چگونه روابط اجتماعی موفق داشته باشیم؟

4

شکل دادن به روابط برای بعضی‌ها بیشتر یک مسئله‌ی کاری است تا یک شیوه‌ی زندگی. بسیاری از افراد ممکن است فرصت‌های کاری بسیار خوبی را از دست بدهند؛ به این دلیل که نمی‌توانند با افرادی که در اطرافشان هستند به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. در حالیکه برای برخی افراد، ارتباط برقرار کردن با دیگران در مدت زمان کوتاه کاری بسیار ساده و طبیعی است، برای برخی دیگر مدت زمان بیشتری لازم است تا چنین رابطه‌هایی شکل بگیرد. آیا این توانایی یک استعداد ذاتی است یا می‌توان آن را فرا گرفت؟ واقعیت این است که با انجام برخی تمرین‌ها می‌توانیم روابط اجتماعی موفق داشته و به مرور زمان نیز در این توانایی مهارت بیشتری پیدا کنیم. در این مقاله به برخی از این راهکارها اشاره شده است.

۱. اسم افراد را به خاطر بسپارید

برای داشتن روابط اجتماعی موفق، یکی از اولین توانایی‌هایی که باید در آن مهارت پیدا کنید، توانایی به خاطر سپردن نام افرادی است که می‌بینید. این مسئله‌ای است که چندان به آن توجه نمی‌شود ولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این موقعیت را تصور کنید: فرض کنید شخصی که شما را برای مدت کوتاهی در جای دیگری دیده است اکنون می‌خواهد شما را به یکی از دوستانش معرفی کند، اما نام شما را به خاطر نمی‌آورد! به شما چه احساسی دست می‌دهد؟
در چنین شرایطی پیامی که بلافاصله برای شخص سوم فرستاده می‌شود این است که شما دو نفر رابطه‌ی چندانی ندارید. اینکه شما اطلاعات خیلی کمی از یکدیگر دارید یا تقریبا هیچ چیزی درباره هم نمی‌دانید، حتی اسم یکدیگر را هم نمی‌دانید. چنین اتفاقی می‌تواند مایه‌ی شرمندگی باشد.
علاوه بر این مشخص می‌شود که آن رابطه برای شما هیچ ارزشی ندارد. بنابراین برای جلوگیری از چنین اتفاقی اسم افراد را به خاطر بسپارید. در ادامه چند روش برای به خاطر سپردن نام افراد بیان می‌شود:

رونیکس

• اسم افراد را به چیزها، اتفاقات، برنامه‌های تلویزیونی یا اسم افراد دیگری که می‌شناسید و هرگز فراموش نمی‌کنید، ربط دهید. برای مثال من زنی را ملاقات کردم که خود را هانیه معرفی کرد، از آنجا که مطمئن بودم اسم او را فراموش خواهم کرد، بلافاصله اسم او را به اسم هانیه توسلی که اسم یکی از بازیگران تلویزیون و سینما است ربط دادم.
• مطمئن شوید پیش از اینکه فرد را ترک کنید، اسم او را به چیزی که در خاطرتان بماند وصل کرده‌اید. اگر پیش از این فرد را ترک کنید، ممکن است اسم او را فراموش کنید و این باعث شرمساری شما خواهد شد؛ چرا که بار دیگری که او را می‌بینید باید دوباره اسمش‌ را بپرسید. معنی چنین اتفاقی این است که این فرد برای شما همچون بسیاری از افرادی است که هر روز از کنار آنها عبور می‌کنید و هیچ اهمیتی برای شما ندارند.

