عوارض استرس مزمن بر بدن چیست؟

14

استرس کلمه‌ی ناخوشایندی است و احساس بدی به آدم می‌دهد! اما حقیقت این است که استرس همیشه هم بد نیست! استرس باعث می‌شود مراقب خودمان باشیم، مقدار قابل‌‌قبول آن کمک می‌کند با محیط پیرامون کنار بیاییم و برای بهتر شدن تلاش کنیم. اما استرس در صورتی که مزمن شود آثار منفی گوناگونی بر جای می‌گذارد. چطور می‌توان فهمید استرس‌مان در حد قابل‌قبول است یا شدید است؟ برای پاسخ به این پرسش و آگاهی از عوارض استرس شدید و تاثیر آن بر کیفیت زندگی‌، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.


حتما بخوانید: علائم استرس چیست؛ این نشانه‌ها را بشناسید و آن را متوقف کنید

پاسخ به استرس

«استرس خوب» دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ همه‌ی ما به لطف استرسی که ما را تحریک می‌کند در این نقطه از زندگی هستیم. استرس باعث می‌شود انسان در پاسخ به تهدیدها با مقابله یا فرار (با تکیه بر غریزه‌اش) جان سالم به در ببرد. در هنگام خطر و تهدید، انسان واکنشی نشان می‌دهد که مؤسسه‌ی علمی فرانکلین (Franklin) آن را «جهش متابولیک» می‌نامد. در این فرایند آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شود؛ فشار خون، ضربان قلب و تنفس افزایش می‌یابد؛ گلوکوز در خون آزاد و آماده‌ی تبدیل شدن به انرژی می‌شود؛ فرایند گوارش، تولید مثل و سیستم ایمنی تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ جریان خون در پوست کاهش یافته و آستانه‌ی تحمل درد افزایش می‌یابد.

رونیکس

حتما بخوانید: چه نوع استرسی برای شما مفید است؟

استرس شدید

با عادی شدن اوضاع، این فرایند روندی وارونه پیدا می‌کند. پس از رفع مشکل شما دوباره به آرامش می‌رسید؛ به تدریج آدرنالین را دفع و تعادل هورمونی و متابولیک خود را بازیابی می‌کنید.

امروزه کمتر پیش می‌آید که دچار موقعیتی شویم که مانند آنچه پیشتر گفتیم نیازمند پاسخی قدرتمند و شدید به استرس باشد. در مقابل زندگی به گونه‌ای است که انگار همیشه در وضعیتی با درجه‌ی پایین اضطرار هستیم که پایانی ندارد. با این وجود بسیاری از ما کاری برای دفع هورمون‌های استرس نمی‌کنیم یا زمانی را به حل مشکلات‌مان اختصاص نمی‌دهیم، تلاشی برای آرام کردن خودمان و تعیین اولویت‌هایمان نمی‌کنیم.

اما باید بدانید این استرس شدید و همیشگی آسیب فراوانی به ما می‌زند!

استرس مزمن از کیفیت زندگی می‌کاهد

۱. استرس ذهن‌تان را به‌هم می‌ریزد

استرس مزمن

شاید به نظرتان کار کردن تحت فشار به صورت مداوم، اشکالی نداشته باشد؛ اما به عقیده‌ی پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استرس مزمن بر توانایی تمرکز و عملکرد مفید شما تأثیر می‌گذارد و احتمال اینکه دچار تصادف یا حادثه شوید، افزایش می‌یابد.

استرس مزمن آثار شدیدی بر حافظه و توانایی یادگیری به جا می‌گذارد. در واقع استرس سلول‌های مغز را نابود می‌کند. بنا بر گزارشات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هیپوکام یا مرکز حافظه‌ی مغز در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) تا ۸ درصد کوچک‌تر می‌شود.

در فرایند پاسخ به استرس، هورمون استرسِ کورتیزول، گلوکوز را به ماهیچه‌ها هدایت می‌کند و باعث می‌شود سوخت کمی برای مغز باقی بماند. همچنین کورتیزول با اختلال در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی فعالیت سلول‌های ارتباطی مغز را دچار وقفه می‌کند. بدتر اینکه هیپوکام وظیفه‌ی توقف ترشح کورتیزول را به عهده دارد و وقتی به دلیل استرس مزمن دچار آسیب بشود، به خوبی از عهده‌ی این کار بر نمی‌آید و چرخه‌ی آسیب شدیدتر می‌شود.

استرس بیش از هر چیز، توانایی یادگیری را در کودکان تحت تأثیر قرار می‌دهد. یادگیری بر پایه‌ی دسترسی به حافظه ممکن می‌شود. استرس توانایی دسترسی به حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مانع خلق حافظه‌ی جدید می‌شود.


