کارفرمایان برای استخدام کارمندانشان به دنبال چه هستند؟

0

امروزه همه از بیکاری گلایه دارند. اکثر افراد می‌گویند که کار نیست و کسی آدم را استخدام نمی‌کند. در این شرایط طبیعی است که رقابت بسیار شدیدی برای استخدام در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف وجود داشته باشد. کارفرمایان به دنبال افراد مفیدی هستند که برای‌شان ارزش افزوده ایجاد کنند. هدف کارفرما از استخدام کارمند، انجام بهتر و سریع‌تر کارها و کسب سود بیشتر است. به همین دلیل، آنها دنبال افرادی هستند که به تحقق هدفِ ارتقای کیفیت کار و کسب سود بیشتر، کمک کنند. آنها در پی کارمندانی با ویژگی‌های خاص هستند. امروزه همه «برایان تریسی» را می‌شناسند. او یک بچه‌ی فقیر و ترک تحصیل‌کرده بود که توانست با خودآموزی، ابتدا به کارمند و فروشنده‌ای موفق و سپس به کارآفرین بزرگی تبدیل شود. حالا او یکی از بزرگ‌ترین اساتیدِ انگیزشیِ کسب‌وکار در دنیاست. او در کتاب اخیر خود با عنوان «درآمد رؤیایی: افزایش درآمد در تمامی کارها» (ترجمه‌ی ژان بقوسیان و هادی غفور، انتشارات برقعی) به ۷ ویژگی یک کارمند پرطرفدار می‌پردازد. ایجاد این ویژگی‌ها به کسب درآمد بیشتر و ارتقای جایگاه شغلی شما کمک می‌کند.


حتما بخوانید: مهم‌ترین مهارت‌‌‌ های ارتباطی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید

۱. هوش و ذکاوت

این اولین موردی است که هر کارفرمایی به دنبال آن است. معمولا بخشی از آزمون‌ها یا مصاحبه‌های استخدامی به سنجش هوش افراد اختصاص داده شده‌اند. اکثر آزمون‌های مرسوم، صرفا هوش منطقی – ریاضی یا همان آی‌کیوی افراد را می‌سنجند، اما امروزه می‌دانیم که هر انسانی دارای ترکیبی از هوش‌های چندگانه است. هوش عاطفی یکی از هوش‌هایی است که در زندگی و کسب‌وکارهای امروزی اهمیت بسیاری یافته است.

«توجه بیش از حد به آی‌کیو نتیجه‌ی نگاه ماشینی به انسان‌ها در قرن بیستم بود. استفاده از آی‌کیو تنها به نفع صاحبان کسب‌وکار بود و به احساسات مردم و همدردی با آنها توجهی نشان نمی‌داد. به همین دلیل موفقیت چندانی از نظر اقتصادی نداشت. هوش هیجانی یا همان آی‌کیو، با تأکیدی که بر همدردی با مردم دارد، عامل اساسی موفقیت در اقتصادِ خلاق قرن بیست‌ویکم محسوب می‌شود.»

رونیکس

دانیل گلمن، نویسنده‌ی کتاب «هوش عاطفی»

بر اساس بیشتر پژوهش‌های انجام شده، ۷۶ درصد از کارایی و ارزش‌آفرینی یک کارمند به هوش و ذکاوت او بستگی دارد. منظور از هوش و ذکاوت در زمینه‌ی کسب‌وکار، توانایی برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، تعیین اولویت‌ها، حل مشکلات و به پایان رساندن کارهاست. شما باید میزان توانایی خود را در این مهارت‌ها بسنجید و آنها را از طریق آموختن و تمرین دائمی تقویت کنید. یکی از بهترین راه‌های نمایش هوش و ذکاوت، پرسیدن سؤالات هوشمندانه است. کنجکاوی از نشانه‌های هوشمندی است و اشتیاق شما به یادگیری و پیشرفت را نشان می‌دهد. لازمه‌ی طرح سؤالات هوشمندانه این است که همواره اطلاعات‌تان را در زمینه‌ی کاری خود، به روز نگاه دارید. هرچه سؤالات بیشتری بپرسید و با دقت بیشتری به پاسخ‌ها گوش دهید، باهوش‌تر به نظر می‌رسید.


حتما بخوانید: اگر شما هم این مشکلات را دارید پس واقعا باهوش هستید

۲. توانایی رهبری

مهارت رهبری از دید کارفرمایان دارای ارزش بسیاری است. اگر بتوانید توانایی رهبری را در خود تقویت کنید، مسیر ارتقای شغلی و افزایش درآمد را به سرعت طی خواهید کرد. رهبری به معنای پذیرش مسئولیت کارها و نتایج آنهاست. یعنی بتوانید مسئولیت کارها را بپذیرید، داوطلب انجام کارها شوید و به نتایج مورد نظر برسید. یکی از بارزترین ویژگی رهبران این است که عذر و بهانه نمی‌آورند. آنها مسئولیت را بر عهده می‌گیرند و برای انجام آن و رسیدن به اهداف معین، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

«توان رهبری آمیزه‌ای از مهارت‌های گوناگون است كه تقریبا می‌توان همه‌ی آنها را آموخت و اصلاح كرد. رهبران موفق هیچ‌گاه دست از آموختن برنمی‌دارند. فرایند آموختن هرگز تمام نمی‌شود و آموختن پیوسته، پیامد چیرگی بر خویشتن و پشتكار است.»

