۱۱ قانون برای موفقیت زنان

6

در حال حاضر همچون گذشته برچسب‌هایی در دنیا وجود دارند که زنان را از مردان جدا می‌کند و همچنان فرهنگ نامحسوس «جنس ضعیف» در جامعه قابل لمس بوده و از کودکی تا بزرگسالی با افراد همراه است و در تفکر، رفتار و گفتار آنها نمود پیدا می‌کند، در این مقاله ۱۱ قانون برای موفقیت زنان، عنوان شده است.

معمولا از من خواسته می‌شود تا در گروه‌ها، معمولا گروه‌های زن‌محور صحبت کنم، اما اغلب رفتارهایی می‌بینم که ترجیح می‌دهم خود را کنار بکشم.

در یکی از دوره‌‌های پرسش و پاسخ گروهی، میزبان، شرکت‌کننده‌ای را معرفی کرد که با سخنرانان نخبه کار می‌کرد. بنابراین، تصور من هم از وی، زنی بسیار متخصص بود. اما بر خلاف انتظار، به جای ارزشمند شمردن دستاوردهایش یا به جای اینکه فقط سوالش را از من بپرسد، در حالی که همه داشتند او را نگاه می‌کردند گفت برای شرکت در این همایش برنامه‌ریزی نکرده و تاسف می‌خورد که با یک سوئیشرت ساده در آن حضور یافته است.

رونیکس

پاسخ من این بود، «حال، به جای اینکه به من این فرصت را بدهی که در مورد تو به عنوان کسی فکر کنم که با سخنرانان نخبه کار می‌کند، تنها چیزی که می‌توانم روی آن تمرکز کنم سوئیشرت لعنتی توست». چیزی که او گفت فقط یک حرف بی‌ربط به موضوع همایش نبود، بلکه برداشت جمع از او را نیز به بدترین شکل ممکن آن هم بدون هیچ دلیل خاصی تغییر داد.

اگرچه من طرفدار برچسب زدن و تصور قالبی نیستم، همانطور که قبلا هم گفته‌‌ام، متوجه شده‌ام که متخصصان و کارآفرینان زن عادات بدی دارند که مانع موفقیت آنها می‌شود.

حتی اگر زن هم نیستید، لطفا وقت بگذارید و این موارد را بخوانید و زمانی که زنان حاضر در زندگی‌تان (از میان خویشاوندان، همکاران و کارآموزانتان و غیره) این عادات را بروز می‌دهند، این موارد را به آنها یادآوری کنید. اگر بخواهید می‌توانید به جای خواندن مقاله، بخشی از آن را در ویدیوی زیر ببینید.

تعداد زیادی از زنان مدام عذرخواهی می‌کنند، مانند مثالی که در ابتدای صحبتم در مورد افتضاح سوئیشرت به آن اشاره کردم. اخیرا گوئن موران طی صحبتی که با هم در توییتر داشتیم این عادت را «تیک کلامی ببخشید» در زنان نامید. جز در مواقعی که کار اشتباهی در حق کسی انجام داده اید ( و واقعا در مورد آن متاسف هستید)، عذرخواهی نکنید.


حتما بخوانید: خانم‌ها چطور می توانند با اعتماد به نفس بیشتری در محل کارشان صحبت کنند؟

۲. خودتان را تبلیغ کنید

بسیاری از زنان می‌ترسند مسئولیت و مالکیت کاری که انجام داده‌اند را قبول کنند یا اقدامات و حاصل کار خود را ترویج و تبلیغ کنند زیرا نمی‌خواهند به آنها بگویند «خودتبلیغ‌گر». اگر خودتان تمایلی ندارید که از عملکرد خودتان دفاع کنید، چطور انتظار دارید که دیگران از کار شما دفاع کنند؟ بدانید آنچه انجام داده‌اید مال شماست.

۳. هیچ‌گاه قیمت خود را پایین نیاورید

ارزش خود را پایین نیاورید

در فرودگاه بودم که شنیدم زن جوانی مدام علت تاخیر خود را به دو نفر دیگر توضیح می‌دهد. سپس دلیلش را اینگونه توصیف کرد، «من خیلی باهوش نیستم، اتفاقی از مردی که آنجاست، زمان پرواز را شنیدم». فورا به آن سمت رفتم و به زن جوان گفتم هرگز به دیگران نگوید که باهوش نیست و اینکه آن مرد هم خودش اطلاعات پرواز را در جایی دیگر شنیده است. متاسفانه، این نوع کم بها دادن به خود، اغلب در زنان دیده می‌شود.