حتما بخوانید: چرا استرس خطرناک است؟

۲. استرس احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد

عوارض استرس شدید

هنوز ارتباط مستقیم میان استرس مزمن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته اثبات نشده است اما استرس مزمن بر عوامل مؤثر بر این مشکلات تأثیر می‌گذارد. استرس باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود، رگ‌های قلب را تنگ می‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث تأثیر قرار می‌دهد. استرس غلظت خون را افزایش می‌دهد که در هنگام خونریزی عامل مثبتی به شمار می‌رود. استرس فشار خون را افزایش می‌دهد و لایه‌ی درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند؛ زیرا استرس مزمن التهاب ایجاد می‌کند.

علاوه بر افزایش فشار خون که برای سکته عامل ریسک به شمار می‌رود، سطوح مختلف استرس باعث سختی سرخ‌رگ‌ها (تصلب شرایین) می‌شود که عامل مؤثر دیگری در افزایش احتمال سکته است.


حتما بخوانید: چطور خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم؟

۳. استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند

عوارض استرس مزمن

وقتی بدن فکر می‌کند باید آماده‌ی رویارویی با خطری آنی باشد، مبارزه با عفونت‌ها و میکروب‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرد. استرس سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت می‌شوند و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلانزا دچار عوارض شدیدتری می‌شوند.

استرس همچنین باعث فعالیت‌های تخریبی سیستم ایمنی می‌شود. همان‌طور که گفتیم استرسالتهاب ایجاد می‌کند، سیستم ایمنی در پاسخ به این مشکل ترکیباتی به نام سیتوکین ارسال می‌کند. این ترکیبات در حین مبارزه برای از بین بردن عوامل مخرب، به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند.

التهاب بر ایجاد و تشدید بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری و مشکلات قلبی، آسم، دیابت و سرطان تأثیرگذار است.

به گفته‌ی انجمن روان‌شناسی آمریکا، استرس درمان و بهبودی را پس از حمله‌ی قلبی دشوار می‌کند؛ در مقابل آموزش‌های مدیریت استرس به روند بهبود کمک می‌نماید.

بر مبنای نظر مؤسسه‌ی فرانکلین، استرس سد خونی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سد از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد مانند دارو، سم و ویروس‌ها محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند نفوذپذیری سد خونی مغز در سربازان جنگی بیشتر است.


حتما بخوانید: چطور با تغذیه سالم، استرس را کاهش دهیم؟

۴. استرس مزمن باعث پیری می‌شود

استرس شدید

همان‌طور که گفتیم استرس بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک را که ضروری به نظر نمی‌رسند، متوقف می‌کند. فکر کنید که کاهش جریان خون در پوست چه آثاری به جا می‌گذارد. بدتر از آن اثر استرس مزمن در پیر شدن مغز است! با افزایش سن، سلول‌های مغز از بین می‌روند و سموم، رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و اجتناب از روابط اجتماعی هم این مشکل را تشدید می‌کنند. استرس با مختل کردن سد خونی مغز باعث می‌شود سموم وارد مغز شوند، هم‌زمان کورتیزول، هیپوکم را تخریب می‌کند و در نتیجه یادگیری و به‌یادآوری به شدت دچار اختلال می‌شود.

کاهش عملکرد سد خونی مغز، عارضه‌ای است که در مبتلایان به آلزایمر دیده می‌شود. پژوهشی روی افراد سالمند نشان داده‌ است در افراد با سطح بالای کورتیزول اندازه‌ی هیپوکم تا ۱۴ درصد کوچک‌تر است و توانایی این افراد در یادگیری و خلق حافظه‌ی جدید کمتر بوده است. پژوهش دیگری نشان داده است اندازه‌ی هیپوکم با سرعت پیشرفت آلزایمر رابطه دارد.

انجمن روان‌پزشکی آمریکا بر مبنای پژوهشی با موضوع سن فیزیولوژیک در مقابل سن تقویمی اعلام کرده است زنانی که سرپرستی کودکی بیمار یا ناتوان را برای طولانی‌مدت به عهده داشته داشته‌اند، حدود ۱۰ سال پیرتر از سن تقویمی‌شان به نظر می‌رسند؛ زیرا استرس مزمن بر توانایی بازسازی سلول‌های خونی اثر می‌گذارد. استرس همچنین بر ایجاد بیماری‌هایی مانند آرتریت (التهاب مفاصل)، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی که در سالمندان رایج است، تأثیر می‌گذارد.

