توصیه‌های جیم ران، کارآفرین و نویسنده آمریکایی برای دستیابی به موفقیت

1

آیا می‌توانید خودتان را در یک زندگی رؤیایی تصور کنید؟ برخی از افراد معتقدند که برای محقق کردن یک زندگی رؤیایی تنها کافی است به یک چشم‌انداز روشن دست پیدا کنید. احتمالا می‌دانید که برای این کار به مراتب به چیزهای بیشتری نیاز دارید، اما داشتن یک رویکرد مناسب به موفقیت یکی از مهم‌ترین شروط برای موفقیت است. همراه ما باشید، در این مقاله این رویکرد مناسب و توصیه‌های جیم ران برای دستیابی به موفقیت را با هم مرور می‌کنیم.

جیم ران (Jim Rohn)، یک فیلسوف بزرگ در حوزه‌ی کسب‌وکار می‌گوید: «شما یا باید رؤیاهایتان را اصلاح کنید یا توانایی‌هایتان را افزایش دهید».

رونیکس

اگر نمی‌توانید با راحتی و سرعتی که انتظار دارید به سمت اهداف‌تان حرکت کنید، باید مجموعه‌ی مهارت‌هایتان را بهبود بخشید. ممکن است معنای این حرف پرداختن به مهارت‌های شغلی‌تان باشد، اما پیشرفت واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که به زندگی‌تان نظم بدهید و برروی رشد فردی خود متمرکز شوید.

توصیه‌های زیادی برای بهبود سبک‌های مختلف مدیریتی وجود دارند، چگونه می‌توانید بفهمید که باید کدام مهارت‌ها را بهبود بخشید تا شما را وارد مسیر موفقیت می‌کنند؟

این پرسش بسیار مهمی است و باید به درستی به آن پاسخ داده شود، چرا که پاسخ اشتباه می‌تواند شما را به کلی وارد مسیر اشتیاهی کند.

افسانه‌ی خوش‌شانسی

جیم ران - افسانه‌ی خوش‌شانسی

پیش از اینکه به این پرسش پاسخ دهید که کدام ویژگی‌ها را باید بهبود بخشید، باید تکرار این حرف را که موفقیت غیرممکن است، متوقف کنید. بسیاری از افراد بر این باورند که موفقیت فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد نه برای ما. ممکن است این باور به ایده‌ی خوش شانس بودن مربوط باشد:‌ برخی از افراد خوش‌شانس هستند و برخی دیگر نیستند، همین!

اما آیا شانس واقعا وجود دارد؟ هنگام اجرای یک استراتژی منسجم و نگرش درست، خوش‌شانسی هیچ نقشی در برنامه ندارد. این خبر خوبی است، چرا که به این معنا است که اگر شما نقشه‌ی درستی ترسیم کنید، ادوات لازم را تدارک ببینید و مسیر خود را به درستی بررسی کنید، مطمئنا می‌توانید به رؤیاهایتان دست پیدا کنید.

خوش‌شانسی مجموعه‌ای از شرایط تصادفی نیست که سرنوشت شما را بسازد یا آن را نابود کند؛ بلکه خوش‌شانسی چیزی است که اگر کارها به خوبی پیش بروند، برای خود می‌سازید. خوش‌شانسی به این معنا است که اگر شما واقعا برای چیزی تلاش کنید، می‌توانید به آن دست پیدا کنید. ممکن است بیش‌ازحد ساده به نظر برسد، اما هر موفقیتی با این باور بنیادین آغاز می‌شود که موفقیت برای من هم ممکن است.

بدون وجود باور به موفقیت، حرکت‌تان متوقف خواهد شد. ممکن است حتی از قبل احساس کنید که متوقف شده‌اید.

متوقف‌شدن به این معنا است که احساس می‌‌کنید آنچنان به شکست نزدیک شده‌اید که هر لحظه ممکن است، سقوط کنید. به این ترتیب هر زمان به زندگی‌ای که می‌توانیم، داشته باشیم فکر می‌کنیم: زندگی‌ای که در آن می‌توانیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم، احساس شکست می‌کنیم و بیش‌ازپیش دچار ناامیدی می‌شویم.