اسم افراد را به خاطر بسپارید - چگونه روابط اجتماعی موفق داشته باشیم

۲. خود را درگیر زندگی آنها کنید

این یکی دیگر از عواملی است که به شما کمک می‌کند روابط اجتماعی موفق داشته باشید. من معمولا درباره موضوعات مختلفی با دیگران صحبت می‌کنم و با آنها همچون میهمان برخورد می‌کنم. در نتیجه معمولا روابط بسیار خوبی شکل می‌دهم. اما بیشتر وقت‌ها فراموش می‌کنم این روابط را کجا و چگونه شکل داده‌ام.
سرانجام فهمیدم بسیاری از مردم واقعا می‌خواهند بخشی از شما باشند، مخصوصا اگر شما برای زندگی آنها ارزش قائل باشید، در نتیجه آنها هرگز اولین باری که شما را ملاقات کرده‌اند را از یاد نخواهند برد. برای مثال اولین سمیناری که سخنرانی شما را شنیده‌اند، کنفرانسی که با هم در آن شرکت کرده‌اید یا اولین تعطیلاتی که شما را دیده‌اند.
اینها دلایلی هستند که نشان می‌دهند چرا لازم است به افراد نزدیک شوید و با آنها تنها همچون عضوی از یک جمعیت بزرگ‌تر رفتار نکنید. اگر امکانش وجود دارد سعی کنید به افراد نزدیک شوید و به شکلی مثبت خود را در ذهن آنها تثبیت کنید.
تاثیری به یادماندنی از خود برجای بگذارید، لبخند را به چهره‌ی افراد بیاورید و هر وقت که امکانش هست به آنها کمک کنید. یک دست دادن ساده تاثیر بسیار خوبی بر روی افراد می‌گذارد به طوری که دفعه‌ی بعد که آنها را ملاقات کنید دوست خواهند‌ داشت که به شما نزدیک شوند.
شما در واقع بذرهایی می‌کارید که دیگران به خاطر آنها، شما را به یاد می‌آورند. تمام این چیزها بدون اینکه نیاز به کلاس‌های آموزشی داشته باشند قابل یادگیری هستند. تنها به این نکات توجه کنید و تبدیل به فرد دیگری شوید.

۳. مهربان باشید

برای داشتن روابط اجتماعی موفق، طوری رفتار کنید که نشان دهد وقتی با افراد رابطه برقرار می‌کنید مراقب آنها هستید. منظورم این نیست که ادا دربیاورید، بلکه با احترام کامل بهترین کمکی را که می‌توانید انجام دهید را به آنها پیشنهاد دهید.
کسانی که در اطراف شما هستند به خاطر بهترین کاری که می‌توانید برای آنها انجام دهید شما را می‌خواهند و به شما نیاز دارند. البته قطعا شما نمی‌توانید همه‌ را راضی نگهدارید و من هم هرگز چنین چیزی را پیشنهاد نمی‌کنم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نشان دهید تا جایی که ‌می‌توانید مراقب افراد هستید.
در این مورد بسیار دقت کنید؛ چرا که ممکن است هنگامی که قصد دارید نشان دهید مراقب دیگران هستید باعث آزار آنها شوید و مزایای این کار را از دست بدهید. تنها نقش خود را بازی کنید و خود را کمی درگیر کنید. معنای مهربان بودن این نیست که نابخردانه و بدون بصیرت عمل کنید.
همیشه با احساس غریزی خود مهربان باشید. من بارها از این نقطه ضربه خوردم و با تصور اینکه باید تمام توانم را برای دیگران بگذارم، به دفعات مورد سوء استفاده قرار گرفته‌ام.
در نتیجه مراقب باشید. همیشه سعی کنید میان مهربان بود و مورد سوء استفاده قرار گرفتن تعادل برقرار کنید. زمانی که دیگران می‌بینند شما مهربانانه با آنها رفتار می‌کنید، صدها و حتی هزاران نفر از آنها به سوی شما جذب می‌شوند بدون اینکه برای برقراری رابطه، از آنها درخواستی کرده باشید.
این روش همیشه جواب داده است و از این به بعد نیز به درستی کار خواهد کرد. این یکی از قوانین جذب است و هرگز تغییر نخواهد کرد.

