۴۲ راه برای اینکه به شخص بهتری تبدیل شوید

17

تا به حال فکر کرده‌اید که در زندگی به دنبال چه هستید؟ از آن دسته افرادی هستید که در جست‌وجوی رشد و پیشرفت هستند یا به زندگی روزمره و کشیدن بار ثانیه‌های تکراری بر دوش اکتفا می‌کنند؟ بدانید که حس رشد و پیشرفت در زندگی، خودتان و اطرافیان‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راهنمای مطالعه نمایش

کافی است در مسیر بهبود توانایی‌ها قدم بردارید تا ببینید هرچه پیش می‌روید باز هم راهی به‌سوی بی‌نهایت در مقابل شما قرار دارد. همیشه نکته و بُعدی در آدمی وجود دارد که می‌توان آن را بهبود بخشید و به‌سوی تکامل رهسپار شد. ظرفیت بشر برای رشد نامحدود است، پس هیچ سقف و حدی برای پیش‌رفتن به‌سمت جلو در مسیر جاده‌ی زندگی وجود ندارد. هر وقت احساس خوب بودن به شما دست داد، مطمئن باشید که از این بهتر هم می‌توانید باشید. اما برای رشد و بهتر شدن چه باید کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۴۲ روشی که شما را به شخص بهتری تبدیل می‌کند آشنا شوید.


حتما بخوانید: ۸ تغییر کوچکی که زندگی شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند

۱. هر روز کتاب بخوانید

دختری در حال مطالعه

رونیکس

کتاب‌ها منابعِ متمرکزِ دانش و حکمت هستند. هرچه بیشتر کتاب بخوانید، بیشتر خود را در معرض کسب دانش قرار می‌دهید. برای اغنای روحی خود با چه کتاب‌هایی مطالعه را آغاز کنیم؟ برای شروع به سراغ کتاب‌هایی بروید که اصول رشد و پیشرفت را به شما گوش‌زد می‌کنند، مثلا کتاب‌هایی درباره توسعه‌ی شخصی، چگونه ثروتمند شدن یا قوانین مفید برای برنامه‌ ریزی و بهبود امور روزانه مانند قانون ۸۰/۲۰ و غیره. در این کتاب‌ها معمولا نکاتی مطرح می‌شود که به شما راه رشد و متفاوت بودن را نشان می‌دهد.

۲. زبان جدیدی بیاموزید

یادگیری زبانی جدید، به معنی آموختن مهارتی کاملا جدید است. یادگیری زبانی دیگر و فرایند آشنایی با آن یعنی شناخت فرهنگی جدید و متفاوت. این فرایند تجربه‌ای عالی برای باز کردن دروازه‌های ذهن است. سعی کنید زبانی تازه یاد بگیرید و به مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان بیفزایید. انگلیسی، آلمانی، فرانسوی یا هر زبان دیگری که به آن علاقه دارید یا بیشتر به‌کارتان می‌آید.

۳. سرگرمی جدیدی پیدا کنید

مردی کنار دریا

علاوه بر سرگرمی‌های متداولی که دارید به یک سرگرمی تازه و متفاوت بیندیشید. مثلا به سراغ صخره‌نوردی، شمشیربازی، قایقرانی، گلف، اسکیت روی یخ یا هر سرگرمی دیگری که برای شما تازه و متفاوت است بروید. این سرگرمی می‌تواند به ورزش محدود نباشد و بیشتر جنبه‌ی سرگرمی و تفریح داشته باشد. مثلا شرکت در دوره‌های سفال‌گری، آشپزی فرهنگ‌های مختلف، حرکات موزون، طراحی صفحات وب و غیره. یادگیری چیزی تازه باعث منعطف‌تر عمل کردن ذهن شما می‌شود، در نتیجه می‌توانید از استعدادهای جدید خود باخبر شوید. اینکه این جنبه فیزیکی، ذهنی یا احساسی باشد اهمیت چندانی ندارد.

