چطور به سوالات مصاحبه استخدامی درباره آخرین موقعیت شغلی خود پاسخ دهیم

0

اگر قرار است برای استخدام شدن در یک موقعیت شغلی جدید مصاحبه انجام دهید، یکی از سوالات مصاحبه استخدامی‌ در مورد شغل قبلی‌تان خواهد بود. به هیچ وجه شک نکنید، حتما این مسئله اتفاق خواهد افتاد. پس لازم است یک جواب از پیش آماده شده‌ی مناسب برای این سؤال آماده کنید. کارفرماهای کار بلد همیشه سعی در جذب بااستعدادترین افراد دارند، پس باید همه‌ی تلاش‌تان را انجام دهید تا خودتان را به عنوان گزینه‌ی مناسب به آنها معرفی کنید.

ممکن است در حال حاضر شاغل باشید یا اینکه معلق یا اخراج شده باشید. شاید هم از کار قبلی‌تان استعفا داده‌اید و در جست‌وجوی فرصت‌ها و موقعیت‌های جدید هستید. اگر سؤال‌هایی را که در مورد آخرین موقعیت شغلی‌تان از شما پرسیده می‌شود به درستی پاسخ دهید، شما قادر خواهید بود هر چه سریع‌تر از پلکان ترقی و موفقیت بالا بروید و حسابی مورد توجه و لطف کارفرمای جدیدتان قرار بگیرید. با اینکه شاید با توجه به شرایط‌تان پاسخ دادن به این سؤال ساده نباشد، اما در این مقاله می‌خواهیم به شما نکات مهمی را یاد دهیم که بدون پنهان کردن حقیقت و دروغ‌پردازی، کارفرماهای‌تان را کاملا راضی کنید.

اگر در حال حاضر شاغل هستید

سوالات مصاحبه استخدامی - اگر شاغل هستید

رونیکس

اگر هنوز مشغول کار هستید اما به هر دلیلی می‌خواهید شغل‌تان را عوض کنید و یک تغییر در زندگی‌تان به وجود آورید، یادتان باشد که باید به دیدگاه و طرز فکر کارفرمای جدیدتان خیلی توجه کنید. شما می‌خواهید هر طور که شده استخدام شوید، پس سعی کنید در پاسخ به سوالات مصاحبه استخدامی، جواب‌تان را به شکل ایده‌آل ارائه دهید که کارفرمایتان را خوشحال کند و او را کاملا قانع کند که فرد مناسبی برای انجام این کار هستید.

از خوبی‌های این شغل تعریف کنید

به هر حال شما می‌خواهید شغل و موقعیت فعلی‌تان را به خاطر کار جدید ترک کنید و کارفرمای جدیدتان هم احتمالا خیلی باانصاف‌تر از این است که بخواهد مقاومتی داشته باشد. با اینکه کارفرماهای جدیدتان از قبل می‌دانند که شما از این کار خوش‌تان می‌آید، اما باید از دید خودتان هم دلایل این علاقه‌مندی را برای‌شان توضیح دهید. در ضمن مراقب باشید که اگر بیش از حد از علاقه‌تان به آن شغل و موقعیت تعریف کنید، ممکن است فکر کنند ریاکار هستید. پس در این کار زیاده‌روی نکنید!

روی نکات مثبت تأکید کنید و نکات منفی را بیان نکنید

کارفرمای‌تان می‌خواهد بداند شما کجا کار می‌کنید و چرا می‌خواهید موقعیت فعلی‌تان را ترک کنید؟ روی جنبه‌های مثبت موقعیت کاری جدید و کارهایی که قادر به انجام آن هستید و دستاوردهایی که خواهید داشت تمرکز کنید.‌ تأکید کنید که کار فعلی‌تان را به دلیل وجود مشکلات و دردسرهای زیاد آن ترک نمی‌کنید. باید در مورد بعضی جنبه‌های منفی صحبت کنید، اما این بحث خیلی به درازا نکشد! بهتر است بعد از صحبت در مورد یک نکته‌ی منفی، دوباره به نکته‌های مثبت اشاره کنید.


