تبلیغات تلویزیونی چیست و چگونه می‌توان یک تبلیغ اثر‌بخش ارائه کرد؟

1

اگرچه امروزه استفاده از تبلیغات اینستاگرامی و تبلیغات آنلاین رو به گسترش است، ولی با وجود میلیاردها بیننده‌ی وفادار در سراسر جهان، بسیاری از متخصصان، تبلیغات تلویزیونی را بهترین پلتفرم برای تبلیغات هدفمند در نظر می‌گیرند. یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ یا ۶۰ ثانیه‌ای در هنگام پخش رویدادی مانند بازی‌های المپیک، می‌تواند توجه میلیاردها مشتری بالقوه را به خود جلب کند. تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات هزینه‌ی تولید و پخش بیشتری دارد، اما این قابلیت را نیز دارد که به‌طور هم‌زمان با مجموعه‌ی بیشتری از بیننده‌ها ارتباط برقرار کند. در این مقاله می‌آموزید تبلیغات تلویزیونی چیست و چگونه می‌توان تبلیغات تلویزیونی اثرگذار ساخت.

تبلیغات تلویزیونی از این نظر که به‌صورت یک بسته‌ی زمانی کوتاه‌مدت فروخته می‌شوند، به تبلیغات رادیویی شباهت دارند.

رونیکس

بیشتر تبلیغات تلویزیونی ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشند. این زمان برای انتقال اطلاعات کافی به مشتری یا ایجاد یک تفکر خاص درباره‌ی یک محصول یا خدمات، مناسب است و آن‌قدر طولانی نیست که بیننده را خسته کند.

تبلیغات تلویزیونی در زمان‌های استراتژیک مثلا قبل از شروع برنامه‌‌ها یا در بین برنامه‌های اصلی پخش می‌شوند. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک که نمی‌خواهند (یا نمی‌توانند) هزینه‌ی زیادی برای تبلیغات بپردازند، معمولا تبلیغات‌شان در ساعات آخر شب یا بعدازظهر (زمان‌های کم بیننده) پخش می‌شود. هزینه‌ی تبلیغات تلویزیونی به‌ازای هر یک ثانیه می‌تواند از چند هزار تومان برای شبکه‌های استانی و برنامه‌های کم‌بیننده تا چند میلیون تومان برای برنامه‌های پُربیننده (مثلا فینال جام‌جهانی) متغیر باشد.

چگونه تبلیغات تلویزیونی به‌یادماندنی بسازیم؟

تبلیغات تلویزیونی چیست

در تبلیغات تلویزیونی جذابیت بصری به‌اندازه‌ی جذابیت صوتی اهمیت دارد. به‌جای اینکه بازیگری استخدام کنید که بر روی یک موسیقی پس‌زمینه‌ متن تبلیغات را از رو بخواند، می‌توانید از تصویر بازیگرانی استفاده کنید که باعث جذابیت بیشتر تبلیغ می‌شوند. برای مثال، تصویر یک خانواده‌ی شاد و صمیمی که دور میز شام جمع شده‌اند، می‌تواند جذابیت تبلیغ یک غذای بسته‌بندی‌شده را افزایش بدهد. همچنین استفاده از بازیگران خوش‌چهره می‌تواند برای تبلیغ یک عطر، ایده‌ی خوبی باشد.

از آنجا که بیننده‌های تلویزیونی به‌راحتی می‌توانند تبلیغاتی را که با هزینه‌ی کم و به‌صورت غیرحرفه‌ای تولید شده‌اند تشخیص بدهند، بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگران حرفه‌ای را برای تولید تبلیغات‌شان به خدمت می‌گیرند تا چیزی که درنهایت پخش می‌شود، برای مدتی طولانی در ذهن بیننده باقی بماند.

