راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ

0

یادش به خیر! آن روزهایی که تازه ایمیل را شناخته بودیم. بی‌صبرانه صدای تَتَق تَـــــق تَق اینترنت دایال‌آپ را دنبال می‌کردیم و پس از اتصال فورا سراغ صندوق نامه‌های‌مان می‌رفتیم و بوم!!! «ایمیل‌های جدید». چقدر هیجان‌انگیز بود! چه کسی فکرش را می‌کرد ایمیل و در زمانی کوتاه ایمیل مارکتینگ اینقدر اهمیت پیدا کند.

مطمئنم در گذشته صندوق نامه‌های شما هم مانند صندوق من بیشتر شامل اِسپم بود تا ایمیل‌های واقعی! حقیقت این است که بخش عمده‌ای از تجربه‌ی ۱۰ سال نخست من در رابطه با ارسال و دریافت ایمیل، مربوط به اِسپم‌ها یا همان هرزنامه‌ها بود. این تنها مشکل من و شما نبود. در واقع به دلیل انبوه هرزنامه‌ها من تا پیش از سال اول دانشگاه، چندان ایمیل و کاربرد آن را جدی نمی‌گرفتم.
با پیشرفت فناوری توانستیم این مشکل را (تا حد زیادی) رفع کنیم. امروزه خدمات‌دهنده‌های ایمیل هرزنامه‌ها را شناسایی می‌کنند و زحمت چک کردن همه‌ی ایمیل‌ها را از دوش ما برداشته‌اند.
اینکه امروزه رسانه‌های اجتماعی مجازی و انواع اپلیکیشن‌های ارتباطی در دنیای ارتباطات حکمرانی می‌کنند، به این معنی نیست که از اهمیت ایمیل کاسته شده باشد. در واقع صندوق نامه‌های ما به خلوت‌گاه ما تبدیل شده است! بر خلاف رسانه‌های اجتماعی که گاهی ممکن است پیام‌ها و اعلان‌شان کلافه‌تان کند، ما امکان این را داریم که انتخاب کنیم مایل به دریافت چه ایمیل‌هایی هستیم و کدام ایمیل‌ها را نمی‌خواهیم.
اگر سر و کارتان با بازاریابی باشد بی‌تردید درباره‌ی ارزش ایمیل و اهمیت آن در برقراری ارتباط با مشتریان شنیده‌اید. با اینکه ایمیل مارکتینگ ابزار ارزشمندی در انتقال پیام‌تان به دیگران است اما در عین حال ممکن است ابزار گمراه‌کننده‌ای باشد. بنابراین باید فنون استفاده‌ی کارآمد از آن را بدانید. پس برای بهره بردن از مزیت‌های ایمیل مارکتینگ با تکیه بر توصیه‌های زیر، همراه ما باشید.

گام اول: اجازه برای ارتباط بیشتر

اجازه برای ارتباط بیشتر در ایمیل مارکتینگ

رونیکس

برای ایمیل مارکتینگ اثربخش، پیش از هر چیز، باید اجازه بگیرید. مهم نیست ایمیل از طرف که باشد، کسی به ایمیل‌های ناخواسته (همان هرزنامه) توجه نمی‌کند. به چند روش می‌توانید از مخاطبان خود برای ارسال ایمیل اجازه بگیرید. این استراتژی‌ها در سه دسته قرار می‌گیرند: پرسیدن، ترغیب کردن، مجبور کردن.
برای کسب اجازه باید مخاطبان‌تان را قانع کنید که ایمیل‌های شما به دردشان می‌خورد؛ «‌آدرس ایمیل‌ لطفا؟» جواب نمی‌دهد. باید مشوقی ارائه کنید که نشان دهد ایمیل‌های شما برای آنها جذابیت دارد. کاری کنید که احساس کنند محتوای ایمیل‌های شما باید در صندوق نامه‌های‌شان وجود داشته باشد.
بهترین راه این است که خودتان را جای مشتری‌ بگذارید، چه چیز باعث می‌شود که شما آدرس ایمیل‌تان را به دیگران بدهید؟ من شخصا به ۳ دلیل عمده آدرس ایمیلم را در اختیار دیگران می‌گذارم:

  • تمایل به آگاهی از تغییرات سایت‌ها یا وبلاگ‌های مورد علاقه‌ام
  • امکان دانلود رایگان (معمولا ای‌بوک یا مقاله)
  • برای اطلاع از آخرین محصولات، خدمات، عرضه‌های تازه و…

نگاهی به صندوق نامه‌های‌تان بیندازید و سعی کنید به یاد بیاورید به چه دلیل خبرنامه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی کنونی در صندوق‌تان وجود دارند. همان دلایلی که برای شما مهم است، معمولا برای دیگران هم اهمیت دارد.