در ضمن، شروع مکالمات یا به کار بردن عباراتی که به شما ارزش و اعتبار نمی‌دهد، هیچ سودی به حال‌تان ندارد. همیشه از زن‌ها می‌پرسم چه کارهایی انجام داده‌اند که بشود آنها را با آن کارها و دستاوردها به دیگران معرفی کرد،آنها معمولا در جواب می گویند: «خُب خیلی جالب نیست، اما…» اگر جالب نیست، چرا آن را انجام می‌دهید؟ و علاوه بر این، اصلا چرا آن را به من می‌گوئید؟ نظری ندارم که کاری که انجام می‌دهید جالب است یا نه، اما من، مثل اکثر مردم، فکر می‌کنم که واقعا همینطور است. مثل این است که به من بگویید هیچ توجهی به صحبت شما نکنم. اگر تجربه‌ یا تخصصی دارید آن را دست کم نگیرید.

۴. اطلاعات منفی و بی‌ربط را کنار بگذارید

چرا در مثالی که در مقدمه آمد، زن لازم می‌دانست که در مورد ظاهرش صحبت کند و برای آن عذرخواهی کند؟ تا زمانی که به آن اشاره نکرده بود، تمرکزی بر لباسش نداشتم. اگر حس بدی در مورد خودتان دارید، آن را کنار بگذارید و اگر نمی‌توانید کنار کنید، لااقل آن را برای خودتان نگه دارید.


حتما بخوانید: چطور بر هجوم افکار ناخوشایند غلبه کنیم؟

۵. استفاده از برچسب را متوقف کنید

شما یک زنِ یا فرد مونثِ کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی یا هر چیز دیگری نیستید. تمام توصیف‌کننده‌هایی که شما را بدون هیچ دلیلی محدود می‌کنند از میان بردارید.

۶. از لاک خود بیرون بیایید

اجتماعی باشید

درست است که برقراری ارتباط با آدم‌هایی شبیه خودتان راحت است، اما باعث پیشرفت شما نمی‌شود. از قلعه‌ی آسایش خود بیرون بیایید، به آدم‌هایی نزدیک شوید و نشست و برخاست کنید که در جایگاهی هستند که خودتان می‌خواهید باشید و اجازه دهید این موقعیت انگیزه‌ای در شما ایجاد کند تا به سطح آنها برسید.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته برای این‌که دوستان بیشتری داشته‌ باشید

۷. یاد بگیرید چطور دست بدهید

دست دادن

اصلا ایرادی ندارد که محکم و مستقیم با کسی دست بدهید. در واقع اگر قرار است دست خود را به صورت بی‌حس و بدون اعتماد به نفس جلو ببرید، دست ندادن بهتر از اینجور دست دادن است. یادتان باشد که دست دادن، قدرت شما را نشان می‌دهد. اگر طرف مقابل این حس را دریافت نکرد نگران نباشید و در زمان مناسب، دست دادن را به پایان برسانید یا سریعا حس خود را تصحیح کنید.


حتما بخوانید: ۱۰ راز زبان بدن افراد بسیار موفق و استثنایی

۸. بگذارید مسائل افراد دیگر، مال خودشان باشد

به خاطر داشته باشید که اگر شخصی تلاش می‌کند به این دلیل که شما زن هستید یا هر دلیل دیگری شما را تحقیر یا محدود کند، این مشکل خود اوست نه شما. توجه دیگران را به این رفتار جلب کنید و اصلا تحمل نکنید. من هر وقت احساس می‌کردم که به خاطر اینکه زن هستم طور دیگری با من رفتار شده است فریاد می‌زدم و هر دفعه آنها اعتراض می‌کردند که همچین مشکلی وجود نداشته است، اما مواقعی که رفتار آنها را بی‌ارزش می‌پنداشتم و خودم را درگیر آن نمی‌کردم، رفتار ناپسند آنها اصلاح می‌شد.