حتی اگر تصویری که درون تبلیغ گنجانده می‌شود ارتباط بسیار کمی با محصول یا خدمات موردنظر داشته باشد، بیننده‌ها معمولا تصاویر شوکه‌کننده، نوستالژیک یا خنده‌داری را که در تبلیغ وجود دارد، به خاطر می‌سپارند. یکی از تبلیغات تلویزیونی مشهور در آمریکا که در دهه‌ی ۱۹۷۰ ساخته شده بود این‌گونه بود که یک بازیکن خشن راگبی به نام «مین جو گرین» یک نوشیدنی را از یک طرفدار جوان می‌گرفت. با وجود اینکه بازیکن مشهور فقط چند ثانیه در تبلیغ حضور داشت، تصویر او احساس خوبی نسبت به نوشیدنی ایجاد کرد.


حتما بخوانید: آشنایی با روش‌های تعیین بودجه تبلیغات

گام‌های ساخت تبلیغات تلویزیونی چیست

هرگاه به این نتیجه رسیدید که تلویزیون ابزار مناسبی برای جذب مشتری‌هایتان است، لازم است یک ایده‌ی عالی ایجاد و آن را آن‌قدر اصلاح کنید تا به چیزی تبدیل شود که مردم علاقه داشته باشند تماشایش کنند یا به‌سختی بتوانند آن را نادیده بگیرند. در ادامه با گام‌های ساخت تبلیغات تلویزیونی آشنا می‌شوید.

گام اول: ایده‌ی اصلی را مشخص کنید

تبلیغ کردن در تلویزیون، هزینه‌ی زیادی به‌همراه دارد. از خرید زمان تا تولید کردن محتوای باکیفیت، باید هزینه‌ی بسیار زیادی صرف کنید. درنتیجه ایده‌ی اصلی که قرار است مردم را به محصول یا خدمات شما جذب کند، بسیار مهم است. اگر یک ایده‌ی خارق‌العاده داشته باشید، حتما می‌توانید مردم را به‌سمت خود جذب کنید.


حتما بخوانید: تاثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی چقدر است؟

گام دوم: یک متن عالی بنویسید

تبلیغات تلویزیونی چیست - یک متن عالی بنویسید

اکنون شما ایده‌ی فوق‌العاده‌‌ای دارید و زمان آن است که متن مربوط به تبلیغ‌تان را بنویسید. لازم نیست که نابغه‌ی تبلیغات باشید تا ایده‌ی خیلی خوبی ایجاد کنید. اما دیدن تبلیغاتی که شبیه ایده‌ی موردنظر شماست، می‌تواند کمک بزرگی باشد.

شما برای جذب مشتری زمان بسیار کمی در اختیار دارید و باید خیلی سریع پیام‌تان را به مشتری منتقل کنید. از جملات طولانی استفاده نکنید، کوتاه و مؤثر سخن بگویید تا حتی افرادی که تلویزیون را نگاه نمی‌کنند، بفهمند محصول شما چیست. متن تبلیغ را چندین بار با صدای بلند بخوانید، آن را اجرا کنید و هر جا را که لازم است، تغییر بدهید. می‌توانید از برترین جملات تبلیغاتی هم کمک بگیرید.

گام سوم: آیا می‌خواهید از بازیگران استفاده کنید؟

تبلیغات مؤثر، مهیج و جذاب بسیاری وجود دارند که در آنها از هیچ بازیگری استفاده نشده است. اما انسان‌ها بهتر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. افراد به‌ویژه اگر از میان جامعه‌ی هدف‌تان انتخاب شوند، می‌توانند به جذب جامعه‌ی هدف کمک زیادی کنند.

شما نمی‌خواهید تبلیغ‌تان مصنوعی به نظر برسد، درنتیجه باید دقت کنید که می‌خواهید بازیگران‌تان در مقابل دوربین حرکت کنند یا بایستند و لبخند بزنند؟ ابتدا به دنبال بازیگران حرفه‌ای باشید، اما اگر می‌خواهید از دوستان یا خانواده‌تان استفاده کنید، مطمئن شوید که به‌خوبی از عهده‌ی آن برمی‌آیند.