۴. در دوره‌های آموزشی شرکت کنید

سعی کنید در دوره‌ای آموزشی ثبت‌نام کنید. این دوره‌ها روش مناسبی برای یادگیری دانش و مهارت‌های جدید هستند. لازم نیست در دوره‌ای بلندمدت شرکت کنید، کارگاه‌های آموزشی و سمینارها نیز کفایت می‌کنند. با شرکت در کارگاه‌های آموزشی می‌توانید به دیدگاه‌های تازه‌ای برسید که قبلا از فکر و نظر شما جا مانده بودند.

۵. محیطی الهام‌بخش ایجاد کنید

محیط شما حال‌وهوا و خلق‌وخوی شما را شکل می‌دهند. اگر در محیطی الهام‌بخش زندگی کنید، هر روز تحت تأثیر آن خواهید بود. اگر اتاق‌تان یا فضای منزل شما خسته‌کننده و دل‌گیر است، با ایجاد تغییراتی آن را به‌شکل مورد علاقه و مطلوب خود دربیاورید. تلاش کنید فضایی ترتیب بدهید که در آن شوق و میل شما برای تحریک انگیزه‌های مختلف رشد کند.


حتما بخوانید: موانع خلاقیت و راهکارهای مقابله با آن چیست

۶. بر ترس‌ها غلبه کنید

همه‌‌ی ما در زندگی ترس‌هایی داریم. ترس از عدم قطعیت، ترس از سخنرانی در جمع، ترس از خطر کردن و غیره. همه‌ی این ترس‌ها باعث می‌شوند که عقب بمانیم و رشد و پیشرفت را از خود دور کنیم. باید بدانید که ترس‌ها بخش‌هایی از وجود شما را نشان می‌دهند که قابلیت رشد و توسعه دارند. با تغییر دیدگاه نسبت به ترس‌هایی که در وجود خود احساس می‌کنید حتی می‌توان برای تغییر و پیشرفت از آنها بهره برد. اگر هنوز از چیزی می‌ترسید یعنی باید روی آن بخش از وجود خود کار کنید و این یعنی امکان رشد و پیشرفت برای شما وجود دارد.

۷. سطح مهارت‌های خود را بشناسید و توسعه بدهید

چوب جدایی

اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای باشید، حتما با مفهوم سطح (level) در بازی‌ها آشنایی دارید. زندگی واقعی هم درست به همین شکل است. باید بدانید که دانش و مهارت‌هایتان در چه سطحی قرار دارد. اگر سخنران هستید، مهارت‌های صحبت کردن را در خود رشد بدهید، اگر نویسنده هستید باید به دنبال توسعه‌ی مهارت‌های نوشتن در خود باشید یا سعی کنید مهارت‌های ارتباط اجتماعی خود را روزبه‌روز بهتر کنید.

۸. صبح زود بیدار شوید

همه‌ی بزرگان علم و ادب معتقدند که سحرخیز بودن کلید رشد و پیشرفت است. منظور از صبح زود برخاستن، حوالی ساعت ۵-۶ صبح است. با این کار بهره‌وری و کیفیت زندگی خود را بالا می‌برید. وقتی زود بیدار می‌شوید ذهنیت شما ناخودآگاه میل به رشد پیدا می‌کند و با خود تصور می‌کند که باید نهایت استفاده را از روز در پیش رو داشت.


حتما بخوانید: چطور صبح ها سرحال از خواب بیدار شویم؟

۹. برنامه‌ی منظم ورزش هفتگی داشته باشید

فواید ورزش بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست. پس سعی کنید در طول هفته برنامه‌ای منظم برای ورزش کردن داشته باشید، مثلا ۳ بار در هفته را به دویدن آرام اختصاص بدهید و هر بار ۳۰ دقیقه این ورزش را انجام بدهید. این برنامه‌ی ورزشی می‌تواند ترکیبی از تمرینات مختلف باشد. مثلا در کنار پیاده‌روی، باشگاه رفتن و استخر را هم در برنامه‌تان بگنجانید.

۱۰. کتابچه‌ی راهنمای زندگی تدوین کنید

کتابچه‌ای برای خود طراحی کنید و در آن به مسائل اساسی و ملزومات برای رشد حداکثری خود بپردازید. مثلا در آن اهداف بلندمدت، ارزش‌ها و سایر هدف‌های ریز و درشت زندگی‌تان را یادداشت کنید. در واقع این دفترچه می‌تواند مانند دستورالعملی برای زندگی و پیشرفت شما باشد. چنین اقدامی می‌تواند مانند نیروی محرکه برای شما عمل کند.