۹. فقط بگویید «نه»

شما نمی‌توانید همه‌ی کارها را انجام دهید و قطعا نمی‌توانید همه‌ی کارها را بدون توجه به نیازهای خودتان برای دیگران انجام دهید. پس می‌توانید بگویید «نه». حتی لازم نیست که چیز دیگری بگویید و نیازی نیست توضیح دهید که چرا نمی‌توانید یا نمی‌خواهید که کاری را انجام دهید.


حتما بخوانید: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوییم؟

۱۰. تلاش کنید دیگران به جای اینکه دوست‌تان داشته باشند به شما احترام بگذارند

هر کسی که کار هدفمندی انجام می‌دهد بدگویانی خواهد داشت. تا زمانی که مورد احترام دیگران و به ارزش‌هایتان پایبند هستید، مهم نیست که دوست‌تان نداشته باشند. اگر همه، شما را دوست دارند، شاید بهتر است از مرزهای کنونی خود فراتر بروید.


حتما بخوانید: ۱۱ راه برای اینکه در محل کار به شما احترام بگذارند

۱۱. بلندپرواز باشید

وقتی پای گسترش مرزها در میان باشد، با این چالش رو به رو هستید که بلندپرواز باشید. زنان به اندازه‌ی مردان در شغلشان و به عنوان کارآفرین موفق نیستند، نه به خاطر وجود سیستمی غیرمنصفانه، بلکه به خاطر اینکه خودِ زنان اغلب از برداشتن قدم‌های واقعا بزرگ خودداری می‌کنند. چرا واقعا خودتان را هل نمی‌دهید؟ اشکالی ندارد که ریسکِ حساب‌شده و دقیقی داشته باشید. یادتان باشد اگر گاهی شکست نخورید هیچ‌گاه خودتان را به جلو هل نخواهید داد.

 

برگرفته از: entrepreneur.com

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. نرمین می‌گوید

    مرسی ازلطفتون به امید اشاعه بیشترمطلب بین همه خصوصا خانما

  2. منتقد می‌گوید

    یه کتابی هست از یه نویسنده که اسمشو نمیارم مِن باب پیشرفت زنان و توصیه هایی داره در این باره که اسم این کتابم نمیارم. راهنمایی و توصیه های زیادی داره تو کتاب و حتی رسما کفته که زنان برای پیشرفت یه کاری کن، چه ایرادی داره! که اسم اون کار رو هم نمیارم.
    من هم بعد خوندن این کتاب و مشهود شدن مفید بودن این کتاب و به کشف الیقین رسیدن که حتما باید هر زنی این کتابو بخونه، کتاب رو به دخترعموم معرفی کردم تا بخونه.
    از سر بخت و اقبال فراوان کتاب رو همسرِ عموی بنده (زنِ! عمو) توی پی.سی عموزاده بیچاره می بینه. دیدن و آشکار شدن موضوع همانا و متهم شدنم به منحرف بودن و قصد و نیت پلید داشتن همانا.
    هنوز هم که هنوزه عموی بنده یه طور خاص نگاهم میکنه ولی همسر محترمش! رسما باهام حرف نمیزنه.
    چند وقت پیش تو یکی از این برنامه های گفتمانی که اسمشو نمیارم تو یکی از این شبکه های ماهواره ای که اسم اونم نمیارم، یکی از این فعالان حقوق زن که قطعا اسمشو نمیارم، آخر برنامه گفت: “من به همه مَرد ها توصیه میکنم این کتابو (همون کتاب مربوطه) بخرن و به مادرشون، خواهرشون، همسرشون و هر دختر که میشناسن هدیه بدن بخونن تا زنهای جامعه ما پیشرفت کنن. زنها که پیشرفت کنن جامعه رو به جلو حرکت میکنه…”
    تو دلم گفتم: “خدا کنه هیچ پسری و مردی این برنامه رو نبینه و اگه دید به حرف این خانوم از دنیا بی خبر! گوش نکنه”

  3. جعفری مقدم می‌گوید

    بادرود وسپاس فراوان از اطلاع رسانی تان خرسند شدم
    احتراما نسبت به خود آگاهی زنان پردازید آنانرااز زیر ناآگاه ی تعصبات مذهبی دینی رها سازید /بدرود مهولات