جان مکسول


حتما بخوانید: بیل گیتس چگونه به اسطوره‌ رهبری تبدیل شد؟

۳. درستی و صداقت

درستکاری و صداقت، مهم‌ترین ویژگی‌ها برای دست‌یابی به موفقیتی بادوام و پایدار در کار و زندگی است. درستی از روراست بودن با خودمان آغاز می‌شود. باید با خودمان و دیگران صادق باشیم. همان‌طور که سقراط، فیلسوف یونانی گفته است: «صداقت بزرگ‌ترین سرمایه است.» درستی و صداقت، شما را به فردی قابل اعتماد بدل می‌کند. برای صادق بودن باید ضعف‌ها و قوت‌های خود را بپذیریم. باید به راحتی به اشتباهات قبلی خود اعتراف کنیم. باید نسبت به کارفرمایان و همکاران سابق و فعلی خود وفادار باشیم و از آنها بدگویی نکنیم. انتقاد منصفانه ارزشمند است، اما بدگویی باعث تردید دیگران در مورد صداقت‌تان و خدشه‌دار شدن اعتبار شما، می‌شود. درستی و صداقت شاید در کوتاه‌مدت حتی به ضرر شما تمام شود، اما در درازمدت همیشه به نفع شما خواهد بود.

«اگر راستی و درستی را چون چراغی، روشن‌گر راه خود قرار دهید و از آن دنباله‌روی کنید و پرچم انسجام شخصیت را در همه جا و تحت هر شرایطی به اهتزاز درآورید، از ثمرات فراوان و احساس سرافرازی، سرور و سربلندی ناشی از آن حیرت خواهید کرد.»

ارل نایتینگل


حتما بخوانید: چرا صداقت داشتن مهم است

۴. دوست‌داشتنی بودن

همه‌ی انسان‌ها، افراد خون‌گرم و مهربان را دوست دارند و هیچ‌کس دوست ندارد که با افراد بدخلق، عصبی، خودخواه و بی‌ملاحظه همکاری کند. داشتن رفتاری دوستانه، دلسوزانه و یاری‌گر، شما را در محیط کار محبوب می‌کند. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که هوش عاطفی و مهارت ارتباطی بالایی داشته باشند و بتوانند با خوش‌رویی با دیگران برخورد کنند. این ویژگی، در زمان کار گروهی و همکاری تیمی از مهم‌ترین شاخص‌های یک کسب‌وکار موفق است. کارفرمایان فردی را ترجیح می‌دهند که اهل کار گروهی باشد و بتواند خود را عضوی از خانواده‌ی کاری بداند. مردان و زنانی که دارای شخصیتی خوشایند هستند، همیشه در کارشان محبوب‌تر و مؤثرترند. در بررسی هر رزومه‌ کاری، تجارب کار گروهی در گذشته و میزان تمایل شما به کار تیمی در آینده، یکی از مهم‌ترین معیارهای استخدام در بسیاری از کسب‌وکارهاست. برای اینکه شخصیتی دوست‌داشتنی شوید، باید خویشتن‌داری را تمرین کنید. ممکن است که وقایع و افراد بسیاری، صبوری و متانت شما را به چالش بکشند. اما شما می‌توانید با تمرین و تلاش، حسن خلق را در خود تقویت کنید تا همواره دوست‌داشتنی و جذاب باشید.


حتما بخوانید: افراد دوست داشتنی چه ویژگی‌هایی دارند

۵. صلاحیت و شایستگی

صلاحیت به معنای توانایی انجام کار است. کارفرما شما را استخدام می‌کند تا کار کنید و وظایف خود را به درستی انجام دهید و به نتیجه‌ برسانید. شما باید قادر باشید تا اولویت کارها را تعیین کنید و با تشخیص کارهای مرتبط از نامرتبط، تمام تمرکز خود را روی هدف اصلی متمرکز کنید و کار را به اتمام برسانید. شما باید همواره با مطالعه‌ی شخصی، خودآموزی و تمرین، صلاحیت و توانایی خود را تقویت کنید. سعی کنید که از آخرین پیشرفت‌های شغل خود مطلع باشید و تا جایی که امکان دارد آنها را در زمینه‌ی کاری خود به کار گیرید. میزان کفایت و شایستگی شما تعیین‌کننده‌ی سرعت پیشرفت شغلی و رشد میزان درآمد شماست. یکی از نشانه‌های شایستگی و لیاقت این است که همیشه بیش از مقداری که از شما انتظار می‌رود، کار کنید.