حتما بخوانید: نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

دستاوردهای‌تان را با جزئیات بیان کنید

شما هر چقدر هم از علاقه‌مندی‌تان برای مواجهه با «چالش‌ها، تجربه‌ها و فرصت‌»‌های جدید بگویید باز هم کم است. در مورد موقعیت، دستاورد‌هایتان و کاری که هم اکنون به آن مشغولید صحبت کنید و توضیح دهید که چگونه قادر خواهید بود برای موقعیت جدید مفید و ارزشمند باشید.

اگر در حال حاضر بیکار هستید

سوالات مصاحبه استخدامی - اگر بیکار هستید

کارفرماها معمولا در برابر افرادی که مدتی بیکار بوده‌اند جبهه می‌گیرند. آنها معمولا در مورد افراد بیکار تصورات بدی دارند (که شاید خیلی عادلانه نباشد!)، اما باید با آن کنار بیایید و از هر چیز به نفع خودتان استفاده کنید.


حتما بخوانید: چطور رئیس آینده‌مان را در مصاحبه کاری بشناسیم؟

برای جبهه‌گیری کارفرماها آماده باشید

با توجه به اینکه می‌دانید آنها نسبت به شما پیش‌داوری می‌کنند، باید یک سری جواب حاضر و آماده داشته باشید تا وقتی از شما پرسیدند که چرا در حال حاضر بیکار هستید، از آنها استفاده کنید. اگر الان در موقعیتی هستید که وقت‌تان بین شغل قبلی و کار جدید آزاد است، کارهای خلاقانه و مفیدی انجام دهید تا بتوانید از این مدت به خوبی استفاده کنید و نکات مثبت دیگری به رزومه‌تان اضافه کنید. مثلا توانایی‌ها و مهارت‌های جدید یاد بگیرید یا مهارت‌های قبلی‌تان را تقویت کنید. برای این کار می‌توانید در دوره‌های آموزشی شرکت کنید یا کارهای مشاوره‌ای و داوطلبانه انجام دهید. این کارها به کارفرمایتان نشان می‌دهد که شما حتی وقتی برنامه‌ی منظم کاری‌ ندارید، باز هم می‌توانید فعال و خلاق باشید.

از کسی بدگویی نکنید

خیلی از مردم فکر می‌کنند که اگر مدیر قبلی‌شان را مقصر بدانند همه‌ی مسائل حل می‌شود، در صورتی که تصور آنها کاملا اشتباه است و تازه مشکلات بیشتر هم خواهد شد! اگر همه چیز را گردن مدیر قبلی‌تان بیندازید، کارفرمای جدیدتان با خود فکر می‌کند که: «از کجا معلوم که اگر در آینده هم در موقعیت مشابهی قرار بگیرد این کار را نکند؟» اگر شغل قبلی‌تان را به خاطر اشتباه خودتان از دست داده‌اید، مسئولیت آن را قبول کنید (اما خیلی این قضیه را بسط ندهید) و اگر هم واقعا تقصیری نداشته‌اید، دیگران را مقصر ندانید و غیبت نکنید. با این کار به کارفرمایتان نشان می‌دهید که شما به کار گروهی متعهدید و همیشه حرفه‌ای برخورد می‌کنید.

اگر تعلیق شده‌اید

در این مورد هم باید روی نقاط مثبت تمرکز کنید و تأکیدتان این باشد که کارتان را به خاطر مسائلی از دست داده‌اید که تحت کنترل خودتان نبوده‌اند. در مورد تجربه‌ها و درس‌هایی که از کار قبلی‌تان داشته‌اید هم صحبت کنید. این وظیفه شماست که فضای مثبتی به وجود آورید. کارفرماها آدم‌های خوش‌بین (و البته واقع‌بین!) را دوست دارند.

