کتاب مارک و پلو؛ سفرنامه‌ای جذاب اثر منصور ضابطیان

0

سفرنامه‌ها به سبب تداعی حال‌و هوای سفر و جذابیت‌هایشان همواره جزءِ کتاب‌های پرطرفدار هستند. در این مقاله کتاب مارک و پلو اثر منصور ضابطیان که یکی از جالب‌ترین سفرنامه‌های چاپ شده چند سال اخیر است را به شما معرفی می‌کنیم.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب: مارک و پلو
  • نویسنده: منصور ضابطیان
  • تعداد صفحات: ۱۷۶

درباره‌ی کتاب مارک و پلو

از روزگاران دور که امکانات سفر تنها نقشه‌ای و توشه‌ای و شاید چهارپایی بود، تا همین امروز که سریع‌ترین وسایل نقلیه و بهترین ابزار‌ها و راهنما‌ها در اختیار بشر است، سفر از جمله کارهایی بوده که هنوز هم آموزنده و مایه‌ی رشد و آرامش است، به همین دلیل بشر همواره نسبت به آن احساس نیاز می‌کند و به قول حضرت سعدی بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. از همین رو خواندن سفرنامه‌ها در شرایطی که سفر مقدر نیست کم از خود سفر ندارد و به خوبی می‌تواند ما را به حال‌وهوای سفر ببرد. در این اثر نیز جناب ضابطیان به خوبی این حس‌وحال را منتقل کرده‌اند. در مقدمه‌ی کتاب ایشان در مورد انگیزه‌هایشان از نوشتن این کتاب اینگونه می‌گویند: درنگاه تربیت شده‌ی ما ایرانیان همیشه سفر به یک کشور خارجی یک کار غیرضروری، تجملاتی و از سر سیری بوده و هیچ‌کس سعی نکرد ضرورت دیدن جهان و آشنایی با دیگر سرزمین‌ها وملل را برای‌مان تشریح کند. سفر جدا از جنبه ی تفریحی و سرگرم‌کننده‌اش دارای یک سویه‌ی فرهنگی هم هست و آدم را به این نتیجه می‌رساند که همه‌ی دنیا همین چهار دیواری محصور اطرافش نیست. در سفر آدم میزان علاقه به سرزمینش را می‌فهمد و در بازگشت، وطنش، شهرش و محله‌اش را بیشتر دوست دارد. اگر این مجموعه بتواند تابوی غیرممکن بودن سفر را در ذهن خواننده‌ی ایرانی بشکند من موفقیت بزرگی به دست آورده‌ام.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب پیش رو مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌هایی از کشورهای: ایتالیا، اسپانیا، اتریش، فرانسه، هند، سوریه، لبنان،کره جنوبی، ارمنستان و ایالات متحده آمریکاست که شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با بیانی ساده و با چاشنی طنز به دورترین نقاط این کره‌‌ی خاکی می‌برد. اگر به سفر علاقه دارید و کنجکاوید با کشورها و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید خواندن کتاب مارک و پلو منصور ضابطیان قطعا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

رونیکس

بخش‌هایی از کتاب

کتاب خواندن در پاریس حسابی حرص آدم را در می‌آورد. هر کسی را می‌بینی یک کتاب در دست دارد تندتند مشغول مطالعه است. سن وسال هم نمی‌شناسد، سیاه و سفید و مرد وزن و بچه هم نمی‌شناسد. انگار همه در یک ماراتن عجیب درگیر شده‌اند و زمان در حال گذر است. واگن‌های متروگاهی واقعا آدم را یاد قرائت‌خانه می‌اندازند. آنهایی هم که اهل کتاب نیستند حتما مجله یا روزنامه‌ای پر شال‌شان دارند که وقت‌شان به بیهودگی نگذرد. فضای پاریس هیچ بهانه‌ای برای مطالعه نکردن باقی نمی‌گذارد. برای همین است که پاریسی‌ها معنای انتظار را نمی‌فهمند، آنها لحظه‌های انتظار را با کلمه پر می‌کنند.

در حاشیه

منصور ضابطیان فارغ‌التحصیل کاردانی رشته‌ی علوم‌آزمایشگاهی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان و لیسانس رشته‌ی سینما در دانشگاه‌ تهران است. کتاب‌های مارک و‌ دو پلو، برگ اضافی، سباستین و چای نعنا از جمله دیگر سفرنامه‌های ایشان هستند.

جناب ضابطیان علاوه بر سفرنامه‌نویسی مجری و برنامه‌ساز برنامه‌های تلویزیونی همچون رادیو‌هفت و صدبرگ بوده‌اند.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.