چهار ویژگی که برای دستیابی به رؤیاهایتان به آنها نیاز دارید

0

انسان‌ها هنگامی عمیقا احساس خوشحالی می‌کنند که در مسیر دستیابی به اهداف و رؤیاهای خود باشند و کار بزرگ و مهمی را انجام بدهند. آیا شما رؤیای بزرگی در سر دارید؟ آخرین باری که به یک رؤیای بزرگ اندیشیدید چه زمانی بود؟ آیا هم‌چنان مثل دوران کودکی رؤیاها و آرزوهای بزرگی را در سر می‌پرورانید یا بلوغ و بزرگ‌سالی، عقل سلیم و تفکر واقع‌بینانه‌ی حاکم بر محیط شما را وادار کرده است که رؤیاهای کودکی‌تان را به فراموشی بسپارید؟ انسان‌ها فقط وقتی می‌توانند از حداکثر پتانسیل‌های درونی خود استفاده کنند که اهداف و رؤیاهای بزرگ داشته باشند. همان‌طور که متفکری گفته «زندگی کوتاه‌تر از آن است که کوچک باشیم.»، اگر برای دستیابی به رؤیاهای بزرگ متعهد نباشیم، در پایان عمر برای اینکه با حداکثر توان‌مان نزیسته‌ایم حسرت خواهیم خورد. ما انسان‌ها در مسیر پیگیری رؤیاها و آرمان‌های بزرگ، به بزرگی و عظمت دست می‌یابیم. در این مقاله به چهار ویژگی انسان‌های موفق و برجسته که رؤیاهای بزرگی را تحقق بخشیده‌اند، می‌پردازیم. شما نیز با تقویت این ویژگی‌ها در وجود خود می‌توانید بزرگ‌ترین رؤیاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید.


حتما بخوانید: تمرکز روی هدف با ۱۰ قدمی که شما را به خواسته‌هایتان می‌رساند

ویژگی اول: اشتیاق سوزان

رونیکس

یکی از قوی‌ترین محرک‌های موفقیت اشتیاق است. وقتی کاری انجام می‌دهید، آن را با قدرت و با تمام وجود انجام بدهید. فعال، پرانرژی، بااشتیاق، بااعتماد به‌ نفس و باایمان باشید تا به هدف خود برسید. هیچ هدف بزرگی بدون اشتیاق و علاقه به‌‌دست نمی‌آید.

– رالف والدو امرسون، فیلسوف و شاعر آمریکایی

شاید کسانی را بشناسید که در زندگی و کار خود شور و هیجان عجیبی دارند، آن‌قدر که صبح‌ها برای بیدار شدن از خواب و آغاز تلاش برای دستیابی به هدف‌شان بی‌قرارند. سرشار از شور و هیجان و مشتاق رسیدن به اهداف‌شان هستند. این افراد عاشق کار خود هستند و از این عشق انگیزه می‌گیرند.

انگیزه، ترکیب نیرومندی از انرژی فیزیکی، ذهنی و احساسی است که روی خلق نتیجه‌ی موردِنظر متمرکز شده است. این انرژی ما را به سوی عمل سوق می‌دهد. اشتیاق نیرویی است که انگیزه و قدرت احساسی لازم را برای تحقق بخشیدن به رؤیاهایمان تأمین می‌کند. میزان شور و اشتیاق شما میزان نیرو و انرژی‌تان را مشخص می‌کند. اگر اشتیاق اندکی داشته باشید، طبیعتا انرژی کمی نیز خواهید داشت به‌طوری که پس از مدت زمان کوتاهی و با مواجهه با کوچک‌ترین موانع، رؤیای خود را رها خواهید کرد. برای دستیابی به رؤیاها و اهداف بزرگ به اشتیاق سوزان احتیاج دارید. اشتیاق سوزان، شور و شوق و هیجان شدیدی است که شما را برای دستیابی به هدف بی‌قرار می‌کند.

طبیعت با ایجاد اشتیاق سوزان، انسان را چنان دگرگون می‌کند که مفهوم «غیرممکن» را به رسمیت نشناسد و چیزی را به‌عنوان شکست نپذیرد.

اشتیاق سوزان تمام ذهن، قلب و روح شما را بر رؤیایتان متمرکز می‌کند و در نتیجه بدون اتلاف وقت و انرژی، تمام حواس‌تان را برای محقق کردن رؤیایتان به‌کار می‌گیرید.