۴. شنونده‌ی خوبی باشید

من بیش از این نمی‌توانم بر روی این نکته تاکید کنم. این برای همه‌، صرف نظر از اینکه چه کسی هستند، چه شغلی دارند، سنشان چقدر است، چه جنسیتی دارند و از چه نژادی‌اند، درست است.
بسیاری از افراد دقیقا در نقطه مقابل چنین رویکردی قرار دارند، یعنی خوب حرف می‌زنند. من افراد زیادی را دیده‌ام که به عنوان مشاور مشغول به کار هستند اما بیشتر حرف می‌زنند تا اینکه شنونده خوبی باشند. پس «یک مشاور قرار است چه کاری انجام دهد؟» این سوالی است که من همیشه می‌پرسم.
برای اینکه به دیگران نشان دهید که می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند باید طوری رفتار کنید که آنها بفهمند شما آماده هستید به مسائل، نقطه نظرات و چالش‌های آنها گوش بدهید. شما چطور می‌توانید بفهمید که چگونه می‌توانید به افراد کمک کنید اگر در اولین برخورد به آنها اجازه‌ی صحبت کردن ندهید؟
من تماس‌های زیادی از دوستانم و تعداد زیادی از نوجوانان دریافت می‌کنم که می‌خواهند حرف‌های دلشان را با من درمیان بگذارند. معمولا اتفاقی که در چنین مواردی می‌افتد این است که من حتی پاسخی برای مسائل آنها ندارم اما صبورانه به چالش‌های آنها گوش می‌دهم.
من گوش‌هایی شنوا به آنها هدیه می‌دهم. این رویکردی است که شما باید داشته باشید تا دیگران را مجذوب خود کنید. باید در نظر داشته باشید که آنها به سراغ شما می‌آیند چون فکر می‌کنند یا باور دارند شما می‌توانید به آنها کمک کنید.
بنابراین اگر شما برای آنها سخنرانی کنید، امیدهای آنها را از بین برده‌اید و احتمالا این آخرین باری خواهد بود که آنها را می‌بینید. صرف نظر از اینکه برای آنها راه‌ حلی دارید یا خیر، همیشه سعی کنید با دقت به حرف‌های آنها گوش بدهید.
این جنبه از شخصیت همیشه باید به خوبی نشان داده شود، مخصوصا اگر قرار است شما رهبری کاری را بر عهده بگیرید و یا اینکه می‌خواهید رهبر خوبی در حوزه‌های مختلف زندگی‌تان باشید. تنها راهی که می توانید این توانایی را در خود تقویت کنید این است که به دیگران گوش بدهید، هیچ راه دیگری وجود ندارد. تنها زمانی که شما باید در موضوع مشارکت کنید هنگامی است که صحبت فرد تمام شده است و فرد از شما خواسته است که راه حلی به او ارائه دهید.
تنها استثنا در این قضیه زمانی است که شما متوجه داستان نشده‌اید یا فکر می‌کنید داستان فرد انسجام لازم را ندارد یا نیاز دارید مسئله یا جمله‌ی خاصی بیشتر توضیح داده شود. در چنین مواردی شما می‌توانید خیلی مؤدبانه فرد را متوقف کنید و از او بخواهید قبل از اینکه داستان را ادامه دهد توضیحات بیشتری ارائه دهد.
همیشه روی این توانایی کار کنید چرا که مهارت پیدا کردن در آن کمک بسیار زیادی به پیشرفت شما برای اجتماعی شدن می‌کند.

شنونده‌ی خوبی باشید - چگونه روابط اجتماعی موفق داشته باشیم

۵. دانش خود را در همه زمینه‌ها افزایش دهید

آنچه که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند، چیزهایی است که می‌دانند. در نتیجه شما از طریق چیزهایی که می‌دانید و چیزهایی که می‌توانید پیشنهاد بدهید شناخته می‌شوید. تا زمانی که دانش کافی در زمینه‌های مختلف نداشته باشید، دیگران احساس نمی‌کنند که نیاز دارند با شما ارتباط خاصی داشته باشند.
چیزی که یک فرد را تبدیل به یک متخصص می‌کند، دانشی است که او دارد. برای داشتن روابط اجتماعی موفق شما باید بتوانید دانش خود را در برخی زمینه‌ها که به آن علاقه دارید، افزایش دهید. چیزی که باعث می‌شود دیگران احساس کنند به وجود شما نیاز دارند و به دنبال شما بگردند سطح دانشی است که شما در اختیار دارید.
تا زمانی که شما به عنوان کسی که راه حل‌ها را می‌داند شناخته نشوید، نمی‌توانید دیگران را رهبری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه دانش‌تان را افزایش دهید یادگیری است؛ که می‌توانید با تلاش فردی به آن دست پیدا کنید.
اشتراک مجله‌ها، وبلاگ‌ها و خبرنامه‌های زیادی را خریداری کنید و در زمینه‌هایی که به آنها علاقه دارید کتاب بخرید، مطالعه کنید و انباشت دانش خود را افزایش دهید. همچنین افراد زیادی هستند که دانش کافی در زمینه‌ای که شما می‌خواهید دارند، با آنها نیز ارتباط برقرار کنید.
کتاب‌های مختلف بخوانید و سوال بپرسید. پاسخ‌ها تنها به کسانی داده می‌شود که با سوال پرسیدن می‌خواهند بدانند. مهم نیست که پرسش‌ها چقدر احمقانه به نظر می‌رسند، پس از اینکه به شما پاسخ داده شد، شما مطلب را بهتر فهمیده‌اید.
اجازه ندهید نادانی مانعی باشد بر سر راه چیزی که می‌خواهید باشید. علاوه بر این هر وقت که امکانش فراهم باشد در سمینارها، ارائه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنید. برای اینکه بهترین باشید سخت تلاش کنید و هدفتان این باشد که در موضوعاتی که به آنها علاقه‌مند هستید اطلاعات دست اول داشته باشید.