حتما بخوانید: بازاریابی اینترنتی چیست؛ آشنایی با انواع بازاریابی اینترنتی

گام دوم: پیگیری بعدی و مدیریت انتظارات

پیگیری در ایمیل مارکتینگ

پس از گرفتن آدرس ایمیل، نوبت به بررسی انتظارات مشترکین‌تان است. مدیریت انتظارات نقش مهمی در ایمیل مارکتینگ دارد و این شما هستید که انتظارات مخاطب را شکل می‌دهید. پس باید طرح ایمیل مارکتینگ مناسبی داشته باشید که بتوانید آن را دنبال و ارتباط‌تان را با مخاطبان‌تان حفظ کنید.
برای مدیریت انتظارات بهتر است بلافاصله پس از تأیید عضویت، برای مشترکین یک ایمیل پیگیری بفرستید. این فرصت خوبی برای تشکر از آنها و معرفی خودتان و همچنین ارسال محتویاتی است که ممکن است برای آنها جذاب باشد، بهتر است یادآوری کنید هر چند وقت یک بار از شما ایمیل دریافت می‌کنند. بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل امکان پاسخگویی خودکار را دارند، پس از این ویژگی استفاده کنید.
فراموش نکنید که اگر پس از اینکه به مشترکین قول دادید هفته‌ای یک ایمیل برای‌شان بفرستید، هر روز ایمیل نفرستید، چون باعث ناراحتی و عصبانیت آنها خواهید شد. حالت برعکس نیز همین اثر را دارد، اگر به جای ایمیل‌های روزانه (که قول آن را داده‌اید) ماهی یک ایمیل بفرستید، اعتماد و رضایت مشترکین را از دست می‌دهید.

گام سوم: ارسال خبرنامه‌های جذاب و چشمگیر

ایمیل‌های جذاب در ایمیل مارکتینگ مهم است

شما می‌توانید ایمیل‌های گوناگونی بفرستید اما ارسال پیوسته‌ی خبرنامه شروع خوبی است. کیفیت محتوا مثل همیشه، مهم‌ترین عنصر است و برای یک خبرنامه، محتوا حتی اهمیت بیشتری دارد. ‌
خبرنامه نباید فقط شامل معرفی محصولات‌تان و فروش آنها باشد. هر قدر هم که محصولات شما باکیفیت باشند، ممکن است همه با شما هم‌نظر نباشند؛ اگر مدام پیامی را تکرار کنید، پس از مدتی توجه مخاطبان را از دست می‌‌دهید. فراموش نکنید که انسان‌ها خودخواهند! ما ایمیل‌مان را باز نمی‌کنیم برای اینکه چیزی به دیگران ارائه کنیم، ما دوست داریم چیزی به دست بیاوریم. پس در محتوای نامه مواردی مانند دانلود رایگان، اطلاعات مفید و جذاب و… قرار دهید. برای اینکه چیزی به دست آورید، نخست باید چیزی به دیگران بدهید! لُب مطلب اینکه کمتر به خریدن اصرار کنید.


حتما بخوانید: بازاریابی احساسی چیست و چه جایگاهی در تبلیغات دارد

ایمیل باید خوانده شود

در ایمیل مارکتینگ ایمیل‌ها باید خوانده شوند

در بازاریابی ایمیلی فرقی نمی‌کند که از چه ابزاری استفاده کنید یا چقدر زمان داشته باشید، مهم این است که ایمیل‌ها خوانده شوند. بنابراین:

  • ایمیل‌ها را با نرم‌افزارهای موبایل سازگار کنید
  • از نشانگرها، زیرتیترها و بندهای کوتاه استفاده کنید
  • از متن ساده یا زبان HTML استفاده کنید و به محتوای‌تان زیاد زرق و برق ندهید (عکس‌ها و ویدئوها اغلب به خوبی نمایش داده نمی‌شوند و حتی ممکن است به عنوان اِسپم شناخته شوند)

اگر کسی ایمیل‌های‌تان را نخواند، همه‌ی تلاش‌های شما بیهوده خواهد بود.

