۱۹ راه خیلی ساده برای حفظ سلامتی در محل کار

1

اگر شما هم، بیشتر روز خود را در اداره می‌گذرانید، احتمالا فکر می‌کنید که انجام منظمِ عادت‌های سالم، غیرممکن است (مگر آنکه شرکت‌تان، باشگاهی برای کارمندان داشته باشد یا هر روز غذای کارمندان را تهیه کند. اگر چنین است که فرد بسیار خوش‌شانسی هستید). ولی من ثابت می‌کنم که اشتباه می‌کنید. من به ۱۹ راهِ ساده برای رسیدن به ذهن، جسم و روح و روانی قوی‌تر، در محل کاری کاملا معمولی دست یافته‌ام. منظورم از ساده، این است که این راه‌ها به اندازه‌ای سریع و آسان هستند که فکر نمی‌کنید بتوانید با انجام آنها، حال خود را بهتر کنید. ولی من ثابت می‌کنم که می‌توانید! برای دانستن راه‌های حفظ سلامتی در محل کار، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

۱. کنار دست خود، خوراکی‌های سالم قرار دهید

خوراکی‌های سالم در محل کار

رونیکس

همانطور که نویسنده‌ی مجله‌ی موسیقیِ میوز (Muse)، نینا تامبورلو (Nina Tamburello) می‌گوید: «وقتی دستگاه فروش خوراکی‌ها یا باقیمانده‌ی خوراکی‌های جلسه‌ی ساعت ۳ بعدازظهر در اداره، شما را وسوسه می‌کنند، سخت است که در طول ساعات بیکاریِ اواسط بعدازظهر، به چیپس و بیسکوییت‌ها نه بگوییم.» پس بهتر است ظرفی از بادام یا کلم خرد شده را کنار لپ‌تاپ‌تان بگذارید. این بسیار آسان‌تر از بلند شدن و آوردن چیزی از آشپزخانه‌ی اداره است.


حتما بخوانید: آیا خوراکی‌های ارگانیک واقعا مغذی‌تر و سالم‌تر هستند؟

۲. با خودتان ناهار بیاورید

غذای خانگی در محل کار

وقتی ساندویچ را خودتان درست می‌کنید، نه ساندویچ‌فروشی محل، می‌توانید نوع مواد غذایی را که می‌خورید، کنترل کنید. درست است که این کار برای شما زحمت دارد، ولی برای سلامتی و حساب بانکی شما، بهتر است.


حتما بخوانید: ۹ قدم ساده برای داشتن تغذیه سالم

۳. وقت خود را با افرادی که مراقب سلامتی‌شان هستند، بگذرانید

تحقیقات علمی می‌گوید، شما چیزی را می‌خورید که دوستان‌تان می‌خورند، پس با افرادی باشید که ناخودآگاه، به شما کمک می‌کنند تا عادات بد خود را کنار بگذارید.


حتما بخوانید: چگونه سالم زندگی کنیم؟

۴. بایستید و حرکات کششی انجام دهید

ارگونومی در محیط کار یکی از اصلی‌ترین عادات برای حفظ سلامتی در محیط کار است. حتی اگر فقط باید چند ایمیل را جواب دهید یا کارهای کوچکی انجام دهید، ۳۰ دقیقه در روز را ایستاده و در کنار میزتان سپری کنید. شرط می‌بندم که این کار، انرژی شما را افزایش می‌دهد. اگر در اداره‌ فضایی وجود ندارد که بتوانید در حالت ایستاده کار کنید، دست‌کم یک بار در ساعت، در جای خود بایستید و حرکات کششی انجام دهید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در پایان روز، محل کار را با گرفتگی گردن یا درد عضلات ترک کنید. بنابراین با انجام ورزش، از این دردها جلوگیری کنید. شما می‌توانید این ورزش‌ها را پشت میز کارتان انجام دهید.


حتما بخوانید: درمان گردن درد با ۷ حرکت ساده‌ یوگا

۵. عادت‌های درست کار با رایانه را اجرا کنید

تمام روز خیره شدن به رایانه، خسته‌کننده است و به چشم‌ها، گردن، کمر و سر فشار می‌آورد. پس بین کارهای‌تان، استراحت‌های کوتاهی داشته باشید، میزان روشنایی مانیتور را کاهش دهید، صاف بنشینید، از قطره‌ی چشم استفاده کنید و گاهی اوقات، وضعیت خود را تغییر دهید.


