کتاب چگونه عاقل بمانیم؛ برای آنهایی که می‌خواهند همیشه بهترین تصمیم را بگیرند

1

تصمیم گیری های ما آسان و ساده نیست که با حساب دودوتا چارتا حل‌وفصل شود. علی‌الخصوص در این دوران زندگی مدرن و پر از استرس قرن بیست‌و‌یکم که در آن گیر کردیم و دست‌وپا می‌زنیم که بتوانیم در بازار زندگی موفق باشیم. اتخاذ تصمیمات دقیق‌تر و منطقی‌تر در بین مشکلات زندگیِ ما بزرگترین هدف خانم فلیپا بری، نویسنده‌ی روانکاو کتاب چگونه عاقل بمانیم بوده و به‌خوبی هم این مسئله را برای خواننده باز می‌کند و بسیار جامع و مفید و خلاصه صحبتش را تمام می‌کند. در این مقاله از بخش معرفی کتاب چطور همراه ما باشید تا این کتاب را با هم بررسی کنیم.

شناسنامه کتاب چگونه عاقل بمانیم

  • عنوان اصلی: How to Stay Sane
  • عنوان فارسی: چگونه عاقل بمانیم؟
  • نویسنده: فليپا بری
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

درباره کتاب چگونه عاقل بمانیم

ابتدا نگاهی به فهرست این کتاب می‌اندازیم که در چهار فصلِ خودنگری، ارتباط با دیگران، استرس، و داستان چیست تدوین شده است و بخش‌های پایانی هم مربوط به نتیجه‌گیری و تمارین و تکالیف است. این کتاب، هم توضیحی است درباره‌ی ذهن انسان و هم راهنمایی است برای مواجهه با بسیاری از مشکلاتی که زندگی پیش پای ما می‌گذارد.

رونیکس

البته این کتاب برای یک عده هم، شاید چندان خوشایند نباشد. نویسنده‌ی کتاب همان‌طور که گفته شد یک خانم روانکاو ۶۰ ساله است (که البته زمان چاپ کتاب ۵ سالی جوان‌تر بوده) و خودتان هم که روان‌شناس جماعت را می‌شناسید! تا دو کلمه با آنها همکلام می‌شوید و صحبت از روزگار می‌کنید فوری تبدیل به یک کیس بیماری می‌شوید و با بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن روانکاوی تان می‌کنند. البته که این مسئله رو مخ است و در اکثر مواقع صحبت‌های روان‌شناس به‌هیچ‌وجه توی کَت‌مان نمی‌رود ولی معمولا حرف‌هایی که از سمت این عزیزان زده می‌شود چندان هم بیراه نیستند. آنها سعی در انگ زدن به مخاطبان خود ندارند و صرفا آنها را علمی و اصولی مورد نقد و چالش قرار می‌دهند.

اگر بی‌جنبه هستید و بهتان برمی‌خورد که کتاب لحن روان‌شناسی‌طوری با شما داشته باشد و شما را یک کیس بیمار تلقی کند سمت این کتاب نروید. ولی بدانید و آگاه باشید که همه‌ی ما مشکلاتی در اکثر زمینه‌های روانشناسی داریم و اگر با خودمان روراست باشیم شاید بتوان آنها را کمی تا قسمتی درست کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای کسانی نوشته شده است که می‌خواهند در این دوران جدیدِ زندگی بازی را نبازند. یعنی چی این حرف؟ یعنی اینکه بد زمونه‌ای است! معلوم نیست که تصمیم‌گیری‌هایمان ما را به سعادت می‌رساند یا که داریم راه را اشتباه می‌رویم. تو این بحبوحه‌ی زندگی مسئله‌ی دیگری نیز آزاردهنده است و آن فرق بین عقل و احساس است. بسیاری از مواقع عاقلانه تصمیم می‌گیریم و دیگران ما را بی‌احساس و سرد و یخ خطاب می‌کنند و در موارد دیگر که احساس‌مان به عقل‌مان غلبه می‌کند، بعد از چند مدت گندش درمی‌آید که ای دل غافل عجب خبطی کردم! این وسط چیزی به نام منطق هم هست. یک مرز باریک بین این دو عنصر که هم عقل و هم احساس را دربرمی‌گیرد.

نویسنده در این کتاب به ما چگونگی کارکرد ذهن را نشان می‌دهد و با تمریناتی خاصِ خود کتاب به مخاطب می‌آموزد که چطور انعطاف پذیری‌مان را افزایش دهیم، روشن‌بینی را در خود تقویت کنیم و تصمیمات بهتری بگیریم.

درباره نویسنده

خانم فلیپا پری پیش از انتشار کتاب «چگونه عاقل بمانیم؟» یک گرافیک‌نوول با همکاری انتشارات پالگریو مک میلان درباره‌ی مسائل روان‌شناختی منتشر کرده بود که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

گرافیک‌نوول‌ها تقریبا همان داستان‌های مصور (Comic Book) هستند ولی مضمون بزرگسالانه‌تر و همچنین حجم نسبتا بیشتری نسبت به داستان‌های مصور دارند. بعد از موفقیت این کتاب در سال ۲۰۱۲ بود که از سلسله کتاب‌هایی با نام درس‌هایی برای زندگی، ۵ کتاب منتشر شد که یکی از آنها همین کتاب چگونه عاقل بمانیم بود. این سلسله کتاب‌ها به سردبیری آلن دل بولتن که خود از نویسندگان بزرگ سوئیسی است، تدوین و منتشر شدند. نویسنده به همراه شوهر خود و دخترش در لندن زندگی می‌کنند و از آخرین فعالیت‌های حرفه‌ای نویسندگی وی می‌توان به نوشتن سلسله مقالاتی در باب موضوعات گوناگون روان‌شناسی در روزنامه‌ی گاردین اشاره کرد.


در ادامه بخوانید: ۵ انتخاب نادرستی که روزی شما را پشیمان می‌کند
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. فاطمه غیثی می‌گوید

    ترجمه ی این کتاب رو نشر هنوز منتشر کرده. من فعلا فصل اول که مربوط به خودنگری هست رو خوندم، خیلی خوب و آگاهی بخش بود.