این خطر باورداشتن به خوش‌شانسی است. اگر شما خوش‌شانس نباشید به این فکر خواهید کرد که «چرا خودم را به زحمت بیاندازم؟» اگر خوش‌شانس نباشید در این صورت پیش از اینکه کارتان را آغاز کنید، احساس می‌کنید شکست خورده‌اید. درنتیجه هرگز شروع نمی‌کنید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که افسانه‌ی خوش‌شانسی را کنار بگذاریم. بدشانسی ریشه‌ی ناکامی و شکست شما نیست. خوش‌شانسی چیزی بیش از اتفاقات کم‌اهمیت نیست. بلکه این رویکرد شما به رؤیاهایتان و تصمیماتی که در این مسیر می‌گیرد، هستند که نقشی تعیین‌کننده در تحقق رؤیاهایتان بازی می‌کنند.

نگرش به موفقیت

جیم ران - نگرش به موفقیت

مهم نیست که برای حرکت‌کردن به سمت چشم‌انداز‌تان به چه مهارت‌هایی احتیاج دارید، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که بیشتر افراد برای رسیدن به موفقیت به آن احتیاج دارند، نگرش است. شما می‌توانید آن را دیدگاه، رویکرد یا ذهنیت نام‌گذاری کنید. اینکه شما نسبت به زندگی و کسب‌وکارتان چگونه فکر می‌کنید اولین بخش ضروری برای موفقیت است. درست است، داشتن یک رویکرد درست برای موفقیت یک مهارت است. ایجاد نگرش مثبت برای موفقیت ممکن است ساده به نظر برسد، اما باید همه‌ی عمرتان برای آن تلاش کنید. چرا؟ به این دلیل که هر چالش جدید، هر شکست، هر عقب‌نشینی و هر مانعی می‌تواند رویکرد مثبت شما را نابود کند و آن را با ترس، افسردگی و پذیرش شکست همراه کند.

جیم ران می‌گوید: «بدترین کاری که یک فرد می‌تواند انجام دهد این است که تلاش نکند، بداند چه چیزی می‌خواهد، اما برای آن تلاش نکند و سال‌ها ساکت باشد و از خودش بپرسد آیا چیزی که می‌خواهد محقق می‌شود یا خیر؟»

نتیجه‌ی غم‌انگیز این رویکرد برای افراد بسیار زیادی اتفاق افتاده است؛ احتمالا شما نیز افرادی را می‌شناسید که بزرگ‌ترین رؤیاهایشان را دنبال نکرده‌اند و به شدت پشیمان هستند. لازم نیست که شما هم این مسیر را در زندگی‌تان طی کنید، بلکه می‌توانید خود را به ابزارهای ضروری برای موفقیت مجهز و راه روشن‌تری را انتخاب کنید.

برای اینکه رویکرد خودتان به موفقیت را بهبود بخشید، باید مشخص کنید که از دیدگاه شما، معنای موفقیت چیست. از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی زندگی‌ را ارزشمند می‌کند؟
  • چه چیزی باعث می‌شود زندگی ارزش وقت صرف‌کردن داشته باشد؟
  • چه چیزی باعث می‌شود زندگی در همه‌ی زمینه‌هایش به خوبی پیش رود؟

پاسخی که به این پرسش‌ها می‌دهید به شما کمک می‌کنند موفقیت را برای خودتان تعریف کنید. موفقیت می‌توانید چیزی مانند مسافرت‌کردن با خانواده‌تان، آزادی مالی، پیشرفت‌ کسب و کار یا رشد سرمایه، افزایش سلامتی و احساس امنیت و رفاه باشد. سعی کنید هنگامی که زندگی موفق خود را تجسم می‌کنید، به‌طور دقیق آن را مشخص کنید. (تجسم خلاق)

گام بعدی این است که مشخص کنید چه افکار، ایده‌ها و باورهایی از این سبک زندگی حمایت خواهند کرد.

