جلب اعتماد به برند با ۱۶ توصیه‌ای که وفاداری مشتریان شما را افزایش می‌دهد

1

برای کسب‌و‌کارهای جدید، شهرت و اعتبار همه چیز است. بدون داشتن سابقه و پیشینه‌ای که بتوانید بر آن تکیه کنید، مشتریان فقط به وعده‌هایی که به آنها می‌دهید، تکیه می‌کنند. با توجه به سرمایه و همه‌ی آنچه باید از به خطر افتادن آنها جلوگیری کنید، ایجاد اعتماد به برند اهمیت بسیار زیادی دارد. ولی برای اینکه مشتریان به برند شما اعتماد کنند و حتی آن را به دیگران نیز توصیه کنند، چه کارهایی باید انجام بدهید؟ در این مقاله ۱۶ اقدام ضروری را شرح می‌دهیم که در جلب اعتماد مشتریان به برند شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای برندسازی و ایجاد حس اعتماد به برند همواره و در تمام ارتباطات خود صداقت و درستی را در پیش بگیرید و اطمینان بیابید که صدای برند شما با مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کند. حتما به تمام بازخوردهای مشتریان، چه مثبت و چه منفی توجه کنید. واکنش‌های صادقانه و بی‌ریای شما نسبت به بازخوردها موجب می‌شود مواردی را که لازم است اصلاح کنید و از سوی دیگر به مخاطبان‌تان نشان می‌دهید که به گفته‌های آنها توجه می‌کنید و برای آنچه می‌گویند ارزش قائل هستید.

۱. با مشتریان خود با صدایی واقعی و انسانی صحبت کنید

صدای برند باید آراسته، مقتدرانه و در عین‌ حال مهربان و انسانی باشد. وقتی متن معرفی محصولات و خدمات خود را می‌نویسید، آن را تا حدی محاوره‌ای نگه دارید که پیام‌های شما شبیه زبان واقعی افرادی باشد که در پس برند شما قرار دارند. استفاده از زبان بسیار آراسته ارزشمند است و جایگاه خود را دارد، ولی این زبان چیزی نیست که اعتمادی دوستانه ایجاد کند و برای این منظور به تعامل‌های واقعی و گفت‌و‌گوهای طبیعی و صادقانه نیاز دارید.

رونیکس

حتما بخوانید: ۴۰ اصل فن بیان در برخورد با مشتری

۲. رابطه‌ای دوستانه ایجاد کنید

ایجاد اعتماد به برند برای شرکتی تازه‌کار بسیار شبیه ایجاد رابطه‌ای دوستانه است، زیرا در اینجا نیز شما باید تا حد زیادی بر دوست جدید خود (مشتری جدید) سرمایه‌گذاری و به احساسات او و آنچه برایش اهمیت دارد، توجه کنید. بر اساس همین توجه و مواظبت ویژه در مورد تأثیر هر یک از تعاملاتی که با مشتریان جدید دارید، قوانین لازم را برای ایجاد اعتماد نسبت به برند خود مشخص می‌کنید.

۳. با نخستین مشتری مانند شخصی بسیار مهم رفتار کنید

برای نخستین مشتری خود، استانداردها را در سطح بالایی قرار بدهید و از استانداردهای معمول خود فراتر بروید. به او نشان بدهید که شرکت شما برای به‌دست آوردن اعتماد و راضی نگه داشتن او هر کاری را که لازم باشد، انجام می‌دهد. وقتی پایه و اساس اولیه‌ی ارتباط قوی با مشتریان خود را ایجاد کنید، زمینه‌ای را فراهم می‌کنید که این مشتریان راضی دیگران را نیز به خرید از شما ترغیب کنند و از طرف شما، در مورد شما به مشتریان جدید اطمینان بدهند.


حتما بخوانید: ۱۰ روش موثر در برخورد با مشتری

۴. خواهان بازخورد باشید و برای بازخوردها ارزش قائل شوید

اعتماد به برند - اهمیت دادن به بازخوردهای مشتریان

شرکت‌ها باید از مشتریان خود بخواهند که بازخوردهای خود را بیان کنند و البته باید به این بازخوردها بها بدهند. برای دریافت بازخوردها می‌توان از فرم‌های نظرسنجی، درخواست برای دنبال کردن شرکت در شبکه‌های اجتماعی یا شرکت در بررسی‌های آنلاین استفاده کرد. بررسی‌های آنلاین تأثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری مشتریان در مورد خرید دارند. شرکت‌ها باید مشتریان را به بیان بازخوردهایشان تشویق کنند و بر بازخوردهایی که دریافت می‌کنند نظارت داشته باشند و با شفافیت به آنها پاسخ بدهند.

