تکنیک های تبلیغات؛ ۱۳ تکنیکی که مخاطب را میخکوب می‌کند

1

گوساله‌ی کوچکی که بستنی ایکس را به شیر مادرش ترجیح می‌دهد، فردی که با آواز از مهندس علت تمام شدن بنزین را جویا می‌شود و نمونه‌های بسیارِ دیگری از تبلیغات که شاید در ذهن‌تان مانده است… اما چه چیز باعث می‌شود که تبلیغات بعضی محصولات و خدمات در ذهن‌مان بماند و به آنها توجه کنیم؟ تکنیک های تبلیغات ابزار ارتباطی‌ای برای جلب توجه، درگیری ذهنی مشتری و تحریک احساسات و نهایتا تغییر عقیده‌ی مخاطب است. اگر تکنیک های تبلیغات را به‌درستی بشناسیم، تبلیغات قوی‌تر و پرمخاطب‌تری ساخته می‌شود. روش‌های مختلفی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد. بحث جاذبه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات دو مفهوم است. جاذبه‌ همان چگونگی جذب مخاطب و روش‌های اثرگذاری بر روح و روان و دست‌کاری در افکار و ترجیحات اوست و تکنیک های تبلیغات روش‌های انجام کار تبلیغات است. تکنیک‌های مختلفی برای تبلیغات مؤثر وجود دارد ازجمله خلق شخصیت‌های جالب، جان‌بخشی به اشیا، اغراق و… . با ما همراه باشید تا با تکنیک های تبلیغات بیشتر آشنا بشوید.


حتما بخوانید: آشنایی با انواع تبلیغات محیطی

۱. خلق شخصیت‌های جالب

خلق شخصیت های جالب از تکنیک هاd تبلیغات است

سعی کنید شخصیت‌های جالبی را خلق و از آنها در تبلیغات خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این شخصیت می‌تواند انسانی با شغل مشخص مثل پزشک، معلم، دانشمند، راننده و… یا شخصیتی خیالی و کارتونی مثلا یک حیوان باشد. نکته‌ی کلیدی در جذاب شدن این شخصیت‌ها، طراحی ویژگی‌های بامزه و عقاید عجیب‌وغریب است. یادتان باشد شخصیت برند که مجموعه‌ی ویژگی‌های برند شما را به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد باید نماینده‌ای از خواسته‌های شما در مورد محصول یا خدمات باشد، اما شخصیت‌ها باید موجوداتی مستقل تعریف بشوند که تنها نماینده‌ای برای معرفی برند باشند و باید مرز باریکی را میان شخصیت برند و شخصیت ابداعی حفظ کنید. نمونه‌ی این شخصیت‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی زیاد دیده شده است. گاو معروف در تبلیغات نوعی پنیر خارجی، میمون‌های شاد و سرزنده که خوراکی‌های ترد و شور تبلیغ می‌کنند و البته خرسی که پشتش گرم است!

رونیکس

۲. جان‌بخشی

شما می‌توانید با به‌کار گرفتن آرایه‌ی جان‌بخشی برای محصول خود توانایی صحبت کردن، داشتن احساسات و افکار خاص را در نظر بگیرید. مثلا اگر کمپین تبلیغاتی بانک یا بیمه را در دست دارید می‌توانید با به‌کارگیری جلوه‌های ویژه‌ی مناسب از کیف پول یا کارت اعتباری سخنگو به‌منظور جالب‌تر شدن کار در تکنیک های تبلیغات خود بهره ببرید یا از اجسام بی‌جان در قالب انسان‌ها استفاده کنید. مثلا برای نشان دادن افرادی که در فضای مجازی غرق شده‌اند می‌توانید به‌جای سرو‌کله انسانی صفحه‌ی گوشی تلفن همراه را روی تن انسان‌ها مونتاژ کنید. شوخی با مونالیزا نیز یکی از رایج‌ترین تکنیک های تبلیغات در بحث جان‌بخشی است. مثلا مونالیزا از قاب صامت خود با چشمک زدن، زبان‌درازی و… واکنشی به محصول و خدمت نشان می‌دهد و این تکنیک‌ها موجب طنازی و شوخی با مخاطب می‌شود.

۳. اغراق و غلو

اغراق و غلو در تکنیک های تبلیغات

بزرگ‌نمایی و غلو کردن، هم بامزه است و هم تأثیر زیادی در حافظه‌ی مخاطب می‌گذارد. با کمک گرفتن از جلوه‌های ویژه‌ی رایانه‌ای تلاش کنید تبلیغی بسازید که در زمینه‌های مختلف بنا به سلیقه و نوع محصول در ارائه‌ی ویژگی‌ها غلو می‌کند. می‌توانید در اندازه، ویژگی‌های خاص، ظاهر، محصول و خدمت بزرگ‌نمایی به‌کار ببرید یا حتی می‌توانید در نشان دادن عمق یک مشکل کمی زیاده‌روی کنید. فرض کنید می‌خواهید برای تبلیغ یک مایع ظرف‌شویی از تکنیک بزرگ‌نمایی استفاده کنید؛ نشان بدهید که سرتاسر خانه با ظرف‌های نشسته پر شده است اما در یک چشم برهم زدن مایع مذکور همه‌ی ظرف‌ها را برق می‌اندازد و تمام. یا مثلا پوشکی که حتی می‌تواند باران را هم جذب و حفظ کند، نمونه‌ای از تکنیک های تبلیغات در بخش اغراق و بزرگ‌نمایی است. این یعنی در ارائه‌ی مشکل و پیشنهاد راه‌حل اغراق کرده‌اید.