۱۱. آینده را تصور کنید و نامه‌ای به خودتان بنویسید

کودکی با رشد توسعه فردی

۵ سال دیگر خود را چگونه می‌بینید و چه تصوری از خود در آن مقطع زمانی دارید؟ آیا همین‌طور که الان هستید خواهید ماند؟ عوض می‌شوید؟ به چه فردی تبدیل خواهید شد؟ به خودتان در آینده نامه‌ای بنویسید، مثلا به خود در یک سال بعد نامه بنویسید و آن را مهروموم کنید. در تقویم، تاریخی مشخص کنید و سال بعد در همان تاریخ به سراغ نامه بروید و آن را بخوانید. بعد از نوشتن نامه تلاش کنید در مسیر رسیدن به شخصی که در سال بعد متصور شده‌اید، قرار بگیرید.

۱۲. از منطقه‌ی امن خود خارج شوید

رشد واقعی با تلاش و عرق کردن حاصل می‌شود. وقتی در راحتی و آسایش کامل باشید، نمی‌توانید رشد کنید. منطقه‌ی امن شما کجاست؟ آیا بیشتر اوقات زندگی، خود را در آنجا محبوس کرده‌اید؟ در مواجهه با دیگران بیشتر سعی می‌کنید در لاک خود بمانید؟ کلیشه‌ها را بر هم بزنید، متفاوت عمل کنید. خود را در موقعیت‌های جدید قرار بدهید و توانایی‌هایتان را محک بزنید. خود را به چالش بکشید و رشد کنید.

۱۳. یک دوست را به چالش دعوت کنید

رقابت یکی از بهترین روش‌های رشد است. برای خود چالشی در زمینه‌ی کاهش وزن، ورزش، تغییرات مالی و … تعیین کنید و در این موارد با دوست مشتاق به تغییر دیگری رقابت کنید. ببینید که چه کسی موفق‌تر خواهد بود. هر دوی شما در فرایند رقابت، بیشتر از حالت انفرادی پیشرفت می‌کنید.

۱۴. نقاط کور خود را شناسایی کنید

نقاط کور در اصطلاح علمی به نقاطی از دید گفته می‌شود که در آنها قادر به خوب دیدن نیستیم. در تعاریف علمی، نقاط کور بخش‌هایی از وجود ما هستند که از آنها غافل هستیم. کشف نقاط کور به رشد ما کمک می‌کند. یکی از تمرینات مناسب برای کشف نقاط کور شناسایی افراد، اتفاقات و چیزهایی است که در طول روز شما را تحریک می‌کنند. یعنی باعث می‌شوند تحت تأثیر قرار بگیرید یا اذیت شوید و احساسات عجیب و غریبی را تجربه کنید. این حرکت بسیار جالب است و به کشف نکات بامزه‌ای در مورد خودتان منجر می‌شود. حتی اگر ادعا کنید تمام نقاط کور خود را می‌شناسید باز هم این موضوع جای کار دارد.

۱۵. بازخورد کارهای خود را بررسی کنید

در مسیر رشد همیشه نقاط کوری وجود دارند که ما از دیدن آنها عاجز هستیم. پس لازم است از دیگران درباره اَعمال و رفتارمان بازخورد بگیریم. افرادی که به ما درباره‌ی کارهای‌مان واکنش نشان می‌دهند، خانواده، دوستان یا آشنایان هستند. آشنایان نیز گزینه‌ی خوبی برای ارائه‌ی بازخورد هستند چون پیش‌زمینه‌ی ذهنی شفافی از شما ندارند و می‌توانند آزادانه نقد کنند و نظر بدهند.