۵. از اعتبار بنیانگذاری استفاده کنید

صحبت در مورد بنیانگذار محصول و داستان شکل‌گیری ایده و تولید محصول، روش مؤثری برای نشان دادن شورواشتیاق و تمام سختی‌ها و مرارت‌هایی است که در تولید محصول وجود داشته است. با بیان فرایند طراحی و تفکرات پس آن، نمونه‌های آزمایشی و شکست‌های فراوان، می‌توانید ارتباط احساسی با مشتریان برقرار کنید و کاری کنید که مشتریان جدید از شرکت خرید کنند. همه شنیدن داستان داوود و جالوت را دوست دارند و این مزیتی است که شرکت‌های دیگر نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

۶. خدمات عالی به مشتریان ارائه بدهید

چگونه در روابط خود اعتماد طرف مقابل را جلب می‌کنید؟ نشان می‌دهید که به او اهمیت می‌دهید، قابل‌ اطمینان و صادق هستید و در مقابل آنچه از او می‌گیرید، شما هم چیزهایی به او می‌دهید. در مورد اعتماد به برند هم همین مسئله صادق است. شما باید با ارائه‌ی بهترین خدمات به مشتریان به‌صورت شبانه‌روزی نشان بدهید که به آنها اهمیت می‌دهید. هرگز در مورد چیزی که ارائه می‌دهید دروغ نگویید و همیشه شفاف باشید. فراموش نکنید که هر چند وقت یک‌بار بدون دلیل به آنها خدمات و محصولات اضافه‌ای ارائه بدهید.


حتما بخوانید: بازاریابی خدمات چیست؟

۷. برای مشتریان خود تجربه‌ ایجاد کنید

اعتماد به برند - مشتری راضی که تجربه خوبی از برند شما دارد

امروزه تاکتیک‌های سنتی «برندسازی» تا حد زیادی بی‌تأثیر شده‌اند. بازاریابان برندها را ایجاد نمی‌کنند بلکه این مردم هستند که این کار را انجام می‌دهند، بنابراین شما باید زمینه‌ی لازم برای انجام این کار را برای مردم فراهم کنید. استفاده از رویدادهای واقعی بهترین روش انجام این کار است. به همین دلیل است که فعال‌سازی برند (activation) به بزرگ‌ترین بخش بودجه‌های بازاریابی کسب‌و‌کار به کسب‌و‌کار (B2B) تبدیل شده است و بخش قابل‌ توجهی از بودجه‌ی برندهای کسب‌و‌کار به مصرف‌کننده‌ی (B2C) در حال‌ ظهور را به خود اختصاص می‌دهد.

۸. ابتدا ارزش ویژه‌ی برند را ایجاد کنید

ارزش ویژه‌ی برند (Brand Equity) یعنی آنچه مشتریان‌تان در مورد شما می‌گویند. ارزش ویژه‌ی برند اهمیت زیادی در ایجاد اعتماد به برند شما دارد. در طول زمان کارهای بزرگ انجام بدهید و کاری کنید مشتریان‌تان در وب‌سایت‌های بررسی برند در مورد کارهایی که انجام داده‌اید صحبت کنند. با انجام مطالعات موردی عمیق در مورد مشتریان راضی و ارسال آنها در وبسایت خود یا به اشتراک گذاشتن آنها با مشتریان بالقوه‌ی خود، اعتماد بیشتری نسبت به برند خود ایجاد کنید. با انجام این کارها با گذشت زمان ارزش ویژه‌ی برند شما افزایش خواهد یافت.

۹. از شفافیت استقبال کنید

موفق‌ترین برندها از طریق کاهش شکاف میان وعده‌هایی که داده‌اند و عمل به آن وعده‌ها، اعتماد به برند خود را در میان مشتریان افزایش می‌دهند. می‌توان این کار را از طریق سرمایه‌گذاری بر امنیت داده‌ها، جمع‌سپاری (crowdsourcing) محصولات جدید از بازخوردهای مشتریان یا اجرای شیوه‌های آگاهانه‌ی اجتماعی در سرتاسر زنجیره‌ی تأمین انجام داد. اجرای این تاکتیک‌ها به برندهای پیشرو کمک می‌کند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند و تجربه‌ی کاربری عالی‌ای را برای مشتریان خود ایجاد کنند.


حتما بخوانید: نگاهی به ارزیابی برند، اهمیت و نحوه انجام آن

۱۰. برای یافتن پاسخ‌ها به مخاطبان‌تان توجه کنید

از اشتباه‌های رایج و معمول برندسازی (کلیشه‌های طراحی/ اصطلاحات رایج/ زبان و لحنی پرآب‌وتاب) پرهیز کنید، زیرا مشتریان بوی آن را از فرسنگ‌ها دورتر حس می‌کنند. شما نخست باید بر درک مخاطب، آنچه می‌خواهد و اینکه کالا یا خدمات شما چه ارزشی برای آنها دارد، تمرکز کنید. سپس اجازه بدهید که این درک و شناخت، شکل‌گیری ارتباطی واقعی و معنی‌دار را که در آن نگرش و جهان‌بینی مخاطبان در نظر گرفته شده است، هدایت کند. پیام خود را به‌صورت یکسان و هماهنگ در تمام فرصت‌ها به‌کار بگیرید.

