وام ازدواج؛‌ شرایط و مدارک دریافت وام ازدواج ۱۵۰ میلیون ریالی

آن‌چه برای دریافت وام ازدواج باید بدانیم؛ پاسخ به سؤالات رایج

2

مبلغ اعطای وام ازدواج در سال ۹۸ همان مبلغی است که در سال ۹۷ پرداخت می‌شده است. طبق مادهٔ واحدهٔ لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۸ که دی ماه از طرف دولت به مجلس تقدیم شد، مبلغ وام ازدواج به‌ازایِ هر یک از زوجین، ۱۵۰ میلیون ریال است. تغییر نکردن مبلغ وام ازدواج برای سال ۹۸، در‌حالی‌که به‌دلیل نوسانات ارزی نیمهٔ اول سال، شاهد چندبرابری قیمت کالاها و خدمات در سال ۹۷ بودیم، نشان از وضعیت سخت اقتصادی دولت در سال ۹۸ دارد.

در این مطلب، شرایط و مدارک دریافت وام ازدواج و دورهٔ بازپرداخت آن را توضیح داده‌ایم. اگر شما هم تجربهٔ دریافت وام ازدواج را در سال ۹۷ دارید یا با پرسشی مواجه شدید، نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

رونیکس

مبلغ وام ازدواج در سال ۹۸: ۳۰۰ میلیون ریال برای هر زوج

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۳۹۸ همانند مبلغی است که به ده‌ها هزار زوج در سال ۱۳۹۷ پرداخت شد که ۳۰۰ میلیون ریال با دورهٔ بازپرداخت ۵ ساله است. زوجینی که هنوز ۲۴ ماه از زمان عقد آن‌ها سپری نشده، می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه، درخواست خود را ارائه کنند تا برای آن‌ها کد رهگیری ۱۰ رقمی صادر شود.

طبق تبصرهٔ شانزده لایحهٔ بودجهٔ کل کشور که هفتهٔ اول دی ماه توسط حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، بانک مرکزی با هدف حمایت از ازدواج جوانان، مکلف شده تا تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ۳۱ استان کشور را موظف به پرداخت وام ازدواج کند تا به اندازهٔ سهم خود در این کار مشارکت کنند. از بانک‌ها خواسته شده تا پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنهٔ وام ازدواج به متقاضیان واجد شرایط را در اولویت قرار بدهد.

طبق بخش اول لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۸، بانک مرکزی موظف است تا گزارش عملکرد پرداخت وام ازدواج را هر شش ماه یک‌بار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش کند. یعنی اینکه اگر شما به‌عنوان متقاضی وام ازدواج با مشکلی روبه‌رو شدید و با وجود مدارکی که در این گفتار به آن‌ها اشاره می‌شود، قادر به دریافت وام نیستید، می‌توانید اعتراض خود را به بانک مرکزی یا کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش کنید. همچنین از طریق سامانه شکایات سازمان بازرسی کل کشور قوه قضاییه نیز می‌توان اعتراض مکتوب را با کد رهگیری ارسال کرد.

(هر بانکی در سراسر کشور پس از دریافت کد رهگیری و ارسال پیامک بانک مرکزی، از اعطای تسهیلات وام ازدواج به شما خودداری کرد، از این طریق، شکایت خود را در سامانه شکایات سازمان بازرسی کل کشور درج کنید.)

معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور قبلا اعلام کرده بود که پیشنهاد این وزارت‌خانه برای وام ازدواج سال ۹۸ مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال بود که به‌دلیل کسری بودجه کشور در سال سخت ۹۸ این رقم به تصویب نرسید و وام ازدواج به‌ازای هر یک از زوجین، ۱۵۰ میلیون ریال است.

