۷ خوراکی سالم برای کاهش استرس بدون ترس از چاقی

1

نه گفتن به شیرینی‌جاتِ وسوسه‌انگیز کار راحتی نیست. خوردن تنقلاتی که مورد علاقه‌مان هستند، سریع‌ترین راه برای کمک به کاهش استرس است. ما هیچ‌وقت دوست نداریم از خوردن غذاهای محبوب‌مان دست بکشیم به همین خاطر لیستی از خوراکی‌های سالم را معرفی خواهیم کرد که بدون ترس از چاقی، در حفظ آرامش روحی به شما کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید بدون افزایش کالریِ دریافتی خود از خوردن غذاها لذت ببرید، این مقاله کمک شایان توجهی به شما خواهد کرد.

۱. بلغور جو

بلغور جو

بلغور جو یکی از ساده‌ترین غذاها برای وعده‌ی صبحانه است که دارای کالری پایین و فیبر بالا است. این غذا به سرعت آماده می‌شود و به همین دلیل برای افرادی که وقت زیادی برای درست کردن غذا ندارند بسیار مناسب است. برای آب و رنگ دادن به بلغور می‌توانید آن را با میوه‌های دلخواه تزئین کنید. اضافه کردن توت‌فرنگی و یا زغال‌اخته ته‌مزه‌ی شیرین به آن اضافه می‌کند که یک جایگزین سالم برای دونات و کیک‌ دارچینی محسوب می‌شود.

رونیکس

حتما بخوانید: چطور با تغذیه سالم، استرس را کاهش دهیم؟

۲. برگر سالمون

برگر سالمون

همیشه نَه گفتن به یک برگری که دهان‌‌تان را آب می‌اندازد سخت است. بیشتر ماها هر روز این غذا را می‌خوریم اما بعد از اینکه متوجه اضافه وزن خود می‌شویم احساس پشیمانی می‌کنیم. بنابراین برای همه‌ی شما که عاشق برگر هستید، جایگزین پیشنهادی ما برگر سالمون است. بسیاری از شما که دچار استرس هستید، آسوده خاطر خواهید شد اگر بدانید که سالمون سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ است که سلول‌های بدن شما را در برابر التهاب حاصل از استرس مقاوم می‌کند. با اضافه کردن چاشنی‌های مورد علاقه‌تان به این برگر از خوردن یک غذای سالم لذت ببرید.

۳. ماست

ماست

از صف بستنی بیرون بیایید و در صفی غذایی بایستید که برای سلامتی شما مفید است. ماست را جایگزین بستنی کنید. پژوهشی در دانشگاه UCLA نشان داده زنانی که ماست پروبیوتیک (دارای باکتری‌های فعال و مفید) می‌خورند، فعالیت بخش احساس و استرس در مغزشان کاهش پیدا می‌کند. فراموش نکنید که روی ماست را با میوه‌های خوشمزه تزئین کنید تا به آن مقداری ویتامین و آنتی‌اکسیدان اضافه شود، این کار بر فوائد ماست می‌افزاید.

۴. لیموناد مرکبات

لیموناد مرکبات

وقتی استرس می‌گیریم، دوست داریم چیزهای شکردار مثل سودا یا سایر نوشیدنی‌های ناسالم بخوریم. خوشبختانه برای این نوشیدنی‌ها هم یک جایگزین سالم وجود دارد و بالاخره می‌توانید از شر سودا خلاص شوید. لیموناد مرکبات سرشار از ویتامین C است که مستقیما عاملی برای کاهش استرس بوده و می تواند فشار خون و سطح کورتیزول را پایین بیاورد. هنگام خرید لیموناد از مغازه بیشتر دقت کنید چون که ممکن است به این لیمونادها شکر فراوان یا سایر ترکیبات ناسالم اضافه شده باشد. بهتر است خودتان آن را تهیه کنید و چند قطره عسل و یا چند شکر‌برگ (stevia) به آن اضافه کنید.


حتما بخوانید: غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند

۵. پاپ‌کورن

پاپکورن

چیپس از آن دسته غذاهایی است که نمی‌توانید در برابر آن جلوی خودتان را بگیرید. تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی یک بسته چیپس را باز می‌کنید با خود می‌گویید «فقط یه کم می‌خورم» اما بعد ناخودآگاه متوجه می‌شوید کل بسته‌ی چیپس را خالی کرده‌اید؟ ما دریافته‌ایم که پاپ‌کورن غذای سالمی است. پاپ‌کورن دارای فیبر بالا است و می‌توانید میزان قند خون را کنترل کند. برای مزه‌دار کردن پاپ‌کورن، کمی دارچین که تثبیت‌کنند‌ه‌ی قند خون است روی آن بریزید. این میان‌وعده‌ی سرشار از کربوهیدرات، موتور پیام‌رسان‌های عصبی سروتونین را که تنظیم‌کننده‌ی خلق‌و‌خو هستند روشن می‌کند.

۶. پیتزای سبزیجات

پیتزای سبزیجات

اگر به شما می‌گفتیم که دیگر نباید پیتزا بخورید، نسبت به ما چه حسی پیدا می‌کردید؟ اما یک نکته بسیار مهم است: بعضی مخلفات و چاشنی‌ها از بعضی دیگر سالم‌تر هستند و جای تعجب نیست که بیشتر آنها در دسته‌ی سبزیجات قرار دارند. پپرونی را با چیزی سالم‌تر مثل اسفناج یا منداب (arugula) عوض کنید. هر دوی اینها مملو از ویتامین B هستند که به مقابله با افسردگی کمک می‌کنند. برای اینکه بخواهید حال‌و‌حوصله‌ی بهتری هم پیدا کنید، مقداری خلال پوست لیمو روی پیتزا بریزید.


حتما بخوانید: طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی با روشی سریع و آسان؛‌ حرفه‌ای آشپزی کنید

۷. شکلات تلخ

شکلات تلخ

هیچ‌کسی نه می‌تواند و نه می‌خواهد دیگری را از خوردن شکلات محروم کند. اما مثل سایر چیزهای زندگی، یقینا در دنیا جایگزین سالم‌تری هم برای شکلات وجود دارد. شکلات معمولی خود را با یک تکه شکلات تلخ جایگزین کنید. با خوردن شکلات تلخ، دوپامین بدن‌تان به شدت افزایش می‌یابد و این همان چیزی است که همه ما خواهان آن هستیم و به‌راستی هر از گاهی به آن نیاز داریم. شکلات تلخ همچنین دارای چیزی به نام پُلی‌فنول کاکائویی است که بیشتر از شیرکاکائو در این شکلات دیده می‌شود و می‌تواند استرس را به ویژه در زنان کاهش دهد. اما مثل هر چیز دیگر، در مصرف آن افراط نکنید.

 

برگرفته از: lifehack.org

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حسن می‌گوید

    با سلام از دیدگاه طب سنتی خوراکی های با مزاج سرد مثل ماست و ذرت برای افراد سرد مزاج باعث افسردگی و زود رنجی میشه یعنی خودش استرس زا هست چون خلط سودا را زیاد میکنه