خواص به؛ با فواید این میوه پاییزی آشنا شوید

6

بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را میوه‌ها تشکیل می‌دهند، آنها سرشار از مواد مغذی حیاتی برای بدن و سلامتی هستند. ما اغلب میوه‌هایی مانند انبه، پرتقال، موز، آناناس، هندوانه، انگور، سیب و … را می‌خوریم و خواص بسیاری دیگر از میوه‌ها را نمی‌دانیم. میوه به، یکی از خوردنی‌هاییست که سرشار از مواد غذایی مفید و لازم برای سلامتی است و فواید بسیاری دارد. در این مقاله با مهمترین خواص به آشنا می‌شویم.

به یک میوه‌ی معطر از خانواده‌ی رُز است که شامل گیاهانی با اندازه‌ی متوسط، دارای گل و معطر هستند و سیب و گلابی نیز در همین گروه قرار دارند. به میوه‌ی بومی مناطقِ معتدلِ گرم در جنوب غربی آسیاست و یک میوه‌ی فصلی است که در پاییز و زمستان موجود است. این میوه وقتی می‌رسد به رنگ زرد طلائی در می‌آید و شبیه گلابی است. به سطحی کُرک مانند دارد و رنگ آن زرد است، میوه‌ی آن ریگ مانند است و چند هسته در مرکز آن قرار دارد. این میوه طعم ترش دارد و به ندرت به صورت خام مصرف می‌شود، معمولا آن را می‌پزند یا فریز می‌کنند تا طعم ترش آن گرفته شود. به در غذاهای سنتی شرق آسیا و مدیترانه همراه با گوشت بره و بز پخته می‌شود. نوع آسیایی این میوه، نرم‌تر و آب‌دارتر است و برای تهیه ژله از آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات به عنوان طعم‌دهنده در پای سیب از آن استفاده می‌شود.

رونیکس

خواص میوه به برای سلامتی

مانند بیشتر میوه‌ها، به نیز سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ‌‌A، B، C، فیبر، مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، آهن و منیزیم است. چربی کمی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. در ادامه خواص درمانی به را ذکر می‌کنیم:

١. خواص ضد التهابی به

میوه‌ی رسیده‌ی به سرشار از ویتامین ‌C است که حدودا ۲۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را تأمین می‌کند. ویتامین ‌C به تقویت سیستم ایمنی و بهبود التهاب کمک می‌کند، همچنین خواص ضد آلرژی هم دارد. به و دانه‌های آن در درمان عفونت مثانه و تورم و التهاب پوستی نیز بکار می‌روند. در تولید محصولات غذایی برای افراد مبتلا به آلرژی نیز از آن استفاده می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۵ غذایی که به درمان التهاب کمک می‌کنند

٢. مناسب برای کاهش وزن

به کالری کمی دارد اما دارای فیبر زیادی است و هر ۱۰۰ گرم از آن ۵۷ کالری دارد. این میوه چربی، سدیم و کلسترول کمی دارد و این خواص به، آن را به میوه‌ای مناسب برای کاهش وزن و سلامت بدن تبدیل کرده است.

٣. درمان زخم‌ها

میوه به برای درمان زخم ها

فنولیک موجود در به چینی برای درمان زخم معده مفید است. همچنین عصاره‌ی آن برای کسانی که از زخم معده رنج می‌برند، فواید بسیاری دارد و به درمان زخم‌های گوارشی کمک می‌کند.

۴. درمان امراض معده

یکی از خواص به درمان معده درد است. در حقیقت به یک درمان موثر برای بیماری‌های صبحگاهی است، وقتی بِه با عسل مخلوط شود، برای درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت‌های روده مفید است. شربت به نیز برای درمان هموروئید استفاده می‌شود.


حتما بخوانید: درمان معده‌ درد به روش خانگی؛ آشنایی با ۱۰ درمان جادویی

۵. مزایای آنتی‌اُکسیدانی به

این میوه با توجه به دارا بودن پُلی فنولیک، خواص آنتی‌اُکسیدانی شگفت‌انگیزی دارد که دشمن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن است، روند پیری را در بدن کند می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی جلوگیری می‌نماید.