حتما بخوانید: نکاتی که برای طراحی تبلیغات ترغیب کننده باید بدانید

گام چهارم: یک شرکت تبلیغاتی را به خدمت بگیرید

تبلیغات تلویزیونی چیست - یک شرکت تولید را به خدمت بگیرید

اگر می‌خواهید تبلیغ‌تان کاملا حرفه‌ای باشد، باید با افراد حرفه‌ای مشورت کنید یا یک شرکت تبلیغاتی را به خدمت بگیرید. آنها می‌توانند همه‌ی جنبه‌های تبلیغ‌ شما ازجمله نوشتن متن، فیلم‌برداری و تدوین را برعهده بگیرند. برای بررسی قیمت‌ها، بازار را خوب بگردید. برخی از شرکت‌های تولیدی می‌توانند بسته‌های تبلیغاتی ارزان‌تر و عکس‌های باکیفیت‌تری در اختیارتان قرار بدهند، اما هرقدر که پول بدهید، کیفیت تبلیغ‌تان نیز به همان اندازه خواهد بود.

گام پنجم: برای فیلم‌برداری برنامه‌ریزی کنید

تبلیغات تلویزیونی چیست - برنامه‌ریزی برای فیلم‌برداری

اکنون شما متن، بازیگران و محل فیلم‌برداری را آماده کرده‌اید و زمان برداشت تصویر فرا رسیده است. اما برای هر صحنه‌ای که می‌خواهید ضبط کنید، باید برنامه ریزی کنید. برای مثال یک مغازه‌ی فروش مبلمان را در نظر بگیرید. شما ممکن است ۱۰ نوع مبل راحتی مختلف، ۸ دست مبل نشیمن و ۶ سرویس برای اتاق‌خواب داشته باشید، اما نمی‌توانید همه‌ی آنها را در یک تبلیغ ۳۰ تا ۴۵ ثانیه‌ای یا حتی ۱ تا ۲ دقیقه‌ای بگنجانید. با قراردادن محصولات متعدد در یک تبلیغ، مشتری‌های بالقوه‌ی شما احساس خواهند کرد که درون یک طوفان قرار گرفته‌اند. باید تنها از چند مورد محدود تصویربرداری کنید.

یک نمای باز از فروشگاه، روش خوبی برای نمایش تنوع فروشگاه است. پس از آن می‌توانید چند گزینه‌ را برای نمایش بیشتر انتخاب کنید. بسیار مهم است که مجموعه‌ی زیادی از ویدئوها را درون یک تبلیغ کوتاه قرار ندهید. ویدئوی شما باید داستان چیزی را که تبلیغ می‌کنید، بیان کند حتی اگر مشتری صدای تلویزیونش را کم کند.


حتما بخوانید: تبلیغات بنری چیست و چه جایگاهی در بازاریابی اینترنتی دارد؟

گام ششم: تصاویر و مفاهیم باید با هم هماهنگ باشند

به نظر می‌رسد این مورد بدیهی است، اما در فرایند تدوین، موارد بسیار ساده‌ای ممکن است فراموش شوند. زمانی که درباره‌ی مدل‌های جدید خودرو صحبت می‌کنید، نباید تصویر خودروهایی را که هم‌اکنون وجود دارند، پخش کنید. زمانی که درباره‌ی فروشگاه بزرگ مبلمان‌تان صحبت می‌کنید، نباید نمای فروشگاه را از خیابان نمایش بدهید. مفاهیم و تصاویرتان را با هم ترکیب کنید تا ابزار فروش قدرتمندی خلق کنید. البته اگر مفهومی در ذهن دارید که مستلزم ناهماهنگی است، می‌توانید از این قانون پیروی نکنید.