(جدیدترین اطلاعیه‌های مربوط به تغییر مبلغ تسهیلات وام ازدواج و دوره باز پرداخت و کارمزد آن در سال ۹۸ را در سایت CBI.IR دنبال کنید)

اگرچه مقدار این وام نمی‌تواند ۱۴ میلیون جوان مجرد ایران در ۳۱ استان کشور را به ازدواج ترغیب کند، اما بخشی از مشکلات زوجین جوان را رفع می‌کند. برخی از بانک‌هایِ عامل مثل بانک توسعه تعاون در سال ۹۶ بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده‌اند که این رقم برای بانک‌های دولتی و خصوصی متفاوت بود. با این حال، طبق اعلام وزیر ورزش و جوانان در بیست‌ودوم خرداد ۹۷، در سال ۱۳۹۶، وام ازدواج به یک میلیون و صد و هفتاد و پنج هزار متقاضی پرداخت شده که ۹۱ درصد کل متقاضیان را شامل می‌شد.

(سامانه ثبت نام تسهیلات وام ازدواج در سایت بانک مرکزی)

شرایط عمومی متقاضیان دریافت وام ازدواج

تمامی متقاضیان دریافت وام ازدواج باید صرفا به سامانه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند و ثبت نام اولیه را انجام دهند. همهٔ متقاضیان باید حائز شرایط عمومی باشند که به شرح زیر اعلام شده است:

  • متقاضی وام ازدواج باید تابعیت جمهوری اسلامی داشته باشد.
  • به هر یک از زوجین مبلغ یک صد و پنجاه میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق خواهد گرفت.
  • همهٔ شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور که یکی از سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، گواهی ازدواج آنان را صادر و مهر کرده باشد، قادر به دریافت وام ازدواج هستند.
  • برای اقلیت‌های دینی، هر سندی که اثبات‌کنندهٔ ازدواج باشد، معادل عقدنامه است و از این متقاضیان نیز می‌توانند در سامانهٔ بانک مرکزی ثبت نام کنند.
  • تمامی متقاضیان وام ازدواج باید کارت ملی داشته باشند. کارت ملی سابق، اعتبار ندارد. پس برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنید.
  • تمامی متقاضیان ثبت‌ نام وام ازدواج باید کدپستی ۱۰ رقمی ارائه کنند.
  • اگر متقاضیان پیشین وام ازدواج، از تسهیلات مربوطه استفاده نکرده باشند، می‌توانند از تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی استفاده کنند.
  • وام ازدواج صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که از مدت وقوع عقد، بیش از بیست و چهار ماه نگذشته باشد. (چه ازدواج اول چه ازدواج دوم)

مدارک مورد نیاز وام ازدواج

متقاضیان وام ازدواج برای دریافت این تسهیلات باید مدارک زیر را از طریق بانک‌های عامل در زمان ارائهٔ درخواست به بانک مرکزی تحویل بدهند.

  • اصل و رونوشت سند ازدواج رسمی؛
  • اصل و رونوشت تمامی صفحات شناسنامهٔ زوجین؛
  • اصل و رونوشت تمامی صفحات شناسنامهٔ ضامن‌ها؛
  • اصل و رونوشت کارت ملی زوجین؛
  • اصل و رونوشت کارت ملی ضامن‌ها؛
  • آدرس و کدپستی ۱۰ رقمی محل سکونت زوجین در یکی از استان‌های کشور؛
  • ثبت‌ نام در سامانه بانک مرکزی و دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی.

شرایط ضامن برای دریافت وام ازدواج

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، متقاضیان وام ازدواج باید ۲ ضامن معتبر داشته باشند که شرایط زیر را داشته باشند و شرایط‌شان را بانک‌های عامل تأیید کند.