۶. درمان حالت تهوع و استفراغ

خوردن به جوشیده یا پخته حالت تهوع و استفراغ را درمان می‌کند. یک ماده‌ی ادرار آور است که به دفع مایعات مضر از بدن کمک می‌کند.

٧. خواص ضد ویروسی به

تحقیقات نشان می‌دهد که به خواص ضد ویروسی دارد و فنولیک اسید موجود در به چینی ضد آنفولانزا و دارای خاصیت آنتی‌اُکسیدان است و به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

٨. کاهش دهنده‌ی فشار خون

یکی دیگر از خواص به، پایین آورنده‌ی فشار خون است. به سرشار از پتاسیم است و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.


حتما بخوانید: غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند

٩. پایین آوردن کلسترول

مصرف منظم به موجب کاهش LDL یا کلسترول بد موجود در خون می‌شود و به سلامت قلب کمک می‌کند.

۱۰. خواص ضد سرطانی به

خاصیت آنتی‌اُکسیدانیِ به از بدن ما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سلول‌های بدخیمِ سرطانی را از بین می‌برد. مواد موجود در این میوه ترکیبات قابض(جمع کننده) دارد که با نام تانن، کاتچین (catechin) و اپی کاتچین (epicatechin) شناخته می‌شوند، این ماده با حذف سموم شیمیایی و سرطان‌زا از غشاهای مخاطی روده بزرگ در برابر سرطان محافظت می‌کند.

۱۱. کاهش استرس با خوردن میوه به

انواع آنتی‌اُکسیدان موجود در به موجب کاهش استرس و آرام نگهداشتن ذهن می‌شود.

۱۲. درمان بیماری‌های چشم و کبد

خواص میوه به برای سلامتی - شربت به

مصرف منظم این میوه برای کبد و درمان بیماری‌های چشمی مفید است. در چین،‌ دانه‌های خیس شده و یا پخته شده‌ی به در ساخت ژله به‌ کار می‌روند که می‌تواند مشکلات چشم، گلودرد و التهاب غشاهای مخاطی را تسکین دهد.


حتما بخوانید: درمان کبد چرب؛ عوامل و راه های پیشگیری از کبد چرب

۱۳. خواص دانه‌ها و روغن به

دانه‌های به در درمان گرفتگی گلو، نای و سایر بیماری‌ها مؤثر است. همچنین روغن آن نیز مانع از تعریق می‌شود و برای تقویت قلب، کبد و معده مفید است.

۱۴. سایر خواص به

شربت به برای درمان بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، کم‌خونی و آسم مفید است و مصرف منظم آن به درمان بیماری سِل، اسهال خونی و نارسایی کبدی کمک می‌کند.

به نیز مانند سایر میوه‌ها، ارزش غذایی زیادی دارد و باید به رژیم غذایی اضافه شود. بنابراین باید طرز فکر خود را در مورد این میوه تغییر دهیم و آن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهیم.

برگرفته از : stylecraze.com

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. Bijan می‌گوید

    با سلام و تشکر از زحمات شما من چون نمیتونم به را خام بخورم اون را تکه تکه میکنم و نیمه خشک میکنم بعد مثل تننقلات مصرف میکنم خیلی خوشمزه و خوش خوراک میشه

  2. منتقد می‌گوید

    عاشق خام خوردنشم.
    از سیب هم بیشتر. سیب نرم تره ولی این سفت تره و گاز زدنش خیلی حال میده.
    هیچ وقت هم نمیتونی یه دونه رو کامل بخوری بس که کز و خشکه.

  3. محمد می‌گوید

    لطفا منبع مقاله را ذکر کنید

    1. الهام صدوقی نیا می‌گوید

      پایین مقاله قسمتی که نوشته برگرفته از،منبع مقاله ذکر شده