بازاریابی مبتنی بر مدیریت دانش

دانش یکی از فاکتورهای کلیدی رقابت در اقتصاد جهانی است. اما برای حضور موفق در بازار پویای امروز باید بتوان دانش مشتری را نیز، مدیریت کرد. مدیریت دانش مشتری، این امکان را به سازمان می­دهد که فرصت­های موجود در بازار و نیز مزیت رقابتی را افزایش دهد. بازاریابی مبتنی بر مدیریت دانش، به حوزه خاصی از فرآیند بازاریابی اشاره دارد. بنابراین می­تواند بر عملکرد سازمانی اثرگذار باشد. وجود قابلیت­های بازاریابی مبتنی بر مدیریت دانش، این امکان را به سازمان می­دهد تا در بازارهای هدف، بهتر عمل نماید. در این مقاله، پس از بیان مقدماتی پیرامون مدیریت دانش و مدیریت دانش مشتری، به رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش با بازاریابی پرداخته می­شود. سپس به بررسی استراتژی­های بازاریابی و ارتباط بین استراتژی­های مدیریت دانش و توسعه بازار و نیز، مدیریت دانش مبتنی بر بازاریابی پرداخته می­شود.

مقدمه

عصر امروز، عصر سازمان­هاي مبتني بر دانش است. مديريت دانش در راستاي دستيابي به منابع نوين دانشي، تئوري­هاي نويني همچون مديريت دانش جامعه­گرا را كه هدف آن دستيابي به منابع عظيم دانش مشتريان است، مورد توجه جدي قرار داده­ است. امروزه ايجاد و حفظ ارتباط با مشتري نه فقط براي فروش محصولات و خدمات، بلكه براي دستيابي به اطلاعات و دانش آنها، مفهوم جديدي است كه در قالب سيستم­هاي“مديريت دانش” مورد بحث و بررسي قرار مي­گيرد .مديريت دانش فرآيند كشف، كسب، توسعه و ايجاد، تسهيم، نگهداري، ارزيابي و به كارگيري دانش مناسب در زمان مناسب و توسط فرد مناسب در سازمان می­باشدكه از طريق ايجاد پيوند بين منابع انساني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت مي­پذيرد.

رونیکس

لذا مي­توان گفت “مديريت دانش به مجموعه­ای از فرآيندها اطلاق مي­شود كه در نتيجه آن دانش، كسب، نگهداري و مورد استفاده قرار می­گیرد و هدف از آن بهره­برداري از دارايي­هاي فكري به منظور افزايش بهره­وري، ايجاد ارزش­هاي جديد و بالا بردن قابليت رقابت­پذيري است” (صلواتي، كفچه و صالح­پور، 1390). در این مقاله به اهمیت مدیریت دانش در بازاریابی پرداخته می­شود. همچنین مدیریت دانش مشتری و نیز، رابطه بین بازاریابی و این مفهوم، مورد بررسی قرار می­گیرد.

لینک دانلود مقاله

 

چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.