۶. شجاعت

شجاعت از ویژگی‌هایی است که تمام کارفرمایان آن را می‌ستایند. شجاعت به معنای تمایل به قبول ریسک، پذیرفتن چالش‌ها و علاقه به انجام کارها و مأموریت‌های بزرگی است که موفقیت در آن قابل پیش‌بینی نیست. یکی از جنبه‌های مهم شجاعت در محیط کار، توانایی صحبت کردن و بیان افکار، ایده‌ها و احساسات در شرایط دشوار است. کارفرمایان، کارمندانی را که از بیان نظرات خود نمی‌ترسند، تحسین می‌کنند. شجاعت، میزان اعتماد به‌ نفس و توانایی شما را در انجام کارها، نشان می‌دهد. شما می‌توانید در مصاحبه‌ی استخدامی خود با پرسیدن سؤالاتی صریح و شفاف در مورد شرکت و پیش‌بینی موقعیت فعلی و دورنمای آینده‌ی خود در آن‌ شغل، شجاعت و شهامت خود را نشان دهید. شما می‌توانید با روبه‌رو شدن با کارهایی که از انجام آنها واهمه دارید، شهامت‌تان را تقویت کنید.

«دست زدن به کاری که از آن وحشت دارید کمتر از زندگی کردن با احساس ترس، ترسناک است.»

سوزان جفرز، نویسنده‌ی کتاب «بترس ولی انجام بده»


حتما بخوانید: انواع ترس از موفقیت و را‌ه‌های غلبه بر آن

۷. شخصیت استوار

میزان ثبات و پایداری شما در شرایط سخت کاری، برای کارفرمایان ارزش بسیاری دارد. شخصیت محکم و استوار به این معناست که شما در مواجهه با مصیبت‌ها و مشکلات، مصمم هستید و به جای کنار کشیدن، از خود استقامت نشان می‌دهید. شخصیت‌های استوار، در مقابل شرایط سخت از خود مقاومت و پایداری نشان می‌دهند.

«اتفاقات سخت و ناراحت‌کننده، شخصیت انسان را می‌سازند. به همین دلیل است که انسان‌های عاقل یاد می‌گیرند که به جای ترس از مشکلات، از آنها و در واقع از درد ناشی از آنها استقبال می‌کنند.»

بنجامین فرانکلین


حتما بخوانید: چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

با آرامش و خونسردی در طی مصاحبه، شخصیت استوار خود را نشان می‌دهید و ثابت می‌کنید که در برخورد با خطرات و مشکلات اجتناب‌ناپذیر و روزانه‌ی سازمان، آرام، خونسرد و صبور خواهید بود. شخصیت شما بزرگ‌ترین دارایی شماست. شخصیت شما تعیین می‌کند که لایق چه جایگاه و چه درآمدی هستید. بنابراین همیشه روی شخصیت خود کار کنید تا آن را از تمامی ابعاد، رشد دهید و بتوانید با پیشرفت روزافزون، به جایگاه دلخواه و مناسب خود دست یابید.

تقویت این ویژگی‌ها نه تنها در پیشرفت کاری بلکه در تمام عرصه‌های زندگی به شما کمک می‌کند. هنگامی که این ویژگی‌ها را به طور روزانه و با برنامه تقویت کنید، به مرور برای جایگاه فعلی خود بزرگ‌تر می‌شوید و به جایگاه بالاتری صعود می‌کنید. کم‌کم بر اعتماد به‌ نفس‌تان افزوده می‌شود و خود را لایق شرایط کاری و درآمد بهتری می‌دانید و آن را از کارفرما مطالبه می‌کنید. ممکن است که در این مسیر، رشد شخصی و توانایی درونی شما به جایی برسد که دیگر شغل کارمندی را جایگاه مناسبی برای خود ندانید. شاید بخواهید کسب‌وکار خودتان را داشته باشید و رؤیاهای بزرگ‌تری را دنبال کنید. با تقویت روزافزون این ۷ ویژگی، می‌توانید از بیکاری به کار، ارتقاءِ‌ شغلی، درآمد بیشتر و حتی جایگاه کارآفرینی برسید. پس این ویژگی‌ها را دست‌ِ کم نگیرید و هر روز آنها را در خود تقویت کنید تا به مرور شاهد به ثمر نشستن میوه‌های شیرین آن باشید.

منبع: برایان تریسی، ترجمه ژان بقوسیان و هادی غفور. ۱۳۹۲. درآمد رؤیایی: افزایش درآمد در تمامی کارها. انتشارات برقعی.

تهیه شده برای: chetor.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.