برای مثال اگر خانواده و دوستان‌تان چیزهایی هستند که زندگی را برای شما ارزشمند می‌کنند، در این صورت باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید زمان بیشتر را با این افراد بگذرانید. لازم است که به‌طور روزانه به رفاه خانواده‌تان فکر کنید و باید این باور را در خودتان تقویت کنید که خانواده مهم‌تر از دارایی‌های شغلی است. بدون وجود چنین باوری هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند شما را برای شام با همسر و فرزندان‌تان به خانه بیاورد.

همان‌طور که جیم ران می‌گوید رویکرد شما، فلسفه‌ای است که با آن زندگی می‌کنید و اولین گام برای واردشدن به مسیر موفقیت است. جیم ران می‌گوید: «اگر چه موفقیت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، اما بدون ایجاد یک فلسفه‌ی شخصی مناسب، اجزای دیگر هیچ ارزشی ندارند».

تفکر مسئولانه

جیم ران - تفکر مسئولانه

فلسفه‌ی مناسبی که جیم ران به آن اشاره می‌کند، عبارت است از رویکردی به موفقیت که شما آن را با اندیشه‌‌ها، ایده‌ها و بازوهای مناسب‌تان می‌سازید.

هنگامی‌که شما چنین رویکردی داشته باشید، اجزای دیگر برنامه‌ی موفقیت‌تان عملکرد بهتری خواهند داشت. اگر یک بنیان مستحکم فراهم کرده باشید، آینده‌ای که دنبال آن هستید، قابل دستیابی خواهد بود و می‌توانید به خوبی از آن محافظت کنید.

برعهده‌‌گرفتن مسئولیت موفقیت‌تان اولین گام است. بسیاری از افراد به روش‌های زیر از مسئولیت پذیری شانه خالی می‌کنند:

  • آنها شرایط فردی‌شان را دلیل رویکردشان معرفی می‌کنند.
  • آنها رفتار دیگران را دلیل رویکردشان می‌دانند.
  • آنها شانس یا بدشانسی را دلیل رویکردشان می‌دانند.
  • آنها شکست‌ها و عیب‌هایشان را دلیل رویکردشان می‌دانند.
  • آنها جهان را دلیل رویکردشان می‌دانند.

هیچ کدام از این موارد نمی‌تواند عذر موجهی برای یک رویکرد ضعیف باشد. در زندگی اتفاقاتی می‌افتد که از کنترل شما خارج هستند، اما همان‌طور که جیم ران می‌گوید: «شما باید مسئولیت زندگی‌تان را برعهده بگیرید. شما نمی‌توانید شرایط، فصل‌ها یا باد را تغییر دهید، اما می‌توانید خودتان را تغییر دهید. این چیزی است که شما مسئولش هستید».

یادگیری مستمر

جیم ران - یادگیری مستمر

تفاوت بسیار زیادی است میان کسی که جوانی سختی داشته، در زندگی شغلی‌اش بارها شکست‌خورده و درنهایت زندگی شخصی‌اش خجالت‌آور است، با کسی که همین زندگی سخت را داشته، در زندگی شغلی بارها شکست‌خورده و زندگی شخصی‌اش خجالت‌آور است، اما رویکرد مناسبی به موفقیت داشته است.

رویکرد می‌تواند باعث موفقیت یا شکست ما شود. به این دلیل که رویکرد مناسب به موفقیت می‌گوید، ما شروع سختی در زندگی داشته‌ایم، اما قرار نیست بنشینیم و به خاطر انتخاب‌های خودمان، رفتار دیگران را سرزنش کنیم. بلکه باید به دنبال این باشیم که ایده‌های کهنه را دور بیاندازیم و باورهای جدید ایجاد کنیم تا علی‌رغم گذشته‌ی دشوارمان بتوانیم رشد کنیم.