  • اگر زوجین در سامانهٔ ازدواج بانک مرکزی، هر دو یک بانک عامل را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن کفایت می‌کند.
  • میزان حقوق دریافتی‌ ضامن معرفی‌شده برای ضمانت وام ازدواج زوجین باید کافی باشد. یعنی در صورت عدم امکان پرداخت اقساط توانایی مالی پرداخت این اقساط را داشته باشند.
  • اگر زوجین از همان بانکی که یارانهٔ نقدی را دریافت می‌کنند، متقاضی وام ازدواج باشند، طبق نامهٔ مورخ بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ اعطای تسهیلات وام ازدواج به پشتوانه یارانهٔ واریزی اجرایی است.
  • اگر یکی از زوجین متقاضی وام ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت یا نیروهای مسلح و مؤسسات عمومی کشور مثل شهرداری، کمیتهٔ امداد و هلال احمر باشد، ارائه گواهی تعهد کسر حقوق به‌جای ضامن، کفایت می‌کند و نیازی به معرفی ضامن نیست. این دسته از متقاضیان باید فیش حقوقی و حکم کارگزینی ارائه کنند. این در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق آنها، برای بازپرداخت اقساط وام ازدواج کافی باشد.
  • ضامن متقاضیان وام ازدواج می‌تواند کارمند دولت، بازنشستهٔ دولت یا نیروهای مسلح، کارگر یا کارمند شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور (مثل شرکت‌های فعال در بازار بورس و اوراق بهادار) بوده و فیش حقوقی و حکم کارگزینی ارائه کند.
  • کاسبانی که پروانه کسب دارند، باید در زمان اعطای تسهیلات فعالیت اقتصادی داشته باشند.
  • اگر فردی در یکی از شعب بانک‌های عامل که متقاضی وام ازدواج از آنجا درخواست وام کرده، حساب جاری فعال داشته و خوش‌حسابی آن احراز شود، می‌تواند ضمانت متقاضی وام ازدواج را بر عهده بگیرد. این موضوع به تشخیص رئیس شعبه بستگی دارد.
  • افرادی که در مناطق روستایی حضور دارند، درصورتی‌که اهلیت و صلاحیت آن‌ها توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود، با دریافت معرفی‌نامه ممهور به مهر شورای اسلامی روستا می‌توانند ضامن متقاضی وام ازدواج باشند.
  • علاوه بر موارد ذکرشده، هر سند دیگری که سبب شود صلاحیت ضامن به تأیید بانک برسد و زمینهٔ تسریع و تسهیل پرداخت وام به متقاضی واجد شرایط را فراهم کند، مورد قبول خواهد بود. (مثل سفته، چک، سپرده‌های متقاضی و بستگان آن‌ها.)

راهنمای ثبت‌نام وام ازدواج

همهٔ افرادی که خود را متقاضی و واجد شرایط دریافت وام ازدواج (براساس شرایط ذکرشده در بالا می‌دانند)، می‌توانند از طریق این سامانه ثبت‌ نام و فرم‌های اینترنتی مربوطه را تکمیل کنند. پس از طی مراحل (اگر اطلاعات ورودی کامل و فرایند به‌صورت موفقیت‌آمیز تا انتها طی شود)، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای پروندهٔ آن‌ها صادر می‌شود که در قالب پیامک تأیید به شماره تلفن ثبت‌شده آن‌ها در سامانه ارسال خواهد شد. این شماره محرمانه، برای ارتباط بعدی و ارتباط با بانک مرکزی و بانک عامل موردنیاز است.

برای آگاهی از وضعیت ثبت‌نام خود و همچنین نام شعبه برای دریافت تسهیلات ازدواج، صرفا به همین سامانه بانک مرکزی مراجعه و از رفتن حضوری به شعب خودداری کنید. تنها در زمانی که پیامکی مبنی بر مراجعه به شعبه موردنظر دریافت کردید، با مدارک، به شعبه مراجعه کنید و بقیه مراحل را انجام دهید.

فقط ظرف مدت‌زمانی که در سامانه یا پیامک به شما اعلام می‌شود، به شعب مربوطه مراجعه و نسبت به انجام مراحل اقدام کنید. اگر متقاضی در مهلت اعلامی به شعب مربوطه برای دریافت وام مراجعه نکند، ثبت نام متقاضی باطل خواهد شد و باید مجددا درخواست خود را وارد سیستم کند.