روابط عمومی - چگونه روابط اجتماعی موفق داشته باشیم

۶. همیشه بهترین چیزها را در دیگران ببینید

تا زمانی که شما افراد را نبینید و درباره آنها همچون مهم‌ترین آدمی که دیده‌اید صحبت نکنید، شانسی برای برقراری ارتباط با آنها نخواهید داشت. همیشه تلاش کنید با دیگران بر اساس ویژگی‌های مثبت شخصیتی‌شان ارتباط برقرار کنید و همیشه چیزی در افراد پیدا کنید که آنها را برتر از دیگران نشان می‌دهد.
در نتیجه آنها خیلی سریع متوجه مهربانی شما می‌شوند. برای مثال برای من بسیار سخت است که شخص دیگری را بر اساس اشتباهاتی که مرتکب می‌شوم با من آشنا کنید و به من بگویید که فکر می‌کنید او از من بهتر است. برقراری چنین ارتباطی غیر ممکن است.
رویکرد درست برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و داشتن روابط اجتماعی موفق این است که آنها را بالاتر از دیگران قرار دهیم و چیزهایی که آنها را تبدیل به انسانهای بزرگی می‌کند، برجسته کنیم. با اتخاذ چنین رویکردی شما می توانید پیام خود را به دیگران برسانید. علاوه بر این شما حتی می‌توانید با چنین رویکردی ضعف‌های افراد و راه‌ حل‌های ممکن را بدون هیچ تعارضی به آنها نشان دهید.
تمام اینها می‌تواند با احترام گذاشتن و توجه کردن به کوچکترین کاری که افراد انجام می‌دهند، تشویق کردن آنها و حتی دادن این حس که آنها بهتر از چیزی‌اند که واقعا هستند، به دست آید. با چنین رویکردی آنها تشویق می‌شوند برای بهتر شدن گام‌های بلندتری بردارند.
در پاسخ به این رویکرد شما، آنها ممکن است وقت و منابع خود را در اختیار شما بگذارند . تمام مسئله این است که در افراد چیزی ببینید که دیگران قادر به دیدن آن نیستند.

۷. سعی کنید دیگران را بفهمید

اگر وظیفه‌ی خود ندانید که دیگران را درک کنید و بفهمید چه چیزی شخصیت آنها را می‌سازد، ممکن است متوجه شوید که تاثیر خوبی روی دیگران نمی‌گذارید. برای داشتن روابط اجتماعی موفق باید این توانایی را داشته باشید که بفهمید چرا افراد به شیوه‌ی خاصی عمل می‌کنند یا دلیل واکنش آنها به مسئله‌ی خاصی چیست. تا زمانی که خود را جای دیگران نگذارید، قادر نخواهید بود دلایل پشت تصمیم‌گیری‌های آنها را توضیح دهید.
زمان زیادی لازم است تا واقعا دیگران را بفهمید. برای دستیابی به چنین چیزی توانایی‌هایی وجود دارد که لازم است آنها را کسب کنید: عشق، شکیبایی و پایداری، زندگی کردن با همه‌ی انسان‌ها در صلح و چشم پوشی کردن از خطاهای دیگران.
زمانی که افراد به اشتباهات خود پی می‌برند از آن درس می‌گیرند. از این رو شکیبایی، توانایی بسیار مهمی برای فهم دیگران است.
زمانی که در این اصول مهارت پیدا کنید و با آنها زندگی کنید، تغییر شگرفی در روابط خود با دیگران احساس می‌کنید. این تغییر در روابط گوناگونی مانند ازدواج، مدرسه، خانه، محل کار و جامعه محسوس خواهد بود.

برگرفته از: hubpages.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. فردین می‌گوید

    در مورد شنونده خوب بودن چطور میشه شنونده فعال بود و سوالای خوب پرسید

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام فردین.
      این مقاله‌مون رو خوندی؟
      https://www.chetor.com/171124-%d9%be%d9%86%d8%ac-%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%87%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%86%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86/
      دربارۀ همین چیزی که سؤال کردی توضیح می‌ده.

  2. پریا ❤ریاحی می‌گوید

    سلام
    من میخواستم بدونم چطور با کسی ک قبلا خیلی خوب بودم و روابط اجتماعیمون هم خیلی خوب بود دوباره مثل قبلا بتونم روابط،اجتماعی برقرار کنم البته روابط اجتماعی من خیلی خوبه ولی خب اون فرد ن زیاد .شاید بگید اون باید سعی تلاش کنه اما خب ..
    لطفا یه راه حل نشونم بدید
    پریا ۱۵ شمال

  3. آران می‌گوید

    همه چی تفننی و سطحی!