پایان سکوت در برابر کودک آزاری

3

آزار جنسی کودکان از جمله آسیب­‌هایی است که تاکنون به دلایل مختلفی نظیر آبروداری، از بین نرفتن قبح گناه و پایین نیامدن شاخص امنیت اجتماعی کودکان، با سکوت خانواده‌­ها، کارشناسان و مسئولان مواجه شده است. اما بالا رفتن گزارش­‌های این آسیب در سال‌­های گذشته و جریحه‌­دار شدن افکار عمومی از نمونه‌­های رسانه­‌ای شده آن، همگان را به این باور رسانده که زمان سکوت و پنهان­سازی این رفتارهای بزهکارانه به پایان رسیده است.

بدون تردید کاهش هر معضل اجتماعی از طریق احساس مسئولیت، اقدام آگاهانه و مشارکت متناسب نهادهای اجتماعی مرتبط با آن میسر می­‌گردد. بر این مبنا می­‌توان 4 گام مهم را در کاستن کودک­‌آزاری جنسی برشمرد.

۱. افزایش آگاهی اجتماعی

نخستین مرحله در مواجهه با هر پدیده اجتماعی، بدست آوردن سطح مناسبی از شناخت درباره آن می­‌باشد. متأسفانه یکی از مهمترین دلایل آسیب‌­پذیری خانواده‌­های ایرانی نسبت به پدیده کودک­‌آزاری، فقر اطلاعاتی ایشان نسبت به واقعیت‌­های آن می­‌باشد. هر خانواده ایرانی باید بداند آزارگری جنسی می­‌تواند به شکل فیزیکی، کلامی یا احساسی اتفاق بیافتد؛ بنابراین حتی اگر آزار جنسی به صورت لمس بدنی نباشد، باز هم به کودک آسیب می‌­رساند. آ‌‌‌‌‌‌‌ن­ها باید به این مسئله آگاه باشند که کودکان فارغ از سن و نوع جنسیتشان در معرض آزار جنسی هستند و در بیشتر موارد، از کسانی که می­شناسند و به آن­‌ها اطمینان دارند مورد آزار و اذیت قرار می­‌گیرند. والدین همچنین باید بدانند که داشتن مشکلات روان­شناختی نظیر افسردگی، فرزندآوری در سن پایین، سوءمصرف مواد مخدر و شیوه‌­های تربیتی نامناسب، ریسک خطرپذیری فرزندانشان در برابر کودک آزاری را بالا می­‌برد.

رونیکس

۲. اهمیت تربیت جنسی

یکی از مسئولیت­‌های مهم والدین نسبت به کودکانشان آماده کردن ایشان برای حضور و پدیرفتن نقش‌های مختلف در جامعه است. این واقعیت که والدین نمی­‌توانند تمام وقت خود را در کنار فرزندانشان سپری کنند و نیز آنکه کودکان در جمع نزدیکان و افراد قابل اعتمادشان هم در معرض آزار جنسی قرار دارند، اهمیت تربیت جنسی ایشان را نمایان می­‌کند.

تربیت جنسی مفهومی متفاوت با آموزش جنسی و به معنای آن است که کودکان بایستی عضوهای خصوصی بدنشان و نیز اشکال مراقبت از آن­‌ها را بشناسند و در برابر افرادی که با نگاه، گفتار و رفتار خود قصد تجاوز به این حریم را دارند سکوت ننمایند.

۳. ضرورت بهره‌­گیری از سواد رسانه­‌ای

امکانات توسعه ­یابنده ارتباطی با درهم فشرده کردن زمان، مکان و فضا، جهان را به دهکده‌­ای کوچک تبدیل کرده­‌اند که امکان تولید یا مصرف رسانه‌­ای برای هریک از شهروندان آن مهیاست. در چنین شرایطی نه­ تنها کنترل نوع محتوای تولیدی از اختیار افراد خارج است بلکه امکان محدود کردن استفاده از آن­‌ها برای کسی وجود ندارد. استفاده کودکان از این فضای نامحدود و متکثر، بدون همراهی و مشارکت والدین ریسک آسیب­‌پذیری درازمدت ایشان در برابر محتواهای هرزه­نگارانه را بالا می­برد و ضرورت بهره­‌گیری از سواد رسانه‌­ای توسط خانواده­‌ها را نشان می­‌دهد.

۴. استفاده از ظرفیت سازمان­‌های مردم‌­نهاد

در جوامعی همچون ایران که دولت ساختار سنتی خود را حفظ کرده است، استفاده از ظرفیت­‌های نهادهای مدنی جهت فشار بر هژمونی حاکم برای ایجاد تغییراتی نظیر اصلاح قوانین حقوقی به منظور بازدارندگی بیشتر و کارآمدی بیشتر نظام آموزشی ضروری است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. D می‌گوید

    واقعا آموزش سواد رسانه ای در وهله ی اول به خانواده ها و با شیب مناسب به کودکان بسیار حائز اهمیت است و تا به این جا فقط شما به اون توجه کرده بودید کلیت سرفصل های انتخاب شده خوب بود

  2. عسل می‌گوید

    سایر اشکال کودک آزاری مثلاً کودک آزاری عاطفی در نظر گرفته نشده و هیچ راه حلی جهت پیشگیری از آن ذکر نشده

  3. امیرخانی می‌گوید

    سلام خدمت مخاطب محترم…
    درباره اشاره شما به سایر اشکال کودک آزاری باید بیان کنم که موضوع مسابقه درباره کودک آزاری جنسی بوده است و اشاره به سایر اشکال کودک آزاری چندان توجیهی ندارد. هر چند که در بخش افزایش آگاهی اجتماعی به نوع کلامی و احساسی کودک آزاری جنسی اشاره شده و در بحث سواد رسانه ای به تاثیر نامطلوب استفاده غیرهدفمند از امکانات رسانه بر کودکان تاکید شده است.
    درباره بحث راه حل نیز باید به این موضوع اشاره کنم که اعلام راه حلی مطلق و قطعی برای هیچ معضل اجتماعی و روان شناسی امکان پذیر نیست، چراکه عوامل مختلفی بر کیس مورد مطالعه اثرگذار است. مواردی هم که بیان شده چهار رکن کلی است که باید در هر راه حلی لحاظ شود.
    از طرفی برای نوشتن مقالات تحلیلی (مانند موضوع این مسابقه) استانداردهایی وجود دارد که تعداد واژگان استفاده شده حداقل بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ باشد. اما حداکثر تعداد واژگان برای این مسابقه ۵۰۰ کلمه درنظر گرفته شده بود که یک سوم مقدار استاندارد است.
    بدیهی است اعضای تحریریه سایت، برای بالا بردن غنای این دست مسابقه ها باید به اصلاح رویه های آن اقدام کنند.