گام هفتم: به زمان‌بندی پایبند باشید

تبلیغات تلویزیونی چیست - به زمان‌بندی پایبند باشید

فرض کنید که یک بسته‌ی ۳۰ تایی تبلیغ خریداری کرده‌اید. ممکن است وسوسه شوید که چند ثانیه به تبلیغ‌تان اضافه کنید، اما چنین چیزی ممکن نیست. تبلیغ شما باید درست به‌موقع به اتمام برسد. اگر از زمانی که برای‌تان درنظر گرفته شده است فراتر بروید، مهم‌ترین بخش تبلیغ یعنی «دعوت به عمل» را از دست می‌دهید چرا که اضافه‌ی تبلیغ شما از انتهای آن حذف می‌شود.

گام هشتم: همیشه مشتری را به عمل دعوت کنید

اگر نمی‌خواهید که تبلیغ‌تان فقط برای برند‌سازی استفاده شود، باید مشتری را به عمل دعوت کنید. زمانی که برای اولین بار محصول یا خدمات‌تان را به مشتری‌ها معرفی می‌کنید، باید از آنها بخواهید از شما خرید کنند. پپسی و نایکی مثال‌هایی از شرکت‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات برند‌سازی می‌کنند. اما شما به‌اندازه‌ی آنها ثروتمند نیستید و به فروش محصولات‌تان از طریق تبلیغات نیاز دارید.

دعوت به عمل به این معنی است که از مشتری‌ها بخواهید محصول یا خدمات شما را بخرند یا کاری انجام بدهند. در پایان تبلیغ حتما دعوت به عمل را قرار بدهید و بدون آن تبلیغ را به پایان نرسانید. برای مثال ممکن است به مشتری‌هایتان بگویید همین امروز به وب‌سایت شما بروند و اطلاعاتی از جمله شماره تماس، محل فروشگاه و … را دریافت کنند.


حتما بخوانید: آشنایی با انواع تبلیغات محیطی

گام نهم: یک برنامه‌ی زمان‌بندی استراتژیک برای تبلیغ‌تان ایجاد کنید

تبلیغات تلویزیونی چیست - یک برنامه‌ی زمان‌بندی استراتژیک برای تبلیغ‌تان ایجاد کنید

زمان پخش تبلیغ اهمیت بسیار زیادی دارد. این عامل مشخص می‌کند که چه کسانی تبلیغ شما را می‌بینند و چه میزان پول برای پخش آن باید پرداخت کنید. اگر تبلیغ‌تان را در ساعت ۳ صبح پخش کنید، پول زیادی صرفه‌جویی کرده‌اید اما اگر نتوانید هیچ مشتری‌ای جذب کنید پول‌تان را هدر داده‌اید.

گام دهم: برای بیشترین اثرگذاری، تبلیغ را تکرار کنید

تکرار تبلیغات در تلویزیون در مقایسه با رادیو کمتر است اما ارزش دارد که تبلیغ‌تان را بیشتر از یک‌بار پخش کنید. اگر می‌خواهید تبلیغ‌تان در هنگام فینال جام‌‌جهانی فوتبال پخش شود شرایط متفاوت است، اما در موارد عادی باید زمان‌های کلیدی پخش تبلیغ‌تان را مشخص کنید و زمان کافی برای پخش آن خریداری کنید تا بتوانید مشتری‌هایتان را جذب کنید. تبلیغ هرچه بیشتر پخش شود، برای معرفی محصول بهتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که از تبلیغ‌تان پشتیبانی کنید. برای مثال یک وب‌سایت یا صفحه‌ی ورود، یک بروشور یا یک شماره تماس همیشه باید آماده باشد تا مشتری‌های علاقه‌مند را به‌سمت آنها هدایت کنید.

چگونه روابط کاری‌مان را بهبود دهیم و محصولاتمان را بهتر بفروشیم؟
منبع thebalance wisegeek
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. خرید گیفت کارت می‌گوید

    فوق العاده بود
    ممنون