روش‌های ایجاد اشتیاق سوزان

  • از هدف و رؤیای خود تصویر واضحی داشته باشید و چشم از آن برندارید؛
  • خود را در حالی‌که به رؤیایتان رسیده‌اید تجسم کنید و در افکار، احساسات و رفتار خود از آن موضع عمل کنید؛
  • کاری را که دوست دارید، انجام بدهید و کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید؛
  • همواره به‌خاطر داشته باشید که چرا دستیابی به رؤیایتان برای شما مهم است؛
  • مهارت و دانشِ کاری خود را تقویت و سعی کنید در کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید.

حتما بخوانید: تلاش برای موفقیت با ۸ راهی که شما را به هدف می‌رساند

ویژگی دوم: شهامت

شجاعت و شهامت بهایی است که زندگی در قبال اعطای صلح و آرامش از ما مطالبه می‌کند.

آیا تاکنون پیش آمده که برای دستیابی به هدف‌تان از خطر کردن بترسید یا به‌خاطر حرف دیگران کاری را رها کنید؟ آیا پیش آمده که ترس از شکست شما را در جای خود میخ‌کوب کند؟ آیا می‌دانید اگر شهامت انجام کاری را نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ دراین‌صورت زندگی نیز از کمک کردن به شما برای دستیابی به رؤیاهایتان عقب‌نشینی می‌کند در حالی‌که جسارت باعث می‌شود که همه چیز به یاری شما بیاید. اگر جسارت و جرئت داشته باشید و با شهامت دست به عمل بزنید درهای تازه‌ای به رویتان گشوده می‌شود، با افراد جدیدی آشنا می‌شوید و فرصت‌هایی را می‌بینید که همیشه بی‌توجه از کنارشان عبور می‌کردید. بیشترین قابلیت‌های خود را وقتی می‌توانید به‌کار بگیرید که با وجود ترس دست به عمل بزنید.

وقتی خطر می‌کنید و زندگی خود را در معرض نابودی می‌بینید، برای گریز از مهلکه به نیروهای اصیلی که در شما پنهان‌اند پناه می‌برید؛ استعدادها، هوش و ابتکاراتی که سال‌ها در انتظار به ثمر رسیدنش بوده‌اید. به‌عبارت ساده‌تر رفته‌رفته تمام ذخیره‌ها و ابزارهایی را که سال‌ها برای رسیدن به آرزوهای قلبی خود به‌ آنها احتیاج داشته‌اید، کشف می‌کنید

انسان‌هایی که برای دستیابی به رؤیاهای خود اشتیاق سوزان دارند از روبه‌رو شدن با خطرات و ناشناخته‌ها روی‌گردان نیستند. آنان مثل همه‌‌ی انسان‌ها ترس را در وجود خود احساس می‌کنند اما برعکس دیگران علی‌رغم ترس‌شان اقدام می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند. اهداف و رؤیاهای بزرگ به منزله‌ی حرکت در مسیری ناشناخته است؛ بنابراین باید شهامت و شجاعت مواجه شدن با ناشناخته‌ها را داشته باشید. از طرف دیگر باید شهامت فراتر رفتن از شخصیت و عادت‌های خود را داشته باشید. برای دستیابی به رؤیاهایتان به شهامت و جسارت بالا نیاز دارید و باید بتوانید در برابر شکست‌های موقتی، قضاوت دیگران و فشارهای اجتماعی مقاومت کنید. باید شهامت داشته باشید که از کنج عافیت و محدوده‌ی اَمن خود بیرون بیایید و به اقدامات جسورانه دست بزنید.

امنیت، در واقع واهی است و در طبیعت وجود ندارد. فرزندان آدم نیز آن را تجربه نمی‌کنند. دوری کردن از خطر، امن‌تر و مطمئن‌تر از دل به دریا زدن نیست. زندگی یا ماجرایی جسورانه است یا هیچ.


حتما بخوانید: چطور ترس‌هایمان را به موفقیت تبدیل کنیم؟

ویژگی سوم: استقامت

اکثر مردم درست زمانی که چند قدم بیشتر با موفقیت فاصله ندارند تسلیم می‌شوند و دست از تلاش برمی‌دارند. آنها در آخرین دقیقه‌‌های بازی، فقط یک قدم مانده به پیروزی تسلیم می‌شوند.