حتما بخوانید: چطور به اشتباهات‌مان اقرار کنیم؟

۱۶. فهرستی از کارهای پیش‌ِرو تنظیم و مطابق آن عمل کنید

تک درخت میان صحرا

روز خود را با فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهید، شروع کنید. این فهرست باعث افزایش تمرکز شما می‌شود. اگر مقایسه کنید در روزی که برنامه‌ی مشخصی برای آن دارید نسبت به روزی که بدون برنامه هستید، بهره‌وری بسیار بیشتری خواهید داشت. سعی کنید از یادداشت‌های کوچکی که روی آن برنامه‌های طول روز را نوشته‌اید، استفاده کنید و این یادداشت‌ها را روی میز یا اطراف رایانه‌ی خود بچسبانید. این روش بسیار ساده است و نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.

۱۷. اهداف غول‌آسا داشته باشید

سعی کنید اهدافی بزرگ برای خود در نظر داشته باشید (اهدافی ورای ظرفیت‌های عادی‌تان). برنامه‌هایی برای خود در نظر بگیرید که مسیر رسیدن به آنها عادی و طبیعی نیست. وقتی این اهداف به تحقق بپیوندند، حال شگفت‌انگیزی به شما دست می‌دهد. اهداف بزرگ و متعالی داشته باشید تا برای رسیدن به آنها بیشتر تلاش کنید.

۱۸. ضعف‌های خود را بپذیرید

هرکس نقاط ضعفی دارد. مهم‌ترین نکته در برخورد با این ضعف‌ها، درک و شناخت آنهاست. این نقاط ضعف را شناسایی کنید و درصدد رفع‌شان بکوشید. نقص و ضعف شما چیست؟ آیا اکنون قادر به رفع آنها هستید؟ نقاط ضعفی که می‌توانید روی آن کار کنید، کدامند؟ چگونه می‌خواهید با این ضعف‌ها روبه‌رو شوید؟

۱۹. اقدام کنید

بهترین راه یادگیری و پیشرفت، عمل و اقدام است. با صبر کردن و دست‌روی‌دست گذاشتن چیزی عایدتان نمی‌شود. باید شروع کنید و برای آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید پا در مسیر اقدام بگذارید. عملی کردن برنامه‌ها، نتایجی فوری برای یادگیری می‌دهد.

۲۰. از افراد الهام‌بخش درس بگیرید

بالا رفتن از پله

سعی کنید از کسانی که برای‌تان تحسین‌برانگیز هستند، درس بگیرید. این افراد ویژگی‌های مشخصی دارند که شما برای پیشرفت به آنها نیاز دارید. چه ویژگی‌های مطلوبی را در آنها مشاهده می‌کنید؟ دوست دارید کدام ویژگی‌های آنها را داشته باشید؟ چگونه می‌توانید به این ویژگی‌ها دست پیدا کنید؟


حتما بخوانید: ۱۸ ویژگی رفتاری افراد بسیار خلاق

۲۱. عادت بد را ترک کنید

آیا عادت بدی در شما وجود دارد که باید آن را ترک کنید؟ مثلا پُرخوابی یا ورزش نکردن؟ وقت‌ناشناسی؟ تنبلی؟ ناخن جویدن؟ سیگار کشیدن؟ عادت بد شما هرچه که هست، برای ترک آن تلاش کنید و به پیشرفت و موفقیت بیشتر خود کمک کنید.

۲۲. عادت جدیدی در خود ایجاد کنید

عادت‌های خوب و تازه‌ای در خود ایجاد کنید مثلا کتاب خواندن، سحرخیزی، خواندن مقالاتی درباره توسعه‌ی فردی در طول روز یا انجام مدیتیشن. هر عادت جدید و مثبتی که به پیشرفت و شادابی شما کمک می‌کند، مفید خواهد بود.

۲۳. از افراد منفی پرهیز کنید

جیم ران (Jim Rohn) می‌گوید: «رفتار شما برایند رفتار ۵ فردی است که بیشتر از همه می‌بینید.» افراد منفی همه جا می‌توانند حضور داشته باشند اما این وظیفه‌‌ی شماست که از آنها دوری کنید و نگذارید روی رفتار و خلق‌وخوی‌تان تأثیر منفی بگذارند.