حتما بخوانید: تبلیغات خلاقانه؛ ۴۴ ایده بکر تبلیغاتی با تکنیک‌های منحصربه‌فرد

۴. توجه به بخش‌بندی جمعیت‌شناختی

تکنیک های تبلیغات گاهی متوجه بخشی از مخاطبین و مشتریان است. با در نظر گرفتن عناصر جمعیت‌شناختی مانند سن، جنس، نژاد، وضعیت تأهل، درآمد یا سطح تحصیلات می‌توان بازارهای نوپا را تحت تأثیر قرار داد. مثلا تورهای مسافرتی مخصوص بانوان، محصولاتی ویژه آقایان و … . اهداف جمعیت‌شناختی در تکنیک های تبلیغات قشر یا گروه خاصی از مخاطبان را متوجه خود می‌سازد.

۵. نمادها، استعاره و تشبیه

نمادها در تکنیک های تبلیغات

استفاده از نمادها یکی از خلاقانه‌ترین تکنیک های تبلیغات است. در تشبیه دو چیز را به‌هم مانند و با استفاده از ابزارهای همانند‌سازی میان آنها ارتباط برقرار می‌کنیم. مثلا به سفیدی مانند برف، به نرمی مانند پَر و… . در استعاره دو چیز را بی‌واسطه به‌هم مرتبط می‌کنیم، مثلا در باب آرامش برای بیمه و… برای استفاده از تکنیک های تبلیغات نمادین دست شما بسیار باز است و می‌توانید محصول خود را به چیزی تشبیه و ویژگی‌های برجسته و وجه تمایز آن را به مخاطب گوشزد کنید.


حتما بخوانید: کمپین تبلیغاتی چیست؛ چطور کمپین تبلیغاتی موفق طراحی کنیم؟

۶. جاذبه‌های احساسی

مفاهیم احساسی و موسیقی و در کل آنچه عواطف و احساسات مخاطب را تحریک می‌کند نیز از تکنیک های تبلیغاتی بسیار مفید است. آنچه باعث ترس، آرامش، هیجان، تحریک حس ثواب و پاداش، مهر مادری و… در مخاطب می‌شود تأثیرگذاری بالایی دارد. برای استفاده از جاذبه‌های احساسی و بیدار کردن عواطف مخاطب درباره‌ی یک موضوع خاص می‌توانید از مفاهیم آشنا استفاده کنید. هر کشوری وقایع تاریخی، ورزشی یا شخصیت‌های برجسته و محبوبی دارد که یادآوری آنها در تبلیغات روی بیننده و شنونده اثر می‌گذارد.


حتما بخوانید: بازاریابی احساسی چیست و چه جایگاهی در تبلیغات دارد

۷. قول و تعهد

هدف از خرید هر محصول یا خدمتی، پاسخ‌گویی به نیازهای ویژه‌ای است. فروش زمانی مؤثر است که به نیازها و خواسته‌های مشتری پاسخ مناسبی بدهد. پس برای برجسته کردن ویژگی‌های هر محصول باید بتوانید فهرستی از منافع و مزایای استفاده از آن را نشان بدهید. به دنبال وجه تمایز محصول خود باشید و با ارائه‌ی تعهد و قول‌هایی که سود و منفعت استفاده از آن را نشان می‌دهد در قلب و ذهن مخاطب جای بگیرید. از صفات کلی و عمومی مثل حرفه‌ای، زیبا، منحصربه‌فرد و … استفاده نکنید. هیچ‌کس نمی‌گوید ماست من ترش است پس نام بردن عناوین کلی چیزی را به مشتری ثابت نمی‌کند. محصول خود را با ویژگی‌های خاص و تخصصی معرفی کنید و به مخاطب اطمینان بدهید که برایش مفید است. این تعهد و قول می‌تواند به‌شکل خدمات پس از فروش یا برشماری مزایای نهایی و ویژه‌ی محصول نمود بیابد.

۸. ارائه‌ی تأییدیه

با مخاطب در ارتباط باشید و اثربخشی تبلیغات را در فواصل زمانی ممکن بسنجید. در این‌صورت با مخاطبان خود رابطه برقرار می‌کنید و نظر واقعی مشتری را می‌شناسید. ارائه‌ی تأییدیه یکی از تکنیک های تبلیغات است که در آن از شاهدین عینی برای برشماری مزایا و ویژگی‌های محصول استفاده می‌شود. این شاهدین عینی می‌توانند مشتریان واقعی‌ یا پزشکان، متخصصان و افراد مشهوری باشند که مخاطب به آنها اعتماد و ادعای‌شان را قبول می‌کند.