در مسیری که تاکنون آن را طی نکرده‌ایم همیشه احتمال خطا، اشتباه و شکست وجود دارد. وقتی کودکی برای راه رفتن تلاش می‌کند بارها و بارها زمین می‌خورد اما بلافاصله برمی‌خیزد و دوباره تلاش می‌کند. ما انواع مهارت‌ها را با تکرار، تمرین و اصلاح اشتباهات‌مان یاد می‌گیریم؛ دستیابی به اهداف و رؤیاها نیز چنین است.

تاریخ نشان داده است که اکثر افراد موفق مشهور قبل از پیروزی با موانعی مواجه شده‌اند که قلب‌شان را شکسته است. آنان پیروز شدند چون از شکست‌ها دلسرد نشدند

– بی سی فوربز، بنیان‌گذار مجله فوربز

تاریخ همواره شاهد شکست‌های متعدد افرادی بوده است که در نهایت با تلاش و پافشاری رؤیای بزرگ‌شان را عملی کردند:

  • ادیسون برای ساختن لامپ هزاران آزمایش انجام داد که با شکست مواجه شدند؛
  • دریادار «رابرت پیری» برای رسیدن به قطب شمال هفت‌بار تلاش کرد و هربار شکست خورد تا اینکه بار هشتم موفق شد؛
  • ناسا ۲۸ بار تلاش کرد که موشک به فضا بفرستد و ۲۰ بار با شکست مواجه شد؛
  • اینشتین برای دستیابی به نظریه‌ی نسبیت ایده‌های بسیاری را آزمایش کرد که با شکست روبه‌رو شدند.

وقتی دری بسته می‌شود، در دیگری باز می‌شود ولی ما آن‌قدر باتأسف به درهای بسته نگاه می‌کنیم که از درهای بازشده غافل می‌مانیم.

اگر رؤیایتان در همان تلاش نخستین به‌دست آمد بدانید که به‌اندازه کافی بزرگ نبوده است. رؤیای شما نه باید آن‌قدر بزرگ باشد که هیچ امیدی به تحقق آن نداشته باشید و نه آن‌قدر کوچک که به‌سادگی به آن دست بیاید. رؤیای شما باید با استعدادهایتان متناسب و مقداری بزرگ‌تر از توانایی‌هایتان باشد. برای دستیابی به چنین رؤیایی شما باید آدم جدیدی شوید و از قدرت‌های درونی خود که تاکنون آنها را به‌کار نبرده‌اید، استفاده کنید. باید عادات جدید در خود ایجاد کنید و با افراد جدید در ارتباط باشید. در این راه شاید بارها با شکست و ناکامی مواجه شوید؛ استقامت شما در برابر این شکست‌ها و به پاخاستن و اقدام با درسی که از شکست خود آموخته‌اید، در دستیابی شما به رؤیایتان نقش اساسی دارد.

مشکلات فرصت‌هایی هستند که ما را به موارد بهتر می‌رسانند. وقتی دری بسته می‌شود، همیشه در دیگری باز می‌شود! قانون طبیعت می‌گوید باید تعادل برقرار شود.

مداومت و پایداری منحصربه‌فردترین ویژگی مشترک افراد موفق است. آنها به‌راحتی تسلیم نمی‌شوند. هرچه بیشتر مقاومت کنید و استقامت به‌خرج بدهید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر می‌شود. «ناپلئون هیل» یک فصل از کتاب معروف خود، «بیندیشید و ثروتمند شوید» را به مداومت و استقامت اختصاص داد. او معتقد است کسانی که عادت مداومت را در خود نهادینه می‌کنند، خود را در برابر شکست بیمه می‌کنند و بدون توجه به ناکامی‌های اولیه سرانجام به فراز پله‌های ترقی و پیشرفت می‌رسند.

وقتی نیروی میل، اشتیاق و اراده را هم‌زمان به‌کار بگیریم، مقاومت‌ناپذیری ایجاد می‌شود. انسان‌های موفق‌ و بزرگ گاه به خونسردی و گاه به بی‌رحمی متهم و اغلب به‌اشتباه داوری می‌شوند. آنها قدرت و اراده‌ای دارند که آن را با پایداری و مداومت درهم می‌آمیزند تا به شرایط دلخواه خود برسند.