حتما بخوانید: چگونه با افراد بدبین رفتار کنیم؟

۲۴. برخورد با افراد ناخوشایند را بیاموزید

مردی کنار دریا

گاهی اوقات در اطراف شما افرادی ناخوشایندی حضور دارند که نمی‌توان از آنها دوری کرد. مثلا در محل کار یا در چرخه‌ی ارتباطات نزدیک شما نمونه‌هایی از این افراد وجود دارند. باید بدانید که چگونه با این افراد برخورد کنید. آشنایی با مدیریت برخورد و رویارویی با این افراد، به شما در ارتباطات آینده‌تان کمک می‌کند.

۲۵. از دوستان خود درس بگیرید

هر شخصی در کنار ویژگی‌های نامطلوب، ویژگی‌های خوب و مثبتی نیز دارد، این به دید ما بستگی دارد که در هر شخص چه ویژگی‌هایی را بیشتر ببینیم. در اطراف شما و میان دوستان‌تان، قطعا ویژگی‌های خوب متفاوتی دیده می‌شود. شما می‌توانید از این ویژگی‌های خوب درس بگیرید. همین الان سعی کنید یکی از ویژگی‌های خوب دوست یا دوستان‌تان را به‌یاد آورید و از آن درس بگیرید. چگونه می‌توانید از این ویژگی‌های خوب یاد بگیرید و برای خود آنها به‌کار ببندید؟ اگر لازم است از دوستان خود کمک بگیرید و از آنها بخواهید در مورد صفت و مهارت خوبی که دارند به شما مشاوره بدهند. مطمئن باشید آنها از این درخواست، بی‌نهایت خوشحال خواهند شد.

۲۶. خاطرات روزانه‌ی خود را بنویسید

نوشتن برنامه و خاطرات روزانه، راه بسیار خوبی برای خودآگاهی است. در واقع نوعی فرایند بازخوردگیری از خود است. با نوشتن، فرایند فکری خود را مشخص می‌کنید و آنچه می‌نویسید را از نقطه نظر شخص سوم مطالعه می‌کنید. در این صورت خود آگاهیِ بیشتری نصیب‌تان می‌شود. این خاطرات روزانه می‌تواند به شکل دفترچه یا در قالب وبلاگ و … باشد. این دیگر به شما بستگی دارد و انتخاب با شماست.


حتما بخوانید: خاطره نویسی؛ نکاتی که برای ثبت زندگی‌تان باید بدانید

۲۷. در مورد توسعه‌ی فردی بنویسید

می‌توانید برای رشد خود و کمک به دیگران در مورد توسعه‌ی فردی مطلب بنویسید و آن را به اشتراک بگذارید. می‌توانید تجربه‌های شخصی خود را برای توسعه‌ی فردی و بهبود مسیر زندگی در اختیار دیگران بگذارید. این کار را در قالب وبلاگ یا با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی انجام بدهید. با این اقدام احساس مسئولیت بیشتری نسبت به رشد خود و کمک به دیگران به‌دست خواهید آورد.

۲۸. از یک مربی یا استاد کمک بگیرید

مرد خندان

هیچ راهی برای پیشرفت، سریع‌تر از کمک یک مربی یا استاد به شما در طی مسیر وجود ندارد. وقتی کسی با شما برای رسیدن به اهداف‌تان همکاری می‌کند سریع‌تر و ساده‌تر به‌سوی موفقیت قدم برمی‌دارید. به کمک فردی زبده، نتایج مثبت را خیلی سریع‌تر از تنها حرکت کردن، به‌دست خواهید آورد.

۲۹. کمتر به گشت‌وگذار در فضای مجازی بپردازید

شبکه‌های اجتماعی، تلفن، پیام‌های مختلف و … وقت زیادی از شما تلف می‌کنند. خیلی بهتر خواهد بود اگر این زمان را به کارهای دیگری اختصاص بدهید. کافی است نیمی از روز به سراغ تلفن همراه خود نروید و ببینید که در این زمان چقدر کار و فعالیت مفید انجام می‌دهید. با مدیریت استفاده از تلفن همراه خود، زمان زیادی برای انجام فعالیت‌های مثبت در اختیار خواهید داشت.