مدت بازپرداخت وام ازدواج ۹۷

مدت بازپرداخت وام ازدواج در سال ۹۷ و ۹۸، شصت ماهه بوده و مبلغ اقساط نیز مساوی خواهد بود. یعنی شما به‌عنوان دارندهٔ وام ازدواج باید ماهانه دو میلیون و پانصد هزار ریال (به علاوه کارمزد ۴ درصد طی ۵ سال) به‌عنوان قسط وام پرداخت کنید که در ۵ سال ثابت بوده و تغییری نمی‌کند. توجه کنید که اگر ۱ بهمن ماه، وام ازدواج را دریافت کنید، تاریخ اولین قسط شما، ۱ اسفند ماه خواهد بود و وام ازدواج دورهٔ تنفس ندارد.

نرخ کارمزد وام ازدواج

نرخ کارمزد وام ازدواج، ۴ درصد است که در هر قسط، محاسبه‌شده و شما باید پرداخت کنید.

نکاتی که باید دربارهٔ دریافت وام ازدواج بدانید

  • ایثارگران که متقاضی دریافت وام ازدواج هستند نیز باید شرایط عمومی متقاضیان را داشته باشند.
  • طبق ماده پنجاه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تعریف ایثارگر یعنی جانبازان و آزادگان و فرزندان آن‌ها و فرزندان خانواده معظم شهدا. بستگان درجه یک شهدا و جانبازان، شامل این دسته‌بندی نمی‌شود. برای سؤالات مربوط به این موضوع به سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران ریاست جمهوری مراجعه کنید.
  • طبق مادهٔ شش دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان، رعایت ضوابط اعطای تسهیلات قرض‌الحسنهٔ ازدواج برای این تسهیلات الزامی است و این، یعنی احتمال تغییر جزئی قوانین وجود دارد. (هر تغییری در این گزارش به‌روز می‌شود‌.)
  • اگر یکی از جانبازان و آزادگان مشمول قانون تسهیلات وام ازدواج فوت کنند، خدمات و امتیازات مربوطه در اختیار خانواده تحت تکفل قرار خواهد گرفت.
  • پس از وارد کردن کدملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد در سامانه بانک مرکزی، درصورتی‌که دارای سند ازدواج باشید، اطلاعات ازدواج شما در سامانهٔ سازمان ثبت اسناد کشور به‌صورت آنلاین بررسی می‌شود و اگر اطلاعات نادرست باشد، سایت به شما اخطار می‌دهد. (با توجه به عکس زیر)
این پیام وقتی ظاهر می‌شود که اطلاعات سند ازدواج شما در سامانه ثبت اسناد و املاک با شماره ملی شما مطابقت نداشته باشد. با توجه به اینکه ازدواج شما در دفاتر اسناد رسمی و در سامانه سازمان ثبت اسناد کشور ثبت نشده و یا توسط دفترخانه مربوطه تأیید نهایی نشده، فعلا ثبت نام در سامانه ازدواج برای شما امکان‌پذیر نیست. لطفا موضوع را از مراجع ذیربط (دفترخانه مربوطه و یا سازمان ثبت اسناد کشور) پیگیری کنید.
  • اگر در سامانه، روی گزینهٔ ثبت‌نام خارج از کشور کلیک کنید، صفحه‌ای که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، برای شما به‌ نمایش درخواهد آمد.
(در این صفحه باید اطلاعات هویتی، تاریخ ازدواج، استان محل سکونت، شهر و آدرس را وارد کنید و پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید تا وارد صفحه بعدی شوید.)
  • بر اساس عکس زیر، در زمان ثبت نام وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی، هر بانکی که انتخاب کنید، به‌صورت آنلاین، تعداد متقاضیان در صف دریافت تسهیلات وام ازدواج را مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات هر روز تغییر می کند. لذا برای تسریع در پرونده خود؛ بانکی را انتخاب کنید که متقاضیان در صف کمتری داشته باشد. مثلا در عکس زیر، بیش از ۲۸۰۰ نفر در صف وام ازدواج بانک ملی هستند؛ درحالی‌که این تعداد برای بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان فقط ۳۹۰ نفر است.