۵. استرس باعث اضافه وزن و مشکلات گوارشی می‌شود

استرس مزمن باعث مشکلات متعدد گوارشی می‌شود؛ زیرا در طول پاسخ به استرس از شدت فعالیت‌های گوارشی هم کاسته می‌شود. نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر از نشانه‌های رایج استرس مزمن هستند. استرس همچنین زخم معده و ورم روده را تشدید می‌کند.

کورتیزول موجب انباشت چربی خطرناک شکمی و افزایش میل به چربی، نمک و شکر می‌شود. خوردن کربوهیدارت‌های ناسالم باعث تسکین رفتارها و کاهش عدم تعادل هورمونی ناشی از پاسخ به استرس می‌شود؛ اما اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، ممکن است منجر به مشکلاتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی شود.


حتما بخوانید: ۱۰ سرگرمی موثر در کاهش استرس

۶. استرس شدید بر روحیات و رابطه‌هایتان تأثیر می‌گذارد

عوارض استرس مزمن

استرس همیشگی با تأثیر بر الگوی خواب، باعث خستگی و کج‌خلقی می‌شود و از قدرت تمرکز و واکنش‌هایتان می‌کاهد. ممکن است در این شرایط قادر به آرام کردن خودتان و کار کردن نباشید. افسردگی یکی از مشکلات رایجی است که در نتیجه‌ی استرس مزمن ایجاد می‌شود. همه‌ی اینها بر کیفیت زندگی‌ و رابطه‌هایتان با دیگران تأثیر می‌گذارد. استرس مزمن باعث می‌شود احساس کنید کنترلی بر زندگی‌تان ندارید.

خوب است بدانید که افراد کمال‌گرا (به دلیل استرس زیاد) بیشتر دچار اختلال در ترشح سروتونین می‌شوند. (سروتونین هورمونی است که پیام «احساس خشنودی» را به مغز منتقل می‌کند.)

۷. استرس درد را افزایش می‌دهد

رابطه‌ی بین شدت دردهایی مانند سردرد، درد مفاصل و دردهای عضلانی با استرس شدید اثبات شده است. به نظر می‌رسد که استرس، درد ناشی از التهاب مفاصل و نیز کمردرد را تشدید می‌کند. استرسِ کاری در تشدید کمردرد و بروز سردردهای تنشی تأثیر دارد.

۸. استرس فعالیت جنسی و باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد

استرس شدید بر میل جنسی زنان و توانایی جنسی مردان تأثیر می‌گذارد. همچنین باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و بر توانایی باروری زنان اثرگذار است. استرس در طول دوران بارداری احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می‌دهد و موجب تشدید تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی می‌شود.

۹. استرس شدید بر پوست، مو و دندان‌ها اثر می‌گذارد

تغییرات هورمونی ناشی از استرس و کاهش جریان خون در پوست، اثرات منفی بر پوست، مو و دندان‌ها دارد. اگزما یکی از مشکلات رایج ناشی از استرس است. استرس همچنین در بروز آکنه، کهیر، صدفک، ریزش مو و بیماری‌های لثه مؤثر است.


حتما بخوانید: کدام عادت‌ها استرس دنیای مدرن را از بین می‌برند؟

۱۰. استرس مقدمات اعتیاد را فراهم می‌کند!

عوارض استرس

افراد بسیاری برای رهایی از احساسات ناخوشایند ناشی از استرس مزمن، دست به کارهای ویرانگری می‌زنند که به طور موقتی سطح هورمون‌های دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد. مصرف الکل، تنباکو و غیره، روش‌های رایجی هستند که افراد برای درمان خودسر استرس به‌کار می‌گیرند. استرس شدید همچنین ممکن است منجر به اعتیاد به خوردن، قمار کردن، تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی شود. این رفتارها در درازمدت باعث شدت گرفتن مشکل می‌شود و آثار نامطلوب جسمی و روانی به همراه دارد.


حتما بخوانید: آشنایی با راهکارهایی موثر و کاربردی برای پیشگیری از اعتیاد

استرس را به حال خودش رها نکنید!

اینکه دندان روی جگر می‌گذارید و این وضعیت را تحمل می‌کنید به این معنا نیست که نمی‌توانید یک زندگی‌ بدون استرس داشته باشید. پژوهش‌های گوناگون نشان‌ داده‌اند که مدیریت استرس و روش‌های تمدد اعصاب به کنار آمدن مؤثرتر با رویدادهای استرس‌زا، عملکرد بهتر در طول آن و بازیابی و بهبودِ پس از آن کمک می‌کنند. از میان عوارض استرس، احساس نداشتن کنترل روی زندگی بیشترین تأثیر منفی را دارد.

