اگر زیاد خواب می‌بینید این مطلب را بخوانید

1

در هوای گرگ‌ومیش اول صبح، خود را در میان امواج خروشان دریا می‌بینید؛ موج‌های بلند با آن صدای غرش‌مانندشان شما را به این‌سو و آن‌سو می‌برند و شما هیچ توانی برای نجات خود ندارید. یک لحظه با خود فکر می‌کنید، این خواب است یا واقعیت؟ اگر خواب است، تعبیر خواب آن چیست و اگر واقعیت است، دعا می‌کنید تا از مهلکه جان سالم به در برید. هر چه تلاش می‌کنید از ساحل دورتر و در کام دریا بیشتر فرو می‌روید…

تپش‌قلب، عرق سرد، حس بی‌قراری… با این حس‌ها ناگهان از جا کنده می‌شوید. نه از امواج خروشان دریا خبری است و نه از آن صداهای مهیب! درست است؛ خواب یا بهتر بگوییم، کابوس دیده‌اید. اما این کابوس یا خواب‌ها چرا به سراغ ما می‌آیند؟ تعبیر این خواب‌ و کابوس‌هایی که آرامش خواب شبانه‌مان را از ما می‌گیرد، چیست؟ اصلا این خواب‌ها، تعبیری هم دارند؟ در ادامه، با ما همراه باشید تا در مورد تعبیر خواب بیشتر بدانید.

رونیکس

چرا خواب می‌بینیم؟

خواب حالتی از زندگی انسان است که در آن، انسان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد و سطح هوشیاری او بسیار پایین می‌آید. در جریان خواب، تمام عضلات و حواس پنج‌گانه انسان در خواب غیرفعال می‌شوند؛ به‌صورتی‌که به‌جای حس بینایی، توهم بینایی جایگزین آن می‌شود. از مزایای خواب می‌توان به سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی اسکلتی اشاره کرد.

در علوم دینی یکی از آیات و نشانه‌های خداوند را خواب می‌دانند. با به‌خواب‌رفتن انسان، روحش از جسم خارج می‌شود و به طرف عالم بالا و آسمان‌ها به حرکت درمی‌آید. هر آنچه که روح فرد در این سیروسیاحت می‌بیند، به‌شکل خواب در ذهن او مجسم می‌شود.

انواع خواب‌ها

در مورد دیدن خواب نظرات زیادی وجود دارد. برخی به‌صورت کلی تعبیر خواب را رد می‌کنند و آن را خرافات می‌دانند و گروهی بر این باورند که از طریق خواب، انسان نسبت به برخی از امور آینده مطلع می‌شود؛ پس باید خواب‌های تعبیردار را بشناسیم و بدانیم هر خوابی چه تعبیری دارد. مثلا بدانیم که تعبیر خواب مار چیست و آیا اصلا این خواب در زمانی دیده شده که می‌توان آن را تعبیر کرد یا خیر؟

نظریه‌ای دیگر هم می‌گوید که خواب‌ها معمولا نشان‌دهنده‌ احساسات ما هستند. علاوه‌براین در طول روز، مغز ما آن‌قدر سخت کار می‌کند تا عملکرد مناسبی داشته باشد. برای مثال، وقتی مشکلی در حوزه ریاضی یا اقتصاد مطرح شود، مغز دقیقاً روی همین‌چیز متمرکز می‌شود که ممکن است در خواب ما نیز منعکس شود.

تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهند که خواب‌ها با چگونگی شکل‌گیری خاطرات ارتباط دارند. مطالعات نشان می‌دهد، زمانی که در ساعت‌های بیداری چیزهای جدیدی یاد می‌گیریم، رؤیاهای ما در طول خواب زیاد می‌شود. نظریه دیگری هم ادعا دارد که زمانِ دیدنِ خواب روی تعبیر آن تأثیر می‌گذارد. درادامه، دراین‌باره بیشتر بخوانید.

زمان دیدن خواب و تعبیر خواب

زمان دیدن خواب (مانند ابتدا، وسط یا انتهای شب و یا بعد از نماز صبح) یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار در صادق یا کاذب بودن خواب‌هاست. رؤیاهای صادقه (رؤیاهای دارای تعبیر) معمولا در بازه زمانی پس از نیمه‌شب تا اذان صبح رخ می‌دهند. خواب‌هایی که پس از نماز صبح دیده می‌شوند، معمولا فاقد تعبیر هستند. البته با توجه به شرایط روحی انسان‌ها نمی‌توان گفت که همه خواب‌های بعد از نماز صبح بدون تعبیر هستند. لازم به ذکر است که حتی فصول سال نیز در تعبیر خواب مؤثر هستند. به‌عنوان مثال، اگر فردی در فصل پاییز خواب ببیند که درختان، میوه‌های بسیاری داده‌اند، تعبیر خوابش دلالت بر زیان او دارد. اما چنانچه همین خواب را در فصل بهار ببیند، این خواب نشانه‌ سود و منفعت او خواهد بود.

شغل و پیشه افراد نیز یکی دیگر از دلایل مؤثر در تعبیر خواب است؛ مثلا اگر فردی کاسب در خواب ببیند که شیر می‌نوشد، تعبیر خوابش کسب مال و دارایی است، اما همین خواب برای افراد طالب علم (مثل دانشجویان یا دانش‌آموزان) بر کسب علم دلالت می‌کند.

به‌طور کلی تشخیص رؤیای صادقه از رؤیای کذب و بدون تعبیر کار دشواری است. همچنین به‌طور کلی نمی‌توان یک تعبیر خاص را برای خواب مشابه همه افراد (مثل نوشیدن شیر) به‌کار گرفت. بلکه باید با توجه به ویژگی‌های روحی و شخصیتی افراد دراین‌باره قضاوت کرد. به‌عنوان مثال، تعبیر خواب مرده برای همه یکسان نیست و باید با توجه به شرایط، روحیات و البته زمان دیدن خواب تعبیر شود.

در هر صورت امیدواریم که همیشه خواب‌های خوب ببینید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سید رضا می‌گوید

    من هر شب خواب میبینم وتمام خوابها تا پنچ دقیقه ای که بیدار میشم در ذهنم هست تعبیر خواب روی گوشیم نصبه تا بیدار میشم حالا وسط شب اول صبح یا هر وقت بیدار میشم سریع دنبال تعبیرش میگردم این باعث میشه تو ذهنم مرور بشه ودیگر صبح فراموش نکنم وبعد تمام خوابهام تعبیر میشه از مردن کسی که فکرشم نمیکردم تا اتفاقات دیگر همین