خواص دارچین؛ ۱۳ خاصیت این ادویه خوش‌طعم و بو برای سلامتی

7

شاید اگر بدانید که دارچین به‌تنهایی حاوی بیش از ۴۱ نوع ترکیب محافظت‌کننده‌ی بدن است، دیگر آن را یک ادویه‌ی کم‌کاربرد نبینید! وقت آن رسیده که کمی بیشتر با این ادویه‌ی قهوه‌ای رنگ و خوشبو که به دو صورت پودر و چوب قابل استفاده است آشنا شوید و در برنامه‌ی غذایی روزانه‌‌ی خود جای ویژه‌ای برای آن باز کنید. در این نوشته به برخی از مهمترین خواص دارچین اشاره شده است.

دارچین نوعی ادویه‌‌ی مقوی است که به‌خاطر تأثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. امروزه نیز با کشف خواص درمانی گسترده‌ی آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود. خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضدالتهاب بودن، کاهش قند خون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله‌ قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است.

ارزش غذایی دارچین

یک قاشق سوپ‌‌خوری دارچین شامل: ۱۹ گرم کالری، ۴ گرم فیبر، ۶۸ درصد منگنز، ۸ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا و فاقد قند، چربی و پروتئین است. مصرف دارچین حتی به مقدار کم فواید بسیاری دارد و فقط خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن دلیل قانع‌کننده‌ای است تا در برنامه‌ی غذایی خود از آن استفاده کنید.

رونیکس

در ادامه ۱۳ فایده‌ی اثبات‌شده‌ی دارچین برای سلامتی را با هم مرور می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

۱. منبع غنی آنتی‌اکسیدان

بر اساس آمار انجمن درمان کالیفرنیا (OTAC) دارچین در بین مواد دارای آنتی‌اکسیدان رتبه‌ی هفتم را به‌دست آورده است که نشان می‌دهد مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان در آن وجود دارد. در میان ادویه‌ها نیز دارچین بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان را دارد حتی بیشتر از سیر، آویشن و رزماری.

خواص درمانی دارچین به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با نام‌های پلی‌فنول، فنولیک‌اسید و فلاونیدها شناخته می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر در خوراکی‌هایی مانند شکلات تلخ و انواع توت‌ها وجود دارند و استرس را کاهش می‌دهند.


حتما بخوانید: بهترین ادویه برای لاغری کدام است؟۱۰ نوع ادویه و داروی گیاهی مناسب برای لاغری

۲. خواص ضدالتهابی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از ۷ نوع فلاونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار مؤثر است.

به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی‌شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت‌های فصلی کمک کند.


حتما بخوانید: ۱۵ غذایی که به درمان التهاب کمک می‌کنند

۳. محافظت از قلب

خواص دارچین

یکی دیگر از فواید اثبات‌شده‌ی دارچین، تأثیر آن در کاهش ابتلا به عوامل بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید است.

مواد ویژه‌ی موجود در دارچین می‌توانند کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهند و کلسترول خوب خون (HDL) را ثابت نگه دارند. همچنین این مواد می‌توانند فشار خون را که یکی از عوامل مهم بروز حملات قلبی است، کاهش بدهند.

همچنین دارچین با کمک به انعقاد سلول‌های خون در جلوگیری از خونریزی‌‌ها مؤثر است. از دیگر فواید دارچین می‌توان به تأثیر آن در افزایش گردش خون و افزایش سرعت بهبود بخش‌های آسیب‌دیده‌ی بدن اشاره کرد.


حتما بخوانید: بهترین رژیم غذایی مناسب قلب چیست؟

۴. مقابله با دیابت

جالب است بدانید که دارچین به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی ضددیابت شناخته شده است. زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

دیابت زمانی رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و نتواند میزان قند خون را کنترل کند یا فرد نتواند مقدار قند موردنیاز بدنش را مدیریت کند. از دست رفتن کارایی انسولین ممکن است به علت اضافه وزن یا کاهش سوخت‌و‌ساز بدن باشد.

اما دارچین چگونه با دیابت مقابله می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند.


حتما بخوانید: ۷ غذای مفید برای کاهش قند خون

۵. جلوگیری از کاهش سطح یادگیری و مراقبت از فعالیت‌های مغزی

پژوهشگران اثبات کرده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین می‌تواند از مغز در برابر بیماری‌های مرتبط با آن مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت کند.

دارچین باعث فعال شدن پروتئین‌هایی می‌شود که از ذهن در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. همچنین این ماده با جلوگیری از مصرف مورفین توسط سلول‌ها و مقابله با خودتخریبی آنها از اثرات منفی استرس می‌کاهد.

۶. کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دارچین به‌خاطر دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی از تخریب دی‌ان‌ای، جهش سلولی و رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که خواص دارویی ذکرشده‌ به علت وجود ماده‌ای به‌نام سینامالدهید است. همچنین این خاصیت باعث می‌شود سلول‌های مستعد ابتلا به سرطان، خودبه‌خود تخریب شوند.

دارچین به‌طور ویژه در سلامت روده‌ی بزرگ نقش مهمی دارد و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

۷. جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها

دارچین یک آنتی‌بیوتیک، آنتی‌میکروب، آنتی‌ویروس و ضدقارچ طبیعی برای بدن است و به همین دلیل در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند. همه‌ی این خاصیت‌ها به‌خاطر روغن مخصوصی است که در دارچین وجود دارد. این روغن از بروز اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، پوست و همچنین ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که روغن دارچین حتی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را نیز کاهش بدهد.