رابطه‌ی استرس و حمله‌ی قلبی در مردانی که باور دارند کنترلی بر شغل‌شان ندارند، ثابت شده اشت. این عارضه همچنین نقش مهمی در بروز سندرم حاد عروق کرونر دارد که یکی از نشانه‌های مهم حمله‌ی قلبی است. گزارش‌های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند بیانگر این است که سندرم حاد عروق کرونر در مردان پس از کار و پس از یک رویداد استرس‌زا بروز پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد افکار و احساسات نقش مهمی در بروز این سندرم دارند. بنابراین مهم نیست که در پیرامون‌تان چه می‌گذرد، شما باید بتوانید کنترل افکار و احساسات‌تان را در دست بگیرید.

زندگی‌تان را در نظر بگیرید و موقعیت‌هایی را که باعث استرس می‌شوند شناسایی کنید. حالات و روحیات‌تان را در نظر بگیرید و افکار و باورهایی را که منجر به شکل‌گیری آنها می‌شوند، شناسایی نمایید. به فعالیت‌های خوشایند بپردازید، ورزش کنید، در اجتماع باشید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر در کنترل وزن‌تان به دلیل استرس مزمن مشکل دارید روش‌های کاهش‌دهنده‌ی کورتیزول مانند مصرف گیاهان اداپتوژن (adaptogen) را به‌کار بگیرید.

نمی‌توان همه‌ی استرس زندگی را حذف کرد؛ زیرا زندگی قابل‌ پیش‌بینی نیست! به علاوه برخی از استرس‌ها برای ما سودمند هستند. یک معمای ذهنی چالش‌برانگیز برای تقویت سیستم ایمنی مفید است، درحالی‌که تماشای فیلم‌های پرخشونت باعث ضعیف شدن آن می‌شود. فعالیت‌های ذهنی همچنین به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کند. بنابراین به جای تلاش برای حذف استرس (که ممکن نیست) سعی کنید به روشی مؤثر با استرس کنار بیایید.

برگرفته از: draxe

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 14 دیدگاه)
  1. :) می‌گوید

    من به صورت خیلی وحشتناکی استرسی هستم
    وقتی که خیلی استرس بگیرم حالتی مثل صرع بهم دست میده
    حرکات غیر ارادی لرزش ماهیچه های بدن سرد شدن بدن به شدت و دقیقا احساسی مثل مرگ
    حس سل شدن بدن بهم دست میده حس میکنم الان بیهوش میشم.اما وقتی موضوع استرس از بین میرع این حالت ها کمتر میشن و بعد چند دقیقه خوب میشم
    اینحوزی نیست که بیفتم زمین یا حالم خیلی بد بشه
    تا حالا هم دکتر نرفتم ولی دارم از این وضعیت میمیرم
    ۱۷ سالمع پریودیم نامنظم شده ب شدت و موهام خیلی میریزع
    باید چیکار کنم

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      دوست عزیز حتما به پزشک مراجعه کن و کمک تخصصی بگیر. استرس به مروز زمان ابعاد مختلف زندگی رو تحت تاثیر قرار می‌ده. به زندگی با این شرایط عادت نکن. حتما کمک بگیر. درمان تخصصی هیچ چیز ترسناکی نداره و می‌تونه حالت رو بهتر کنه.

  2. م می‌گوید

    دارم از استرس دیوونه میشم دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم ای کاش خودکشی گناه نبود این زندگی خسته کننده رو تموم میکردم

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      دوست عزیز سلام. حتما کمک بگیر. با فردی مورداعتماد حرف بزن. خوندن مطالب با موضوع کاهش استرس هم می‌تونه کمک کنه. اما حتما حتما از درمانگر کمک بگیر. می‌تونی با مشاورهای اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیری. امیدوارم به‌زودی حال بهتری داشته باشی.

  3. مهری می‌گوید

    سلام
    استرس ناشی از عدم آگاهی و شناخت ما نسبت به قوانین و سنتهای الهی است ما باید تلاش کنیم تا علم زندگی کردن رو یاد بگیریم
    در واقع آرامش نتیجه و زاییده ی فکر ماست حتی در سخت ترین کوره راههای زندگی
    به جای چرا باید چگونه را جایگزین کرد ویقین داشت که از ما حرکت از خدا برکت
    باید ساختارهای فکری رو در جهت درست تغییر داد که خود تغییر در رویه ی زندگی ایجاد میکند
    باید باور کرد که سختی ها در گذرند و باید باور کرد که آنا لله و آنا الیه راجعون
    بازگشت به سوی معبود حتمی است و آرامش واقعی فقط آنجاست
    و به جای زانوی غم و مرور حوادث تلخ و تکراری. و نوشخوارهای فکری مخرب باید فکر را در جهت یافتن راه‌حل‌ها با امیدواری و توکل و در کنار آن تغذیه سالم و ورزش هدایت کرد