اگر اخراج شده‌اید

این یک وضعیت حساس است. دلیل اخراج شدن‌تان شرایط را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما برای بهتر شدن اوضاع می‌توانید در مورد تجربه‌ها و درس‌هایی که از آن اتفاق گرفته‌اید صحبت کنید. باید از آن رویداد بد به خوبی استفاده کنید. حتما باید به کارفرمای جدیدتان اطمینان دهید که آن مورد تنها یک بار اتفاق افتاده و با استخدام شما ریسکی صورت نمی‌گیرد.


حتما بخوانید: چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم؟

اگر از کار قبلی‌تان استعفا داده‌اید

سوالات مصاحبه استخدامی - اگر استعفا داده‌اید

به دلیل انتخاب خودتان برای ترک کار قبلی و اینکه همه چیز تحت اراده و کنترل خودتان بوده است، حالا می‌توانید از فرصت نهایت استفاده را برده و حتی جواب‌های بهتری به این سؤال بدهید.

تأکید کنید که شغل جدید نکات مثبتی دارد که کار قبلی از آن بی‌بهره بوده است

اگر شما دقیقا بدانید که چه هدفی دارید، یک فرد قاطع و محکم به نظر خواهید رسید. در صورتی که کار جدید در راستای اهداف شما باشد، کارفرمایتان اطمینان حاصل پیدا خواهد کرد که در این کار خلاق و پیگیر خواهید بود. اما دقت کنید که مشغول توضیح دادن چه دلایلی هستید! اگر دلایل استعفایتان کلی باشد، مثلا از حقوق کم یا سیستم مدیریتی مسموم شکایت کنید، کارفرمای جدیدتان فکر می‌کند که ممکن است این اتفاق برای آنها هم رخ دهد.

روی نکات مثبت تمرکز کنید

مثل همه‌ی مصاحبه‌های دیگر، در مورد شرکت جدید هم تحقیق کنید و توضیح دهید که چطور چالش‌ها، فرصت‌ها و وظایفی که در شرکت جدید با آنها روبرو هستید، در راستای هدف‌ و زندگی‌تان قرار دارند. این کار تقریبا دلایل قانع‌کننده‌ای برای استعفا از شغل قبلی‌تان محسوب می‌شود. باید کاری کنید که کارفرما متوجه شود شغل و موقعیت جدید دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن بوده‌اید و برای آن از سطح مهارت کافی برخوردارید.


حتما بخوانید: اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

این نکات را هم به یاد داشته باشید

کارفرماها حواس‌شان به همه چیز هست و حتی از کوچک‌ترین مسائلی که ممکن است ایجاد مشکل کنند هم به سادگی نمی‌گذرند. اگر از این مراحل جان سالم به در ببرید، آنها تاریخچه‌ی کاری، تحصیلات، توانایی‌ها و حتی لباسی که پوشیده‌اید را هم به دقت بررسی می‌کنند. پس باید علاوه بر اینکه آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهید، کاری کنید که به اعتبار، اخلاقِ کاری، انگیزه و شخصیت‌تان ایمان بیاورند.

کارفرماها و مصاحبه‌کنندگان از کارهای قبلی‌تان هم سؤال می‌پرسند، اما آخرین شغل‌تان برای‌شان از همه مهم‌تر است. روند کاری‌تان شخصیت شما را برای کارفرمایتان مشخص می‌کند و اگر آخرین شغل‌تان آن‌قدر خوب نیست که بخواهید در موردش صحبت کنید، پس وقتی برای آن اختصاص دهید تا با تمرین بیشتر، بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را معرفی کنید. قطعا کار ۶ ماه گذشته‌ی شما بیشتر از کار ۶ سال پیش‌تان برای آنها اهمیت دارد.

برگرفته از: kalibrr

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.