۹ استراتژی رفتاری اثبات‌شده که شما را کاریزماتیک‌ نشان می‌دهد

3

جدا از موقعیتی که در زندگی دارید و اینکه چه اهدافی را دنبال می‌کنید، کاریزما عنصر اساسی در موفقیت شماست. برخلاف ظاهر اسرارآمیز این ویژگی، جادویی در کار نیست. کسی کاریزماتیک متولد نمی‌شود، بلکه کاریزما به‌سادگی، نتیجه‌ی رفتارهای آموختنی و اکتسابی فرد است. کاریزما نتیجه‌ی ارتباطات و روابط بین‌فردیِ عالی است و برای اینکه کاریزماتیک باشید، باید در روابط‌تان با دقت رفتار کنید. می‌خواهیم در این نوشته به برخی از مهارت‌هایی اشاره کنیم که موجب افزایش کاریزما می‌شوند.

۱. کلماتی را به‌کار ببرید که مردم با آنها ارتباط برقرار می‌کنند

دین سیمنتون، روان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده‌ی کتاب چرا رئیس‌جمهوری‌ها پیروز می‌شوند؟ می‌گوید: «افرادی که مؤثرترین ارتباطات را برقرار می‌کنند، به‌جای زبان انتزاعی از زبان عینی بهره می‌برند.»

رونیکس

کلمات در جمله‌ی «حالت را می‌فهمم» با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند، اما در جمله‌ی «قادر به درک دیدگاه‌تان نیستم» چنین ارتباطی بین مخاطب و پیام برقرار نمی‌شود. کاریزماتیک‌ترین رئیس‌جمهوری‌ها نه با مغز مردم، بلکه با قلب آنها ارتباط برقرار می‌کنند.


حتما بخوانید: تاثیر و قدرت کلمات؛ چگونه از قدرت کلمات برای پیشبرد اهداف‌مان استفاده کنیم؟

۲. احساسات‌تان را ابراز کنید

۹ روش اثبات شده برای اینکه کاریزماتیک تر شوید

افراد کاریزماتیک احساسات خود را در لحظه و صادقانه ابراز می‌کنند. روان‌شناسان می‌گویند این کار به آنها کمک می‌کند با حال و احساس دیگران ارتباط برقرار کنند. این حالت را سرایت عاطفی (emotional contagion) می‌نامند که به‌معنای «گرایش برای تقلید و هماهنگ‌کردن خودکار حالات عاطفی» است. برای مثال، اگر فردی درباره‌ی موضوعی واقعا هیجان داشته باشد، هیجان او به افراد دیگر نیز «سرایت» می‌کند.


حتما بخوانید: ابراز احساسات؛ چگونه احساسات‌مان را به درستی بیان کنیم

۳. از استعدادهای بالقوه‌تان صحبت کنید

صحبت از استعدادهای بالقوه‌‌ی شما از صحبت‌ راجع‌به دستاوردهای‌تان اثرگذارتر است. پژوهش مشترک دانشگاه استنفورد و هاروارد نشان می‌دهد آنچه توجه دیگران را به فرد جلب می‌کند، دستاوردهایش نیست، بلکه پتانسیل‌هایی است که دیگران در او می‌بینند. به‌نظر می‌آید ذهن بیش از آنکه با مواردی درگیر شود که درحال‌حاضر قطعیت‌شان معلوم است، با طبیعتِ غیرقطعی استعدادهای بالقوه درگیر می‌شود.

۴. رفتار طرف مقابل را بازتاب دهید

روان‌شناسان متوجه شده‌اند که وقتی دو نفر با هم خوب هستند، به‌عنوان نشانه‌ای از اعتماد و امنیت، شروع به تقلید آیینه‌وار از حرکات هم می‌کنند. برای مثال وقتی پای خود را روی هم می‌اندازید، مخاطب‌تان نیز همین کار را می‌کند، یا وقتی جرعه‌ای آب می‌نوشید، او نیز این کار را تکرار می‌کند. اگر می‌خواهید عملکرد بهتری در مذاکره داشته باشید، طبق تحقیقات، باید رفتار طرف مقابل‌تان را تقلید کنید.