  • وقتی که فرایند ثبت‌نام شما در سامانه بانک مرکزی تمام شد، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای شما صادر می‌شود و پیامی که در عکس زیر می‌بینید، به‌نمایش در خواهد آمد که حاوی اطلاعات شماست. شما باید این صفحه را پرینت بگیرید و به شعبه بانک انتخاب‌شده بدهید.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، بخش پایانی فرایند ثبت‌نام اینترنتی تسهیلات وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی، ارائه رسید ثبت‌نام است که حاوی زمان ثبت‌نام، نام و نام‌خانوادگی، شماره ملی متقاضی، تاریخ تولد، شماره ملی همسر و تاریخ ازدواج است. بانک و شعبه انتخابی شما هم به‌نمایش درمی‌آید.

توجه کنید که متقاضیات تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج باید پس از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری خود با مراجعه به قسمت مشاهدهٔ وضعیت در منوی اصلی، با استفاده از کدملی و کد رهگیری، نسبت به پیگیری مراحل اعطای وام مطلع شوند. سپس، در صورت تعیین شعبه از سوی بانک مربوطه همراه با مدارک موردنیاز، ظرف مدت ۱۲ روز کاری به شعبه مراجعه کنند.

اگر ظرف مدت مذکور به شعبه مراجعه نکنید، ثبت‌نام شما باطل خواهد شد. شما یک ماه فرصت دارید تا نسبت به انتخاب ضامن و معرفی به شعبه انتخابی بانک مورد ظر خود، مدارک خود را تکمیل کنید تا اطلاعات شما از سامانه حذف نشود.

چگونه وضعیت دریافت وام ازدواج را بررسی کنیم؟

برای این کار به این لینک مراجعه و کد ملی و کد رهگیری ۱۰ رقمی را وارد کنید.

(صفحه پیگیری ثبت نام تسهیلات وام ازدواج)

پاسخ به سؤالات متداول متقاضیان درخواست وام ازدواج

این پاسخ‌ها می‌تواند پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات عزیزان باشد.

  • چند ضامن برای دریافت تسهیلات وام ازدواج لازم است؟

همان‌طور که در بخش راهنمای ضامن‌ها گفته شد، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، احراز صلاحیت آن بر اساس مدارک مستند و مستدل، در حوزهٔ اختیارات رئیس شعبه است. لذا هریک از زوجین باید یک نفر را معرفی کنند. ضامن می‌تواند هم کارمند/بازنشسته دولت یا کارمند/بازنشسته بخش خصوصی با ارائه گواهی حقوق/حکم کارگزینی باشد یا فردی خوش‌حساب در بانک عامل که گردش حساب قابل‌قبولی برای کفایت مبلغ وام داشته باشد. یعنی حقوق ضامن و دارایی وی باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند ضمانت وام ۱۵۰ میلیون ریالی هریک از زوجین را برعهده بگیرد.

  • من در سامانه ثبت‌نام کردم اما کد رهگیری ۱۰ رقمی برایم نیامده است. چه باید کرد؟

این دسته از متقاضیان باید با مراجعه به بخش بازیابی کد رهگیری و ورود اطلاعات مربوطه، نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کنند.

  • من هنگام ثبت‌نام در سامانه تسهیلات وام ازدواج بانک مرکزی، برخی از اطلاعات خود را سهوا اشتباه وارد کردم. چه باید بکنم؟ آیا امکان تصحیح اطلاعات غلط وجود دارد؟

بله. شما قادر هستید تا اگر اطلاعات هویتی خود را اشتباه وارد کردید، نسبت به تصحیح اطلاعات اقدام کنید. برای این کار به بخش ویرایش ثبت‌نام قبلی مراجعه و اطلاعات هویتی یا هر اطلاعات دیگری را تصحیح کنید.

  • اخیرا من با یک بانک برای دریافت وام ازدواج توافق کردم، اما در سامانه اطلاعات بانک قبلی توافق‌شده را وارد کرده‌ام. چه باید کرد؟

درصورتی‌که برای شما شعبه‌ای تعیین نشده باشد، شما می‌توانید با مراجعه به قسمت حذف ثبت‌نام، ثبت‌نام قبلی را باطل و نسبت به ثبت‌نام جدید اقدام کنید. برای این کار به این لینک مراجعه کنید.