حتما بخوانید: ۱۰ کاری که به سیستم ایمنی شما آسیب می‌رساند

۸. حفظ سلامت دندان‌ها و خوشبوکننده‌ی دهان

یافته‌های اخیر نشان داده‌اند که دارچین در مبارزه با باکتری‌هایی که در میکروفلورای دهان وجود دارند و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در دندان، عفونت زبان و بوی بد دهان می‌شوند، نقش مهمی ایفا کند. روغن دارچین در مقایسه با سایر گیاه‌های تست‌شده، بیشترین توانایی را در حفظ سلامت دهان و دندان دارد و مانند یک دهان‌شویه‌ی طبیعی عمل می‌کند.

دارچین نیز مانند نعنا دهان را خوشبو می‌کند و به‌عنوان طعم‌دهنده‌ی طبیعی در تهیه‌ی آدامس‌ استفاده می‌شود. دارچین با از بین بردن باکتری‌های دهان بوی بد دهان را از بین می‌برد و به همین خاطر از قدیم پودر دارچین برای بهداشت دهان و دندان تجویز می‌شده است.

روغن دارچین به‌خاطر بوی خوش و خاصیت ضد عفونی‌کنندگی‌اش در تهیه‌ی محصولات بهداشتی‌ای مانند شامپو و نرم‌کننده‌ نیز استفاده می‌شود.

۹. جلوگیری و درمان قارچ

مطالعات نشان داده است که خواص بسیار پرقدرت دارچین در مقابله با قارچ‌ها در درمان یا پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار مفید است. دارچین در کاهش مقدار قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است و باعث بروز قارچ در سیستم گوارش می‌شود، بسیار مفید است. قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم گوارش را افزایش می‌دهد و همان‌طور که گفتیم دارچین قند خون را کنترل می‌کند.


حتما بخوانید: قارچ پوستی؛ از دلایل ایجاد و نشانه‌ها تا درمان خانگی آن

۱۰. سلامت پوست

دارچین به‌خاطر خواص آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی خود از پوست در برابر سوزش، جوش، حساسیت و عفونت محافظت می‌کند. روغن دارچین باعث کاهش تورم، درد و قرمزی پوست می‌شود. ترکیب عسل و دارچین برای محافظت از پوست در برابر آکنه و آلرژی تجویز ‌می‌شود.


حتما بخوانید: خواص زنجبیل برای پوست و مو

۱۱. مبارزه با آلرژی

تحقیقات نشان داده است دارچین به خاطر دارا بودن ترکیبات ضدخارش و کاهش تولید هیستامین در بدن می‌تواند با آلرژی مقابله کند. به همین دلیل است که دارچین در کاهش و کنترل آسم نیز مفید است.

مصرف دارچین قبل از غذا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی دستگاه گوارش باعث می‌شود مواد آلرژن مدت زمان کمتری در بدن بمانند و فعالیت کنند.

۱۲. جایگزین مناسب برای شکر

شیرینی طبیعی دارچین به شما کمک می‌کند میزان مصرف شکر و در نتیجه بار گلیسمی وعده‌ی غذایی‌تان را کاهش بدهید. دارچین با کاهش میزان قند خون، باعث کاهش اشتها و کم کردن وزن می‌شود. باید توجه داشت یکی از مزیت‌های دارچین نسبت به شکر این است که مقداری که مردم معمولا از آن استفاده می‌کنند هیچ کالری‌ای ندارد و قند خون را افزایش نمی‌دهد.


حتما بخوانید: مضرات شکر؛ ۱۰ دلیلی که می‌گوید چرا شکر خطرناک است

‌۱۳. نگه‌دارنده‌ی مواد غذایی

یکی از خواص دارچین که کمتر مورد توجه قرار گرفته، خاصیت نگه‌دارندگی آن است. به‌خاطر ویژگی آنتی‌باکتریالی و همچنین آنتی‌اکسیدانی، دارچین می‌تواند به‌عنوان نگه‌دارنده‌‌ای طبیعی برای بسیاری از مواد خوراکی به‌کار رود.

در تحقیقات اخیر مشاهده شد میوه‌هایی که تحت حفاظت برگ‌های دارچین بوده‌اند برای مدت طولانی‌تری سالم ماندند. در واقع دارچین از تغییر رنگ میوه‌ها و سبزیجات که در نتیجه‌ی اکسید شدن آنها ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.


در ادامه بخوانید: خواص زیره برای سلامتی چیست؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع draxe
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. داریوش می‌گوید

    خیلی خیلی خوب و عالی بود

  2. شورش می‌گوید

    خیلی اغراق کردی دارچین کاهش ابتلا به اچ ای وی […] منابع هم که نزاشتی

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام بر شما.
      منابع تمام مقاله‌ها انتهای اون‌ها گذاشته می‌شه دوست گرامی.

  3. امیر می‌گوید

    مقدار کومارین در دارچین کاسیا که به رنگ قهوهای و محصول کشور چین است زیاد است، که در ایران تقریبا تمامی دارچینها از این نوع هستند. ولی در دارچین سینامن که رنگ روشنی دارد و محصول کشور هند و سریلانکا میباشد مقدار این ماده بسیار اندک است