کنار بگذارند اما مانعی ندارد. بسیاری از ایده‌های مهم و اساسی که در این دنیا انقلابی برپا کرده‌اند نتیجه‌ی تهور و شجاعتی بکر بوده‌اند.

در این کتاب به شما شجاع بودن، انعطاف‌پذیری و چگونگی افزایش هوش هیجانی برای کشتن ترس‌ها و سایه‌ی شوم وحشت از شکست، آموزش داده می‌شود. در زندگی و کار و… همیشه بعضی از افکار و راهکارها با شکست مواجه می‌شوند، ولی این شکست اصلا مهم نیست.

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما چه خوش‌تان بیاید و چه نه، شکست مقدمه‌ی پیروزی است و از انفعال و دست‌روی‌دست گذاشتن خیلی خیلی بهتر است، چرا که هیچ شخصیت برجسته‌ای، یک‌شبه به موفقیت نرسیده است. این کتاب شما را وادار می‌کند تا به این موضوع توجه کنید و با ترس‌هایتان مواجه شوید؛ به این ترتیب، هنگامی که با شکست مواجه شدید، با تکیه بر توانایی‌هایتان دوباره شروع خواهید کرد.


در ادامه بخوانید: ۵ نشانه که شغل‌ شما استعدادتان را به هدر می‌دهد
منبع pickthebrain
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 18 دیدگاه)
  1. هوشمند می‌گوید

    عالییییییییییییییی بود.

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس از همراهیتون دوست خوب

  2. researcher می‌گوید

    چند منبع دیگه، پستی با همین محتوا تولید کردن. این پست، ترجمه از یک محتوای خارج از ایرانه ؟
    اگه در انتهای معرفی هر کتاب، مشخصات ناشر داخلی ارائه کننده‌ش را معرفی می‌کردید، بسیار عالی می‌شد.
    تا اون‌ جایی که پیرو کتاب‌ها بودم، کتاب‌های عادت خلاقانه، عبور از موانع و روان‌شناسی تجارب بهینه را اصلا پیدا نکردم. کتاب نبرد هنر در حال نگارش کامنت، پایان موجودیت داره و باید تجدید چاپ شه. اگه اشتباه نکرده باشم و عنوان را جا به جا متوجه نشده باشم، تنها کتاب شکوه شجاعت را تو بازار پیدا کردم.
    اگه اطلاعات تکمیلی در باب موجودیت کتاب‌های مذکور دارید، بیان کنید بسیار عالی میشه.
    سپاس

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ممنون از نظر کامل و کاربردیتون دوست خوب. حتما نکاتی که گفتین رو بررسی میکنیم

  3. نورالله سدنی می‌گوید

    دوستان به نظرمن اگه بتونیم مطالب مفیدی به این کتابها اضافه کنیم وسرجلد کتابهارو اشکال خوب بسازیم واینکتابهارو به صورت حتی صوتی(پادکست) ارائه بدیم فوق العاده خواهدشد،نظرتون چیه یه کتاب چندنفری باهم بنویسیم درحوزه ی کارآفرینی
    پیام بدید درصورتok

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      مخاطب شما دقیقا کی هست؟