حتما بخوانید: آشنایی با فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی

۳۰. بازی‌های استراتژیک بیاموزید

بازی‌های استراتژیک مانند شطرنج، راهی مناسب برای تقویت قوای ذهنی و آموختن راهبردهای مختلف هستند. با کمک این بازی‌ها ضمن تقویت هوش و تحلیل می‌توانید اوقات خوش و سرگرم‌کننده‌ای نیز داشته باشید. شطرنج، برخی بازی‌های کامپیوتری و … از انواع این بازی‌های سودمند هستند.

۳۱. تلویزیون تماشا نکنید

ترک کردن تماشای تلویزیون تجربه‌ی بسیار مفیدی از حس رهایی در اختیار شما می‌گذارد. بیشتر برنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی باعث کاهش هوشیاری می‌شوند. در عوض به‌جای تماشای تلویزیون، به ورزش، کارهای مورد علاقه یا وقت‌گذرانی با دوستان بپردازید.

۳۲. چالشی ۳۰ روزه داشته باشید

برای خود هدفی مشخص کنید و ۳۰ روز برای رسیدن به آن، خود را به چالش بکشید. این هدف می‌تواند ایجاد عادتی جدید یا کاری باشد که همیشه دوست داشته‌اید انجام بدهید و موفق نشده‌اید. ۳۰ روز زمانی کافی برای برنامه‌ریزی استراتژیک، برنامه‌ریزی عملیاتی و اقدام و اجرا است. در پایان زمان تعیین شده هم باید فرایند را بازبینی کنید و میزان موفقیت در رسیدن به هدف را مشخص کنید.

۳۳. مراقبه کنید

مراقبه باعث آرامش و آگاهی بیشتر می‌شود. اگر قبل از خواب شبانه مراقبه کنید، میزان ساعت خواب شما هم کاهش می‌یابد. این فرایند آزادسازی و تمرکز ذهن بسیار خوشایند و توأم با رهایی است.

۳۴. سخنرانی در جمع را بیاموزید

بعد از هراس از مرگ، ترس از سخنرانی در جمع، شایع‌ترین ترس در تمام جهان است. با تقویت مهارت صحبت در جمع می‌توانید در ارتباطات خود موفق‌تر عمل کنید. سعی کنید مهارت‌های ارتباط و سخنرانی در جمع را یاد بگیرید و آنها را به‌کار ببندید.


حتما بخوانید: آشنایی با نکاتی کلیدی درباره صحبت کردن در جمع

۳۵. با افراد موفق آشنا شوید

افراد موفق با داشتن نگرش‌های درست، مهارت‌های مناسب و برخورداری از دانش فنی هر کار، به پیروزی و موفقیت می‌رسند. چه چیزی بهتر از اینکه از این افراد یاد بگیرید و از تجارب آنها را در راه رسیدن به اهداف استفاده کنید؟ برای کسب نتایجی مشابه افراد موفق، بهتر است از دیدگاه‌های آنها بهره ببرید.

۳۶. گذشته را فراموش کنید

آیا هنوز ناکامی‌ها و ناراحتی‌های گذشته را فراموش نکرده‌اید؟ اگر این‌طور است باید سعی کنید این تجارب منفی را از ذهن خود پاک کنید و آنها را به فراموشی بسپارید. ماندن در گذشته‌ها باعث می‌شود فرصت‌های رشد و پیروزی را از دست بدهید و نتوانید به فردی بهتر تبدیل شوید. گذشته را فراموش کنید، خود را ببخشید و رو به جلو حرکت کنید. مطمئن باشید با گذشت از اشتباهات خود و پیش رفتن به‌سوی جلو می‌توانید خوشحالی و رضایت را تجربه کنید.

۳۷. در کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کنید

آیا در زمینه‌‌ی خاصی استعداد و علاقه دارید؟ چرا به سرمایه‌گذاری و یادگیری در این‌باره نمی‌پردازید؟ شروع کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری نیاز به کسب مهارت‌های جدیدی دارد. شروع کنید و بحث رقابت را نیز از یاد نبرید. شروع و راه‌اندازی سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار، باعث توسعه‌‌ی مهارت‌ها، یادگیری نظم شخصی و تقویت و ایجاد روحیه‌ی رهبری در شما می‌شود.