به دقت ویرایش کنید

هر ایمیل را هزاران بار می‌خوانید؟ مطمئن می‌شوید که هیچ اشتباهی رخ نداده است؟ برای خودتان یک نمونه‌ی آزمایشی می‌فرستید؟ و پس از همه‌ی اینها آماده‌اید که دکمه‌ی «ارسال» را کلیک کنید؟ دست نگه دارید!
من هم بارها به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ مثبت داده‌ام اما یک بار در قسمت موضوع نوشته بودم «مشکلات برخواسته از عدم تفاهم»، آن را ارسال کردم و بعد هم خجالت‌زده شدم! متوجه مشکل شدید؟ «برخواسته»؛ و در این مدت این تنها مورد نبوده است.
ویرایش نوشته‌ی خودتان کار سختی است، تجربه به من آموخت که نمی‌توانم تنها به چشمان خودم تکیه کنم. ما معمولا نوشته‌ی خودمان را با دید مثبت و همانطور که دوست داریم آن را ببینیم (و نه به شکل حقیقیِ آن)، می‌خوانیم. پس اگر برای‌تان ممکن است ویرایش ایمیل‌ها را به دیگران بسپارید.

گام چهارم: خلق یک جریان خودکار

جریان خودکار ایمیل مارکتینگ

همانطور که پیش‌تر گفتم بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل امکان ایجاد جریان خودکار ارسال ایمیل را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید پس از دریافت آدرس ایمیل و پذیرفتن مشترک جدید، برای آنها در زمان‌های معین ایمیل بفرستید. اما تا پیش از اینکه شلوغی کارتان باعث فراموش کردن ارسال نامه‌ها شود، با استفاده از خدمات خودکار ایمیل از ارسال ایمیل‌ها در فاصله‌ی زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و… مطمئن شوید.
با استفاده از این خدمات می‌توانید مطمئن باشید مشترکین‌ پس از ثبت نام در زمان‌های معین از طرف شما ایمیل دریافت می‌کنند. همچنین با تنظیم زمان مناسب نه مشترکین را با انبوه ایمیل‌های‌تان کلافه می‌کنید و نه به دلیل فاصله‌ی زیاد بین نامه‌ها باعث فراموش شدن خودتان می‌شوید.


حتما بخوانید: معرفی ۴ فاز تحقیقات بازار که موفقیت را تضمین می‌کند

گام پنجم: گروه‌بندی مخاطبان

بخش‌بندی مخاطبان در ایمیل مارکتینگ

اکنون باید مخاطبان خود را به روش‌های خاصی دسته‌بندی کنید. مثلا شاید بهتر باشد برای مشترکینی که از طریق برنامه‌ها یا سایت‌های واسطه فرم اشتراک را پر کرده‌اند، یک ایمیل پیگری برای ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی محصول‌تان و ویژگی‌هایش بفرستید.
بخش‌بندی مشترکین بر اساس اطلاعات و مشخصاتی که از آنها دارید باعث می‌شود پیامی که برای‌شان می‌فرستید مناسب‌تر، خاص‌تر و در نتیجه میل به خواندن آن بیشتر شود.
می‌توانید مشترکین را بر اساس واکنش‌ آنها نسبت به ایمیل‌های‌تان بخش‌بندی کنید اما معیارهای بسیاری برای این کار وجود دارد؛ مثل سن، جنسیت، مکان، ویژگی‌های شخصیتی، نوع سازمان، صنعت، موقعیت شغلی، رتبه‌ی شغلی و …
ایمیل‌هایی که برای دسته‌های خاص مطابق با ویژگی‌های‌شان فرستاده می‌شوند، جذابیت بیشتری برای دریافت‌کنندگان دارند و اثرگذاری آنها خیلی بیشتر از ارسال ایمیل یکسان برای همه‌ی مشترکین است.