۹. حل مشکل

حل مسأله از تکنیک های تبلیغات است

بسیاری از محصولات برای حل یک مشکل خاص و رفع مسئله طراحی و تولید می‌شوند. یکی دیگر از تکنیک های تبلیغات نشان دادن مشکل و مسئله، ارائه‌ی راه‌حل و نهایتا معرفی محصول است. هرچه مشکل را بزرگ‌تر نشان بدهید با تکنیک های تبلیغات خلاقانه‌تری می‌توانید محصول خود را معرفی کنید. مثلا وجود حشرات در منزل مشکلی است که بیشتر افراد با آن رو‌به‌رو هستند. اگر محصول شما حشره‌کش و از بین‌برنده‌ی آفت است می‌توانید با تلفیق روش‌ها و تکنیک های تبلیغاتی‌ای که ذکر شد، رفع مشکل را با استفاده از محصول خود به مخاطب نشان بدهید. برای مثال در تبلیغی برای حشره‌کش‌ها و از بین‌برنده‌ی آفات از تصویر قورباغه‌ای استفاده شده بود که پلاکاردی باعنوان «کار در برابر غذا» با خود حمل می‌کرد. این تصویر خلاقانه توجه مخاطب را جلب می‌کند و او را به فکر فرو می‌بَرد و پیام تلویحی آن نشان می‌دهد که حشره‌کش مذکور آن‌چنان قوی است که باعث می‌شود تمام حشرات از بین بروند و در نتیجه قورباغه‌ی بی‌نوا برای خوردن لقمه‌ای حشره به کار مجانی مجبور می‌شود.

۱۰. تضاد دراماتیک و نمایشی

با خلق شخصیت‌ها و داستان‌هایی که عناصر متضاد در آنها به‌کار رفته است می‌توانید سهم بزرگی از توجه مخاطب را به خود اختصاص بدهید. مثلا داستانی بنویسید که در آن زن و شوهر، رئیس و کارمند، آدم‌های فضایی و انسان‌ها و… در مقابل هم قرار می‌گیرند. سعی کنید با تعریف کردن داستان‌هایی جذاب این تضاد میان عناصر متفاوت و قطب‌های ناهمنام را به محصول و خدمات خود ربط بدهید.


حتما بخوانید: سنجش میزان اثربخشی تبلیغات با چند روش موثر و کاربردی

۱۱. تحلیل و استدلال

تحلیل و استدلال در تکنیک های تبلیغات

به مخاطب خود دلایل کافی برای خرید محصول بدهید و او را متقاعد کنید که استفاده از فلان محصول چه فواید و مزایایی دارد. این مزایا را برشمارید و در این راه از ویژگی‌های شاخص و منحصربه‌فرد محصول خود کمک بگیرید. می‌توانید طنز را هم چاشنی تبلیغات خود کنید؛ مثلا استفاده از محصول ما باعث می‌شود سوسک‌ها عصبانی بشوند. حالا چرا؟ مثلا به این علت که وجود ماده‌ی فلان باعث می‌شود در یک چشم برهم زدن سوسک‌ها از پای دربیایند یا هر دلیل موجه دیگری که واقعا در محصول شما وجود دارد.

۱۲. جلوه‌های بصری ساده

همیشه در کارهای هنری دو بحث عمده وجود دارد؛ ایده و اجرا. گاهی اوقات ایده‌های ساده با اجرای چشم‌گیر و جالب می‌توانند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشند. بهره گرفتن از تصویر، نقاشی، کارتون به‌شکل ساده ولی زیبا می‌تواند حواس بصری مخاطب را تا حد زیادی به خود جلب کند. از ایده‌های ساده، تمیز و جذاب تصویری برای نشان دادن محصول در تکنیک های تبلیغات غافل نشوید.

۱۳. واقع‌گرایی

واقع گرایی در تکنیک های تبلیغات

استفاده از تکنیک واقع‌گرایی، هم‌ذات‌پنداری مخاطب را برمی‌انگیزاند. لازم نیست از هنرپیشه‌ها و مدل‌های خوش‌بَر‌ورو استفاده کنید. گاهی اوقات نشان دادن برشی از زندگی به همان شکلی که واقعا هست مثلا استفاده از چهره‌های عادی، وقایع روزانه و مشکلات عمومی تأثیرگذارتر می‌شود. خیلی مواقع دیدن خانواده‌ای که سرتاپا سفید پوشیده‌اند و از نوک پای نوزادشان تا فرق سر پدر به‌شدت برق می‌زند یا یخچالی که مملو از خوراکی‌های کمیاب و خوشمزه است، نه تنها جذاب نیست بلکه لج مخاطب را هم درمی‌آورد.

برگرفته از:adcracker.com

چگونه روابط کاری‌مان را بهبود دهیم و محصولاتمان را بهتر بفروشیم؟
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. ساسان می‌گوید

    خیلی خوب بود
    برای تبلیغات و فروش خاص املاک هم مطلبی بود به ایمیلم بفرستید
    تشکر از شما