تاثیر استرس بر پوست، مو و ناخن

2

همه‌ی ما استرس را تجربه می‌کنیم، مهم این است که آن را مدیریت کنیم تا از کار و زندگی نیفتیم. برای مدیریت استرس باید به‌طور مرتب ورزش کنید، تغذیه سالم و خواب کافی داشته باشید و از خودتان مراقبت کنید. اگر این کارها را نکنید، استرس به‌طرز ناخوشایندی اثر خود را روی مو، پوست و ناخن‌هایتان می‌گذارد. در ادامه ۹ تاثیر استرس بر پوست را بیان می‌کنیم.

۱. پف زیر چشم

ممکن است فهرست کارهای فردا روی ذهن‌تان سنگینی کند و نگذارد شب راحت بخوابید. به همین دلیل، مایعات زیر ناحیه‌ی پلک پایین جمع می‌شوند و نتیجه‌اش چشم‌های پف‌کرده در صبح است. کسانی که روی شکم‌شان می‌خوابند، پف چشم‌هایشان به‌خاطر نیروی گرانش بیشتر از سایرین است.

رونیکس

برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌هایتان، حداقل ۸ ساعت بخوابید. نور صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند، شبیه نور خورشید است و شما را بیدار نگه می‌دارد، بنابراین یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمام وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید. برای آرام کردن بدن‌تان، قبل از خوابیدن یک فنجان چای بابونه‌ (بدون کافئین) بنوشید.

اگر با وجود همه‌ی اینها باز هم صبح چشمان‌تان پف کرد، از دو قاشق سرد استفاده کنید (می‌توانید آنها را از قبل در یخچال قرار بدهید) و با پشت آنها پایین چشم‌ها را ماساژ بدهید.


حتما بخوانید: ۷ راه ساده برای نجات چشمان شما از دست گوشی‌های هوشمند

۲. خشکی پوست

پوست خشک و نازک

اگر استرس داشته باشید، احتمالا آب کافی نمی‌نوشید و به‌جای آن از نوشابه یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده می‌کنید و همین باعث می‌شود پوست‌تان مانند کاغذ چروکی به نظر برسد.

برای درمان آن، اول از همه باید روزی ۸ لیوان (یا بیشتر) آب بنوشید. می‌توانید برای افزایش آنتی اکسیدان های سالم، چای سبز بنوشید و از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، چغندر و کرفس که آب زیادی دارند، استفاده کنید.

برای آبرسانی به پوست می‌توانید از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید. اسید هیالورونیک به‌طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و می‌تواند هزار برابر وزنش آب نگه دارد. این ماده رطوبت هوا را هم جذب می‌کند و درنتیجه به‌سرعت پوستی درخشان و باطراوت را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.


حتما بخوانید: آبرسانی به پوست با ۱۰ روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

۳. آکنه

استرس مشکلاتی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما پوستی را تشدید می‌کند. استرس، باعث آزادسازی کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. کورتیزول هورمون‌های دیگر بدن را از بین می‌برد و باعث بروز آکنه در صورت یا بدن می‌شود. استرس همچنین تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر روده را از بین می‌برد که این اتفاق تأثیر خودش را به‌صورت بروز آکنه در پوست نشان می‌دهد.

برای کاهش استرس، تنفس عمیق را تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید و شُش‌هایتان را پُر از هوا کنید، چند ثانیه هوا را نگه دارید و بعد به‌آرامی آن را از طریق دهان خارج کنید. نوشیدن آب به مقدار زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل هم بسیار مهم است، چون اگر بدن به‌خوبی تغذیه نشود، نمی‌تواند استرس را کنترل کند. میوه، سبزی و پروتئین‌هایی مثل گوشت هم برای کاهش استرس بسیار مفیدند زیرا بین باکتری‌های مفید و مضر روده تعادل برقرار می‌کنند و در کاهش قند خون مؤثرند.


حتما بخوانید: برای جلوگیری از جوش صورت چه بخوریم و چه نخوریم؟

۴. جوش و کهیر

هردوی اینها ناشی از باكتری‌های مضر، ويروس‌ها و انگل‌های دستگاه گوارش و عدم تعادل روده هستند که استرس، زمینه‌ی بروز آنها را فراهم می‌کند.

وقتی استرس دارید تمرینات تنفسی می‌تواند احتمال ابتلا به جوش و کهیر را به حداقل برساند، اما برای درمان آنها بهتر است با پزشک مشورت کنید. شاید لازم شد برای ایجاد تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر روده از پروبیوتیک استفاده کنید. در این زمینه حتما از پزشک خود سؤال کنید.

