انتخاب رنگ آشپزخانه؛ کدام رنگ‌ها هنگام آشپزی به شما آرامش می‌دهند؟

2

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است.» برای شما چطور؟ اولین چیزی که در هر آشپزخانه‌ای، کوچک یا بزرگ فرقی نمی‌کند، به‌چشم می‌آید، رنگ آن است. آیا می‌دانید که رنگ آشپزخانه می‌تواند باعث شود که هم موقع آشپزی و هم زمان صرف غذا راحتی و آرامش بیشتری در محیط حس کنید؟ گفته می‌شود که رنگ‌های خاکی، خنثی‌های گرم و رنگ‌های روشن می‌توانند در ایجاد این حس مؤثر باشند. این رنگ‌ها نه‌تنها نور را خوب بازتاب می‌دهند، بلکه هر وقت هم که قصد فروش یا اجاره‌ی منزل‌تان را داشته باشید، خیال‌تان راحت است که چنین طیف‌هایی به سلیقه‌ی خیلی‌ها خوش می‌نشیند. در این مطلب قصد داریم از رازورمزهای انتخاب رنگ آشپزخانه برای‌تان بگوییم، اگر دلتان می‌خواهد آشپزخانه‌ای زیبا داشته باشید پس با ما همراه باشید.

قوانین انتخاب رنگ آشپزخانه

در قوانین طراحی آشپزخانه معمولا توصیه می‌شود که کمتر سراغ رنگ‌های خیلی تیره، خنثی‌های سرد و سایر رنگ‌‌های سرد ازجمله طیف‌های آبی، سبز، ارغوانی، بنفش و دیگر رنگ‌های هم‌خانواده بروید، زیرا این رنگ‌ها اشتهابرانگیز نیستند و چندان به‌درد آشپزخانه نمی‌خورند.

رونیکس

رنگ آشپزخانه - ترکیب مشکی و سفید و استیل

البته اینکه گفته شد، صرفا توصیه‌ است، چراکه انتخاب رنگ آشپزخانه درنهایت به سلیقه‌ی شخصی افراد بستگی دارد. مثلا همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، رنگ مشکی آشپزخانه با استیل جزیره و رنگ سفید بار صبحانه‌خوری و چراغ‌های آویز ترکیب متضاد جالبی را رقم زده است.

۱. خنثی‌های گرم

رنگ آشپزخانه - خنثی‌های گرم

خیلی‌ها می‌ترسند رنگی را انتخاب کنند که بعدها از انتخابش پشیمان شوند، اما معمولا اگر از طیف‌های میانیِ رنگ‌های خنثی انتخاب کنید، خیال‌تان راحت‌تر خواهد بود. شاید با خودتان بگویید که رنگ‌های خنثی خسته‌کننده‌اند، اما فقط کافی است این رنگ‌ها را با رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد یا نارنجی ترکیب کنید تا حس‌وحال گرم‌تری به‌خود بگیرند. برعکس، اگر رنگ‌های خنثی را با سبز، آبی یا بنفش ترکیب کنید، سرد می‌شوند.

۲. طیف‌های قرمز

رنگ آشپزخانه - طیف‌های قرمز

استفاده از رنگ قرمز در آشپرخانه شاید با سلیقه‌ی خیلی‌ها جور درنیاید، اما اگر مشتاقید که آشپزخانه‌تان را با چاشنی رنگ‌ها روح تازه‌ای ببخشید، قرمز انتخاب مناسبی است. مثلا در آشپزخانه‌هایی که در آنها بیشتر از رنگ‌های تیره استفاده شده است، تزریق رنگ قرمز می‌تواند تیرگی و دل‌مردگی محیط را ازبین ببرد. یا مثلا اگر در آشپزخانه‌ای عمدتا از رنگ‌های خاکستری و وسایل استیل استفاده شده است، استفاده‌ی هم‌زمان از رنگ قرمز می‌تواند نقطه‌ی کانونی خوش‌منظره‌ای را مقابل چشمان‌تان رقم بزند.