۳۸. با دیگران مهربان باشید

معمولا ما با افراد اطراف خود خیلی مهربان نیستیم و آن‌قدر که باید از خود مهربانی نشان نمی‌دهیم. مهربانی نتایج خیلی زیبا و مفیدی به همراه دارد: همدردی، صبر و عشق. همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، تصمیم بگیرید که مهربان‌تر شوید. باور کنید نتایج مثبت این ویژگیِ خوب قبل از اینکه باعث شادی و خوشحالی اطرافیان شما بشود، رضایت درونی و شادی برای خودتان به ارمغان می‌آورد.

۳۹. با کسانی که از شما متنفرند، کنار بیایید

دوست نداشتن و تنفر از کسی که از شما متنفر است کار ساده‌ای است. اما تلاش برای از بین بردن این احساسات منفی سعی و همت می‌طلبد. باید دیگران را ببخشید، روی مشکلات، تنفرها و احساسات منفی تأکید نداشته باشید و سعی کنید با بخشش، قلب خود را به‌سوی مهربانی و دوستی باز کنید. آیا کسی در زندگی از شما متنفر است و بالعکس؟ سعی کنید او را ببخشید یا برای بهبود رابطه‌ی خود تلاش کنید. حتی اگر تلاش‌های شما برای بخشش و ایجاد رابطه جواب نداد، همچنان به‌جای نفرت‌پراکنی به او عشق بورزید.

۴۰. استراحت کنید

آیا تاکنون به‌شدت مشغول کار بوده‌اید؟ موفقیت و توسعه‌ی فردی وابسته به وقفه‌ها و استراحت برای تجدید قوا و ادامه‌ی مسیر است. همیشه زمانی را برای استراحت و کسب آرامش اختصاص بدهید. کمی استراحت کنید، بازیابی قدرت و قوا داشته باشید و برای ادامه‌ی راه انرژی ذخیره کنید.

۴۱. روزی یک مقاله درباره‌ی توسعه‌ی فردی بخوانید

مطالعه‌ی مقالات توسعه‌ی فردی در روز باعث می‌شود که نکات مثبت زیادی یاد بگیرید. خواندن روزانه، باعث ایجاد عادت مثبت مطالعه کردن در شما می‌شود و به شما کمک می‌کند بهتر در راه پیشرفت و موفقیت گام بردارید.

۴۲. نسبت به توسعه و رشد فردی خود متعهد باشید

می‌توان مقالات فراوانی با تعداد راهکارهایی بیشتر از این مقاله برای رشد و موفقیت نوشت اما اگر قصد و نیتی برای تغییر نداشته باشید، مطمئنا به هیچ دستاوردی نخواهید رسید. اگر قصد تعهد به اجرای نکات و راهکارهای مثبت در قلب و ذهن‌تان ریشه نگیرد، بهترین کتاب‌ها، مقالات و اساتید نیز دردی از شما دوا نخواهند کرد. همه‌ی ما مسئول تغییر و رشد خود هستیم. هیچ‌کس دیگری وظیفه‌ای برای تغییر و بهبود زندگی ما ندارد. نه دوست، نه مادر، نه پدر و نه هیچ‌کس دیگر.

عنان زندگی را به‌دست بگیرید، تصمیمی قاطعانه برای رشد در سر داشته باشید و با تمام قوا برای رسیدن به آرامش و خوشبختی تلاش کنید. شما نسبت به رشد و پیشرفت خود متعهد هستید.

برای موفقیت و شادی گام‌هایی درست و آهسته بردارید، در آغاز شاید تغییرات شگفت‌انگیزی مشاهده نکنید اما رفته‌رفته به شادکامی و آرامشی دست خواهید یافت که میوه‌ی تلاش و صبر خودِ خودِ شما خواهد بود. شما لایق بهترین‌ها هستید. مطمئن باشید.

برگرفته از: lifehack.org

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 17 دیدگاه)
  1. دنیا می‌گوید

    سایت تون فوق العاده اس ایول دارین

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس دوست خوب.

  2. رضوان می‌گوید

    دقیقا چیزی که دنبالش بودم خیلی ممنون

  3. لیلی می‌گوید

    خیلی عالی ممنون

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      درود بر شما. سپاس بابت همراهیتون با ما