علت تشکیل سنگ کلیه چیست؟

2

سنگ کلیه از اتصال مواد معدنی، اسیدها و نمک‌ها در داخل کلیه به‌وجود می‌آید. این سنگ‌ها در کلیه قرار دارند و می‌توانند گاهی اوقات موجب انسداد دستگاه ادراری شوند و درد و فشار زیادی در هنگام ادرار ایجاد کنند. سنگ کلیه زمانی بروز می‌کند که ادرارتان محتوی مقادیر زیاد موادی باشد که خاصیت متبلور شدن دارند. اگر در این زمان سطح موادی که توانایی شکستن بلورها را دارند، خیلی کم باشد و بدن‌تان نتواند مواد معدنی را دفع کند، محیط برای تشکیل سنگ کلیه فراهم می‌شود. این نوشته را بخوانید تا ببینید که علت تشکیل سنگ کلیه دقیقا چیست تا بتوانید از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید.

در حدود ۸۰٪ سنگ‌های کلیه، سنگ‌های کلسیمی هستند. کلسیمی که به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد، با سایر ترکیبات مانند اگزالات، فسفات و کربنات ترکیب می‌شود و سنگ سختی به‌‌وجود می‌آورد. در بیشتر موارد کلسیم به اگزالات متصل می‌شود. اگزالات به‌طور طبیعی در برخی از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد.

رونیکس

درحالی‌که سنگ کلسیم شیوع بیشتری دارد، در برخی مواقع سایر نمک‌های اسیدی مانند اسید اوریک موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شوند. علاوه بر سنگ کلسیم، سایر سنگ‌های کلیه عبارتند از: سنگ استروویت، سنگ اسید اوریک و سنگ سیستین. نوع سنگ کلیه تا حد زیادی به مسائل وراثتی بستگی دارد.

مهم‌ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه عبارتند از:

  • رژیم غذایی سرشار از اگزالات و فاقد مواد مغذی؛
  • مصرف مکمل‌های کلسیم مصنوعی که بعضی اوقات نمی‌توانند به‌خوبی جذب شوند؛
  • کم‌آبی بدن؛
  • عوامل ژنتیکی. اگر کسی در خانواده‌تان مشکل سنگ کلیه داشته باشد، احتمال اینکه شما هم دچار سنگ کلیه شوید، افزایش می‌یابد؛
  • عدم تعادل pH بدن. به این معنا که بدن‌تان بیش از حد اسیدی شود؛
  • عدم تعادل الکترولیت‌ها؛
  • چاقی؛
  • برخی از داروها؛
  • کمبود مواد معدنی و مواد مغذی؛
  • عفونت‌ها؛
  • بی‌تحرکی؛
  • اختلالات تیروئید. این اختلالات می‌توانند موجب شوند تیروئید مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید تولید کند. نتیجه‌ی آن افزایش سطح کلسیم است.

حتما بخوانید: چطور در فصل تابستان دچار کمبود آب بدن نشویم؟

رژیم غذایی نامناسب از علت تشکیل سنگ کلیه است.

سنگ کلیه می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری شود و درد شدیدی ایجاد کند. در برخی افراد سنگ استروویت (این سنگ زاویه‌دار و از سنگ کلسیمی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است) بر اثر عفونت‌های مزمن دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. این پدیده در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد.

افزایش آمونیاک موجود در ادرار، موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود. سنگ‌های اسید اوریک محصول جانبی متابولیسم پروتئین‌ها هستند و در افرادی مشاهده می‌شود که مصرف پروتئین‌شان بسیار بالاست. همچنین این سنگ‌ها در کسانی که دوره‌ی پس از شیمی‌درمانی را می‌گذرانند نیز مشاهده می‌شود. در برخی موارد و به‌طور نادر این سنگ‌ها در اثر عوامل ژنتیکی نیز تشکیل می‌شوند.

برخی اوقات با فروکش کردن درد، فرد تصور می‌کند سنگ کلیه از بدنش دفع و مشکل سنگ کلیه‌اش حل شده است، درحالی‌که از بین رفتن درد، همیشه نشانه‌ی درمان سنگ کلیه نیست. در برخی موارد با از بین رفتن درد مشکل انسداد به‌طور واقعی حل‌ نمی‌شود و رفته‌رفته کلیه از کار می‌افتد. اگر این مشکل توسط پزشک درمان نشود، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی عملکرد کلیه را تضعیف کند. همچنین باقی ماندن طولانی‌مدت سنگ کلیه می‌تواند موجب اختلالات کلیوی شود.

برگرفته از: draxe

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. محمدحسین می‌گوید

    سلام
    من ۱۶ سالمه و حس میکنم که کلیه هام کمی میلرزن! انگاری که مثلا جریان مایعات داخلش مسدود شده باشه یا همچین چیزی، البته بدون درد.
    همچنین من در هوای زمستونی لباس گرم نمیپوشیدم و یه جایی هم شنیدم که اگه باد سرد به کلیه برخورد کنه، راحت سنگ کلیه درست میشه… میخواستم بدونم آیا باید نگران باشم یا نه
    خیلی ممنون از سایتتون

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام محمدحسین عزیز
      لطفا با پزشک در این مورد صحبت کنید.