گام ششم: تحلیل و ارزیابی اثرگذاری ایمیل مارکتینگ

ارزایابی در ایمیل مارکتینگ مهم است

ارزیابی میزان موفقیت ایمیل مارکتینگ خیلی مهم است. بیشتر خدمات‌دهندگان ایمیل مارکتینگ امکان استفاده از برخی تحلیل‌ها را به شما ارائه می‌دهند.
تحلیل‌های گوناگونی برای بررسی ایمیل مارکتینگ به کار می‌رود اما ۳ مورد از مهم‌ترین‌ها عبارتند از: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک کردن (CTR)‌ و نرخ قطع اشتراک.
نرخ «باز کردن» نشان می‌دهد تا چه حد در برقراری ارتباط موفق بوده‌اید. در صنایع مختلف، نرخ باز کردن متفاوت است (می‌توانید برای اطلاع از نرخ متوسط در صنایع مختلف به میل‌چیمپ (Mailchimp) مراجعه کنید). در کل نرخ «باز کردن» مناسب در حدود ۲۰ درصد است.
نرخ پایین «باز کردن» به این معنی است که مخاطبان از ایمیل‌های شما می‌گذرند یا به محض دریافت، آنها را پاک می‌کنند (یا آنها را به عنوان خوانده‌شده علامت‌گذاری و سپس در صندوق نامه‌ها رها می‌کنند). اگر نرخ «باز کردن» پایین است باید در ایمیل مارکتینگ خود تجدید نظر کنید. نامه‌هایی را که پیش از این ارسال کرده‌اید بازخوانی کنید، به موضوع ایمیل‌ها توجه کنید. چیزی در آن ایمیل‌ها باعث شده است مشترکین آنها را باز نکنند. پس بررسی و آزمایش کنید تا به نرخ بالاتری برسید.
پایین بودن نرخ «کلیک کردن» (برای ورود به سایت مورد نظر) ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. ممکن است پیام‌های‌تان به خوبی هدف‌گذاری نشده باشند، در این صورت باید روش بخش‌بندی‌تان را بهبود دهید. همچنین ممکن است به روشنی پیام‌ و خواسته‌تان را از مشترکین بیان نکرده‌ باشید.
اگر نرخ «قطع اشتراک» نسبت به نرخ «باز کردن» بالا باشد، شما مشکل بزرگی دارید. به عقب برگردید و بررسی کنید چه زمان‌هایی مشترکین درخواست قطع اشتراک داده‌اند. اگر بعد از برخی پاسخ‌های خودکار اشتراک‌شان را قطع کرده‌اند، باید تنظیمات پاسخگویی خودکار را بازنگری کنید. اگر این اتفاق پس از دریافت برخی پیام‌های تبلیغاتی رخ داده است، باید در نحوه‌ی ارائه‌ی پیشنهادتان تجدید نظر کنید. اگر خیلی زود پس از دریافت ایمیل پیگیری یا معرفی از اشتراک صرف نظر می‌کنند، بی‌شک باید روی پیام نخستین خود کار کنید.
اگر به نتایج توجه کنید، این تحلیل‌ها بسیار کاربردی هستند و به شما نشان می‌دهند کجای کارتان غلط است. بنابراین متغیر اصلی «توجه کردن» است.

بهترین خدمات‌دهنگان ایمیل مارکتینگ

خدمات‌دهندگان ایمیل مارکتینگ

خدمات‌دهندگان بسیاری وجود دارند اما برای اینکه کارتان را ساده‌تر کنم، ۳ تا از بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنم.

میل‌چیمپ

میل‌چیمپ احتمالا یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ی ایمیل مارکتینگ است. میل‌چیمپ خدمات متنوع و چارچوب‌های بسیاری برای خلق ایمیل در اختیار شما می‌گذارد. همچنین کار با آن برای راه‌اندازی پاسخگو و ایجاد جریان خودکار ایمیلی بسیار ساده است. علاوه بر اینها ابزارهای بسیاری برای بخش‌بندی و یکپارچه‌سازی در اختیارتان قرار می‌دهد.
استفاده از خدمات میل‌چیمپ تا سقف ۲۰۰۰ مشترک و ارسال دستِ‌بالا ۱۲۰۰۰ ایمیل در ماه رایگان است. اگر کارتان سنگین‌تر شد باید هزینه‌ها را ماهانه پرداخت کنید.

اِی‌وبِر

اِی‌وبِر (Aweber)‌ هم بسیاری از خدماتی را که میل‌چیمپ ارائه می‌دهد، در اختیار شما می‌گذارد. استفاده از خدمات اِی‌وبِر در دوره‌ی آزمایشی ۳۰‌روزه رایگان است و پس از آن پرداخت اجباری است. فرم اشتراکی که اِی‌وبِر ارائه می‌دهد کاربرپسندتر و جذاب‌تر است.