  • آیا می‌توان از طریق خدمات پست پیشتاز در ۳۱ استان کشور نسبت به تکمیل فرم‌های وام ازدواج اقدام کرد؟

خیر.

  • ظرف چه مدت پس از تعیین شعبه باید برای تکمیل مدارک به بانک عامل انتخابی مراجعه کنیم؟ آیا این مهلت تمدید می‌شود؟

باید ظرف ۱۲ روز مراجعه کنید. به دلیل حجم زیاد متقاضیان، امکان تمدید مهلت مراجعه برای متقاضیان نیست.

  • آیا اگر من در سامانه ثبت‌نام کنم، همسرم هم باید ثبت‌نام کند؟

بله. هر یک از زوجین باید به‌صورت مجزا ثبت نام و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت کند؛ چراکه هر یک از زوجین دارای شخصیت حقیقی مستقل هستند.

  • مدت زمان تعیین شعبه پرونده من خیلی زمان‌بر شده است. چه باید کرد؟

تعیین شعبه از طریق ادارات سرپرستی بانک‌ها انجام می‌شود. لذا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این مراکز، از روند تعیین شعبه خود مطلع شوند و به‌صورت تلفنی، وضعیت خود را بررسی کنند.

  • آیا برای دریافت تسهیلات وام ازدواج به عقدنامه ازدواج نیاز داریم؟

بله. عقدنامه رسمی برای متقاضیان وام ازدواج الزامی است. برای متقاضیانی که خارج از کشور هستند، ارائه سندی ممهور به مهر کنسول جمهوری اسلامی ایران در آن کشور الزامی خواهد بود.

  • من سال ۹۵ وام ازدواج دریافت کردم، اما اواخر سال ۹۵ طلاق گرفته‌ام و اوایل ۹۶ دوباره ازدواج کردم. آیا می‌توانم برای ازدواج جدید، وام ازدواج بگیرم؟

توجه کنید که به هر شخص حقیقی واجد شرایط، فقط ۱ بار وام ازدواج تعلق خواهد گرفت.

وام ازدواجی که به بنده در سال ۹۴ داده شد، کمتر از وام ازدواجی است که از سال ۹۷ پرداخت می‌شود. آیا می‌توان نسبت به دریافت مابقی تسهیلات تا سقف مورد نظر (۱۵۰ میلیون ریال به‌ازای هر یک از زوجین) اقدام کرد؟

جهت کسب اطلاعات تکمیلی نسبت به آخرین بخشنامه و ابلاغیه در این زمینه، با روابط عمومی بانک مرکزی تماس بگیرید.

  • آیا به دختران زیر ۱۲ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال هم وام ازدواج تعلق می‌گیرد؟

توجه کنید که ازدواج دختران زیر ۱۲ سال غیرقانونی است. برای دختران، ۱۳ سالِ تمام شمسی و برای پسران، ۱۵ سال تمام شمسی اعلام شده است. در غیر این صورت امکان ثبت‌نام میسر نخواهد بود.

  • آیا وام ازدواج به زوجینی که کمتر از ۱۸ سال دارند، تعلق می‌گیرد؟

سن قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی، ۱۸ سال تمام است. این افراد می‌توانند در‌صورتی‌که حداقل سن قانونی برای ازدواج را داشته باشند، پس از ثبت‌نام و تعیین شعبه، از طریق ولی یا قیم قانونی اقدام کنند.

  • من بانکی را انتخاب کردم، اما هنوز شعبه‌ای برایم مشخص نشده است. می‌توانم بانک را تغییر دهم؟

بله. اگر برای متقاضی شعبه‌ای تعیین نشده باشد، با مراجعه به قسمت ویرایش ثبت‌نام قبل قادر خواهد بود تا نسبت به تغییر بانک اقدام کند.