۵. صورت سرخ و برافروخته

صورت سرخ و برافروخته

وقتی استرس دارید، تنفس‌تان بریده‌بریده می‌شود و حتی شاید به خودتان بیایید و ببینید برای چند ثانیه نفس‌تان را حبس کرده‌اید. این کار می‌تواند موجب سرخی و برافروختگی صورت‌تان شود.

اکسیرهای آرامش‌بخشی را که حاوی بابونه و نعناع هندی هستند، استنشاق کنید تا استرس‌تان کم شود. حتی می‌توانید خاطرات شادتان را مرور کنید تا ذهن‌تان بازتر و آرام‌تر شود. کار ساده‌ای است، اما برای کاهش استرس واقعا اثربخش است.

۶. خطوط عمیق روی صورت

عادت‌هایی مثل اخم کردن و جمع کردن لب‌ها هنگام استرس به‌خصوص اگر زیاد تکرار شوند، باعث به‌وجود آمدن خطوط عمیقی در صورت می‌شوند.

هنگام استرس مواظب حرکات و عادت‌هایتان باشید. اگر مرتب فراموش می‌کنید که عضلات‌تان را آرام نگه دارید، می‌توانید یک تکه چسب بین ابروها یا بالای آنها بچسبانید تا اگر به‌طور ناخودآگاه اخم کردید یا ابروهایتان را بالا بردید، با صدای چسب به خودتان بیایید و اخم نکنید. اگر هم عادت دارید هنگام استرس لب‌هایتان را جمع کنید، می‌توانید همین کار را برای لب بالایی‌تان انجام بدهید. بعد از مدتی خواهید دید که موفق به ترک عادت هایتان شده‌اید.


حتما بخوانید: راز جوان ماندن پوست صورت چیست؟

۷. موهای خاکستری

اگر موهایتان خاکستری و سفید هستند، استرس هم می‌تواند با متوقف کردن تولید ملانین در موهای شما، خاکستری شدن‌شان را سرعت ببخشد. همچنین به‌مرور زمان موها را نازک‌تر هم می‌کند.

برای جلوگیری از این روند، درباره‌ی مصرف بیوتین (ویتامین B7) یا ویتامین B با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این مواد موها را قوی‌تر می‌کنند. می‌توانید از شامپوهای حاوی پروتئین هم استفاده کنید تا سفید شدن مو را به تأخیر بیندازید.

۸. ریزش مو

ریزش موها

استرس چرخه‌ی طبیعی موها را که شامل مرحله‌ی رشد، مرحله‌ی ماندگاری و مرحله‌ی ریزش است، سرعت می‌بخشد.

یکی از واکنش‌های بدن در برابر استرس‌های فیزیولوژیکی مانند تغییرات زیاد در رژیم غذایی، مشکلات پزشکی یا تغییر ناگهانی شیوه‌ی زندگی (از جمله بیماری یا طلاق) ریزش موست. اما این مشکل قابل درمان است، زیرا وقتی عامل اصلی ریزش مو کنترل شود و از بین برود، موها دوباره به چرخه‌ی عادی خود برمی‌گردند و رشد و ریزش آنها طبیعی می‌شود. اگر حس می‌کنید ریزش موهایتان خیلی بیشتر از حالت عادی است، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکلی جدی وجود ندارد.


حتما بخوانید: علت ریزش مو و چند راهکار برای جلوگیری از ریزش مو

۹. خطوط عمیق روی ناخن

خطوط عمودی روی ناخن مشکل رایجی است که معمولا علت آن افزایش سن یا در برخی موارد کمبود بعضی از ویتامین‌های خاص است. این خطوط بی‌ضرر هستند، اما خطوط افقی که از یک طرف به طرف دیگر ناخن کشیده می‌شوند، به‌دلیل استرس ظاهر می‌شوند و نشان‌دهنده‌ی این هستند که در سیستم بدن شما اتفاق مهمی در حال رخ دادن است.

اگر این خطوط را دیدید، با پزشک خود صحبت کنید چون ممکن است دلیلش دیابت، کمبود زینک (روی)، سیفلیس یا بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. در کنار آن بهترین کاری که از دست‌تان برمی‌آید این است که به کلاس‌های یوگا بروید و مدیتیشن کنید.

برگرفته از: cosmopolitan

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. عیسی می‌گوید

    سلام دوست خوبم مقاله خوبی بود.

    1. حکیمه زنجانی می‌گوید

      سلام
      ممنونم