رویکرد مناسب به موفقیت می‌گوید: «گاهی وقت‌ها روابط سخت هستند و ما همه‌ی افرادی را که برای‌مان اهمیت دارند از دست می‌دهیم، اما اکنون می‌توانیم از تجاربی که بدست آورده‌ایم، استفاده کنیم و بهترین آینده را برای خودمان رقم بزنیم».

به‌جای اینکه زمان زیادی را صرف کنیم و بپرسیم چرا گذشته‌ی ما آنقدر دشوار بوده است، رویکرد مناسب به موفقیت می‌تواند الهام‌بخش ما باشد که به گذشته نگاه کنیم و از آن درس‌هایی بگیریم تا به ما کمک کنند آینده‌ی بهتری بسازیم.

گاهی‌وقت‌ها شخصی که از بیرون نگاه می‌کند می‌تواند به ما کمک کند به چنین جایی برسیم، اما اگر با وجود همه‌ی سختی‌ها به جایگاه مناسبی دست پیدا کنیم، متوجه خواهیم شد که رویکرد درستی به موفقیت داشته‌ایم.

برنامه‌ی شخصی‌ برای موفقیت

جیم ران - برنامه‌‌ی شخصی برای موفقیت

زمانی که یک گام به عقب برمی‌دارید و از یک چشم‌انداز جدید که خارج از چالش‌ها قرار دارد به وضعیت نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که به راحتی می‌توانید از مشکلات‌تان خارج شوید. اما ممکن است واقعا این‌گونه نباشد، هر مسیری راحتی و دشواری‌های خاص خودش را دارد. درواقع سخت‌ترین چیزی که به آن مواجه هستید، حفظ‌کردن رویکرد مثبت‌تان است.

درنظرگرفتن فلسفه زندگی وظیفه‌ای است که باید به صورت روزانه به آن بپردازید. اگر به این فکر کنید که موفقیت شما نزدیک است، در این صورت انرژی بیشتری پیدا خواهید کرد، اما اگر رویکرد مناسبی نداشته باشید که ذهنیت شما را در مسیر موفقیت قرار دهد، احتمال اینکه برنامه‌تان شکست بخورد، افزایش پیدا می‌کند.

شما به یک برنامه‌ی رشد فردی احتیاج دارید که به صورت روزانه و هفتگی به شما کمک کند. نوشتن، مطالعه‌کردن و صحبت‌کردن با افراد دیگری که موفق بوده‌اند و یادگیری از یک راهنما همگی بخشی از یک برنامه توسعه فردی مستحکم هستند. هدف این است که هر چیزی که ذهن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شیوه‌ی نگاه‌کردن‌تان را به زندگی تحت کنترل بگیرید. اگر اجازه دهید که هر کسی دیگری کنترل این موارد را در دست بگیرد، احتمالا در زندگی‌تان ناامید خواهید شد.

جیم ران می‌گوید: «اگر شما برنامه‌ی زندگی‌تان را خودتان طراحی نکنید، احتمالا در برنامه‌ی زندگی فرد دیگری قرار می‌گیرد. فکر می‌کنید دیگران چه چیزی برای شما در نظر گرفته‌اند؟ هیچ چیز!»

نقل‌قول‌هایی از جیم ران برای ایجاد تغییر در زندگی

در ادامه۲۰ نقل‌وقول کوتاه را از جیم ران بیان می‌کنیم که برای ایجاد تغییر در زندگی بیشترین تأثیر را می‌گذارند:

آرزو نکنید کاشکی کمی آسان‌تر می‌بود، آرزو کنید شما بهتر عمل کنید. آرزو نکنید کاشکی مشکلات کمتر می‌بودند، آرزو کنید مهارت‌های بیشتری داشته باشید. آرزو نکنید کاشکی چالش‌های کمتری وجود داشت، آرزو کنید خرد بیشتری داشته باشید».

«دیدن پدری که پول‌دار است، اما لذت نمی‌برد بسیار ناراحت کننده است. مردی که اقتصاد را به خوبی مطالعه کرده است، اما هرگز خوشحالی را مطالعه نکرده».