حتما بخوانید: نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر

۶. ملاقات‌های کاری را در حالِ راه رفتن انجام دهید

ملاقات‌های کاری در حال راه رفتن

ملاقات‌های کاری‌تان را در حین پیاده‌روی انجام دهید تا از نور آفتاب لذت ببرید و عضلات‌تان را کشش بدهید. شاید این کار موجب شود تا چشمه‌های خلاقیت در ذهن شما بجوشند.

۷. از پله‌ها استفاده کنید

استفاده از پله به جای آسانسور

در شرایطی است که برای ورزش کردن زمان کافی ندارید، استفاده از پله، راه سریعی برای بالا بردن ضربان قلب است. (اگر مثلا در طبقه‌ی بیستم یا بالاتر کار می‌کنید، می‌توانید تا نیمه‌ی راه را از پله‌ها استفاده کنید و زمانی که خسته شدید، در نیمه‌ی دیگر از آسانسور استفاده کنید.) ایده‌ی خسته‌کننده‌ای است؟ ولی علم می‌گوید این کار، شما را باهوش‌تر می‌کند!


حتما بخوانید: پیاده‌روی چه تاثیری بر مغز ما می‌گذارد؟

۸. وسط روز، ورزش کنید

اگر می‌توانید، یک ساعت مرخصی بگیرید و به باشگاه یوگایی در نزدیکی محل کارتان بروید یا بدوید. به گفته‌ی سردبیر ارشد مجله‌ی میوز، استیسی گاورونسکی (Stacey Gawronski)، پس از انجام این کار، روز برای او به سرعت سپری شده و با وجود از دست دادن آن یک ساعت، توانسته کارهای زیادی را انجام دهد: «ورزش آنقدر موجب افزایش بهره‌وری‌ام شد، که متوجه نشدم ساعت چند است.»


حتما بخوانید: فواید ورزش برای سلامتی؛ چرا از همین امروز باید ورزش کردن را شروع کنیم؟

۹. کمی چُرت بزنید

معمولا سخت است بدون آنکه رئیس‌تان متوجه شود، روی میزتان به خواب بروید، ولی اگر می‌توانید و به شدت به استراحت نیاز دارید، به او اطلاع دهید که شما باید از یک چُرت کوتاه برای به دست آوردن تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی استفاده کنید. مودبانه بگویید که باید استراحت کنید و از یک نیمکت یا اتاق خصوصی، برای استراحتی کوتاه استفاده کنید. با این کار، کاراییِ شما در ادامه‌ی روز، افزایش می‌یابد. (این کار را هر روز انجام ندهید.)

۱۰. بیرون کار کنید

گاهی بیرون از اداره کار کنید

لی مک لئود (Lea McLeod)، مربی مهارت‌های شغلی در مجله‌ی میوز می‌گوید: «زیستگاه طبیعیِ شما، اتاقی پر از لامپ‌های فلورسنت و رایانه نیست.» لپ‌تاپ یا نوت‌بوک قدیمی خود را بردارید و بخشی از کارهای خود را (حتی برای مدتِ کوتاهی) در پارکی در نزدیکی محل کار، نیمکتی در بیرونِ اداره یا رستورانی در فضای باز انجام دهید. این کار موجب کاهش استرس و رساندن ویتامین D به بدن شما می‌شود.

۱۱. زمانی را به خودتان اختصاص بدهید

شما نمی‌توانید تمامِ مدت کار کنید، و از طرفی تمامِ وقت کار کردن برای شما خوب نیست. لیلی هرمان (Lily Herman) از نویسنده‌های مجله‌ی میوز می‌گوید: «وقتی در من نشانه‌هایی از «نیمه‌خاموشی» ظاهر شد، تمایل دائمیِ من برای کار کردن نیز به سر آمد. در حالی که از بیرون و در ظاهر، عملکرد خوبی داشتم، به تدریج از درون، خسته، بی‌انگیزه و بی‌روح می‌شدم.» بنابراین، زمانی را برای «خودتان» در نظر بگیرید. می‌توانید برای خودتان یک قهوه بیاورید، در شبکه‌های اجتماعی چرخی بزنید یا با یکی از همکاران‌تان گفتگو کنید.

۱۲. زیاد آب بنوشید

این مورد، خیلی بدیهی و واضح است. از جمله فواید نوشیدن آب، داشتنِ جسمی شاداب (و سردردهای کمتر در طول روز) است. رمز موفقیت من چیست؟ یک بطری آب جالب و زیبا. بطریِ آب نی‌دار، دکمه‌ای یا بطریِ دارایِ دربِ تاشو را امتحان کنید.