کانستنت کانتَکت

کانستنت کانتَکت (Constant Contact) برای ۶۰ روز خدماتش را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، بنابراین زمان بیشتری برای آزمایش و تصمیم‌گیری پیش از خرید دارید. قیمت خدمات کانستنت کانتَکت مناسب و به ‌صرفه است و با افزایش تعداد مشترکین افزایش می‌یابد.
همچنین کانستنت کانتَکت طرح بازاریابی هم به شما ارائه می‌کند، رخدادهای بازار را مشخص می‌کند، امکان یکپارچه‌سازی دارد و در بررسی‌های و نظرسنجی‌های آنلاین به شما کمک می‌کند.

نکاتی برای خلق چارچوب ایمیل

ایمیل مارکتینگ - نکاتی برای خلق چارچوب ایمیل

خدمات‌دهندگان ایمیل مارکتینگ قالب‌ها و امکانات طراحی مختلفی برای خلق ایمیل‌های جذاب و بی‌نقص فراهم می‌کنند. اما در خلق چارچوب ایمیل ۵ قانون زیر را سرلوحه‌ی کارتان قرار دهید:

۱. سازگاری با موبایل

۵۳ درصد ایمیل‌ها در گوشی‌ها یا دیگر ابزارهای قابل حمل الکترونیک (نظیر تبلت، فبلت و…) باز می‌شوند پس تردیدی نیست که باید مطمئن شوید ایمیل‌های‌تان در این ابزارها به راحتی قابل خواندن هستند.

۲. لینک‌های مشخص

لینک‌ها را در ایمیل‌های‌تان کاملا مشخص کنید تا مخاطبان به راحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

۳. عرض ۶۰۰ پیکسلی

امروزه برای خواندن ایمیل‌ها از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌شود. برای سازگاری با صفحه‌های مختلف مطمئن‌ترین گزینه طراحی ایمیل‌ها در عرض ۶۰۰ پیکسل یا کمتر است.

۴. عکس و تصویر کمتر

با اینکه این روزها جنبه‌ی دیداری دنیای وب بسیار قوی شده است هنوز برخی ابزارها تصاویر را به خوبی نمایش نمی‌دهند. بنابراین احتمال دیده نشدن محتوای ایمیل‌تان را با استفاده‌ی بیش از اندازه از تصاویر افزایش ندهید.

۵. امکان اعلان اسپم و قطع ارتباط

از نظر قانونی باید برای مخاطبان امکان اعلان اسپم (علامت‌گذاری ایمیل به عنوان اسپم) و قطع ارتباط را فراهم کنید. حتما آدرس ایمیل‌تان را داخل ایمیلی که ارسال می‌کنید قرار دهید، تا کاربر بتواند از طریق ارسال ایمیل اشتراکش را لغو کند، یا اینکه یک دکمه لغو اشتراک قرار دهید، که با کلیک بر روی آن لغو اشتراک انجام شود.
بهتر است امکان قطع اشتراک در ایمیل‌های‌تان آنقدر ساده باشد که کسی اقدام به نشانه‌گذاری ایمیل‌های‌تان به عنوان اسپم نکند. اگر دکمه‌ی عدم ارسال ایمیل و قطع اشتراک به آسانی پیدا نشود، راحت‌ترین راه، اعلان اسپم است.
باید بدانید که از دست دادن مشترکین بهتر از فرستادن ایمیل‌تان به صندوق هرزنامه‌هاست. نشانه‌گذاری شدن به عنوان اسپم باعث می‌شود ایمیل‌های شما به طور خودکار در صندوق هرزنامه‌ها قرار بگیرد و نرخ دریافت ایمیل‌ها کاهش بیاید. اما در صورت قطع اشتراک هنوز می‌توانید نسبت به جلب دوباره‌ی مخاطب‌تان امیدوار باشید.

نتیجه‌گیری

ایمیل مارکتینگ هنوز هم راه مؤثری برای بازاریابی کسب‌وکارتان است. یک خدمات‌دهنده‌ی ایمیل مارکتینگ انتخاب کنید، ایمیل‌های مختلف را بررسی کنید، امکان جریان خودکار ایمیلی را راه‌اندازی کنید و ایمیل‌هایی بفرستید که مشترکین‌تان دوست داشته باشند.

برگرفته از: getspokal.com

یک سیستم فروش حرفه‌ای و منسجم طراحی و اجرا کنید تا فروش خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.