کوک آزاری؛ آگاهی بخشی و مقابله

0

در زمینه کودک آزاری و دامنه‌ی تاثیر آن بر وضعیت ذهنی کودکان در سال‌های آتی زندگی آنها تحقیقات بسیاری انجام گرفته است؛ از جمله تحقیق تیمی از دانشگاه میامی که به مطالعه تاثیرات بلند مدت کودک آزاری بر روی قربانیان پرداختند؛ شواهد حاکی از آن است که‌ بسته به نوع آزار و اذیتی که متوجه قربانیان بوده است تغییراتی مخرب و غیرقابل بازگشت در ساختار مغزی آنان رخ می‌دهد که راه را برای بیماری‌های ذهنی متعدد در بزرگ‌سالی باز می‌کنند. نگاهی به آمار مربوط به قربانیان کودک آزاری اهمیت این تحقیقات را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ مطابق آمار بیش از یک پنجم قربانیان کمتر از ۸ سال سن دارند و میانگین سنی کودکانی که با کودک آزاری به شکل‌های گوناگون مواجه شده‌اند ۹ سال است. به همین علت راهکارهای ارائه شده برای مقابله با کودک آزاری عمدتا در تلاشند تا راه را برای دسترسی سریع کودکان به کمک‌های لازم فراهم کنند، چرا که در سنین پایین‌تر امکان مقابله مستقیم با مهاجم برای آنها فراهم نیست. اقدامات والدین برای ایمن‌سازی کودکان در مقابله با این دست وقایع به شکل کلی به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول آگاهی بخشی به کودک و دسته دوم نظارت بر کودک.

والدین بنا به اقتضای سن کودکان باید درباره مفاهیمی مانند حریم شخصی، قسمت های خصوصی بدن و مسائل جنسی به آن ها آگاهی دهند؛ همچنین جلب توجه کودکان به باقی ماندن در محیط‌هایی که تحت نظارت والدین یا افراد مورد اعتماد قرار داشته باشند و عدم اعتماد به افراد نا آشنا و چگونگی دسرتسی به کمک در صورت مواجهه با برخورد مشکوک و آزار احتمالی از طرف این افراد نیز از موراد ضروری است. از طرفی وجود تابو درباره آموزش مسائل جنسی به کودکان در کشور ما باعث شده که بسیاری از والدین حتی در صورت تمایل به ارائه این آموزش ها به فرزندان با طریقه‌ی صحیح این موضوع آشنایی نداشته باشند. از این رو کتاب های مانند «لک لکی در کار نیست» نوشته روبی هریس که هم اکنون ترجمه فارسی آن توسط «حسام حسین زاده» نیز در دسترس قرار دارد موجب سهولت دسترسی والدین به محتوای متناسب با نیازهای کودکان و ارائه‌ی این محتوای به کودک بنا به صلاح دید آنها می‌شوند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه امکانات و تکنولوژی‌های مربوط به نظارت بر کودکان با رشد قابل توجه همراه بوده است. اپلیکیشن‌هایی مانند «Find My Kids Footprints» این امکان را به شما می‌دهند که علاوه بر مشاهده مکان‌هایی که کودکان در آن حضور داشته‌اند و مشاهده‌ی برخط مکان فعلی آنها، درصورتی که مسیری مانند خانه تا مدرسه را به تنهایی می‌پیمایند به محض رسیدن به مکان مورد نظر بر تلفن همراه خود ناتیفیکیشنی را دریافت کرده و از حضور آنها در مکان مورد نظر اطمینان حاصل کنید. همچینن معرفی شماره‌های لازم به کودکان برای استفاده در مواقع اضطراری را نیز مد نظر داشته باشید. در ایران شماره «۱۲۳» مربوط به اورژانس اجتماعی مسئول رسیدگی به مسائلی مانند کودک آزاری است.

رونیکس

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.