حتما بخوانید: با این کار ۱۰ سال جوان‌تر شوید

۱۳. از اسباب‌بازی‌های کاهش استرس استفاده کنید

اسباب‌بازی برای کاهش استرس

سرخوردگی خود را بر روی چیز دیگری به جز همکاران یا رئیس‌تان خالی کنید. این کار، موجب کاهش استرس در محیط کار و بهبود روابط شما می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۱ راه برای اینکه در محل کار به شما احترام بگذارند

۱۴. ورزش کردن در محلِ کار را به یک سنت بدل کنید

در محل کار من در مجله‌ی اینترنتی میوز، همه‌ی ما طرفدارِ شنا رفتن‌ در ساعت ۳ بعداز ظهر هستیم. در این زمان، اعضای گروه، کار خود را متوقف کرده و با هم یک دور به صورت درازکش شنا می‌روند. این کار علاوه بر اینکه ورزشی سریع و کوتاه است، موجب نزدیک‌تر شدن همکاران به یکدیگر می‌شود. آیا ایده‌ام برای‌تان الهام‌بخش بود؟ با یکدیگر گروهی تشکیل دهید و سنتی را برای افزایش سلامتی خود پایه‌گذاری کنید. این کار را می‌توانید به سادگی و مثلا با استفاده از نوشیدنی‌های سالم به جایِ چای یا با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در وسط روز انجام دهید.

۱۵. از پنجره به بیرون نگاه کنید

استفاده از گیاهان در محل کار

علم می‌گوید که صرفا نگاه کردن به یک درخت، می‌تواند استرس را کاهش دهد و موجب شود احساس بهتری داشته باشید. این مورد، احتمالا ساده‌ترین نکته‌ی سلامتی است که به شما گفته‌ام. (اگر در شهر زندگی می‌کنید و درختی در بیرون پنجره مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید برای محل کارتان یک گیاه بخرید.)

۱۶. لیوانِ دوم (سوم یا چهارمِ) قهوه‌تان را با چیز دیگری جایگزین کنید

به جای وارد کردنِ کافئینِ بیشتر به بدن، به جایِ قهوه‌ی بعد از ظهر از قهوه‌ی بدون کافئین، یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

۱۷. صدای موسیقی را کم کنید

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، به پرده‌ی گوش آسیب می‌رساند. بنابراین اگر به طور مداوم با هدفون و با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهید، صدای آن را تا کمترین درجه، کاهش دهید. با این کار، زمانی که رئیس‌تان شما را صدا می‌زند، صدای او را می‌شنوید.

۱۸. به دستان‌تان استراحت بدهید

انجام حرکات کششی دست در محل کار

دست‌های شما، تمام روز کارهای سخت را انجام می‌دهند (بر خلاف پاهای‌تان)، پس بهتر است با انجام حرکات کششی یا قرار دادن آنها برای مدت کوتاهی بر روی پاها، به آنها استراحت بدهید. شما که نمی‌خواهید به سندرم تونل کارپ مبتلا شوید؟ در سندروم تونل کارپ، کانال عصبی در ناحیه‌ی مچ دست تنگ می‌شود.

۱۹. نفس بکشید

این مورد خنده‌دار به نظر می‌رسد، ولی اگر فقط یک دقیقه (با بیشتر) از زمان کارِ روزانه را به نگاه کردن به اطراف و صرفا نفس کشیدن اختصاص دهید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. اگر فکر می‌کنید که این کافی نیست، می‌توانید تمرکزِ حواس یا مراقبه را نیز امتحان کنید.


حتما بخوانید: ۶ تمرین تنفس برای آرامش در کمتر از ۱۰ دقیقه

نکته‌ی آخر این است که همه چیز را در حد تعادل نگاه دارید. عادات سالم، یعنی ایجاد تعادل میان کار و تفریح، بیسکوییت و سبزیجات، نشستن و ایستادن. شما مجبور نیستید تفریح کردن یا نوشیدن نوشابه با همکاران‌تان را متوقف کنید، ولی مراقب باشید که میزان و تعدادِ دفعاتی که کاری ناسالم را به کاری سالم‌تر و بهتر ترجیح می‌دهید، بیش از حد زیاد نشود.

 

برگرفته از: themuse.com

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    برخی موارد تکرار شده بود اما در مجموع مفید بود. سپاس.