راه‌های افزودن بر مداومت

ناپلئون هیل معتقد است که با چهار اقدام ساده می‌توان به مداومت و استقامت عادت کرد. این چهار اقدام عبارتند از:

  • تعیین هدف مشخص همراه با اشتیاق سوزان برای رسیدن به آن؛
  • برنامه‌ی مشخص با اقدام مستمر و پیوسته؛
  • ذهن بسته و گاردگرفته در برابر نفوذهای منفی و مأیوس‌کننده ازجمله پیشنهاد‌ها و تلقین‌های منفی دوستان، افراد خانواده و اطرافیان؛
  • ارتباط با همکاران و شرکای مناسب.

«موفقیت تا حد زیادی به این بستگی دارد که وقتی دیگران دلسرد می‌شوند، شما ادامه بدهید.» ویلیام فِدِر


حتما بخوانید: تقویت اراده با ۱۰ راهکار ساده اما سرسختانه

ویژگی چهارم: خلاقیت

در بسیاری از موارد نظام‌های آموزشی با تبعیت از سیاست‌های همسان‌سازی مانع رشد خلاقیت و ابتکار افراد می‌شوند. برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ به چیزی بیش از تحصیلات رسمی نیاز داریم؛ به جرقه‌هایی از خلاقیت و ابتکار، شجاعت، اشتیاق، استقامت و چیزهای بسیارِ دیگری که در مدارس آموزش داده نمی‌شود. هر کودکی به‌طور طبیعی خلاق است ولی این خلاقیت معمولا در اثر تربیت و آموزش اشتباه سرکوب می‌شود. ۹۸ درصد الگوی ژنتیکی ما با شامپانزه‌ها مشترک است منهای خلاقیت. خلاقیت عاملی است که موانعِ دستیابی به اهداف و رؤیاها را از پیش رو برمی‌دارد.

اگر مشکلاتی که در مسیر دستیابی به رؤیاهایتان قرار دارد حل می‌شد شما قطعا به رؤیای خود دست می‌یافتید. خلاقیت مشکلات شما را حل می‌کند. وقتی مشکلی پیش می‌آید باید آگاهانه در مورد آن فکر کنید و به دنبال راه‌حل بگردید. وقتی در مورد مشکلی آگاهانه و جدی فکر می‌کنید به ناخودآگاه خود پیام می‌دهید که برای حل مشکل به دنبال ایده‌های جدید بگردد. این روش بروز ایده‌های خلاقانه به این شکل است که پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد مسئله، آگاهانه برای حل آن تلاش می‌کنید؛ سپس باید آن را رها کنید و به سایر فعالیت‌ها بپردازید. این را حالت کمون می‌گویند. در حالت کمون شما در ظاهر کاری انجام نمی‌دهید اما ناخودآگاهِ شما در حال پیگیری مسئله است و معمولا زمانی که فکرش را هم نمی‌کنید ایده‌ی پاسخ و راه‌حل به‌طور ناگهانی در ذهن آگاه شما نقش می‌بندد. تفکر خلاق مختص نوابغ نیست. همه از قدرت خلاقیت برخوردارند. اشتیاق و پرسش، خلاقیت شما را برمی‌انگیزد. برای کشف ایده‌های خلاقانه همیشه باید در ذهن‌تان پرسش داشته باشید. لزومی نیست که همیشه مشکلی وجود داشته باشد تا خلاقیت خود را به‌کار بگیریم. همیشه می‌توانیم با طرح پرسش‌هایی در رابطه با رؤیاهایمان، راه‌حل‌های تحقق آسان‌تر آنها را پیدا کنیم.

هر عمل خلاقانه از افکار تازه‌ای ناشی می‌شود که از هجوم سیلاب باورهای پذیرفته‌شده جان به در برده است.

منابع:

هنر بینش و انگیزه‌ی فردی، ریچارد بروک، ترجمه نیما عربشاهی، نشر عربشاهی

بیندیشید و ثروتمند شوید، ناپلئون هیل، ترجمه مهدی قراچه‌داغی، نشر شباهنگ

مبانی موفقیت، جک کنفیلد، گیتی شهیدی، انتشارات نسل نواندیش

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.