چطور بدون اینکه درخواست کنیم افزایش حقوق داشته باشیم؟

2

همه‌ی ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم. با این حال حتی وقتی به نظر کارتان درست است (هرگز دیر به محل کار نمی‌روید، به ندرت مرخصی می‌گیرید و همیشه سر وقت کار را تحویل می‌دهید) ترفیع گرفتن اتفاقی نادر است. شما کاری که باید را انجام داده‌اید، پس چرا پاداشی نمی‌گیرید؟ پاسخ ساده است: آنچه سبب می‌شود ترفیع بگیرید فقط تأمین انتظارات رئیس‌تان نیست!


حتما بخوانید: مهم‌ترین مهارت‌‌‌ های ارتباطی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید

شما نهایتا می‌توانید به تأمین خواسته‌های رئیس‌تان به چشم هزینه‌ی اولیه‌ی ترفیع گرفتن نگاه کنید. حتی وقتی عملکردی عالی دارید و به تمام آنچه از شما خواسته‌اند جامه‌ی عمل پوشانده‌اید، دلیل نمی‌شود که به چشم بیایید. آنها شما را به عنوان کارمندی خواهند دید که حداقل‌ها را پوشش داده است، و البته هیچ کارمندی نیست که با در اختیار داشتن این جایگاه به موقعیت شغلیِ چشمگیری دست پیدا کند.

رونیکس

ترفند پیشرفت شغلی و دریافت پول بیشتر این است که ارزشی برای سازمان به ارمغان بیاورید که ثابت می‌کند مشارکت شما بیشتر از حقوق فعلی‌تان می‌ارزد. برای اینکه به عنوان فردی واقعا ارزشمند دیده بشوید باید برتر و فراتر از قاعده‌ی معمول عمل کنید، باید کارمندی باشید که شرکت نمی‌تواند بدون او دوام بیاورد.

هدف شما باید این باشد که فراتر از انتظارات رئیس‌تان ظاهر شوید، آن‌قدر که او بابت استخدام شما خود را باهوش‌ترین آدم روی زمین احساس کند.

این کار آن‌قدرها که به نظر می‌آید سخت نیست. در حقیقت، شما می‌توانید با این هفت گام رئیس‌تان را مجذوب کنید و به او نشان بدهید که برای ترفیع گرفتن آماده هستید.

۱. فراتر از مهارت‌های شغلی‌تان بیاموزید

فراتر از شغل‌ تان بدانید

بیشتر از آنچه برای توسعه‌ی مهارت‌های شغلی‌تان به آن نیازمندید، بدانید. درباره‌ی صنعتی که در آن مشغول‌اید، رقبایتان، آخرین پیشرفت‌ها و چالش‌ها اطلاعات کسب کنید.

توسعه‌ی حرفه‌ای مهم است اما چرا در همین‌جا متوقف بشویم؟ اگر واقعا قرار است رئیس‌تان را شگفت‌زده کنید، باید هر چه می‌توانید درباره‌ی شرکت و صنعت‌ مرتبط با آن بیشتر بدانید. برای مثال اگر توسعه‌دهنده‌ی IT هستید، به جای اینکه فقط بهترین کدنویسی‌های رایج را یاد بگیرید، یاد بگیرید که این کدنویسی‌ها در صنعت‌ کسب‌وکار شما چگونه به کار برده می‌شوند.

یک راه عالی برای تولید ارزش در سازمان این است که دانش‌تان را عملا در زمینه‌ی کسب‌وکار سازمان‌تان به‌کار ببرید.

علاوه بر دانشِ چگونگی انجام شغل‌تان، داشتن این دانشِ فراتر از انتظار نشان می‌دهد که می‌دانید چه می‌کنید و به اهمیت آن واقف‌اید.

۲. به‌جای آمادگی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های متداول، جواب سؤال‌هایی را که هنوز پرسیده نشده‌‌اند آماده کنید

وقتی قادرید سر موقع، بدون جست‌وجو در انبوهی از اوراق، و بدون اینکه لازم باشد جواب دادن را به وقتی دیگر موکول کنید، به پرسش‌های رئیس‌تان پاسخ بدهید احساس خوبی پیدا می‌کنید. اما اگر واقعا می‌خواهید او را غافلگیر کنید سؤال او را حدس بزنید. پیش‌دستی کنید و بفهمید که رئیس‌تان علاقه‌مند است موقعیت برتر سازمان را در چه موردی حفظ کند، سپس در آن مورد، اطلاعات به‌روز را در اختیارش قرار بدهید. با این کار در زمان و انرژی او صرفه‌جویی می‌کنید و او هم به این رفتار شما، درست به اندازه‌ی اشتیاقی که به خرج داده‌اید، پاداش خواهد داد.


حتما بخوانید: چطور در کمتر از یک سال ارتقای شغلی پیدا کنیم؟

۳. به‌جای اینکه مسئولیت اشتباهات را زمانی بپذیرید که همه چیز رو شد، خودتان آنها را روشن کنید

پاسخ‌گو بودن هنری است فراموش‌شده. آدم‌های بسیار زیادی، به خاطر ترس از عکس‌العمل دیگران در قبال پذیرش اشتباه‌شان، سعی می‌کنند خطای خود را بپوشانند. به رئیس‌تان نشان بدهید که از پذیرفتن مسئولیت اشتباهات‌تان نمی‌ترسید، این کار او را شگفت‌زده خواهد کرد.