اما قرمزکردن آشپزخانه تاحدی که در تصویر بالا می‌بینید، ریسک بزرگی است. اگر اصرار دارید که این‌همه رنگ قرمز را یک‌جا به آشپزخانه‌تان بیاورید، حداقل این کار را درست و اصولی انجام بدهید.

۳. طیف‌های قهوه‌ای پررنگ

رنگ آشپزخانه - طیف‌های قهوه‌ای پررنگ

قهوه‌ای ازجمله رنگ‌های خاکی و یادآور محل رویش خوراکی‌ها در دل زمین است. این رنگ برای کسانی که علاقه‌ای به رنگ‌های خنثی ندارند، می‌تواند علی‌رغم خنثی‌بودنش انتخاب مطمئنی باشد. رنگ‌های زیادی را می‌توانید با قهوه‌ای ترکیب کنید. مثلا در تصویر بالا رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دیوارها با قهوه‌ای تیره‌تر کابینت‌ها هماهنگی خوبی دارد. حتی رنگ سبز جزیره نیز با محیط جور درآمده است. اگر تابه‌حال از قهوه‌ای بیزار بوده‌اید و اکنون میل دارید که این رنگ را به آشپزخانه‌تان بیاورید، شاید بد باشد که از یک قهوه‌ای تیره استفاده کنید.

۴. سراسر سفید

رنگ آشپزخانه - سراسر سفید

سراسر سفید یعنی کابینت‌ها، دیوارها، سقف، پیشخوان و هر چیز دیگری که در آشپزخانه پیداست، همه سفید باشند. کابینت‌های سفید اِم‌دی‌اِف ترموفیل می‌توانند ظاهر خیلی خوبی به آشپزخانه ببخشند. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ی سفیدتان مطابق تصویر بالا ظاهر مدرن‌تری به‌خود بگیرد، از صندلی‌های اُپِن سفید، ساعت دیواری سفید و چند وسیله‌ی سفید روی کابینت‌ها استفاده کنید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، چراغ‌های آویز مخروطیِ استیل ظاهر مدرن آشپزخانه را تکمیل کرده‌اند.

۵. طیف‌های زرد ملایم

رنگ آشپزخانه - طیف‌های زرد ملایم

بسیاری از طراحان داخلی موافق‌اند که زرد روشن در آشپزخانه رنگ بَرَنده‌ای است. این رنگ را نه‌تنها اغلب سلیقه‌ها می‌پسندند، بلکه مکمل بیشتر انواع کابینت‌های چوبی است. رنگ‌های طیف زرد درست مثل طیف‌های سفید حداکثر نور محیط را بازتاب می‌دهند و برای خیلی‌ها حس بیمارستانی رنگ سفید را ندارند. طیف‌های پررنگ‌تر زرد درصورتی‌که با کمی مشکی ترکیب شوند، حس‌وحال آشپزخانه‌های سنتی و کلاسیک را القا خواهند کرد و درعین‌حال توناژ قوی خود را نیز حفظ می‌کنند.

۶. طیف‌های آبی

رنگ آشپزخانه - طیف‌های آبی

آبی معمولا رنگ چندان مناسبی برای آشپزخانه نیست، زیرا گفته می‌شود که رنگ آبی به تحریک و افزایش اشتها کمکی نمی‌کند. با‌این‌حال استفاده‌ی محدود از طیف درست این رنگ در آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند فضای مطبوع و دل‌نشینی را برای آبی‌دوستان رقم بزند. پس اگر از این رنگ در حد جسته‌گریخته یا به‌عنوان یک رنگ تأکیدی استفاده شود، می‌تواند رنگ مقبولی برای آشپزخانه باشد.


در ادامه بخوانید: فنگ شویی در آشپزخانه؛ چگونه آشپزخانه‌ای زیبا و پر‌انرژی داشته باشیم؟
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. اصفهانی می‌گوید

    ممنون از مطلب خوب و جالبتون از تعمیر اجاق گاز
    مطلب بزارین

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام بر شما
      ممنون که پیشنهادتون رو مطرح کردید.