۱۱. از مدارک اثبات‌شده استفاده کنید

اعتماد به برند - شهادت مشتریان و امتیازهایی که مشتریان به برند شما داده اند

شما می‌توانید از شهادت مشتریان به‌عنوان مدارک اثبات‌شده‌ای برای نشان دادن ارزشی که برند شما ارائه می‌دهد، جوایزی که شرکت و مدیران دریافت کرده‌اند برای نشان دادن اعتبار کسب‌و‌کارتان در صنعت و ضمانت‌های خدماتی‌ای که ریسک‌های موجود برای مشتریان بالقوه را از میان می‌برد، استفاده کنید.

۱۲. برای ایجاد اعتماد به برند ارزشی را ارائه دهید

شرکت‌ها می‌توانند به‌جای اینکه صرفا محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند، از طریق ارائه‌ی ارزش به مشتریان خود، به شکل‌گیری اعتماد به برند خود کمک کنند. می‌توان این کار را با ارسال مطالبی مرتبط با صنعت خود و ارسال مطالب آموزنده‌ای انجام داد که موجب افزایش اعتبار و نفوذ کسب‌و‌کار در زمینه و حوزه‌ی فعالیت خود می‌شود. به‌علاوه این کار به مشتریان نشان می‌دهد که به آنها اهمیت می‌دهید و این خود موجب افزایش بیشترِ اعتماد به برند شما می‌شود.

۱۳. تعامل برقرار کنید و آن را تقویت کنید

مانند هر رابطه‌ی دیگری در اینجا نیز اعتماد با یک اقدام ساده ایجاد نمی‌شود و برای جلب اعتماد مشتریان باید مجموعه‌ای از تجربه‌ها وجود داشته باشد که موجب شود مصرف‌کننده با برند شما رابطه‌ای عاطفی برقرار کند. وبلاگ‌ها ابزار بسیار مناسبی برای ارائه‌ی مطالب سودمند به مخاطبان شما هستند که در آنها سعی نمی‌شود چیزی به مخاطبان فروخته شود. افزودن ارزش، نخستین گام در ایجاد علاقه میان شما و مخاطبان شماست. پس از ایجاد این علاقه، وظیفه‌ی شما تقویت این رابطه از طریق تعاملات و تأکیدهای مکرر است.

۱۴. بگذارید دیگران برند شما را بسازند

مردم علاقه‌ی چندانی به آنچه شما می‌گویید ندارند و بیشتر تمایل دارند چیزهایی را بشنوند که دیگران در مورد شما می‌گویند. شما باید به‌طور مرتب شهادت‌های مکتوب یا ویدئویی مشتریان و مطالعات موردی را به اشتراک بگذارید. اگر بتوانید به‌طور مؤثر داستان‌های موفقیت دیگران را بازگو کنید، مصرف‌کنندگان دیرباور نیز راحت‌تر باور می‌کنند که شما می‌توانید آنها را نیز به موفقیت برسانید. در مطالعات موردی خود، ارقام مشخصی را بیان کنید و تا جای ممکن از کُلی‌گویی بپرهیزید.


حتما بخوانید: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می‌کند حرفه‌ای‌تر باشید

۱۵. مشتریان خود را نمایش بدهید

اگر شما یک سازمان B2B هستید، اهمیت زیادی دارد که نام مشتریان قبلی و فعلی خود را در وبسایت‌تان نمایش بدهید. این کار به ایجاد اعتبار برای شما کمک می‌کند و موجب می‌شود بیننده، برند شما را به رسمیت بشناسد. اگر با برندهای دیگری که مشتریان به آنها اعتماد دارند همکاری کرده‌اید، مشتریان تمایل بیشتری خواهند داشت که به شما نیز اعتماد کنند.

۱۶. به وعده‌های خود عمل کنید

برای ایجاد اعتماد به برند خود به وعده هایی که می دهید عمل کنید

هر سازمانی می‌تواند بیانیه‌ی رسالت (mission statement) و وعده‌ی برند خود را در وب‌سایت خود بیان کند، ولی آنچه موجب ایجاد اعتماد به برند شما می‌شود، این است که نشان بدهید به آنچه می‌گویید عمل می‌کنید و وقتی حرفی می‌زنید به آن پایبند هستید. هیچ‌چیز بیشتر و سریع‌تر از برآورده نکردن انتظارات مشتریان، به رابطه‌ی شما با آنها آسیب نمی‌زند. ولی اگر از نظر کیفیت و سرعت ارائه‌ی محصولات یا خدمات، از انتظارات مشتریان نیز بهتر باشید، به‌سرعت در دید آنها به قهرمان تبدیل می‌شوید.

همیشه به یاد داشته باشید که برند شما بر اساس اینکه دیگران چه درک و شناختی از شما دارند، شکل می‌گیرد. شما می‌خواهید برندتان چه پیامی را بیان کند؟

برگرفته از: infinityconcepts forbes

یک سیستم فروش حرفه‌ای و منسجم طراحی و اجرا کنید تا فروش خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. عیسی می‌گوید

    سلام دوست عزیز شب بخیر مقاله جالب و روان بود.