حتما بخوانید: ۱۰ عادت زبان بدن برای افزایش کاریزما

۵. قدم‌هایتان را با دیگران تنظیم کنید

اگر قدم‌هایتان را با دیگران تنظیم کنید، به‌نظرشان فردی دوست‌داشتنی خواهید آمد. در یکی از پژوهش‌های دانشگاه دورهام، به دانشجویان ویدئویی از راه‌رفتنِ ۲۶ دانشجوی دیگر نشان داده شد که در آن برخی با قدم‌های بلندتر و برخی با قدم‌های کوتاه‌تر راه رفته بودند. تنها چند قدم از راه‌رفتن فرد کافی بود تا برداشتی از شخصیت او به‌دست دهد. دانشجویان قدم‌های بلند را مساوی با برون‌گرایی و ماجراجویی می‌دانستند، درحالی‌که قدم‌های کوتاه‌تر از نظر آنها با روان‌رنجوری در ارتباط بود. مطالعه‌ی دانشگاه ایلینویز روی سرعت راه‌رفتن نشان می‌دهد مردان سرعت قدم‌هایشان را با زنانی که دوست‌ دارند، تنظیم می‌کنند.

۶. دست‌ها و تنه‌ی خود را باز نگه دارید

۹ روش اثبات شده برای اینکه کاریزماتیک تر شوید

دست‌ها و تنه‌ی خود را باز نگه دارید تا علامتی بر پذیرابودن‌تان باشد. متخصصان زبان بدن معتقدند صدای زبان بدن بلندتر از کلمات است. نگه‌داشتن دست‌ها در جیب‌ و جمع‌کردن شانه‌ها به داخل نشانه‌ی این است که به گفت‌وگو علاقه‌مند نیستید. اما استفاده از دست‌ها حین حرف‌زدن و ایستادن با حالت بدنی گشوده نشان می‌دهد برای ارتباط و گفت‌وگو آماده‌اید.

۷. حیوان خانگی داشته باشید

در پژوهشی در دانشگاه میشیگان به زنان، داستان کوتاهی راجع‌به مردان دادند تا بخوانند. زنان به جذابیت طولانی‌مدت مردانی که در داستان سگ داشتند، امتیاز بالاتری می‌دادند. محققان نتیجه گرفتند داشتن حیوان خانگی این پیام را القا می‌کند که فرد، مراقبت‌کننده است و می‌تواند تعهد طولانی‌مدت داشته باشد. علاوه‌براین، با داشتن حیوان خانگی، آرام‌تر، دسترس‌‌پذیرتر و شادتر به‌نظر می‌رسید.

۸. بیشتر لبخند بزنید

۹ روش اثبات شده برای اینکه کاریزماتیک تر شوید

طی دو آزمایش، محققان سوئیسی رابطه‌ی میان جذابیت و لبخند را بررسی کردند و متوجه شدند هرچه لبخند فرد قدرتمندتر باشد، چهره‌اش جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. درحقیقت، صورت خندان، موجب می‌شود عدم‌جذابیتِ نسبی چهره جبران شود.


حتما بخوانید: لبخند زدن چه تاثیری روی شما و اطرافیان‌تان دارد؟

۹. مردم را به صحبت درباره‌ی خودشان وادارید

طبق پژوهشی در دانشگاه هاروارد، صحبت‌کردن درباره‌ی خود، نواحی خاصی را در مغز فعال می‌کند که در رابطه‌ی جنسی یا خوردن غذای خوب نیز فعالیت می‌کنند. مجله‌ی علمی امریکایی (Scientific American) گزارش می‌دهد: فعال‌شدن این نواحیِ مغزی هنگام حرف‌زدن درباره‌ی خود، این احتمال را مطرح می‌کند که خودافشایی به‌صورت سرشتی برای انسان خوشایند است. زمانی که افراد از تجربیات خود صحبت می‌کنند، در برابر هم آسیب‌پذیرتر می‌شوند و وقتی بیشتر پیش هم آسیب‌پذیر شدند، پبوستگی‌های ارتباطی پیدا می‌کنند و در رفاه حال یکدیگر بیشتر مایه می‌گذارند.

برگرفته از: businessinsider

کاریزماتیک بودن یادگرفتنی‌ست.
به کمک این مجموعه اصول کاریزما را بیاموزید و دیگران را مجذوب رفتار و گفتار خود کنید.

۱۰،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. عیسی می‌گوید

    سلام دوست عزیز صبح بخیر مقاله جالب و مفیدی بود.

  2. اسی می‌گوید

    ضمن احترام به دیدگاه نویسنده و تشکر از شما برای انتشار این مطلب، با داشتن حیوان خانگی برای پیدا کردن شخصیت کاریزماتیک موافق نیستم

  3. یاسان می‌گوید

    تیترهایی که با عنوان “حتما بخوانید” و بر اساس ارتباط موضوعی در لابلای عناوین هر مقاله میگذارید اگرچه ظاهرا موجب بالا رفتن تعداد کلیک روی لینک هر صفحه باشد اما بیشتر موجب حواس پرتی در هنگام مطالعه عنوان هر پاراگراف و عدم تمرکز برای به خاطر سپردنش میشود. بهتر است این تیترها و لینکشان را در جای دیگر و به صورت دیگری بچینید.