  • پس از تعیین شعبه بانک، چه مدت برای تکمیل مدارک و معرفی ضامن فرصت است؟

شما ۳۰ روز فرصت دارید. در غیر این صورت، اطلاعات شما از سامانه حذف خواهد شد.

  • در زمان ثبت‌نام اینترنتی، وضعیت ایثارگری را وارد نکردم. چه باید کرد؟

زمانی که به شعبه مراجعه می‌کنید، موضوع را به رئیس شعبه اعلام کنید. مشخصات شما استعلام می‌شود تا وضعیت ایثارگری شما مشخص شود.

  • از زمان وقوع عقد بنده بیش از ۲۸ ماه می‌گذرد. آیا امکان ثبت‌نام برای وام ازدواج وجود دارد؟

خیر.

  • من در سامانه ثبت‌نام کردم و کد ملی من تأیید شد. اما بانک عامل نسبت به تعیین شعبه اقدام نکرده است. چه باید کرد؟

این دسته از متقاضیان باید توجه داشته باشند که حجم تقاضا برای دریافت وام ازدواج در سامانه بسیار زیاد است و منابع بانکی نیز محدود. لذا تعیین شعبه و پرداخت تسهیلات با کندی صورت می‌گیرد و متقاضی باید فقط با مراجعه به بخش مشاهده وضعیت خود در سامانه، از روند مطلع شوند.

  • من و همسرم قصد داریم در دو بانک مجزا در دو استان مجزا ثبت‌نام کنیم. امکان دارد؟

بله. اما برای تسریع و تسهیل کار توصیه می‌شود که در یک بانک و در یک شهر (محل سکونت مرد) این کار انجام شود.

  • آیا فردی می‌تواند با وکالت‌نامه محضری، نسبت به دریافت وام ازدواج برای متقاضی واجد‌الشرایط اقدام کند؟

بله. اما پذیرش یا عدم‌پذیرش وکالت‌نامه رسمی محضری از وظایف مسئول بانک عامل است.

  • آیا وام ازدواج به اقلیت‌های مذهبی هم تعلق می گیرد؟

وام ازدواج به همهٔ اقلیت‌های دینی و اتباع جمهوری اسلامی ایران تعلق می‌گیرد. همچنین به همهٔ ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز چنین وامی داده می‌شود. اما وام ازدواج به اتباع خارجی مقیم ایران تعلق نمی‌گیرد.

فهرست و مشخصات بانک‌های‌عامل پرداخت‌کننده وام ازدواج

  • بانک ملت؛
  • بانک رفاه کارگران؛
  • بانک مسکن؛
  • بانک سپه؛
  • بانک کشاورزی؛
  • بانک ملی ايران؛
  • بانک تجارت؛
  • بانک صادرات ايران؛
  • بانک توسعه صادرات؛
  • پست بانک ايران؛
  • بانک توسعه تعاون؛
  • صندوق کارآفرینی امید؛
  • بانک اقتصاد نوين؛
  • بانک سامان؛
  • بانک پاسارگاد؛
  • بانک سینا؛
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛
  • بانک شهر؛
  • بانک آینده؛
  • بانک حکمت ایرانیان.

همراهان گرامی

اگر با مطالعهٔ این نوشتار، باز هم پرسشی داشتید، آن را از طریق بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید. یادتان باشد که به‌دلیل حجم درخواست‌ها و تعداد زیاد متقاضیان دریافت تسهیلات در بانک‌های بالا در ۳۱ استان کشور، باید در اسرع وقت پس از انعقاد ازدواج، نسبت به درخواست تسهیلات اقدام کنید.


در ادامه بخوانید: چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

چگونه با کلام‌مان باعث تغییر افکار و رفتار دیگران شویم؟


۸،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. اسی می‌گوید

    مبلغ ازدواج برای هر یک از زوجین در حاضر 30 میلیون تومنه نه 15 میلیون

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام
      حق با شماست. ممنون از اینکه اطلاع دادید. به زودی به‌روزرسانی خواهد شد.