«روزها بسیار گران قیمت هستند. هنگامی که یک روز را سپری می‌کنید، یک روز کمتر در اختیار دارید. درنتیجه مطمئن شوید روزهایتان را عاقلانه می‌گذرانید».

«نظم پل میان اهداف و موفقیت است».

شکست یک فاجعه‌ی ناگهانی نیست، شما یک‌شبه شکست نمی‌خورید. بلکه شکست‌خوردن نتیجه‌ی اشتباهات کوچک در داوری است که هر روز تکرار می‌شوند».

«اگر شما برنامه زندگی‌ خودتان را طراحی نکنید، احتمالا وارد برنامه‌ی زندگی فرد دیگری می‌شوید. فکر می‌کنید دیگران چه چیزی برای شما درنظر گرفته‌اند؟ هیچ چیز!»

«بدترین کاری که یک فرد می‌تواند انجام دهد این است که تلاش نکند؛ بداند چه چیزی می‌خواهد اما برای آن تلاش نکند و سال‌ها ساکت باشد و از خودش بپرسد آیا چیزی که می‌خواهد محقق می‌شود یا خیر؟»

«انگیزه چیزی است که باعث می‌شود کارتان را آغاز کنید. عادت چیزی است به شما کمک می‌کند به مسیرتان ادامه بدهید».

« شما باید مسئولیت زندگی‌تان را برعهده بگیرید. شما نمی‌توانید شرایط، فصل‌ها یا باد را تغییر دهید، اما می‌توانید خودتان را تغییر دهید. این چیزی است که شما مسئولش هستید».

«یاد بگیرید چگونه با چیزهایی که دراختیار دارید، خوشحال باشید و هم‌زمان چیزهایی را که می‌خواهید دنبال کنید».

جیم ران - خوشحال باشید

«شما برآیند ۵ فردی هستید که بیشترین زمان‌تان را با آنها می‌گذرانید».

«مراقب بدن‌تان باشید، چرا که تنهایی جایی است که باید در آن زندگی کنید».

«دیوارهایی که در اطراف خود کشیده‌ایم تا جلوی غم را بگیریم جلوی ورود شادی را نیز می‌گیرند».

«درخواست‌کردن اولین گام برای دریافت‌کردن است. من متقاضی همه چیز هستم. مطمئن شوید که با یک قاشق غذاخوری به اقیانوس نرفته‌اید. دست کم یک سطل با خودتان ببرید تا بچه‌ها شما را مسخره نکنند».

«با افرادی در ارتباط باشید که چیز ارزشمندی برای به اشتراک‌گذاشتن با شما داشته باشند. آنها می‌توانند مدتی پس از اینکه از شما جدا شدند، زندگی‌تان را به شدت تحت تأثیر قرار دهند».

«آموزش رسمی به شما کمک می‌کند زندگی خوبی داشته باشید، خودآموزی باعث می‌شود به موفقیت‌های فوق‌العاده دست پیدا کنید».

«استراحت‌کردن نباید هدف شما باشد، فقط در مواقع ضروری استراحت کنید. به اندازه‌ای استراحت کنید که انرژی‌تان بازگردد».

«ارتباط مؤثر عبارت است از ۲۰٪ چیزی که می‌دانیم و ۸۰٪ احساسی که نسبت به چیزی که می‌دانیم داریم».

«هیچ‌کس ما را عصبانی نمی‌کند. تنها زمانی که کنترل رویکردمان را از دست می‌دهیم خودمان را عصبانی می کنیم».

«شما یا باید رؤیاهایتان را اصلاح کنید یا توانایی‌هایتان را افزایش دهید».


در ادامه بخوانید: برای سال جدید چه اهدافی تعیین کنیم و چگونه به آنها برسیم؟

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع entrepreneur jimrohn
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حامد می‌گوید

    عالی بود . سایتتون هم خیلی خوبه واقعا توی خیلی از موارد بهم کمک کرده ❤️
    امیدوارم همینجوری پرقدرت ادامه بدین 🙂