وقتی مرتکب خطایی شدید تنها کافی است که به رئیس‌تان خبر بدهید و یک راه‌حل آماده داشته باشید. کار بهتر این است که گام‌هایی را که تا به اینجا برای جبران اشتباه برداشته‌اید به او اطلاع بدهید.

همه اشتباه می‌کنند. و شما با نشان دادن پاسخ‌گویی، خلاقیت و ابتکار عمل در قبال اشتباهی که ناگزیر مرتکب آن شده‌اید در چشم رئیس‌تان برجسته خواهید شد.

۴. به‌جای درخواست مهارت‌آموزی، خودتان آن را دنبال کنید

در توصیه‌های معمول شغلی گفته می‌شود که از رئیس‌تان دوره‌های آموزشی بخواهید. اما ما در این مقاله از موارد معمول حرف نمی‌زنیم؛ بلکه داریم درباره‌ی مبهوت کردن رئیس‌تان صحبت می‌کنیم. خودتان به دنبال آموزش باشید، در وقت آزادتان. لازم نیست دوره‌های گران‌قیمت را انتخاب کنید. دوره‌های آنلاین رایگان یا با قیمت‌های ناچیز، کم نیستند. زمانی که هر کارمند از رئیسش درخواست دوره‌ی مهارت‌آموزی می‌کند، شما می‌توانید به او بگویید تا به حال چه دوره‌هایی را گذرانده‌اید، و این پیش‌قدم بودنِ شما بدون پاداش نخواهد ماند. شما در هزینه‌های سازمان صرفه‌جویی کرده‌اید، پیشرفت داشته‌اید و به مجموعه مهارت‌هایتان در همین حین افزوده‌اید.

۵. به‌جای انجام کاری که از شما خواسته‌اند، ابتکار عمل به خرج بدهید

ابتکار عمل به خرج بدهید

همه (خب، تقریبا همه) می‌توانند کاری را که از آنها خواسته شده است انجام بدهند. اما برای اینکه بتوانید رئیس‌تان را مبهوت کنید، باید ابتکار عمل داشته باشید. اگر مشکلی می‌بینید آن را حل کنید. اگر کاری برای انجام دادن می‌بینید انجام بدهید. برای تازه‌واردین راهنما تهیه کنید، فرایندهای کاری‌تان را مدون کنید و ببینید چطور می‌توانید آنها را بهینه کنید. هر کاری را که فکر می‌کنید تغییر مثبتی ایجاد می‌کند، انجام بدهید.

رئیس‌ها بیشتر از هر چیز به چشم‌انداز سازمان اهمیت می‌دهند. آنها عاشق این هستند که ببینند شما می‌توانید تشخیص بدهید چه چیز در درازمدت به نفع سازمان است و آن را با آنها در میان می‌گذارید. اگر این کار را با نیت غیرصادقانه یا بد جلوه‌دادن دیگر کارکنان انجام بدهید کاری جز چاپلوسی نکرده‌اید. اما در اقرار به توانایی‌هایتان مطلقا هیچ چیز اشتباهی وجود ندارد.


حتما بخوانید: چطور افزایش حقوق داشته باشیم؟

۶. رابطه‌تان را در همه‌ی واحد‌های سازمان گسترش بدهید

عملا ثابت شده است که گاهی اوقات، واحد شما برای انجام کارش نیاز به کمک یا ورودی از بخش‌های دیگر سازمان خواهد داشت. یک راه عالی برای تحت تأثیر قرار دادن رئیس‌تان این است که روابط خود را در سطح سازمان گسترش بدهید. ارتباط فرد با فرد تقریبا همیشه مؤثرتر از تبادلات واحدها با یکدیگر است. شما می‌توانید با گفتن این جمله روز رئیس‌تان را بسازید: «چرا این کار را به من واگذار نمی‌کنید؟ آشنایی دارم که این کار را به سرعت برای‌مان انجام می‌دهد.»

۷. در بحران‌ها، شما خونسرد باشید

کمتر ویژگی‌ای مانند توانایی شما برای دوام آوردن در طوفان‌ها می‌تواند توجه رئیس‌تان را جلب کند. تعارض بین افراد، نگرانی همگانی درباره‌ی تغییر نقش‌ها یا هر اتفاق دیگری جز اینها، مطمئن شوید که شما آدمی هستید که آٰرام و خونسرد است و عنان احساساتش را به دست دارد. در بحران‌ها تسلط بر نفس و توانایی شما برای درست فکر کردن نشان‌دهنده‌ی استعداد بالقو‌ه‌ی شما برای رهبری است، و خبر خوب این است که رهبران ترفیع می‌گیرند.

خلاصه‌ی مطلب

افرادی که بیشترین دستاورد را دارند آنهایی هستند که بیشترین ارزش افزوده را به سازمان می‌آورند. تجارت در نهایت درباره‌ی تولید سود است. شما باید به رئیس و شرکت‌تان نشان بدهید که در ازای پول و زمانی که صرف شما می‌کنند بازده خوبی نصیب‌شان می‌شود. لطفا نظرات و تجربیات خودتان را در این مورد با ما در میان بگذارید تا ما هم از شما بیاموزیم.

برگرفته از: linkedin

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. عيسي می‌گوید

    سلام دوست عزيز مقاله بسيار جالبي بود.

    1. سارا شهیدی می‌گوید

      سلام همراه گرامی چطور
      ممنون از توجه شما